Gereformeerden verafgoden auto

Lambertus

Gereformeerden verafgoden auto

Bericht door Lambertus »

VInd niet dat dit verafgoding is maar meer het beschermen van je eigendommen

Gereformeerden verafgoden auto´

Geplaatst op 15/2 '05 om 13:50u
Door Matthijs Meeuwsen (Bron: IKON)

APELDOORN (RKnieuws.net) - Diverse plaatselijke kerken in de gereformeerde gezindte schakelen jongeren in om tijdens de zondagse kerkdiensten de auto´s van de kerkgangers te bewaken om inbraak te voorkomen. De christelijk-gereformeerde theoloog prof. dr. G. den Hertog vreest dat het een "algemeen geaccepteerd verschijnsel" begint te worden dat jongeren "omwille van het blik" de kerkdienst moeten missen.

Dat zei Den Hertog, hoogleraar ethiek aan de Theologische Universiteit van Christelijke Gereformeerde Kerken in Apeldoorn, dinsdag. "Juist die kerken leggen er grote nadruk op dat je tweemaal per zondag in de kerk hoort te zijn, omdat het om het eeuwig heil gaat. Tegelijkertijd houden ze jongens omwille van de auto uit de kerk. Dan moeten ze zich afvragen: waar zijn we mee bezig."

Het verschijnsel doet zich voor op de gehele rechterflank van de gereformeerde gezindte, concludeert Den Hertog uit diverse meldingen. Daartoe behoren onder meer de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland, de Hersteld Hervormde Kerk, de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Gemeenten.

Het verschijnsel is volgens Den Hertog onderdeel van de verafgoding van de auto die hij tot zijn verdriet in de gereformeerde gezindte waarneemt. Die staat "op zeer gespannen voet" met de boodschap die zondag aan zondag van de kansel klinkt, oordeelt hij.
wim

Bericht door wim »

Er valt veel te halen bij de 'gereformeerden' zeker.
Andre

Bericht door Andre »

och, wat is een stukje blik!
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik voorzie een grote overlap met een ander topic.
Be yourself, there are plenty of others.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik voorzie een grote overlap met een ander topic.
:D:u
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Die staat "op zeer gespannen voet" met de boodschap die zondag aan zondag van de kansel klinkt, oordeelt hij.
[/quote]

Ow is dat zo? Ik hoor alleen dat GEESTELIJK rijke makkelijker door het oog van de naald gaat, dan... En dat is logisch omdat de dominee zelf in de top 10 staan van meest dikke autobezitter.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Die staat "op zeer gespannen voet" met de boodschap die zondag aan zondag van de kansel klinkt, oordeelt hij.
Ow is dat zo? Ik hoor alleen dat GEESTELIJK rijke makkelijker door het oog van de naald gaat, dan... En dat is logisch omdat de dominee zelf in de top 10 staan van meest dikke autobezitter. [/quote]

Dat zou nog weleens mee kunnen vallen. Bij ons komen veel verschillende predikanten die bijna allemaal in een middenklasser rijden.
En mag een dominee een goede auto onder zijn ... hebben! Hij rijdt meer kilometers dan de meeste forummers.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ow is dat zo? Ik hoor alleen dat GEESTELIJK rijke makkelijker door het oog van de naald gaat, dan... En dat is logisch omdat de dominee zelf in de top 10 staan van meest dikke autobezitter.
Dat zou nog weleens mee kunnen vallen. Bij ons komen veel verschillende predikanten die bijna allemaal in een middenklasser rijden.
En mag een dominee een goede auto onder zijn ... hebben! Hij rijdt meer kilometers dan de meeste forummers. [/quote]

Klopt. Ik ken ook dominees met een oude Ford. Maar ik ken ook een dominee die geen kinderen heeft en zijn vrouw heeft ook geen rijbewijs, maar toch heeft ie twee nieuwe auto's. Verder ken ik er zat die in een mercedes rijden en ik ken er zelfs 1 die in een auto rijdt (ben ff het merk vergeten) die nog duurder is als een mercedes.

Het blijft een feit dat ik elke zondag (en dan maakt het niet uit welke gemeente ik zit) hoor dat je zonder wedergeboorte niet in de hemel kan komen en nooit hoor dat bijv. roken, een dikke auto, dure kleding, carierejagen en alle andere vormen van ongezonde gewoontes of wereldse (wel geaccepteerde) idealen ook geen dingen zijn waar een christen zich mee bezig moet houden.

Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

[Aangepast op 16/2/05 door Kaw]
Lecram

Bericht door Lecram »

Het blijft een feit dat ik elke zondag (en dan maakt het niet uit welke gemeente ik zit) hoor dat je zonder wedergeboorte niet in de hemel kan komen en nooit hoor dat bijv. roken, een dikke auto, dure kleding, carierejagen en alle andere vormen van ongezonde gewoontes of wereldse (wel geaccepteerde) idealen ook geen dingen zijn waar een christen zich mee bezig moet houden.
Zit jij wel in de juiste kerk?
jacob

Bericht door jacob »

En mag een dominee een goede auto onder zijn ... hebben! Hij rijdt meer kilometers dan de meeste forummers.
Klopt. Ik ken ook dominees met een oude Ford. Maar ik ken ook een dominee die geen kinderen heeft en zijn vrouw heeft ook geen rijbewijs, maar toch heeft ie twee nieuwe auto's. Verder ken ik er zat die in een mercedes rijden en ik ken er zelfs 1 die in een auto rijdt (ben ff het merk vergeten) die nog duurder is als een mercedes.

Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

[Aangepast op 16/2/05 door Kaw] [/quote]

dat komt m.i. door het feit dat we zonde kennis en ellende kennis niet meer concreet kunnen maken.

Dit wordt omschreven als een mystieke vage ervaring.

helaas komen velen niet verder meer dan een open internet verbinding, een tv, te kort haar en het dragen van een lange broek. En dat zijn nou juist zaken die nog niet eens direct ingaan tegen een gebod. Het kan er overigens toe leiden. Dat wel.
Het is daarom ook niet direct fout. Maar het raakt de kern niet.

[Aangepast op 16/2/05 door jacob]
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zit jij wel in de juiste kerk?
Schijnbaar kom ik niet in de juiste kerken. Ik spreek hier wel over meer dan 1 kerkverband en meer dan 1 gemeente.

De laatste keer dat we een preek hadden gehad over "zoek eerst het koninkrijk van God" was van een dominee die vlak daarvoor een half jaar studieverlof had gekregen om een boek te schrijven waarop hij kon promoveren. De mensen in de kerk zaten gewoon te lachen onder zijn preek. Hij heeft daar ook veel commentaar op gehad en dat was ook gelijk de laatste keer dat het onderwerp aangeroerd werd.
nicname

Bericht door nicname »

Volgens mij gaat het in dit topic over 'gereformeerden' in het algemeen. Waarom direct op de dominee toegespitst?? (afgezien van het feit dat een auto voor een dominee misschien in veel gemeenten het enige is wat hij nu eens zelf uit kan kiezen ;) pastorie etc. staan er nu eenmaal al).

Ik denk dat een ieder voor zichzelf kan uitmaken wat voor hem of haar (gereformeerd of niet) hetgeen is dat je persoonlijke relatie met God in de weg staat. Ofwel, waar je veel tijd in steekt, veel mee bezig bent en waar je misschein diep in je hart van voelt: 'het is beter dat ik dit laat'.

misschien past deze tekst uit Romeinen 14 hierbij (alhoewel het hier concreet over het eten van sommige spijzen gaat):

14 Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, die is het onrein.

Kanttekeningen:

63) in zichzelven;
Of, door zichzelven; dat is, uit zijn eigen natuur; Gen. 1:31, en Gen. 9:2,3. Hij spreekt van eetbare spijzen; hoewel dan daarna enige derzelve ten aanzien van het gebod Gods voor een tijd onrein zijn geweest; zo zijn zij nu alle voor rein te houden, overmits die schaduwen nu ophouden; Col. 2:16; 1 Tim. 4:3,4.

64) die acht iets onrein te zijn,
Dat is, die nog niet gelooft dat het onderscheid der spijs nu ophoudt, maar meent dat dit verbod Gods nog moet achtervolgd worden. Want de middelmatige zaken zijn ons zodanig, gelijk wij dezelve achten, wanneer zij zonder ergernis kunnen gedaan of gelaten worden.

65) die is het onrein.
Dat is, die mag tegen zijn gevoelen zulke spijs niet eten; want daarmede zou hij doen hetgeen hijzelf zonde houdt te wezen
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Nu ben ik niet gereformeerd maar ik zou het wel lekker vinden als de auto bewaakt wordt mocht blijken dat er veel auto´s verdwijnen bij de kerk die Zondags bezoek

Ik zou er wel doodziek van zijn als mijn auto pleitte is ......ik zou de rest van de dag en waarschijnlijk langer nog flink de peee in hebben
Marjan

Bericht door Marjan »

Kaw zegt

Ow is dat zo? Ik hoor alleen dat GEESTELIJK rijke makkelijker door het oog van de naald gaat, dan...
Dat meen je toch niet, dat dit bij jullie zo uitgelegd wordt?

[Aangepast op 16/2/05 door Marjan]
Be yourself, there are plenty of others.
Billy

Bericht door Billy »

en dat is logisch omdat de dominee zelf in de top 10 staan van meest dikke autobezitter.

veel dikke dominees dus?

word tijd dat ze de fiets gaan pakken dan i.p.v. de auto:,:,:,:,

[Aangepast op 16/2/05 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Plaats reactie