Maatregelen kerk ivm coronavirus

Framboos

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Framboos »

Sorry hoor, maar als je besluiten neemt zoals de kerk in Urk, dan weet je van tevoren dat je daar reactie op krijgt. Beetje flauw om dan over vijandschap te beginnen, m.i. lok je dit zelf uit. Je kreeg al meer vrijheid dan anderen, ga daar dan ook netjes mee om. Geestelijke nood is prima, maar ook op te lossen met mondkapje en 1,5 m (incl 1,5 m tussen gezinnen)
Valcke

Bericht door Valcke »

Het mondkapje in de kerk of onder het lopen in de kerk is bij mijn weten nergens geadviseerd. Het is ook niet geadviseerd in bedrijfsruimten, daarvan staat alleen dat de werkgever dit van de werknemer vragen mag.

Dus we moeten er eens van af om te zeggen dat mensen in deze 'niet netjes' handelen.

De basisregel is alleen deze:
Draag een mondkapje op plekken waar dat moet. Bijvoorbeeld in het openbaar vervoer of een winkel.
Verder geldt een verplichting in publieke binnenruimtes. Voor bedrijven bestaat zo'n advies niet, voor kerken evenmin.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Framboos schreef:Sorry hoor, maar als je besluiten neemt zoals de kerk in Urk, dan weet je van tevoren dat je daar reactie op krijgt. Beetje flauw om dan over vijandschap te beginnen, m.i. lok je dit zelf uit. Je kreeg al meer vrijheid dan anderen, ga daar dan ook netjes mee om. Geestelijke nood is prima, maar ook op te lossen met mondkapje en 1,5 m (incl 1,5 m tussen gezinnen)
Wie heeft het hier over vijandschap?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Valcke schreef:Het mondkapje in de kerk of onder het lopen in de kerk is bij mijn weten nergens geadviseerd. Het is ook niet geadviseerd in bedrijfsruimten, daarvan staat alleen dat de werkgever dit van de werknemer vragen mag.

Dus we moeten er eens van af om te zeggen dat mensen in deze 'niet netjes' handelen.

Draag een mondkapje op plekken waar dat moet. Bijvoorbeeld in het openbaar vervoer of een winkel.
Verder geldt een verplichting in publieke binnenruimtes. Voor bedrijven bestaat zo'n advies niet, voor kerken evenmin.
Eens, maar het wijzen past ons goed he.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Valcke

Bericht door Valcke »

Om helemaal compleet te zijn, zo staat het precies voor besloten gebouwen zoals kerken op rijksoverheid.nl:
Besloten gebouwen: geen advies, vaak wel mondkapje

De verplichting geldt niet voor besloten gebouwen. Dit zijn gebouwen die niet vrij voor publiek toegankelijk zijn. Bijvoorbeeld gebouwen die bedoeld zijn voor het belijden van godsdienst. Daar zijn mondkapjes niet verplicht door de overheid. Bijvoorbeeld in kerken, moskeeën, tempels en synagogen. Organisaties of ondernemers kunnen wel zelf bepalen of ze een mondkapje adviseren. Zij kunnen u ook verplichten een mondkapje te dragen.
Kortom: organisaties en bedrijven kunnen zelf beslissen of ze een mondkapje adviseren, de overheid geeft hierover géén advies.
pierre27 schreef:Eens, maar het wijzen past ons goed he.
Dat klopt. Helaas doen ook de media daaraan mee. Maar mensen hier zouden toch beter moeten weten.
Bruna

Bericht door Bruna »

Valcke schreef:Het mondkapje in de kerk of onder het lopen in de kerk is bij mijn weten nergens geadviseerd. Het is ook niet geadviseerd in bedrijfsruimten, daarvan staat alleen dat de werkgever dit van de werknemer vragen mag.

Volgens mij wel.

https://www.cioweb.nl/de-ernst-van-covi ... an-kerken/

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/9957 ... tijdens-er
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Valcke

Bericht door Valcke »

Bruna schreef:

Volgens mij wel.

https://www.cioweb.nl/de-ernst-van-covi ... an-kerken/

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/9957 ... tijdens-er
Het verandert er niets aan dat de overheid dit niet adviseert maar aan de kerken zelf overlaat.

Verder verplichten de meeste bedrijven dit ook niet voor de bedrijfsruimtes. Daar kraait geen haan naar. Het is dus echt meten met twee maten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Doorgaans hebben alle kerkelijke organen dat advies overgenomen. Daarmee krijgt het een binnenkerkelijke legitimiteit en is er wel degelijke sprake van een gezagsprobleem, namelijk bewust afwijken van de aanbevelingen van landelijke deputaatschappen cq moderamen. Je verbreekt dan een ni gezamenlijkheid genomen besluit van je eigen kerk en dat is eigenlijk net zo te betreuren als het neerleggen van een overheidsgebod. Je ziet ook dat de overheid zijn gezaghebbende rol verlegd naar bijvoorbeeld bedrijven. Als je werkgever de werknemer verplicht een mondkapje te dragen, dan moet je dat doen!
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Doorgaans hebben alle kerkelijke organen dat advies overgenomen. Daarmee krijgt het een binnenkerkelijke legitimiteit en is er wel degelijke sprake van een gezagsprobleem, namelijk bewust afwijken van de aanbevelingen van landelijke deputaatschappen cq moderamen. Je verbreekt dan een ni gezamenlijkheid genomen besluit van je eigen kerk en dat is eigenlijk net zo te betreuren als het neerleggen van een overheidsgebod. Je ziet ook dat de overheid zijn gezaghebbende rol verlegd naar bijvoorbeeld bedrijven. Als je werkgever de werknemer verplicht een mondkapje te dragen, dan moet je dat doen!
Het overnemen van adviezen kan per kerkgenootschap verschillen.
Bovendien meen ik dat kerkenraden hier altijd nog zelf over mogen/moeten beslissen, overeenkomstig het presbyteriaanse kerkbeginsel.

