Ik geloof dat in dit geval zeker een groot deel van de gemeente aanwezig kon zijn. Zeker in vergelijking met veel andere gemeenten.Bezorgd schreef:windorgel schreef:Ik kan me voorstellen dat het aantal avondmaalgangers ook meespeelt bij de beantwoording of het verantwoord is. We weten dat dit per gemeente best verschillend kan zijn.
Dat moet niet uitmaken.
Iedereen moet aanwezig kunnen zijn tijdens een HA viering.
Anders krijg je een dopers iets dat alleen zij mogen komen die aangaan.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Denk even na. 215 leden.Erskinees schreef:Maar daar wordt het wel in één dienst bediend. De gemeente krimpt daar alweer zie ik, maar er zijn alsnog 215 leden. Het gebouw is aardig groot maar ik vind daar +- 200 man in één dienst toch een groot risico. Vrijmoedigheid of niet. Dat is ook niet conform het advies van het CIO en de deputaatschappen vanuit de GG.
- De helft van de leden zit in Avondrust (Oordenstaete) en kan niet meer naar de kerk komen.
- Dan nog ouders die op kinderen moet passen en zieken + mensen die nog niet naar de kerk durven.
- Daarbij hebben ze de zaal bij de kerk getrokken waardoor er extra plaatsen zijn gecreëerd.
- Ten slotte heeft de kerk zoveel zitplaatsen dat je normaal ook al op anderhalve meter zat als alleen de eigen gemeente er was.
Er is dus niets onverantwoords aan.
Ik had het niet over dit specifieke geval. Ik denk overigens dat vrijwel iedereen daar aanwezig kon zijn.Bezorgd schreef:windorgel schreef:Ik kan me voorstellen dat het aantal avondmaalgangers ook meespeelt bij de beantwoording of het verantwoord is. We weten dat dit per gemeente best verschillend kan zijn.
Dat moet niet uitmaken.
Daarnaast kan het aantal avondmaalgangers wel verschil uitmaken m.b.t. de ruimte die je nu nodig hebt voor de looproute en plaatsen aan de tafel. Bij 50 avondmaalgangers zou het misschien niet verantwoord zijn en bij 20 wel, bijvoorbeeld.
Helemaal mee eens DIA. Wij hebben vorig jaar aangepast Avondmaal mogen vieren en dat was zo mooi en troostrijk. Het doet pijn dat de kerkenraad er nu voor kiest het niet te doen.-DIA- schreef:Dat zal dan wel aan de dominee liggen.... En ik geloof dat een kerkenraad beter af is met Raad van Boven dan met raad van deze wereld. Daarmee bedoel ik beslist geen burgerlijke ongehoorzaamheid of rebellie, want we onderwerpen ons aan de overheid, en conformeren ons aan de wetten des lands zover die niet in tegenspraak zijn met het Woord Gods.Erskinees schreef:De gemeente krimpt daar alweer zie ik, maar er zijn alsnog 215 leden. Het gebouw is aardig groot maar ik vind daar +- 200 man in één dienst toch een groot risico.
Dat laatste heeft toch alleen invloed op het aantal tafels en niet op de beschikbare ruimte?windorgel schreef:Ik had het niet over dit specifieke geval. Ik denk overigens dat vrijwel iedereen daar aanwezig kon zijn.
Daarnaast kan het aantal avondmaalgangers wel verschil uitmaken m.b.t. de ruimte die je nu nodig hebt voor de looproute en plaatsen aan de tafel. Bij 50 avondmaalgangers zou het misschien niet verantwoord zijn en bij 20 wel, bijvoorbeeld.
Je hebt dan meer verplaatsingen en dat kan nu lastig zijn, afhankelijk van de inrichting van het kerkgebouw (smalle paden, elkaar in de bank passeren).Hollander schreef:Dat laatste heeft toch alleen invloed op het aantal tafels en niet op de beschikbare ruimte?windorgel schreef:Ik had het niet over dit specifieke geval. Ik denk overigens dat vrijwel iedereen daar aanwezig kon zijn.
Ja, dat begrijp ik. Maar zowel met 20 als met 50 of 100 avondmaalgangers kan sprake zijn van elkaar passeren in of langs de bank. Tenzij je vooraf selecteert waar avondmaalgangers moeten plaatsnemen, maar dat lijkt mij een heel onverstandige keuze.windorgel schreef:Je hebt dan meer verplaatsingen en dat kan nu lastig zijn, afhankelijk van de inrichting van het kerkgebouw (smalle paden, elkaar in de bank passeren).Hollander schreef:Dat laatste heeft toch alleen invloed op het aantal tafels en niet op de beschikbare ruimte?windorgel schreef:Ik had het niet over dit specifieke geval. Ik denk overigens dat vrijwel iedereen daar aanwezig kon zijn.
