Beroepingswerk discussie [5]

merel
Berichten: 10068
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door merel »

Mara schreef:
Mannetje schreef: :)
Als je dat niet kan, mis je een stukje (@mara :D) zelfspot wat heel nuttig is voor een ambtsdrager.
:wiz
Zelfs de dokter gebruikt het:

Smoesjes dat het regent of koud is, gaan voor haar niet op. "Daar smelt je niet van. Het is voor iedereen te doen, een half uurtje naar buiten. Maar het vraagt wel een stukje motivatie."
(Rijnmond)
Forummer schreef:De studenten aan de boezemsingel worden door de omwonenden "pinguïns" genoemd. Dit door de combinatie kleding en lunchwandeling.
Wandelen die studenten dan al in driedelig zwart?
Ik heb het nooit gezien, maar ja, ik rijd rond die tijd niet langs daar.
Ja, vanaf het moment dat de studie begint hullen ze zich ineens in het zwart en dragen hun vrouwen ineens lang haar in een knot. Heel bijzonder.
John Galt schreef:Ik vind dat moedig.
Ik heb wel eens gehoord dat een CGK predikant bedankt had voor een beroep en later de kerkenraad weer benaderd heeft met de vraag of zij opnieuw een beroep op hem uit wilden brengen, omdat hij geen rust kreeg.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Ukkie »

merel schreef:
Mara schreef:
Mannetje schreef: :)
Als je dat niet kan, mis je een stukje (@mara :D) zelfspot wat heel nuttig is voor een ambtsdrager.
:wiz
Zelfs de dokter gebruikt het:

Smoesjes dat het regent of koud is, gaan voor haar niet op. "Daar smelt je niet van. Het is voor iedereen te doen, een half uurtje naar buiten. Maar het vraagt wel een stukje motivatie."
(Rijnmond)
Forummer schreef:De studenten aan de boezemsingel worden door de omwonenden "pinguïns" genoemd. Dit door de combinatie kleding en lunchwandeling.
Wandelen die studenten dan al in driedelig zwart?
Ik heb het nooit gezien, maar ja, ik rijd rond die tijd niet langs daar.
Ja, vanaf het moment dat de studie begint hullen ze zich ineens in het zwart en dragen hun vrouwen ineens lang haar in een knot. Heel bijzonder.
John Galt schreef:Ik vind dat moedig.
Ik heb wel eens gehoord dat een CGK predikant bedankt had voor een beroep en later de kerkenraad weer benaderd heeft met de vraag of zij opnieuw een beroep op hem uit wilden brengen, omdat hij geen rust kreeg.
Allebei in dezelfde gemeente gebeurd.
Aannemen-toch bedanken
Bedanken-toch aannemen
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

Nou, dat is echt niet waar hoor Merel. Dat zal best bij extreme figuren gebeuren, maar dat is lang niet bij allemaal. Al neemt de tendens om in het zwart te gaan wel toe in de loop van de jaren. In mijn jeugd heb ik dat toch heel anders gezien. Van de jongere GG-dominees zie ik de meeste vrijwel altijd in het zwart.
merel
Berichten: 10068
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door merel »

DDD schreef:Nou, dat is echt niet waar hoor Merel. Dat zal best bij extreme figuren gebeuren, maar dat is lang niet bij allemaal. Al neemt de tendens om in het zwart te gaan wel toe in de loop van de jaren. In mijn jeugd heb ik dat toch heel anders gezien. Van de jongere GG-dominees zie ik de meeste vrijwel altijd in het zwart.
Ik heb college gehad van prof Zondag en tijdens de colleges liep hij in normale kleding en had zijn vrouw geverfd middellang haar. Vanaf het moment dat hij aan zijn studie begon ging hij in het zwart gekleed en kreeg zijn vrouw haar normale haarkleur terug met knot. Ik vond dat indertijd heel bijzonder. Wel een opmerking en nuance dat hij ook de enige GG predikant is die ik 'persoonlijk' ken.
DDD
Berichten: 29033
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

OK. Dat kan. Dat is een apart geval, denk ik dan, maar een goede illustratie van mijn stelling dat bij jongere dominees dit op de een of andere manier wel meer standaard is.

In mijn jeugd fietste de emeritusdominee (midden- iets links GG) regelmatig door het dorp. Ik heb hem nooit in het zwart gezien. Wel altijd in pak of althans gevouwen broek en meestal in donker of middengrijs pak. Ik weet dat dat ook voor (weliswaar linkerflank-) predikanten van die generatie toen ze nog in actieve dienst waren, opging, zij gingen in de jaren 70 en 80 heus niet in een zwart pak uit eten.