Maar je zult gelijk hebben dat diverse kerkverbanden hierover ook centraal adviezen hebben opgesteld. Dat heb ik in eerste instantie over het hoofd gezien. Toch vraag ik mij nog wel af hoe zo'n advies zich dan verhoudt tot de eigen verantwoordelijkheid van een kerkenraad.

(Nu ging het in dit geval om een GG (Urk). Op de website 'gergeminfo' lees ik dat de maatregelen geheel gedelegeerd zijn naar de kerkenraden met slechts enkele globale centrale adviezen. De kerkenraad in Urk kan hier dus zelfstandig over beslissen.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 mar 2021, 17:49, 3 keer totaal gewijzigd.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Onze kerkenraad heeft besloten om vanaf 1e paasdag zondag 4 april het aantal bezoekers van de erediensten afhankelijk te laten zijn van de capaciteit van de kerkzalen. Dat betekent voor het ene kerkgebouw maximaal 70 bezoekers en voor het andere kerkgebouw maximaal 50 bezoekers per kerkdienst.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Het overnemen van adviezen kan per kerkgenootschap verschillen.
Bovendien meen ik dat kerkenraden hier altijd nog zelf over mogen/moeten beslissen, overeenkomstig het presbyteriaanse kerkbeginsel.

Maar je zult gelijk hebben dat diverse kerkverbanden hierover ook centraal adviezen hebben opgesteld. Dat heb ik in eerste instantie over het hoofd gezien. Toch vraag ik mij nog wel af hoe zo'n advies zich dan verhoudt tot de eigen verantwoordelijkheid van een kerkenraad.

(Nu ging het in dit geval om een GG (Urk). Op de website 'gergeminfo' lees ik dat de maatregelen geheel gedelegeerd zijn naar de kerkenraden met slechts enkele globale centrale adviezen. De kerkenraad in Urk kan hier dus zelfstandig over beslissen.)
De bewoordingen die de HHK scriba gebruikte hadden een dermate dwingend karakter, dat je het een verplicht over te nemen advies werd. De formulering dat de verantwoordelijkheid bij de kerkenraden lag, wordt op die manier een dode letter.

Voor wat betreft de GG. Ik duidt de volgende passages door mijn wat negatievere bril, uiteraard in lijn met eigen gedachten hierover. Volgens mij is in het allereerste bericht van maart 2020 weinig aandacht geweest in de formulering dat dit de verantwoordelijkheid van de kerkenraden is:
In het licht van de ernst van de huidige coronacrisis, met name op het gebied van de volksgezondheid, doen wij opnieuw een beroep op uw kerkenraad uw verantwoordelijkheid te nemen. Bericht december
Broeders, in het licht van de ernst van de coronacrisis en de dreiging van een derde golf hebben wij als kerkenraden een gezamenlijke verantwoordelijkheid de maatregelen ernstig te nemen, in het besef dat de genomen kabinetsbesluiten ingrijpend zijn. Bericht januari
Ik lees o.a. het woord gezamenlijk tegendraads aan jouw (juiste) voorstelling van hoe het presbyteriaal zou moeten werken. Ik constateer daarmee op zijn minst een bepaalde ambivalentie.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Ik lees o.a. het woord gezamenlijk tegendraads aan jouw (juiste) voorstelling van hoe het presbyteriaal zou moeten werken. Ik constateer daarmee op zijn minst een bepaalde ambivalentie.
O.k. dank je wel voor je reactie.

Verder houdt een kerkenraad ook altijd een hogere roeping richting synode/moderamen als het gaat om zaken die wezenlijk zijn (zoals ik bv. het zingen tijdens de erediensten zie).
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De adviezen vanuit de GG zijn in erg meditatieve vorm geschreven en niet altijd even duidelijk. Mijns inziens wordt wél duidelijk dat er maatregelen genomen moeten worden en dat er moet worden afgeschaald. Om dan lokaal (bijna) alles los te laten is wel zeer tegengesteld aan die adviezen. Je zet je als gemeente niet mee buiten het kerkverband, maar het lijkt me niet de bedoeling om adviezen te negeren.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Urk en Krimpen: droevig dieptepunt. Schaam me niet om christen te zijn, maar hiervoor schaam ik me wel.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Voor deze keer ben ik het je eens. In en in triest.

Het hele land heeft mee kunnen genieten wat ze in Urk onder "geestelijke nood" verstaan. En dat doen ze voor draaiende camera's nog wel. Ik mag hopen dat de centrale GG de kerkenraad tot de orde roept, om alle maatregelen te nemen om herhalingen te voorkomen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie