Homoseksualiteit
Re: Homoseksualiteit
En wij, als persoon, als kerk, als land en volk, wij willen niet weten dat het ongenoegen Gods zo spreekt als Hij ons onze nietigheid toont in een nietig organisme of een virus. En we buigen er niet onder. We willen niet profeteren, nee, maar we zien wel dat er een kwaad is in de stad. Meer zal ik maar niet zeggen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Maanenschijn
Wij verschillen van mening dat deze man een goede reden heeft om stampij te maken. Mijns inziens komt dat omdat we verschillend denken over de zondigheid van homoseksualiteit. Ik heb overigens nog nergens een suggestie gelezen hoe de zonde uitgebannen zou moeten worden. Of hoeft dat volgens jou helemaal niet? Daar zou natuurlijk ook wat voor te zeggen zijn. Om het tarwe en de dolik samen te laten opgroeien en bij de oogst de scheiding aan te brengen.DDD schreef: Ik kan niet anders concluderen dan dat ik het prima zie. Verbanning is nog een van de aardigste manieren om dat uitbannen voor elkaar te krijgen. Wat jij als opties noemt, zou je wellicht 'bestrijden' kunnen noemen, maar dat is echt iets anders dan uitbannen. Daarmee heeft deze man een heel goede reden om hier stampij over te maken.
Maar goed, dan dwalen we af van het onderwerp. Ik heb weinig verdere gelegenheid voor gedachtenwisseling, al vind ik het een boeiend vraagstuk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Volgens mij een beetje eenzijdige reactie vervolgde!Vervolgde schreef:Is het niet nog meer tenenkrommend dat je als Mod er niets tegen doet? Dat geeft voeding aan de opvatting dat het begrip hebben voor en verdedigen van dergelijke acties valt binnen de regels van dit forum!Ad Anker schreef:Natuurlijk schamen de mensen zich niet voor de dominee. Het is werkelijk ongelofelijk dom wat deze mannen doen. Het is Bijbels om de zonden aan te wijzen, ingekaderd in het evangelie dat Jezus een Vriend van hoeren en tollenaren is. En om dan 21e -eeuws te gaan huilen omdat je verbannen dreigt te worden. Laat me niet lachen. Dat er hier enig begrip is voor die actie is tenenkrommend.DDD schreef:@mara
Welnee. Hij krijgt zo de nodige aandacht voor het probleem dat hij aan de orde stelt. En de gemeenteleden zien hoe hun dominee zich opstelt en ik verwacht dat de meesten zich daarvoor schamen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Waarom moet er iets gedaan worden tegen deze discussie? Angst dat mensen de kant van de 'wereld' kiezen? Volgens mij vinden de meesten(alle?) hier de actie van BOOS helemaal niet op z'n plaats.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-
- Verbannen
Kan @Mona Lisa ook aangeven of het klopt wat @Orchidee beweert over het aantal (doop)leden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dit konden we allemaal toch wel voorspellen?
Je mist als predikant echt flink wat tact als je zulke brieven verstuurt in geheime refotaal. Ds. Kort valt zeker wat te verwijten. Inhoudelijk is de brief prima. Maar het is zo gemakkelijk anders te interpreteren.
Bovendien vraag ik me af waarom je naar een gemeentebestuur gaat schrijven over abortusbeleid en euthanasiepraktijk. Een gemeentebestuur besluit over een nieuwe rotonde in de wijk. Of eventueel een regenboogzebrapad. Voor de landelijke praktijk moet je toch echt bij de Tweede Kamer zijn!
Je mist als predikant echt flink wat tact als je zulke brieven verstuurt in geheime refotaal. Ds. Kort valt zeker wat te verwijten. Inhoudelijk is de brief prima. Maar het is zo gemakkelijk anders te interpreteren.
Bovendien vraag ik me af waarom je naar een gemeentebestuur gaat schrijven over abortusbeleid en euthanasiepraktijk. Een gemeentebestuur besluit over een nieuwe rotonde in de wijk. Of eventueel een regenboogzebrapad. Voor de landelijke praktijk moet je toch echt bij de Tweede Kamer zijn!
