ds vd Belt beroepen?
Dat mag niet. Onze zustergemeente Maranatha heeft hem nog veel te hard nodig.
Trouwens, weinig kans dat hij ja zegt.
Begin volgend jaar gaat ds Blenk bij ons met emeritaat. Om twee vacante GB-plaatsen te hebben in een stad als Delft is ook niet erg verstandig.
En waarom ik niet bij vdBelt kerk?
Allereerst: het is mijn dominee niet. Je moet altijd je gemeente trouw zijn.
Maaruh, ik heb 1000x liever Blenk dan vdBelt. Ik kan me voorstellen dat vdBelt onder de conservatievere bondsgemeenten 'populair' is.
Maar ik vind de preken van vdBelt drie stappen achteruit. Het blijft circelen rond de rechtvaardiging. (zoals bij 98% van de bondsdominees)
Heiliging komt niet veel voor.
Tenminste, niet als je dat vergelijkt bij Blenk.
Maar vdBelt is zeker een hele goeie dominee, en ik ben dolblij dat hij dominee is bij onze zustergemeente. Kortom: hands off. :mad2:
Waar ik me meer zorgen over maak is ds Blenk's emeritaat
Hij heeft het talent om elke keer weer dingen uit de Bijbel te halen die je er niet zomaar uit haalt. En echt praktisch.
Juist! Doet niet veel onder voor v/d Belt, die overigens ook over heiliging spreekt (zie jongerenavonden.nl en dan: "Heiligheid van God" bij de lezingen).
Rechtvaardiging zonder heiliging is geen rechtvaardiging, maar andersom is het ook een heilloos wettisch activisme. En het begint altijd bij het geloof in Christus zowel rechtvaardiging als heiliging. Dus: beide moeten altijd aan bod komen omdat ze niet zonder elkaar kunnen.
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Juist! Doet niet veel onder voor v/d Belt, die overigens ook over heiliging spreekt (zie jongerenavonden.nl en dan: "Heiligheid van God" bij de lezingen).
Rechtvaardiging zonder heiliging is geen rechtvaardiging, maar andersom is het ook een heilloos wettisch activisme. En het begint altijd bij het geloof in Christus zowel rechtvaardiging als heiliging. Dus: beide moeten altijd aan bod komen omdat ze niet zonder elkaar kunnen.
van de Belt hetzelfde als Blenk:pu:pu:#...(het zal wel)
Dan over dat evenwicht. Zeker. Ik hoorde eens de volgende uitspraak, misschien bij de meeste wel bekend: het draait om de 'rechtvaardiging', maar het gaat om de 'heiliging'.
Ook in deze weer de schrift laten spreken. Als het schriftgedeelte praktisch is, mag je een praktische boodschap brengen wat over de heiliging gaat. Als het in het Schriftgedeelte gaat over het geloof of de rechtvaardiging, dan preek je daar over.
Wij willen alles veel te veel in een systeem stoppen. Zo móet het gaan, zeggen we dan. Laten we de Heilige Geest ook hierin niet veel te weinig vrij?
mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Gisteren hadden wij Ds C. Harinck, en ik wilde het even met jullie delen, hij zei zoveel mooie dingen dat ik ze niet allemaal kan opschrijven, maar wat deze man preekt is de gekruisigde Christus.
`s morgens: Johannes 1: 43
"En hij leidde hem tot Jezus. En Jezus, hem aanziende, zeide: Gij zijt Simon, de zoon van Jonas; gij zult genaamd worden Cefas, hetwelk overgezet wordt Petrus.
Het ging over de roeping van Petrus. Over de oude (Simon) en de nieuwe mens (Petrus). Normaal was Petrus altijd haantje de voorste, maar hier liet hij zich leidden naar Jezus, dat is het wonder als God met Zijn genade tot je komt, God doet het werk.
`s avonds preekte hij uit Markus 8: 23 - 25.
23. En de hand des blinden genomen hebbende, leidde Hij hem uit buiten het vlek, en spoog in zijn ogen, en legde de handen op hem, en vraagde hem, of hij iets zag. 24 En hij, opziende, zeide: Ik zie de mensen, want ik zie hen, als bomen, wandelen. 25. Daarna legde Hij de handen wederom op zijn ogen, en deed hem opzien. En hij werd hersteld, en zag hen allen ver en klaar.
Het ging over de genezing van de blinde. De blinde man werd in een aantal fasen weer beter gemaakt. ds. Harinck maakte de vergelijking naar hoe God zondaren bekeerd, het was heel mooi hoe hij dat deed. de man was alleen maar blind, verder had hij geen kwaal. hij spitste dat toe op kerkmensen, aan de buitenkant keurige mensen, ijverig in het verenigingsleven, veel kennis van de Bijbel, rechtvaardige mensen, maar: allen zijn BLIND.
