Ambtenaar schreef:J.C. Philpot schreef:
Ik zou als ouder woedend zijn als er op school zaken met mijn kinderen zouden spelen, en men zou mij er buiten houden (terwijl ik wel een gesprek op school had gehad over diverse andere problemen die er speelden). Naast het feit dat het wel heel naief is om op school waar dat not done is hand in hand te gaan lopen, en er dan vanuit te gaan dat de ouders het niet op 1 of andere wijze te horen krijgen.
Als ouder zou ik woedend zijn als mijn kind zo behandeld zou worden door school. De vertrouwenspersoon schendt het vertrouwen, er is sprake van vrijheidsberoving, en kinderen worden tegen hun wil gedwongen te spreken over zeer persoonlijke zaken.
Eerlijk gezegd heb ik er niet zo fijn van geslapen. Alles van jaren geleden komt weer naar boven!
Onze zoon was voor zijn coming out ook de gezelligste niet moet ik zeggen. Hij studeerde, kwam de weekenden wel naar huis. Dat hij eerst anderen in vertrouwen nam over zijn homoseksuele gevoelens heb ik hem niet kwalijk genomen. Dat heb ik mijzelf wel heel kwalijk genomen! Dat ik blijkbaar geen oog en oor en hart had voor zijn problemen, moeiten en zorgen! In ieder geval zodanig, dat hij die niet met ons als ouders durfde te delen. Want ik ving als ouder zeker wel signalen op, maar ik wilde er gewoon niet aan! Dan moet ik de fout in deze niet bij mijn zoon zoeken maar enkel en alleen bij mijzelf!
De meisjes en hun ouders ken ik niet, het Gomarus ken ook ik niet! Persoonlijk denk ik dat het negatieve gedrag (enkel op school?) van de meisjes voortkwam uit hun worsteling met de eigen seksuele identiteit. Want laten we eerlijk zijn; staan wij nu als ouder, docent en kerk nu werkelijk zo open voor onze anders geaarde medemens?
Voelt ons kind, onze leerling, ons gemeentelid zich werkelijk zo geborgen en veilig dat zij met deze problemen bij ons aan durven te kloppen? En luisteren we dan ook echt naar hun moeiten en zorgen, ook richting de toekomst, of staan we gelijk klaar met de mededeling dat een relatie met iemand van hetzelfde geslacht niet kan en mag! Ik pleit er voor om allereerst in liefde en met bewogenheid om zo iemand heen te staan!
Persoonlijk zou ik echt niet blij zijn als ik, als ouder, op de manier overvallen zou zijn zoals in het artikel beschreven wordt. Als ik van de schrik, emotie en verwerking bekomen zou zijn, zou ik inderdaad evenals @Ambtenaar, woedend zijn! In dit geval kan ik maar één ding bedenken: “wat een nood, wat een ellende en wat een pijn,” voor het kind en voor de ouders.
Want ik blijf er bij, hoe lastig een leerling ook is, een gedwongen coming out op deze manier kan en mag absoluut niet! Zo’n kind loopt voor haar hele leven (psychische) beschadiging op.
Nogmaals, wat er werkelijk op school heeft plaats gevonden weet ik niet. Wel lees ik dat één van de bewuste leerlingen een brief heeft geschreven naar school. Dat er een financiële tegemoetkoming door de school is gegeven!
Misschien een wat emotionele reactie, maar dit moest mij van het hart!
De bestuursvoorzitter kwam overigens bij mij aangeslagen over. Hopelijk kan men alsnog op een bewogen manier het gesprek met deze leerlingen en hun ouders aangaan.