@Maanenschijn:
Zoals je weet, is het op dit forum geen punt van discussie of homoseksualiteit zondig is. Dus daar hoef ik dan ook geen bijdrage over te geven.
En verder valt het kennelijk binnen de normen van Refoforum om tot uitbanning daarvan op te roepen, en ik meen dat dat een ergerlijk standpunt is. Ik vind dat trouwens net zo goed van overspel, echtscheiding, het niet eren van je ouders.
Er zijn allerlei normen in het koninkrijk Gods die door de sleutels van het hemelrijk gehandhaafd moeten worden, niet door de burgerlijke overheid. Het staat verder ieder vrij om daar anders over te denken, maar ik maak er bezwaar tegen dat mensen zoals jij en Ad Anker en Mara en Orchidee suggereren dat de dominee niet tot soortgelijke maatregelen als verbanning/ TBS/ gevangenisstraf oproept.
Hij zal als dominee wellicht zeggen: over de concretisering gaat de politiek. Ik ga alleen over de uitkomsten: een samenleving vrij van homoseksualiteit. Maar dat vind ik veel te makkelijk, om de eenvoudige reden dat de overheid binnen de hem beschikbare middelen alleen met grof geweld tot zo'n uitkomst kan komen.
Daarmee is zo'n oproep mijns inziens absurd en ondoordacht. En dat heeft anders dan jij schrijft, niets te maken met mijn persoonlijke mening over homoseksualiteit.
Zoals je weet, is het op dit forum geen punt van discussie of homoseksualiteit zondig is. Dus daar hoef ik dan ook geen bijdrage over te geven.
En verder valt het kennelijk binnen de normen van Refoforum om tot uitbanning daarvan op te roepen, en ik meen dat dat een ergerlijk standpunt is. Ik vind dat trouwens net zo goed van overspel, echtscheiding, het niet eren van je ouders.
Er zijn allerlei normen in het koninkrijk Gods die door de sleutels van het hemelrijk gehandhaafd moeten worden, niet door de burgerlijke overheid. Het staat verder ieder vrij om daar anders over te denken, maar ik maak er bezwaar tegen dat mensen zoals jij en Ad Anker en Mara en Orchidee suggereren dat de dominee niet tot soortgelijke maatregelen als verbanning/ TBS/ gevangenisstraf oproept.
Hij zal als dominee wellicht zeggen: over de concretisering gaat de politiek. Ik ga alleen over de uitkomsten: een samenleving vrij van homoseksualiteit. Maar dat vind ik veel te makkelijk, om de eenvoudige reden dat de overheid binnen de hem beschikbare middelen alleen met grof geweld tot zo'n uitkomst kan komen.
Daarmee is zo'n oproep mijns inziens absurd en ondoordacht. En dat heeft anders dan jij schrijft, niets te maken met mijn persoonlijke mening over homoseksualiteit.
Ik word er wel verdrietig van dat zelfs op dit forum niet meer begrepen wordt wat een dominee bedoelt met het uitbannen van de zonde. Dat gaat helemaal niet over het verbannen of uitbannen van mensen, maar over de noodzaak om voor God de zonden te belijden en de Heere om kracht te vragen om in geloof de zonden te weerstaan.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat in een brief naar 'buiten' beter gekozen kan worden voor een formulering die begrepen wordt door mensen die niet bekend zijn met het kerkelijk spraakgebruik.
Overigens ben ik het er wel mee eens dat in een brief naar 'buiten' beter gekozen kan worden voor een formulering die begrepen wordt door mensen die niet bekend zijn met het kerkelijk spraakgebruik.
Jantje schreef: Er zijn wel degelijk 1500 mensen lid. Dat weet ik heel zeker.
Je weet het dus helemaal niet zeker...Jantje schreef:Kan @Mona Lisa ook aangeven of het klopt wat @Orchidee beweert over het aantal (doop)leden?