Speelt zeker niet in alle gebouwen, maar in ons kerkgebouw zou het dan echt lastiger worden (banken waar je maar aan 1 kant uit kan bijvoorbeeld).Hollander schreef:Ja, dat begrijp ik. Maar zowel met 20 als met 50 of 100 avondmaalgangers kan sprake zijn van elkaar passeren in of langs de bank. Tenzij je vooraf selecteert waar avondmaalgangers moeten plaatsnemen, maar dat lijkt mij een heel onverstandige keuze.windorgel schreef:Je hebt dan meer verplaatsingen en dat kan nu lastig zijn, afhankelijk van de inrichting van het kerkgebouw (smalle paden, elkaar in de bank passeren).Hollander schreef:Dat laatste heeft toch alleen invloed op het aantal tafels en niet op de beschikbare ruimte?windorgel schreef:Ik had het niet over dit specifieke geval. Ik denk overigens dat vrijwel iedereen daar aanwezig kon zijn.
Wat mij betreft laten we dit verder rusten.
Dat zou kunnen inderdaad. Ik weet niet over welk kerkgebouw we spreken. Verder is het maar een zijspoortje.windorgel schreef:Speelt zeker niet in alle gebouwen, maar in ons kerkgebouw zou het dan echt lastiger worden (banken waar je maar aan 1 kant uit kan bijvoorbeeld). (...)

Bij onze aangepaste dienst destijds, kwamen de diakenen de kerk waarin (op afstand van elkaar) stoelen stonden, in. Dus niet weinig beweging van veel mensen, maar veel beweging van weinig mensen.Hollander schreef:Ja, dat begrijp ik. Maar zowel met 20 als met 50 of 100 avondmaalgangers kan sprake zijn van elkaar passeren in of langs de bank. Tenzij je vooraf selecteert waar avondmaalgangers moeten plaatsnemen, maar dat lijkt mij een heel onverstandige keuze.windorgel schreef:Je hebt dan meer verplaatsingen en dat kan nu lastig zijn, afhankelijk van de inrichting van het kerkgebouw (smalle paden, elkaar in de bank passeren).Hollander schreef:Dat laatste heeft toch alleen invloed op het aantal tafels en niet op de beschikbare ruimte?windorgel schreef:Ik had het niet over dit specifieke geval. Ik denk overigens dat vrijwel iedereen daar aanwezig kon zijn.
Waren de eerste christengemeenten ook dopers?Bezorgd schreef:windorgel schreef:Ik kan me voorstellen dat het aantal avondmaalgangers ook meespeelt bij de beantwoording of het verantwoord is. We weten dat dit per gemeente best verschillend kan zijn.
Dat moet niet uitmaken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Het verwijt van dopers is wat mij betreft niet goed onderbouwd. Vooral binnen de wereldwijde christelijke kerk is he onmogelijk om gemeenschappelijk avondmaal te vieren aan één tafel. We moeten dit dus vooral praktisch benaderen en daarmee rekening houden met wat de gevoelens hierover in de gemeente zijn.Mistig schreef:Waren de eerste christengemeenten ook dopers?Bezorgd schreef:windorgel schreef:Ik kan me voorstellen dat het aantal avondmaalgangers ook meespeelt bij de beantwoording of het verantwoord is. We weten dat dit per gemeente best verschillend kan zijn.
Dat moet niet uitmaken.
Wij hadden over drie diensten Avondmaal, en ik zie daar niet op terug als dat het verdelen van de avondmaalgangers over de diensten tegen het gemeenschappelijk vieren in is gegaan.
Als nu bij ons avondmaal gehouden wordt lopen de avondmaalsgangers langs de tafel waar een cupje wijn en een stukje brood kaart ligt. Dat wordt vaak voor vaak gedaan, de verplichte looproute volgend (het ene vak moet dus via de hal weer naar zijn plek, het laatste vak moet eerst door de hal, naar de tafel, en weer naar zijn plek. Dit op aanwijzing van de ds en tafelwacht. Gaat heel gestructureerd. Als iedereen heeft spreekt de ds de woorden uit normaal gesproken worden bij het aanbieden van de schotel en de beker. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het bij iedereen zo ging, en niet dat men aan een tafel kwam te zitten. Is er dan anderhalve meter tussen de zitplaatsen?
Laatst gewijzigd door Chrisje72 op 15 mar 2021, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bij ons kan de gehele gemeente komen in drie diensten. Dus drie keer het HA, waarbij aan de tafel voldoende afstand was. Over veel mensen in de kerk gesproken, kerk bij ons in de buurt laat nu weer ongeveer 600 man per dienst toe, redelijk optimistisch.
Chrisje72 schreef:Als nu bij ons avondmaal gehouden wordt lopen de avondmaalsgangers langs de tafel waar een cupje wijn en een stukje brood kaart ligt. Dat wordt vaak voor vaak gedaan, de verplichte looproute volgend (het ene vak moet dus via de hal weer naar zijn plek, het laatste vak moet eerst door d haal, naar de tafel, en weer naar zijn plek. Dit op aanwijzing van de ds en tafelwacht. Gaat heel gestructureerd. Als iedereen heeft spreekt de ds de woorden uit normaal gesproken worden bij het aanbieden van de schotel en de beker. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het bij iedereen zo ging, en niet dat men aan een tafel kwam te zitten. Is er dan anderhalve meter tussen de zitplaatsen?
Bij ons wel aan de tafel.
Maar dan 4 diensten en in elke dienst een aantal tafels.
Waarbij er dan 1,5 meter ruimte is.
De manier zoals jij beschrijft heb ik jaren geleden al eens in het buitenland meegemaakt.