Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Herman schreef:
Bezorgd schreef:Juist dit is het, want ook mannen als ds P den Butter of ds K Veldman of ds Pieters hebben dit soort kritiek.
Daar lees ik anders geen pagina's vullende opinieartikelen van. Die kiezen waarschijnlijk een betere manier van communicatie.
Precies. De Catechismus zegt in antwoord 112: dat ik (...) oprechtelijk spreke en belijde;
ook mijns naasten eer en goed gerucht
naar mijn vermogen voorsta en bevordere
. En dat gebeurt hier geenszins.

Vind je het dan zo'n vervelend stukje? Wat zegt hij verkeerd?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Erskinees schreef:Zo bedoel ik het niet, wat snel uitgetypt. Laat ik het anders zeggen: samengaan kan wat mij betreft al breed beginnen (incl. GGiN) maar niet alleen de GGiN. Dan is wat mij betreft het evenwicht zoek.
En bij samengaan met de anderen zonder GGiN denk je dat het evenwicht niet kwijt raakt? Zoals ik al zei: er zullen alleen maar meer scheuring komen, of dat nu samengaan betreft met GGiN of met HHK/BWP etc.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 09 mar 2021, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Mistig

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:
Bezorgd schreef:Juist dit is het, want ook mannen als ds P den Butter of ds K Veldman of ds Pieters hebben dit soort kritiek.
Daar lees ik anders geen pagina's vullende opinieartikelen van. Die kiezen waarschijnlijk een betere manier van communicatie.
Precies. De Catechismus zegt in antwoord 112: dat ik (...) oprechtelijk spreke en belijde;
Inderdaad. Volgens mij zegt deze predikant helemaal geen nare dingen over de GG.
Geen steken onder water o.i.d., maar gewoon een helder verhaal over tekortkomingen.
En die aangehaalde catechismus heeft allereerst betrekking op andere personen. Daar moeten we uiterst voorzichtig in zijn om wat van een anders negatieve punten te zeggen.
Maar deze opmerkingen gaan over een instituut. Dat is heel wat anders. Dan mag je pijnpunten eerlijk benoemen.

En deze overprikkelde reacties zeggen ook veel.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De overprikkelde reacties onderstrepen juist Dekkers opmerkingen.
Mistig

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:De overprikkelde reacties onderstrepen juist Dekkers opmerkingen.
Dat bedoelde ik inderdaad.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Wim Dekker: "De GerGem kan kritiek op prediking niet verdragen" :

Wim Dekker schreef:Dekker: "Zijn onderzoek is reden voor een goed gesprek, maar buitenstaanders hebben er zogezegd niks mee te maken, zegt men verwijzend naar Calvijn. Maar Calvijn preekte heel anders dan de GerGem nu doet. Als Calvijns preken nu zouden worden voorgelezen in een gereformeerde gemeente, zou men zeggen: 'Dit vinden we niets aan, want de gangen van Gods volk komen er niet in voor.' Men doet alsof er een geijkt verhaal is, maar dat is historisch niet waar.
Wim Dekker schreef:Reacties die Van der Knijff vanuit de GerGem heeft ontvangen maakt duidelijk dat dit kerkverband geen interne kritiek kan verdragen en externe kritiek wordt gezien als vijandschap. Van der Knijff had intern zijn kritiek kunnen uiten als hij er naar buiten toe zijn mond over zou houden, maar dat gaat niet want promoveren doe je publiek. Naarmate dat proces doorgaat zal Van der Knijff binnen de GerGem steeds meer worden gemeden. De prediking is niet alleen maar heilig, er zit ook mensenwerk bij en dus moet het onderzocht kunnen worden.

Als kritiek niet kan wordt de eigen identiteit verabsoluteerd en dan word je een sekte. De GerGem moet daar er echt opletten dat ze katholiek-gereformeerd blijven en aanspreekbaar in de breedte van de gereformeerde traditie. Anders kom je op een gegeven moment kom uit bij 'wij zijn de enige kerk'. Dat is jammer, want de GerGem heeft ook iets bij te dragen. Waarom sluit men zichzelf zo uit, ook in contacten met andere kerken, terwijl anderen iets van hen kunnen leren?", vraagt de theoloog zich af.

https://cip.nl/84235-wim-dekker-de-gerg ... 3A.twitter
Wie is deze Wim Dekker?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef: Wie is deze Wim Dekker?
Tjonge, zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem en weet gij deze dingen niet?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f9080c565f
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Nou dat is inderdaad wel ongelofelijk. Een mooie onderstreping van het belang van zijn commentaar.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Bezorgd schreef:Wim Dekker: "De GerGem kan kritiek op prediking niet verdragen" :