Re: RE: Re: Homoseksualiteit
De plaatselijke pkn, hhk Ouderkerk én de gergem in Krimpen én Capelle-West zijn daardoor dus behoorlijk gegroeid!Jantje schreef:Allemaal feitelijke onjuistheden.Orchidee schreef:Ik ben géén voorstander van BOOS en de werkwijze van Tim Hofman, maar Leon Houtzager is beslist géén oud gemeentelid zoals sommigen beweren en/of denken en hij heeft echt een jaar geleden al diverse keren geprobeerd om een afspraak te maken en een persoonlijk 1 op 1 gesprek met de ds te krijgen!
Ds Kort zegt dat de zonden (waaronder homofilie) uitgebannen moeten worden, hij zegt NIET mensen verbannen.
Ds Kort waant zich onaantastbaar en moet echt eens stoppen met ZIJN meningen te ventileren!
Hij zou zich echt meer als dienaar van het Goddelijke Woord moeten gedragen en de boodschap van het evangelie verkondigen!
Het getal 1500 mensen in de kerk klopt ook geenzins!
Er zijn nog max 600 mensen lid, waarvan ook nog een deel liever niet meer naar de kerk gaat om deze ds.
Het woord "volgelingen" in de documentaire geeft precies aan hoe het daar aan toe gaat, dat hoort en mag gewoon niet!!!
Je hoort en mag nooit een volgeling van een ds zijn maar Jezus zei: Volg Mij!
Er zijn wel degelijk 1500 mensen lid. Dat weet ik heel zeker.
Bovendien: als dat niet het geval zou zijn geweest, hadden andere gemeenten in de omgeving een extreme groei moeten laten zien. Dat is niet het geval.
Verder klopt er van je andere insinuaties ook geen ene biet. Dus ik heb het bericht dan ook gemeld.
Bezoek eens een gewone reguliere dienst! (Buiten coronatijd om).
Laatst gewijzigd door Orchidee op 01 mar 2021, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JanJantje schreef:Kan @Mona Lisa ook aangeven of het klopt wat @Orchidee beweert over het aantal (doop)leden?

Als jij vind dat wat Orchidee schreef niet klopte, prima.
Maar ga vervolgens niet je gelijk halen via Mona Lisa.
Waarom zou de ene forummer wel en de andere niet de waarheid spreken?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ik ben heel goed bekend met kerkelijk spraakgebruik: en met uitbannen wordt bedoeld dat je alle moeite doet om het weg te krijgen. Als een dominee dat aan de overheid schrijft, kun jij dat niet zomaar betrekken op het persoonlijke leven. De brief gaat helemaal niet over het persoonlijke leven, maar over de rol van de overheid.windorgel schreef:Ik word er wel verdrietig van dat zelfs op dit forum niet meer begrepen wordt wat een dominee bedoelt met het uitbannen van de zonde. Dat gaat helemaal niet over het verbannen of uitbannen van mensen, maar over de noodzaak om voor God de zonden te belijden en de Heere om kracht te vragen om in geloof de zonden te weerstaan.
- J.C. Philpot
De informatie van Orchidee over deze gemeente is eerder ook niet betrouwbaar gebleken.Ukkie schreef:Als jij vind dat wat Orchidee schreef niet klopte, prima.
Maar ga vervolgens niet je gelijk halen via Mona Lisa.
Waarom zou de ene forummer wel en de andere niet de waarheid spreken?
Juni vorig jaar:
Een tijd daarvoor:windorgel schreef:Ik heb ook contacten in die gemeente. Pas vanaf 10 mei zijn ze, cf de informatie op de website, gebeld of ze een dienst willen bijwonen. Daar is/was toch niets mis mee? 30 personen was toegestaan en de kerk is groot genoeg om minimaal 5 meter uit elkaar te zitten met 30 personen. Tussen 27-3 en 10-5 woonde vrijwel niemand de diensten bij, uitgezonderd een enkeling die thuis niet mee kon luisteren.Orchidee schreef:Ik heb dagelijks contact met een gezin uit deze gemeente en zij vertellen mij geen leugens of praatjes of lasterlijke zaken over de ds en de gemeente, zij vertellen alleen waar zij mee geconfronteerd worden (bijv: het telefoontje met het "verzoek" tot bijwonen van een dienst)postmillennial schreef:Als dat zo is, moet Orchidee dit wel rechtzetten. Dit riekt naar laster: het leugenachtig besmeuren van de naam van een predikant.
