Kabinetsformatie 2021

parsifal

Re: Kabinetsformatie 2021

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Je staat duidelijk leeftijdsdiscriminatie voor. Ik ook trouwens, ik zie liever niet te jonge politieke leiders, vanwege gebrek aan ervaring.
Er zijn genoeg veertigers en vijftigers met politiek-bestuurlijke ervaring. In de VS zag je ook liever Buttigieg dan Biden. Waar in Nederland wel pleiten voor Biden?
Maar goed Schouten (ik weet zo snel geen andere CUer met de juiste baggage)
Je noemt ongeveer de minst effectieve minister van dit kabinet. Ze maakt niets klaar en is derhalve totaal ongeschikt.
Dat laatste is niet redelijk. Op landbouw (of defensie) kun je weinig doen om populair te worden. Iemand moet het vuile werk opknappen. Als je dit soort goedkope kritiek levert kun je op zijn minst aangeven waar ze anders had moeten handelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Henk J

Bericht door Henk J »

parsifal schreef:
Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Je staat duidelijk leeftijdsdiscriminatie voor. Ik ook trouwens, ik zie liever niet te jonge politieke leiders, vanwege gebrek aan ervaring.
Er zijn genoeg veertigers en vijftigers met politiek-bestuurlijke ervaring. In de VS zag je ook liever Buttigieg dan Biden. Waar in Nederland wel pleiten voor Biden?
Je noemt ongeveer de minst effectieve minister van dit kabinet. Ze maakt niets klaar en is derhalve totaal ongeschikt.
Dat laatste is niet redelijk. Op landbouw (of defensie) kun je weinig doen om populair te worden. Iemand moet het vuile werk opknappen. Als je dit soort goedkope kritiek levert kun je op zijn minst aangeven waar ze anders had moeten handelen.
Schouten is er in ieder geval niet in geslaagd om een goede relatie te houden met de boerenachterban. Veel te snelle uitspraken over de vermeende kalverfraude bij de melkveehouders zijn daar debet aan, en ook het ontbreken van enige steunt voor de bepaalde sectoren in de coronacrisis. Ik weet dat het stikstofdossier een enorm lastig dossier is met een zeer versplinterde kamer. Maar ik heb bij Schouten ook nooit het gevoel gehad dat zij echt boven de partijen kon staan en een goede visie kon neerzetten over hoe we uit de crisis kunnen komen. Dus ja, landbouw is een pittig beleidsterrein en je kunt het bijna niet goed doen, maar Schouten heeft eigenlijk vooral niets gedaan. Dan doet ze ook weinig fout maar daardoor staat de boel wel stil. Overigens stond ze wel bekend als een goed kamerlid dus in die zin is ze me wel tegengevallen. Als ik dan iemand moet noemen uit CU huize, dan eerder Arie Slob.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Henk J schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... -weer-vlot
Rutte wil dus door, ben benieuwd hoe Kaag en Hoekstra dat gaan verkopen naar hun achterban en voor Hoekstra met name naar Omtzigt.
Omtzigt zal elke functie kunnen krijgen die hij wil. Al zou hij paus willen worden.
Ergens hoop ik dat hij kamerlid blijft, en dan lekker een hoop beleidsmedewerkers krijgt die hem ondersteunen in zijn strijd voor een rechtvaardige overheid. Ik ben bang dat hij als Minister van Rechtvaardige Overheden kopje onder gaat.
Ik had van Hoekstra nog wel meer vlammende betogen over de aanval op Omtzigt verwacht. Al was het wel leuk dat hij 'onze Omtzigt' zei. Al is dat op dit moment ook wel onvermijdelijk. Omtzigt is voor 95% van Nederland opeens 'onze Omtzigt' geworden.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Henk J schreef:
parsifal schreef:
Ambtenaar schreef:
Schouten is er in ieder geval niet in geslaagd om een goede relatie te houden met de boerenachterban. Veel te snelle uitspraken over de vermeende kalverfraude bij de melkveehouders zijn daar debet aan, en ook het ontbreken van enige steunt voor de bepaalde sectoren in de coronacrisis. Ik weet dat het stikstofdossier een enorm lastig dossier is met een zeer versplinterde kamer. Maar ik heb bij Schouten ook nooit het gevoel gehad dat zij echt boven de partijen kon staan en een goede visie kon neerzetten over hoe we uit de crisis kunnen komen. Dus ja, landbouw is een pittig beleidsterrein en je kunt het bijna niet goed doen, maar Schouten heeft eigenlijk vooral niets gedaan. Dan doet ze ook weinig fout maar daardoor staat de boel wel stil. Overigens stond ze wel bekend als een goed kamerlid dus in die zin is ze me wel tegengevallen. Als ik dan iemand moet noemen uit CU huize, dan eerder Arie Slob.
Slob? Serieus?
Henk J

Bericht door Henk J »