Wim Dekker schreef:Dekker: "Zijn onderzoek is reden voor een goed gesprek, maar buitenstaanders hebben er zogezegd niks mee te maken, zegt men verwijzend naar Calvijn. Maar Calvijn preekte heel anders dan de GerGem nu doet. Als Calvijns preken nu zouden worden voorgelezen in een gereformeerde gemeente, zou men zeggen: 'Dit vinden we niets aan, want de gangen van Gods volk komen er niet in voor.' Men doet alsof er een geijkt verhaal is, maar dat is historisch niet waar.
Wim Dekker schreef:Reacties die Van der Knijff vanuit de GerGem heeft ontvangen maakt duidelijk dat dit kerkverband geen interne kritiek kan verdragen en externe kritiek wordt gezien als vijandschap. Van der Knijff had intern zijn kritiek kunnen uiten als hij er naar buiten toe zijn mond over zou houden, maar dat gaat niet want promoveren doe je publiek. Naarmate dat proces doorgaat zal Van der Knijff binnen de GerGem steeds meer worden gemeden. De prediking is niet alleen maar heilig, er zit ook mensenwerk bij en dus moet het onderzocht kunnen worden.

Als kritiek niet kan wordt de eigen identiteit verabsoluteerd en dan word je een sekte. De GerGem moet daar er echt opletten dat ze katholiek-gereformeerd blijven en aanspreekbaar in de breedte van de gereformeerde traditie. Anders kom je op een gegeven moment kom uit bij 'wij zijn de enige kerk'. Dat is jammer, want de GerGem heeft ook iets bij te dragen. Waarom sluit men zichzelf zo uit, ook in contacten met andere kerken, terwijl anderen iets van hen kunnen leren?", vraagt de theoloog zich af.

https://cip.nl/84235-wim-dekker-de-gerg ... 3A.twitter
Hoewel ik heel goed begrijp wat dr. Dekker bedoelt, vraag ik me af of dit op deze wijze gaat werken. Ik denk wel eens: hoe meer er geageerd wordt tegen bepaalde ontwikkelingen binnen de Gereformeerde Gemeenten, des te meer de gelederen zullen sluiten en de buitenwereld "als vijand" wordt gezien. Soort vicieuze cirkel waarin men zit.

Ik denk, dat wanneer die dialoog niet van binnenuit op gang komt, het kansloos is. Van binnenuit, daarmee bedoel ik dan "predikanten of ambtsdragers met invloed". Dus niet de dissidenten zoals een Blaauwendraad, vd Zwaag of vd Knijff.
DDD

Bericht door DDD »

Dat geloof ik niet hoor. Dit soort artikelen heeft altijd invloed. Niet op de kleine domme en eigenwijze minderheid, en ook niet op de mensen die alles wel best vinden. Maar er zijn gelukkig genoeg integere leden van de GG, ook onder predikanten en ambtsdragers.
Amstelodamense

DDD schreef:Dat geloof ik niet hoor. Dit soort artikelen heeft altijd invloed. Niet op de kleine domme en eigenwijze minderheid, en ook niet op de mensen die alles wel best vinden. Maar er zijn gelukkig genoeg integere leden van de GG, ook onder predikanten en ambtsdragers.
Je kunt integer zijn maar toch nog steeds weinig bereiken
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:

Ik dacht dat Jantje altijd reageerde op vragen?
DDD

Bericht door DDD »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef:Dat geloof ik niet hoor. Dit soort artikelen heeft altijd invloed. Niet op de kleine domme en eigenwijze minderheid, en ook niet op de mensen die alles wel best vinden. Maar er zijn gelukkig genoeg integere leden van de GG, ook onder predikanten en ambtsdragers.
Dat kan, maar die kans is niet groot, denk ik.
Amstelodamense

DDD schreef:
Amstelodamense schreef:
Dat kan, maar die kans is niet groot, denk ik.
Even een persoonlijke vraag: vind je het niet erg ingewikkeld om GG te blijven aangezien je er zo anders in staat? Hoe manage je dat?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef: Wie is deze Wim Dekker?
Tjonge, zijt gij alleen een vreemdeling in Jeruzalem en weet gij deze dingen niet?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f9080c565f
Dank je voor de link, nou ik wist het inderdaad niet, ik ben hem trouwens ook niet tegengekomen in Jeruzalem.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie