COVID-19

Jantje
Verbannen

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik zoek naar een Bijbels voorbeeld dat een voorschrift gegeven wordt en er vervolgens wordt gezegd: als je het maar met een gelovig hart doet, is het goed, hoe je het ook doet.
Romeinen 14 ook niet dan? En kun je ook nog antwoorden op mijn vorige reactie?

Verder overigens geheel eens met @Forummer in dezen.
Inderdaad, in het denken hierover zou Romeinen 14 een goed voorbeeld zijn. Dank!

Ik zie geen vraag in je vorige reactie? Of zie ik wat over het hoofd?
Kijk, nu komen we misschien ergens. Ik ben benieuwd wat je gedachte is over dit hoofdstuk uit Gods Woord.

De een na laatste zin. Ik ontvang daar graag een reactie op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef: Ik kan inderdaad in mijn omgeving geen gelovigen aanwijzen die meedenderen. Ik kan in mijn omgeving wel veel kerkmensen aanwijzen die meedenderen.

Ik zie een groep mensen die meedendert met de predikant die vanaf de preekstoel ernstige oordelen over de vaccinerende uitspreekt. Ik zie ook een groep mensen die meegaat in de gedachte dat het vaccin gelukkig alles oplost.

Ik hoor maar sporadisch mensen die op basis van een persoonlijke overtuiging en geloof de keuze voor vaccineren, duiding van de coronamaatregelen danwel het geheel van de pandemie als stem van de Heere God beschouwen.
Ik begrijp niet zo goed dat we denken dat gelovigen alles heel gelovig doen. De wijze en dwaze maagden sliepen. Het volk Israël in het oude Testament verliet de Heere, dat waren echte gelovigen en kerkmensen die alleen maar luisteren omdat de dominee het zegt. Dat laatste is nog te prijzen overigens, de ongehoorzaamheid deed het volk Israël de das om.

Geloven is een individuele daad geworden. En daar gaat het mis. Jij kan een compleet andere beslissing nemen en toch mag je er niks van zeggen, want ja, als je het maar gelovig doet. Ik zou dat wel dieper willen doordenken. Volgens mij is dat niet helemaal Bijbels. Ik zoek naar een Bijbels voorbeeld dat een voorschrift gegeven wordt en er vervolgens wordt gezegd: als je het maar met een gelovig hart doet, is het goed, hoe je het ook doet.
Inderdaad de moeite waard om over na te denken. Romeinen 14 kan hiervoor een mooie aanzet zijn. Maar dat verdient een ander topic. Of zelfs een meeting met een bak koffie. Ik heb dit hoofdstuk overigens al eens aangehaald in het draadje over vaccinatie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Dat Jantje gelijk met grote woorden om onderbouwing vraagt, vind ik lachwekkend.
Ik had niet anders verwacht. Maar voortaan beoordeel ik jouw visie in dit draadje ook als niet-gefundeerd en niet-beargumenteerd. Je beschuldigt je mede forumleden, kerkleden, familieleden, vrienden en contacten zo nogal flink... Een argument lijkt me dan wel op zijn plaats.
Dit is natuurlijk een dwaze manier van denken. Hoe kun je nu op voorhand weten dat Ad Anker enkel nog niet-gefundeerde en niet-beargumenteerde standpunten zal innemen? Het is ook onaardig en feitelijk niet juist, omdat hij wel degelijk dingen heeft aangevoerd die zijns inziens als argument voor zijn standpunt hebben te gelden, terwijl jouw eigen bijdragen ook niet altijd een duidelijke neerslag zijn van een doordacht standpunt.

Los daarvan vind ik het nog steeds een rare discussie. Als het probleem werkelijk in de afhankelijkheid zit, dan verzet deze geest zich tegen de hele cultuuropdracht als zodanig. Ik vind dat er veel nuchterheid ontbreekt. Er is niets mis mee om voordat je gaat autorijden, te bidden voor veiligheid, maar het is ongezond om voortdurend in onzekerheid te verkeren over de vraag of het aanzetten van de motor of van het koffiezetapparaat deze keer gezegend zal worden. Dan maak je een karikatuur van Gods meewerken aan het onderhouden van deze wereld, en eigenlijk maak je God tot een restcategorie voor een enkel ander geval, in dit geval één gevreesde ziekte, als een soort maatregel om maar voldoende onzekerheid te creeeren zodat je je vertrouwen op God stelt.

