Kabinetsformatie 2021
Re: Kabinetsformatie 2021
Wat ik wel bijzonder vindt is dat Rutte zo weg komt met het informatielek. Daar moet de kamer toch de onderste steen boven krijgen? Hij beloofd dat hij het niet meer doet en komt daar mee weg? Iemand heeft het gelekt. De oude onderhandelaars niet, de nieuwe niet, de twee ambtenaren niet... verder was er niemand bij betrokken. Ja wel...Arib. Ze viel bijna om van de zenuwen toen Baudet er zo op door ging (ene na de andere fout maakte ze toen). Maar de kamer, op Baudet na (en ik ben geen bewonderaar), liet het gewoon los...
Arib praat altijd wat hortend en stotend. Het is niet fair om het lek in haar schoenen te schuiven.
Eens. Het was echt een moeilijk debat, ook in procedurele zin. Ga er maar aan staan...Erskinees schreef:Arib praat altijd wat hortend en stotend. Het is niet fair om het lek in haar schoenen te schuiven.
Daarom premierschap naar een kleinere partij of een politiek zwaargewicht die nu soort buitenstaander is (dat zouden Donner, Thom de Graaf of Kim Putters kunnen zijn, waarbij Donner en de Graaf mogelijk te dicht bij een grote partij staan.Henk J schreef:Volgens mij is het in Nederland slechts 1 keer voorgekomen dat de leider van de grootste partij niet de premier werd. Die partij zat toen ook niet in het kabinet. Ik denk dat de VVD de premierspost niet aan zich voorbij laat gaan. Mochten CDA en D66 tijdens de formatie aangeven dat Rutte echt weg moet, wat ik na vandaag betwijfel, dan schuift de VVD Blok, Schippers of Dijkhoff naar voren denk ik. Kaag premier laten worden is politieke zelfmoord voor de VVD.parsifal schreef:In Zweden was er bij de laatste (moeilijke )formatie ooit de suggestie om een van de kleinere partijen de premier te laten leveren (en minder andere posten krijgen). Je zou ook een relatieve buitenstaander als premier kunnen krijgen dan. Donner? Hirsch Ballin? Kim Putters? Carola Schouten? Een burgemeester van een van de grote steden?
Of misschien Kaag als premier en D66 inleveren op totaal aantal kabinetsposten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hoeveel mensen ken je die direkt ruiterlijk toegeven als ze gelogen hebben en ermee worden geconfronteerd?
Het zichzelf schoonpraten zit diep in de mens.
De vrouw die Gij mij gegeven hebt, daar begon het al.
Dus: ik heb het wel gedaan, maar het was niet mijn idee.
Of: ik heb het wel gezegd, maar dat kwam door......
Of: ik wist niet meer dat ik het gezegd had.
Het zichzelf schoonpraten zit diep in de mens.
De vrouw die Gij mij gegeven hebt, daar begon het al.
Dus: ik heb het wel gedaan, maar het was niet mijn idee.
Of: ik heb het wel gezegd, maar dat kwam door......
Of: ik wist niet meer dat ik het gezegd had.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tweet van Menno de Bruyne vind ik dan wel weer grappig:
Achter hebben Volt en D66 gemeld dat ze geacht willen worden tegengestemd te hebben, maar dat heeft geen effect.Motie-Van der Staaij over inzet Koning bij de kabinetsformatie is aangenomen door vergissing van D66. #foutjebedankt
Gewoon Sigrid Kaag als premier. Vrouwelijk leiderschap geeft na al die jaren van mannelijke premiers al voldoende frisheid. Aan oude mannen en buitenstaanders zoals Kim Putters heb je helemaal niets.parsifal schreef: Daarom premierschap naar een kleinere partij of een politiek zwaargewicht die nu soort buitenstaander is (dat zouden Donner, Thom de Graaf of Kim Putters kunnen zijn, waarbij Donner en de Graaf mogelijk te dicht bij een grote partij staan.