Ondertussen kwam ik de dienstdoende predikant in zwart pak tegen in het museum.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door John Galt »

Een jaar of wat geleden werd ergens op de Veluwe een ordinaire kroeg omgebouwd tot pannenkoekhuis. Een GG-dominee ging daar eten met zijn gezin. De gemeenschap maakte zich daar vrolijk over: Ha ha, ds X met zijn zwarte hoed op "Het olijke zwijntje" in!
Hoewel ik toen nog GG was, verbaasde het me toch dat een dominee zijn zwarte hoed opzette als hij met zijn kinderen pannenkoeken ging eten.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1492
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Delftenaar »

Toen ik ooit eens aan het einde van een wandeling op een zomerse zaterdag in Barneveld bij het station eindigde viel mijn oog op een voorbij fietsend gezin. De man in zwart pak, de vrouw in lange jurk en de kinderen idem dito.
Of het een predikant of iemand anders was weet ik niet. Wel vielen twee dingen op: aan de ene kant een stuk welvaren, aan de andere kant een stuk overdrijven: ook als predikant moet het mogelijk zijn om op een mooie en vrije zomermiddag gewoon in spijkerbroek en polo te gaan fietsen.
Normale mensen zien dat niet als ondermijning van het ambt ofzo.
Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bruna »

En als de dominee nu gewoon zelf in zwart pak wil lopen/fietsen is het dan wel goed? Of mag dat ook niet?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door John Galt »

Bruna schreef:En als de dominee nu gewoon zelf in zwart pak wil lopen/fietsen is het dan wel goed? Of mag dat ook niet?
Alles mag, maar is het niet overdreven? Fietst de conducteur ook in zijn uniform? Of de kok met zijn hoge muts op?
Who is John Galt? :quoi
Piet Puk
Berichten: 5536
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

John Galt schreef:
Bruna schreef:En als de dominee nu gewoon zelf in zwart pak wil lopen/fietsen is het dan wel goed? Of mag dat ook niet?
Alles mag, maar is het niet overdreven? Fietst de conducteur ook in zijn uniform? Of de kok met zijn hoge muts op?
Conducteur en kok ben je niet 24/7, predikant wel. Voor mij is een herder iemand die wanneer hij onverwachts over een sterfgeval geïnformeerd word, niet eerst z'n polo en spijkerbroek moet gaan verwisselen, om daar heen te gaan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4032
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Terri »

Loop eens in de orthodoxe wijk in Jeruzalem, of bij de Amis gemeenschap, de kilt in Schotland, een ieder moet doen wat hij/zij denkt dat volgens zijn geweten het beste is. Het ontlokt je soms wel een glimlach want traditie kan ook wat apart overkomen. Want het is traditie, op zich prima toch? Maar maak er niet meer van.....
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
John Galt schreef:
Bruna schreef:En als de dominee nu gewoon zelf in zwart pak wil lopen/fietsen is het dan wel goed? Of mag dat ook niet?
Alles mag, maar is het niet overdreven? Fietst de conducteur ook in zijn uniform? Of de kok met zijn hoge muts op?
Conducteur en kok ben je niet 24/7, predikant wel. Voor mij is een herder iemand die wanneer hij onverwachts over een sterfgeval geïnformeerd word, niet eerst z'n polo en spijkerbroek moet gaan verwisselen, om daar heen te gaan.
Lastig als die herder ooit gaat zwemmen, sporten, in de tuin werken, oid.
Het zou me zo bijzonder weinig uitmaken hoe mijn dominee gekleed zou zijn in een dergelijk geval.
gallio
Berichten: 1979
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door gallio »

Piet Puk schreef:
John Galt schreef:
Bruna schreef:En als de dominee nu gewoon zelf in zwart pak wil lopen/fietsen is het dan wel goed? Of mag dat ook niet?
Alles mag, maar is het niet overdreven? Fietst de conducteur ook in zijn uniform? Of de kok met zijn hoge muts op?
Conducteur en kok ben je niet 24/7, predikant wel. Voor mij is een herder iemand die wanneer hij onverwachts over een sterfgeval geïnformeerd word, niet eerst z'n polo en spijkerbroek moet gaan verwisselen, om daar heen te gaan.
Jij verwacht dat een predikant in zn zwarte pak op bed ligt of onder de douche staat? Want je weet maar nooit, misschien wordt hij ook dan wel opgeroepen om ambtelijk werk te gaan doen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door John Galt »

Als mijn dominee vanavond in zijn chino en poloshirt aan komt rennen als ik hem direct nodig heb, is hij van harte welkom!
Who is John Galt? :quoi
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Amstelodamense »

John Galt schreef:Als mijn dominee vanavond in zijn chino en poloshirt aan komt rennen als ik hem direct nodig heb, is hij van harte welkom!
:D
Gesloten