Vrijwilligerwerk

Lambertus

Vrijwilligerwerk

Bericht door Lambertus »

Kweet niet hoe ik een polletje moet starten maar ff het volgende
Hoeveel uur per week maand besteed jij aan vrijwilligerswerk?

Ik stel deze vraag nu het voor mij en in onze parochie topdrukte is met oa de kerkbalans de ontmoetingsgroep en helaas de verminderde groep kerkhof onderhouders en nog veel meer

Hoe ver ga je ? wanneer zeg je nee en waarom

Ikzelf wil meer maar ja een dag heb maar 24 uur hè !
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Denk dat het belangrijk is als je vrijwilligerswerk wilt doen ervoor te zorgen dat je niet teveel taken op je neemt in de parochie. Je kunt je beter richten op 1 taak en deze tot een goed eind brengen. (Maar ach, dat geld eigenlijk voor zoveel dingen).
Zelf besteed ik ongeveer 7 uur per week aan vrijwilligerswerk.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Ach ik breng willigerswerken die ik doe wel tot een goed einde maar ja het gaat wel vaak ten koste van mijn prive leven

En dan vraag je je wel eens af is dit het waard ? Okay tis voor de kerk maar ik zie helaas ook zoveel mensen die niets doen en denk dan wel eens....

Tuurlijk je doet het ter ere van God en tot zaligheid van.... (RK opmerking ik weet het)

Moraal het valt me wel eens op dat vele zeggen oja daar ga ik aan mee doen maar als puntje bij paaltje komt.......

Zelf zit ik op een uur of 4 per dag deze week alleen al ! en dat keer 7 dagen is veel denk ik dan !

Maar ik doe het nog steeds graag maar vind het ook niet errug als de topdrukte weer over is ...weetje bij mij begint het net voor de kerst met kerkautodienst en dan meer ! Kortom er moeten meer vrijwilligers komen denk ik dan en niet alleen in onze parochie maar overal (of zie ik verkeerd) Van de overheid krijgt de kerk geen geld en alles komt dus op vrijwillige parochianen terecht! Terwijl de meest stomme recreatieve clubjes enzo wel overheidsgeld krijgen ! Ojee nu zal ik wel de plaatselijke voetbal vereniging over me heen krijgen maar het is wel waar wat ik zeg in Diemen is geloofijk voor 1 miljoen eurie een reeds bestaand sportpark opgeknapt en de bijdrage van de leden die gaat rihting kantine !! en bierbrouwerij Heineken!
Ik lust zelf ook een pilsie hoor maar af en toe denk ik dan ??????
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
En dan vraag je je wel eens af is dit het waard ? Okay tis voor de kerk maar ik zie helaas ook zoveel mensen die niets doen en denk dan wel eens....
Ja, wat is nu vrijwillerswerk (vw) en wat is niets doen?
Is het sturen van een kaartje voor iemands verjaardag vw?
Is het opbellen en vragen hoe het gaat vw?
Is de tafel dekken voor een gezin vw?
Is het bidden voor iemand vw?

Is het slapen omdat je rust nodig hebt nietsdoen?
Is koffie drinken en praten met een buur nietsdoen?

En zo kun je doorgaan.

Geef eens definities, als je wilt.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Gerrie
Iets doen voor je medemens
Iets doen om de parochie levend te houden
Iets doen vanuit je geloofsovertuigng

Wetend dat je ook maar een mens bent en niet alles kan en zal doen wat je wilt voor de toch al zo magere Christelijke normen en waarden die er zijn

wetend dat je door de meerderhed van de bevolking voor gek verklaard wordt

wetende dat je als Christen in de minderheid staat

wetende dat je nooit dat éne doel zal kunnen bereiken om mensen richting Christus te krijgen

wetende da 9 va de 10 mensen zich liever bezig houden met house party ´s en daarna met pillen gaan "afteren"
wetend dat ik een Amsterdammer ben en die teneergang dagelijks zie

wetende dat ik zo graag zou willen evangeliseren ,mensen zou willen bekeren

wetende dat ik slechts een klein onderdeeltje ben van Gods schepping en dus nooit mij aardse wensen zal kunne waarmaken
Unionist

Bericht door Unionist »

Ik zeg nee tegen vrijwilligerswerk als ik er geen talent voor heb.
B.V. Kinderevangelisatie heb ik geprobeerd, maar dat was niks voor mij. Af en toe vertaal ik iets voor het goeie doel en verder zit ik nog in het bestuur van de kiesvereniging. Maar dat kost niet echt veel tijd.