-
Dat is politieke zelfmoord voor de VVD, die gaan daar niet mee akkoord denk ik. En ook het CDA en de CU stappen liever niet in het kabinet Kaag-1. Dan zal er eerder een andere kandidaat van VVD huize naar voren geschoven worden. Maar ik denk dat er na een hele hoop koffie en een lange formatie er gewoon een Rutte IV staat. Er is gisteren veel gedreigd maar uiteindelijk niet doorgebeten. En binnen de VVD is er ook geen kritiek op Rutte, dus die hebben geen behoefte aan een andere leider.Ambtenaar schreef:Gewoon Sigrid Kaag als premier. Vrouwelijk leiderschap geeft na al die jaren van mannelijke premiers al voldoende frisheid. Aan oude mannen en buitenstaanders zoals Kim Putters heb je helemaal niets.parsifal schreef: Daarom premierschap naar een kleinere partij of een politiek zwaargewicht die nu soort buitenstaander is (dat zouden Donner, Thom de Graaf of Kim Putters kunnen zijn, waarbij Donner en de Graaf mogelijk te dicht bij een grote partij staan.
Ik zou het gek vinden als de VVD niet gebruik maakt van deze periode om een nieuwe premierskandidaat te leveren. Rutte heeft de stemmen binnengehaald en een nieuw gezicht mag het afmaken en bij de volgende verkiezingen weer de premiersbonus opstrijken. Hoe mooi wil je het als partij hebben?
De vraag is alleen. Zal Rutte daar mee akkoord gaan?
De vraag is alleen. Zal Rutte daar mee akkoord gaan?
Ik ben het hier helemaal mee eens, dat beoogde ik ook eerder te zeggen door te stellen dat Koolmees Jorritsma redde. Jorritsma sloeg de plank mis als het gaat over het gebruikte woord "fluistercampagne", terecht opgemerkt door Klaver, maar Koolmees zette dat in het juiste perspectief door de timeline nog eens grondig neer te zetten. Dan is weliswaar het woord "fluistercampagne" later gevallen, maar was de interne onrust al ruimschoots daarvoor ook openbaar in de media genoemd. Ik kan best begrijpen dat Jorritsma zo'n woord in de mond kan nemen bij een moment van reconstructie en zoek daar dus geen grote dingen achter. Wouter Koolmees zette dit uitstekend recht.Maanenschijn schreef:Nee, dat is niet zo. Het is zeker zo dat er in de media ruim gesproken is over het CDA. Dat de stabiliteit van het CDA gespreksonderwerp is/was is ook niet ontkend en lijkt mij ook een wezenlijk onderwerp. Maar Jorritsma sloeg toch echt de plank mis (goed weergegeven door Klaver) en is gered door Koolmees die (uitstekend) verslag deed en de timeline nuanceerde en in juist perspectief plaatste. Dit vooral door te benadrukken dat de ambtelijke voorbereiding met ‘het’ zinnetje na de publicatie over de fluistercampagne is gemaakt.
Politieke zelfmoord lijkt me wat overdreven, maar het is inderdaad niet realistisch op dit moment dat Kaag premier wordt. Mijn bijdrage was meer als reactie op @parsifal, die voorstelde Donner, De Graaf of Putters premier te maken.Henk J schreef: Dat is politieke zelfmoord voor de VVD, die gaan daar niet mee akkoord denk ik. En ook het CDA en de CU stappen liever niet in het kabinet Kaag-1. Dan zal er eerder een andere kandidaat van VVD huize naar voren geschoven worden. Maar ik denk dat er na een hele hoop koffie en een lange formatie er gewoon een Rutte IV staat. Er is gisteren veel gedreigd maar uiteindelijk niet doorgebeten. En binnen de VVD is er ook geen kritiek op Rutte, dus die hebben geen behoefte aan een andere leider.
Als ik op basis van gut feeling een andere VVD-er dan Rutte zou moeten noemen die mij geschikt lijkt als kandidaat voor het premierschap, dan kan ik enkel Edith Schippers noemen.