En daarom moet je ziende gemaakt worden.
Jezus spoog in de ogen van de blinde, spugen is een teken van minachting, als je spuugt naar iemand dan is dat beledigend. Nu, Jezus spuugt in de ogen van de blinde man. Hiermee wil Jezus ons leren dat zelfs door de dwaasheid van de prediking Jezus blinde mensen ziende kan maken. Het volgende was heel mooi, Ja, zegt de dominee, dan kan het wel eens gebeuren dat je wordt aangeraakt door Jezus tijdens de dwaasheid van de prediking door een predikant of ouderling die niet op je lijstje voorkomt. Zo machtig is God nu, dat Hij zelfs door de dwaasheid van de prediking werkt.
Toen de man opkeek zag de man alles wazig, hij zag de bomen wandelende.
Zo kan het vaak zijn in het leven van Gods kinderen, je ziet de dingen niet helder, je hebt veel vragen, is het wel God die in mij werkt, of is het van mezelf. Je hoopt dat het allemaal nog beter wordt met je, de bekommerden in zichzelf.
Wat staat er in het tekstgedeelte: Hij legde de handen wederom op zijn ogen, en deed hem opzien.
Dat is wat wij nodig hebben, dat Jezus Zijn handen weer op ons legt, we moeten opnieuw aangeraakt worden, en er geen genoegen mee nemen dat we een wazig beeld hebben van Christus, we moeten Hem helder kunnen zien,en niet wazig.
en Hij deed hem opzien: de blinde moest naar Jezus kijken, dat moeten wij nu ook doen, niet denken dat er van jezelf nog wat bij hoeft, door goede werken etc. Opzien naar Jezus is wat Hij wil.
Hij moet wassen en wij worden dan minder, in die volgorde, Hij eerst.
Fijn dat je deze dingen zo met ons deelt, Takkie. Het moeten mooie preken zijn geweest!
Gisterenochtend ben ik naar de kerk geweest. Wij hadden een preek over de Samaritaanse vrouw.
De Heere Jezus was vermoeid van de reis en zat bij de Jakobsbron, hij had dorst. We weten dat Hij door Samaria moest om de Samaritaanse vrouw en velen van haar stadsgenoten te zaligen. Zo moet Jezus vanmorgen ook door Hendrik-Ido-Ambacht gaan! Hoe een wonder!
En: Hij had niet alleen dorst als mens, maar als Borg dorst hij naar zondaren. Hij verlangt er naar zondaren zalig te maken!
Zijn zulke dingen ooit klein te krijgen? Ik moest denken aan het volgende gebed en ik hoop dat dit voor velen in de kerk ook leefde (leeft) in hun hart:
Heer'! Ik hoor van rijke zegen,
die Gij uitstort keer op keer
laat ook van die milde regen,
dropp'len vallen op mij neer;
ook op mij, ook op mij,
dropp'len vallen ook op mij.
Liefde Gods zo rein, zo krachtig
bloed van Jezus, rijk en vrij.
Gods genade sterk en machtig
o, verheerlijk U in mij;
ook in mij, ook in mij
o, verheerlijk U in mij.
Ga mij niet voorbij, o Herder,
maak mij gans van zonden vrij;
vloeit de stroom van zegen verder,
zegen and'ren maar ook mij;
maar ook mij, maar ook mij,
zegen and'ren maar ook mij.
Hartelijke groet,
Pim.
Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Oorspronkelijk gepost door anemoon....en wanneer u graag wilt mee-arbeiden, we komen nog mensen tekort voor het jeugdwerk enzo, u kunt zich straks opgeven bij de infobalie...
Gisteren het Woord gehoord in een leerdienst over Gods recht, Zondag 4. De Catechismusopsteller is zelf ook leerling en weet goed wat voor gedachten er leven in de harten van leerlingen: Doet God dan geen onrecht als hij van ons eist wat wij toch niet kunnen?
Die gedachte heeft mij ook wel bekropen en wie niet? Onze onmacht om Gods wet te houden. Wat kan ik er nou aan doen? Kan ik het helpen?
Hij legde het zo uit: We hebben € 500 gekregen. We gaan naar het casino in de hoop dat we er € 5000 va kunnen maken en vergokken en verdrinken alles op. Nu komt de belastingdienst en die wil € 500,- van ons. Zegt de belastingdienst dan ook: “ach wat vervelend nou, ik zal het je wel kwijtschelden hoorâ€