Over laster gesproken: hoorde een preek uit deze gemeente en de ds veroordeeld in zijn preek "gewoon" een mens wat zich hersteld, evangelisch of pkn of zoiets noemt (letterlijk zijn woorden hé)
Vind ik echt laster en niet kunnen!
Wat je andere punt betreft zou ik zeggen: neem contact op met de dominee. Hij is zeker bereid je vriendelijk te woord te staan.
Aangezien de informatie van Orchidee over deze gemeente al meerdere keer door leden van deze gemeente en andere insiders zijn gecorrigeerd, lijkt het me realistisch van Jantje dat hij niet per definitie van de juistheid van de door Orchidee geleverde informatie over deze gemeente uitgaat. Ook niet in het huidige bericht:Mona Lisa schreef:Ik zit daar nu ruim 50 jaar in de kerk dus de geschiedenis ken ik. Bij onze huidige predikant kom ik erg graag, bij de vorige was ik ook bijna afgehaakt. Maar de spookverhalen die jij blijkbaar hoort gaan nergens over.Orchidee schreef:Ik vertel géén sprookje!Mona Lisa schreef:Ik weet niet van wie je dat gehoord hebt maar ik zou 'm maar niet meer vertrouwen. Die weet duidelijk niet hoe het zit, dit slaat nergens op. Er zijn inderdaad, een jaar of 15 terug, een aantal mensen vertrokken. Een aantal anderen zijn vanuit elders naar de gemeente gekomen. Wat voor vergelijking met ds. Mieras wil je maken? Hij is een jaar of veertig geleden overleden. Toen was er nog geen galerij en was het beneden meestal druk ja. De galerij is overigens nooit gesloten geweest in de zondagse diensten.Orchidee schreef:Ik heb weleens gehoord dat er nog maar 1/3 mensen in de kerk zit inmiddels.
De galerij is ook al jaren gesloten.
In de "glorietijd" onder ds Mieras waren de 12/1300 zitplaatsen meestal bezet.
Misschien dat er nu nog 400 man zit......
Een aantal mensen....klinkt anders
Honderden mensen....
Je wilt al die mensen niet op de koffie krijgen, zelfs een afgehuurde grote zaal is te klein voor de van oorsprong ogg'ers
15 jaar geleden was al de 3e leegloop...
25 jaar geleden de 2e...
33/34 jaar geleden was de eerste grote leegloop...
En 5/6/7 jaar geleden de 4e keer weer veel leegloop...
Mensen die nu 30/40 jaar zijn hebben géén idee hoe het was en hoe het werkelijk allemaal is gegaan en geweest...
Zéér trieste geschiedenis iig
Blijkbaar is Orchidee niet bepaald onbevooroordeeld als het om deze predikant en/of gemeente gaat.Orchidee schreef:Ik ben géén voorstander van BOOS en de werkwijze van Tim Hofman, maar Leon Houtzager is beslist géén oud gemeentelid zoals sommigen beweren en/of denken en hij heeft echt een jaar geleden al diverse keren geprobeerd om een afspraak te maken en een persoonlijk 1 op 1 gesprek met de ds te krijgen!
Ds Kort zegt dat de zonden (waaronder homofilie) uitgebannen moeten worden, hij zegt NIET mensen verbannen.
Ds Kort waant zich onaantastbaar en moet echt eens stoppen met ZIJN meningen te ventileren!
Hij zou zich echt meer als dienaar van het Goddelijke Woord moeten gedragen en de boodschap van het evangelie verkondigen!
Het getal 1500 mensen in de kerk klopt ook geenzins!
Er zijn nog max 600 mensen lid, waarvan ook nog een deel liever niet meer naar de kerk gaat om deze ds.
Het woord "volgelingen" in de documentaire geeft precies aan hoe het daar aan toe gaat, dat hoort en mag gewoon niet!!!