Dat soort argumenten vind ik echt heel erg slecht. Maar in het kader van diversiteit zouAmbtenaar schreef:Gewoon Sigrid Kaag als premier. Vrouwelijk leiderschap geeft na al die jaren van mannelijke premiers al voldoende frisheid. Aan oude mannen en buitenstaanders zoals Kim Putters heb je helemaal niets.parsifal schreef: Daarom premierschap naar een kleinere partij of een politiek zwaargewicht die nu soort buitenstaander is (dat zouden Donner, Thom de Graaf of Kim Putters kunnen zijn, waarbij Donner en de Graaf mogelijk te dicht bij een grote partij staan.
Putters als LHTenzer ook niet misstaan in seculier Nederland. Ik denk dat je nu het beste wat saaiheid kunt hebben (en daar zijn Donner en Hirsch Ballin goed in). Kaag is leider van de tweede partij, het is vreemd om aan heel de grootste partij voorbij te gaan terwijl ze wel mee regeren. Enkel een buitenstaander of een kleine partij die geen bedreiging is voor VVD lijkt wat dat betreft acceptabel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Ik deel je analyses Ambtenaar. Edith Schippers is al even uit beeld en heeft een goede baan in het bedrijfsleven. Ik dacht zelf aan Klaas Dijkhoff. Nietemin is de kans heel groot dat er een Rutte IV komt wat ook recht doet aan de uitslag van de verkiezingen. Even buiten de familieruzie om in Den Haag.Ambtenaar schreef:Politieke zelfmoord lijkt me wat overdreven, maar het is inderdaad niet realistisch op dit moment dat Kaag premier wordt. Mijn bijdrage was meer als reactie op @parsifal, die voorstelde Donner, De Graaf of Putters premier te maken.Henk J schreef: Dat is politieke zelfmoord voor de VVD, die gaan daar niet mee akkoord denk ik. En ook het CDA en de CU stappen liever niet in het kabinet Kaag-1. Dan zal er eerder een andere kandidaat van VVD huize naar voren geschoven worden. Maar ik denk dat er na een hele hoop koffie en een lange formatie er gewoon een Rutte IV staat. Er is gisteren veel gedreigd maar uiteindelijk niet doorgebeten. En binnen de VVD is er ook geen kritiek op Rutte, dus die hebben geen behoefte aan een andere leider.
Als ik op basis van gut feeling een andere VVD-er dan Rutte zou moeten noemen die mij geschikt lijkt als kandidaat voor het premierschap, dan kan ik enkel Edith Schippers noemen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Sinds gisteren weten we dat het praten over verschillende politieke leiders niet integer is.parsifal schreef:Dat soort argumenten vind ik echt heel erg slecht. Maar in het kader van diversiteit zouAmbtenaar schreef:Gewoon Sigrid Kaag als premier. Vrouwelijk leiderschap geeft na al die jaren van mannelijke premiers al voldoende frisheid. Aan oude mannen en buitenstaanders zoals Kim Putters heb je helemaal niets.parsifal schreef: Daarom premierschap naar een kleinere partij of een politiek zwaargewicht die nu soort buitenstaander is (dat zouden Donner, Thom de Graaf of Kim Putters kunnen zijn, waarbij Donner en de Graaf mogelijk te dicht bij een grote partij staan.
Putters als LHTenzer ook niet misstaan in seculier Nederland. Ik denk dat je nu het beste wat saaiheid kunt hebben (en daar zijn Donner en Hirsch Ballin goed in). Kaag is leider van de tweede partij, het is vreemd om aan heel de grootste partij voorbij te gaan terwijl ze wel mee regeren. Enkel een buitenstaander of een kleine partij die geen bedreiging is voor VVD lijkt wat dat betreft acceptabel.
Al die oude mannen, dan is gewoon meer van hetzelfde. Dan krijg je oude wijn in oude zakken. Waarom die oude mannen uit het bejaardentehuis te halen om ze het land te laten leiden? Laat ze lekker zitten waar ze zitten.parsifal schreef: Dat soort argumenten vind ik echt heel erg slecht. Maar in het kader van diversiteit zou