Zita schreef:
Henk J schreef:https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... -weer-vlot
Rutte wil dus door, ben benieuwd hoe Kaag en Hoekstra dat gaan verkopen naar hun achterban en voor Hoekstra met name naar Omtzigt.
Omtzigt zal elke functie kunnen krijgen die hij wil. Al zou hij paus willen worden.
Ergens hoop ik dat hij kamerlid blijft, en dan lekker een hoop beleidsmedewerkers krijgt die hem ondersteunen in zijn strijd voor een rechtvaardige overheid. Ik ben bang dat hij als Minister van Rechtvaardige Overheden kopje onder gaat.
Ik had van Hoekstra nog wel meer vlammende betogen over de aanval op Omtzigt verwacht. Al was het wel leuk dat hij 'onze Omtzigt' zei. Al is dat op dit moment ook wel onvermijdelijk. Omtzigt is voor 95% van Nederland opeens 'onze Omtzigt' geworden.
Omtzigt is de bom van het binnenhof. Wie nu iets van hem durft te zeggen heeft heel veel lef. Hij is wel het nationale knuffelkamerlid nu ja. En dat voelt ongemakkelijk, zegt hij zelf op Twitter.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Dat laatste is niet redelijk. Op landbouw (of defensie) kun je weinig doen om populair te worden. Iemand moet het vuile werk opknappen. Als je dit soort goedkope kritiek levert kun je op zijn minst aangeven waar ze anders had moeten handelen.
Het gaat niet om populariteit. Haar belangrijkste dossier, stikstof, heeft ze niet echt verder gebracht.
Habitat

Bericht door Habitat »

Ik vernam zojuist via de radio dat Rita Verdonk in 2006 (toen zij als nr 2 meer stemmen kreeg dan de nr 1 Rutte) ook een "functie elders" aangeboden kreeg: het burgemeesterschap van Rotterdam. (waar zij niet op in ging)

Verdonk was natuurlijk niet zo tactisch en het liep allemaal verkeerd bij haar daarna. Maar toch ... ook daar: moeilijk kamerlid, functie elders.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het jammer dat de CU geen getuigenispartij meer wilt zijn.
Ergens kunnen zij wel weer een rem zijn op bepaalde ontwikkelingen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Habitat schreef:Ik vernam zojuist via de radio dat Rita Verdonk in 2006 (toen zij als nr 2 meer stemmen kreeg dan de nr 1 Rutte) ook een "functie elders" aangeboden kreeg: het burgemeesterschap van Rotterdam. (waar zij niet op in ging)

Verdonk was natuurlijk niet zo tactisch en het liep allemaal verkeerd bij haar daarna. Maar toch ... ook daar: moeilijk kamerlid, functie elders.
Dat was een interne machtsstrijd binnen de VVD, niet goed te vergelijken met de situatie nu. Verdonk stond meer voor een wat rechtsere VVD vooral op migratie, i.t.t. Rutte die wat meer de linkerkant op neigt en ook niet zo principieel is als Verdonk.
Henk J

Bericht door Henk J »

Zita schreef: Slob? Serieus?
Nou ja, vooral beter dan Schouten bedoel ik dan. Segers vind ik denk nog beter, als we binnen de CU blijven.
Henk J

Bericht door Henk J »

Geytenbeekje schreef:Ik vind het jammer dat de CU geen getuigenispartij meer wilt zijn.
Ergens kunnen zij wel weer een rem zijn op bepaalde ontwikkelingen.
Ik denk dat de voltooid leven voorstellen van D66 nu al doorgevoerd waren als afgelopen periode de PvdA of GL in het kabinet hadden gezeten ipv CU. Een getuigenis is goed en belangrijk maar met meeregeren kun je wel meer bereiken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Dat laatste is niet redelijk. Op landbouw (of defensie) kun je weinig doen om populair te worden. Iemand moet het vuile werk opknappen. Als je dit soort goedkope kritiek levert kun je op zijn minst aangeven waar ze anders had moeten handelen.
Het gaat niet om populariteit. Haar belangrijkste dossier, stikstof, heeft ze niet echt verder gebracht.
De stikstofwet is zowel door 1e als 2e kamer aangenomen. Dat noem ik zeker verder brengen. En dat op een dergelijk complex dossier.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:De stikstofwet is zowel door 1e als 2e kamer aangenomen. Dat noem ik zeker verder brengen. En dat op een dergelijk complex dossier.
Nou zeg, wat een prestatie. Het is een van compromissen aan elkaar hangende wet. Er worden geen knopen doorgehakt, het is een beetje doormodderen.

Waarom niet de grootste agrarische uitstoters afkopen? De grootste kalkoenboer stoot zoveel uit dat de snelheidsverlaging te niet kan worden gedaan.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:De stikstofwet is zowel door 1e als 2e kamer aangenomen. Dat noem ik zeker verder brengen. En dat op een dergelijk complex dossier.
Nou zeg, wat een prestatie. Het is een van compromissen aan elkaar hangende wet. Er worden geen knopen doorgehakt, het is een beetje doormodderen.
Waarom niet de grootste agrarische uitstoters afkopen? De grootste kalkoenboer stoot zoveel uit dat de snelheidsverlaging te niet kan worden gedaan.
Er wordt geld uitgetrokken voor dit uitkopen. Maar het compromissen-verhaal klopt. Wat ik ook wel begrijp in ons polderland. Ik zou groot voorstander zijn van een veel hardere aanpak van de veeteelt, om veel meer ruimte voor andere sectoren te creëren.
Habitat

Bericht door Habitat »

https://nos.nl/artikel/2375127-jongeren ... itten.html
Je kunt denken 'het zijn de jongeren maar'.
Maar het is wel een teken dat (een gedeelte van) achterban van CU, CDA en D66 niet met de persoon Rutte verder willen.
Nog niet eerder meegemaakt dit.
Plaats reactie