Je hoort en mag nooit een volgeling van een ds zijn maar Jezus zei: Volg Mij!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- Maanenschijn
Dit maakt het voor mij helderder. Ik lees je post dan ook welwillend en trek de conclusie dat wat jou betreft de overheid geen taak of acceptable mogelijkheden heeft om de zonde uit bannen, maar dat binnen het geheel van de kerken daarvoor geëigende middelen zijn.DDD schreef:@Maanenschijn:
Daar moet ik eens over nadenken.
Overigens ben ik (maar dat had ik al eens opgemerkt) het met je eens dat de brenger van een boodschap (in dit geval ds. Kort) er goed over moet nadenken hoe zijn boodschap begrepen kan worden door de ontvangers van zijn boodschap. In dit geval vind ik inderdaad de toon en woordkeuze niet verstandig richting een gemeenteraad. Een oproep tot verbanning, TBS of gevangenisstraf lees ik er inderdaad niet in.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jij stelt het een als gevolg van het ander. Maar dat klopt niet. Een mens kan je verbannen. Een coronavirus kan je niet verbannen, dat kan je proberen uit te bannen. Als men spreekt over zonden uit bannen dan ga je zoveel mogelijk doen om die zonden tot een minimum te beperken. Als je dat in een brief aan de overheid richt dan kan je overheid oproepen om daar maatregelen tegen te nemen. Dat kan natuurlijk op allerlei manieren. Als overheid kun je ontmoedigen, je kan de keerzijde promoten, en zo zijn er nog wel tal van mogelijkheden te verzinnen.DDD schreef:Ik kan niet anders concluderen dan dat ik het prima zie. Verbanning is nog een van de aardigste manieren om dat uitbannen voor elkaar te krijgen. Wat jij als opties noemt, zou je wellicht 'bestrijden' kunnen noemen, maar dat is echt iets anders dan uitbannen. Daarmee heeft deze man een heel goede reden om hier stampij over te maken.Maanenschijn schreef:Mijn eerste punt is om niet de woorden van ds. Kort anders weer te geven dat dat hij geschreven/gesproken heeft. Natuurlijk kan dat een vergissing zijn, maar zeker als dat bewust gebeurt vind in dat passend binnen de definitie van liegen. Daar ga ik vooralsnog bij jou niet van uit.
Hoe uitbannen er uit zou moeten zien in de praktijk is inderdaad een goede vraag. En een moeilijke. Want dat de homosexuele praxis zondig is lijkt mij op dit forum geen punt van discussie. Dus we kunnen ons in algemeenheid afvragen, hoe de overheid, die conform onze geloofsbelijdenis de taak heeft de zonde uit de samenleving te weren dit moet doen. Bij algemeen aanvaarde zonden zoals doodslag, dieverij, etc. zijn inderdaad boetes, gevangenis-straf en andere straffen gebruikelijk. Hoe dit moet met godslastering, echtscheiding, overspel, homoseksualiteit, liegen, moord middels abortus en euthanasie etc. heb ik zo geen antwoord op. Als eerste denk ik dat het faciliteren van zonden moeilijk gemaakt zou kunnen worden. Op zijn minst een waarschuwende toon vanuit de overheid. Als tweede kunnen sancties als boetes daaraan toegevoegd worden.
Natuurlijk besef ik mij dat het nadenken over sancties met als referentiekader de huidige maatschappij neerkomt op luchtfietsen, maar het tekent daarmee wel gelijk hoe ver we als maatschappij en overheid zijn afgedwaald van Gods geboden.
Verbannen is juist de extreemste variant. Zou wat zijn als we alle rokers zouden verbannen omdat we als land bezig zijn roken uit te bannen. Je hebt extreme opvattingen DDD.
Wanneer je kijkt in de verschillende woordenboeken dan zie je dat het woord verbannen tegenwoordig normaliter betrekking heeft op personen. Ik kan me voorstellen dat dit ook de onrust heeft aangewakkerd. Wanneer de predikant in normaal Nederlands had geschreven en de gemeenteleden de agressie hadden binnengehouden was de onrust waarschijnlijk minder geweest.