Mijn vrouw is leidster van een peuterspeelzaalgroep en dat doet ze erg goed en graag.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Lambertus

Bericht door Lambertus »

unionist
Talent kun je leren want waar een weg is ..... en ook ik moest wel een ander leren maar ja als men met die insteek begint wat vele doen tja dan gebeurd er nooit wat

Wat overigens nit inhoudt dat ik je huidige vw werk niet zou respecteren

groetjes
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Gerrie
Iets doen voor je medemens
Iets doen om de parochie levend te houden
Iets doen vanuit je geloofsovertuigng
Definitie 1 kan door iedereen worden gedaan. Wat denk je van de Artsen zonder Grenzen en andere hulpverlening op humanitaire basis.
Definitie 2 gaat over je eigen gemeente.
Als je geld geeft aan kerkbalans, dan voldoe je eraan.
Definitie 3 gaat wsl over evangelisatie. Dat kun je b.v. doen door eens blaadjes van de kerk door brievenbussen te doen.

In mijn vorige quote kreeg ik een beetje de indruk, dat je moe werd van al het vrijwilligerswerk. En dat het hoog tijd werd voor een ander om eens wat te doen. Is dat zo, Lambertus?

Weet je wat een aardig boekje is:
"Waarom moet IK altijd helpen?" van Nico v.d. Voet.
Unionist

Bericht door Unionist »

unionist
Talent kun je leren want waar een weg is ..... en ook ik moest wel een ander leren maar ja als men met die insteek begint wat vele doen tja dan gebeurd er nooit wat

Wat overigens nit inhoudt dat ik je huidige vw werk niet zou respecteren

groetjes
De Bijbel zegt dat de gemeente een lichaam is met handen en voeten en andere ledematen en zintuigen. Een oog hoeft niet te leren lopen en een vinger hoeft zich niet geroepen te voelen als er vrijwilligers gevraagd worden om te luisteren. Toch?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
vlinder

Bericht door vlinder »

Is EHBO'en ook vrijwilligers werk??
Verder blijf ik chronisch langer op mijn werk, zonder dat ik er voor uitbetaald krijg,
'k ben actief (word nu minder) op de jeugdvereniging, met activiteiten voor oudere in de gemeente,
Wij hebben een vrijwilligers vereniging in onze kerk. Ook pas ik veel bij mensen op waarvan de man bijv. opgenomen is in een psychiatrische inrichting (gaat nu gelukkig beter met hem), maar dan is 4 avonden in de week oppassen veel van mijn vrije tijd (vind ik)dit doe ik vrijwillig.

Maar ik denk dat je nee moet zeggen, als je zelf merkt dat je minder tijd aan God kunt besteden door moeheid of iets dergelijks. Ook als het ten koste gaat van je zelf of je gezin.

(uch ik heb gesproken. een fladder van vlinder)
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Gerie

Ik wordt niet moe van het VW werk dat is 1 en 2 was het een algemene vraag Classificerend dat je met de kerkbalans er aan voldoet vind ik wat kort door de bocht

Komt ook bij dat ik het zomaar vroeg om eens wat inzicht te krijgen in hoe andere het doen en laten we eerlijk zijn het kost een stuk privé tijd

En een boekje waarom moet ik altijd helpen? Nou sorry hoor maar volgens mij zijn we hier oa op aarde om elkaar te helpen

Ik bedoel dit niet rot tegen je maar jouw kijk t.o.v VW bevreemd me wat en ik kan maar een ding zeggen ik ben wel bezig en dat geeft een goed gevoel Zelfs mijn Italiaanse lessen lijden eronder En oja ik werk ook nog 8 uur per dag plus vrijwilligerwerk dus als ik in de week (in deze periode) 4 uur voor mezelf heb is het veel ....waarin in dan het hele huishouden enzo gedaan moet worden

directe vraag aan jou hoeveel tijd besteed jij aan jouw gemeenschap of aan andere ?

groetjes
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Unionist
De Bijbel zegt dat de gemeente een lichaam is met handen en voeten en andere ledematen en zintuigen. Een oog hoeft niet te leren lopen en een vinger hoeft zich niet geroepen te voelen als er vrijwilligers gevraagd worden om te luisteren. Toch?

dus m.a.w dat wat ik niet kan ...daar zal ik geen moeite voor doen om het wel te kunnen in de toekomst ? (sorry hoor maar vind ik wat vreemd)
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Vlinder

Je doet het toch allemaal ter ere van Hem ?

De rest zal ik maar achterwege laten want gegarandeerd dat dit met een opmerking wordt weerlegd (tja RK en goede werken)

Maar ik bewonder het wat je doet als iedereen dat zou doen !!!!
vlinder

Bericht door vlinder »

Ik probeer het ter ere van God te doen, maar eerlijk gezegd denk je daar niet altijd bij na. Je doet zo snel iets zonder dat je de Heere er werkelijk bij nodig hebt. Maar soms zeg ik ook weleens ja omdat ik denk: Wat kun je hierbij uitdragen van je Christen zijn???
Plaats reactie