Mona Lisa schreef:Overigens, bij dit soort onderwerpen vind ik een pastorale houding richting degenen die een (soms heel zwaar) kruis te dragen hebben, zonder de zonden goed te keuren, een misschien veel moeilijker maar toch veel betere insteek. Eigenlijk ongeveer net zo als je met een kleptomaan om zou gaan, om het voorbeeld uit deze discussie nog eens te gebruiken.
Het is van belang om te beseffen een medezondaar te zijn, bij wie ook ook zaken als boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen in het hart leven. Dan ga je er niet boven iemand staan.
Het lastige is wel dat het afwijzen van de zonde, vaak gezien word als onpastoraal en liefdeloos. En het is ook een smal paadje om te bewandelen. Zo snel wijk je af naar de harde wettische, danwel naar de (in ten diepste ook onbarmhartige) wetteloze kant.
En die pastorale houding moeten we ook hebben naar ds. Kort. Hij zal niet de gave hebben om iets heel genuanceerd te verwoorden. Maar eerlijk gezegd geef ik het je te doen: een lange tijd gestalkt te worden door allerlei opdringerige media, die plotseling opduikt en camera's onder je neus duwd. De spanning van massale negatieve aandacht van mensen die je de vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid willen ontzeggen. Met alle verbale intimidatie van dien. Ik ben blij dat ik niet in zijn schoenen sta.
In ieder geval is het in Staphorst wat rustiger, nu de media een nieuw object hebben.