Dat is de omgekeerde wereld. Ware gelovigen stellen in alles hun vertrouwen op God, daar zijn ze ook wel eens ver vandaan, maar daar hoeft heus geen kunstmatige onzekerheid aan toegevoegd te worden.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

:offtopic
Dit topic ging toch over het feitelijke COVID-19 nieuws en de discussie daarover? Gezien de plaatsing in de categorie "Actuele zaken".
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef::offtopic
Dit topic ging toch over het feitelijke COVID-19 nieuws en de discussie daarover? Gezien de plaatsing in de categorie "Actuele zaken".
Actuele zaken op een Refoforum wel te verstaan. Ik zie vooralsnog niet in dat het geheel off topic is. Anderzijds staat het je vrij om topics te openen al wijs ik je er wel op dat je zelf onderdeel uitmaakt van dit gesprek. Reageren, daarop een reactie krijgen en dan on topic roepen vind ik minder fraai.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Minder fraai zelfs. Daar zit anders echt niets achter. Ik bedacht me later deze dag dat het in dit topic eerst ging om het bediscussiëren van o.a. het coronabeleid en de getallen daarvan, met veel interessante bijdragen van Parsifal en Valcke. Een gesprek over de geestelijke zaken is ook mooi en interessant, maar het loopt lastig door elkaar heen. Vandaar mijn opmerking.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik zoek naar een Bijbels voorbeeld dat een voorschrift gegeven wordt en er vervolgens wordt gezegd: als je het maar met een gelovig hart doet, is het goed, hoe je het ook doet.
Romeinen 14 ook niet dan? En kun je ook nog antwoorden op mijn vorige reactie?

Verder overigens geheel eens met @Forummer in dezen.
Inderdaad, in het denken hierover zou Romeinen 14 een goed voorbeeld zijn. Dank!

Ik zie geen vraag in je vorige reactie? Of zie ik wat over het hoofd?
Kijk, nu komen we misschien ergens. Ik ben benieuwd wat je gedachte is over dit hoofdstuk uit Gods Woord.

De een na laatste zin. Ik ontvang daar graag een reactie op.
Wat zit je toch vaak te drammen om een reactie van Ad.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Laag

Bericht door Laag »

Vervolgde schreef:
Ad Anker schreef:
Laag schreef:Wat ik mij steeds vaker afvraag, waar zijn we eigenlijk mee bezig, en waar eindigt het.
Een virus legt alles plat, het virus niet, maar het OMT, de overheid, het RIVM.
Ik ben geen corona ontkenner, het is er, en we zullen er mee moeten leren leven.
Wat mij behoorlijk stoort, is het ontbreken van enige nuance, enige nuchterheid. Als we zien wat het sterftecijfer is tgv corona, dan is het hoger als bij de griep, maar niet vergelijkbaar met de Spaanse griep. Zeker, als we alle overledenen tgv corona optellen, wereldwijd, dan is het veel, maar hoeveel sterven er elke dag tgv honger, ongevallen, kanker, enz. Als dat dagelijks in de krant zou staan, er zou geen auto minder om gereden worden, noch fiets of motor.
Evenzo stoort het mij, het is al vaker benoemd, de ziekenhuiscapaciteit en IC capaciteit is in verleden jaren te veel afgeschaald, en daar ligt nu te weinig focus op. Efficiëntie werkt niet in de gezondheidszorg, er moet een gezond evenwicht zijn. Maar, mijns inziens, is het grootste probleem, dat we blind varen op de wetenschap, en niemand durft de verantwoordelijkheid op zich te nemen. De wetenschap bepaald nu wat er gebeurd in ons land, wetenschappelijk beredeneerd is het logisch om winkels, cafés, restaurants, en wat er al niet op slot zit, te sluiten. Hoe minder contacten, hoe minder het virus rond kan gaan. Maar een mens is geen beest, of een auto die je in een hok stop, en wacht maar af. Niemand durft de verantwoording te nemen, dan maar alles op slot gooien, bakken geld er achteraan smijten om de gevolgen enigzins te verzachten, en in de toekomst zien we wel, wie dan leeft, wie dan zorgt. Elk evenwicht in de ernst van corona en de genomen maatregelen is zoek. Het nuchter naar de feiten kijken.
Het ontbreekt aan boeren nuchterheid. De natuur staat hoog in het vaandel, maar men begrijpt er niks van. Een boer weet hoe virussen werken, die ga je niet tegenhouden, noch afremmen. Maar de wetenschap, en ik heb het zelf ook meegemaakt tijdens mijn boeren leven, de wetenschap redeneert, je moet dit doen en dat laten, dan krijg je het virus eronder, wat voor virus dan ook. Een enting hier, en eentje daar, hygiëne op en top, totdat. Ik heb veeartsen hun hoofd zien breken, bedrijven die vrij waren van bepaalde ziektes, alles dicht geënt, en dan slaat het ineens toe, tja, dan staat alles stil. Daarnaast heb ik bedrijven gezien, die zonder alles dicht te enten, gevrijwaard bleven van veel ziektes. Wetenschap is nodig, maar ook nuchterheid, risico's durven nemen, bedrijven, winkels etc door laten draaien met gepaste maatregelen.
En natuurlijk, de statistieken. Alles wordt tegenwoordig in statistieken weergegeven, wetenschappelijke verwachtingen van het aantal sterftes, maar, wat heeft dat voor zin? Nu zijn er x aantal meer sterfgevallen, was dat zonder corona anders geweest? Niemand weet het. We gaan de bevolking enten, waarschijnlijk zullen de besmettingen dalen, zie Israël. Maar niemand weet, of door de komst van de zomer, het afvlakken van het virus, de steeds groter wordende groepsimmuniteit, het in de komende winter veel rustiger wordt. Nee, we gaan enten, en waarschijnlijk moet dat elk jaar, of meerdere keren per jaar. Maar, we hebben het er voor over. Het is de makkelijkste weg, wetenschappelijk aanvaard.
Wetenschap staat veel in de weg.
Ik zou nog uren kunnen schrijven. Wat is er aan de hand? En waar gaat het heen?
Hoe mooi we de natuur ook vinden, biodiversiteit, weet ik wat al meer, hoe groen de Nederlanders ook willen zijn, ze staan steeds verder van de natuur af, van het boeren leven, de nuchterheid.
Als de wetenschap het enige houvast is in een crisis als deze, dan belanden we in de puinhoop waar we nu naar op weg zijn.
Maar, op de puinhopen mogen de psalmen weleens gaan leven.
Wat een mooi stuk! De wetenschap heeft de plaats van de Schepper en het leven in afhankelijkheid van Hem ingenomen. En onze gezindte dendert mee in de maakbaarheidstrein.
Het enige mooie in het stuk is de oprechtheid.
Voor het overige staat het stukje bol van gevoelens en bedekte beschuldigingen. Waar dat het geval is, mag verwacht worden, ook in het persoonlijke getuigenis, dat daar argumenten gegeven worden. Ik zie die helaas niet. Wel bespeur ik een fatalistische insteek: De natuur staat hoog in het vaandel, maar men begrijpt er niks van. Een boer weet hoe virussen werken, die ga je niet tegenhouden, noch afremmen.

Ik kan me dus niet in deze bijdrage vinden, ook al kan ik bepaalde gedachten erin onderschrijven.
Dat betekent dus ook dat ik de waardering van beide Ankers voor dit document niet kan delen.
Vertrouwen op de wetenschap, of vertrouwen op God, daar ligt een flinterdun lijntje tussen. Arglistig als ons hart is, vertrouwen we het meest op hetgeen we zien. Ik ook.
In alle discussies omtrent corona, is er bijna geen nuance mogelijk. Het zijn de statistieken, de maatregelen, het vaccin, het OMT, RIVM, de overheid.
En fatalistisch? Nee, maar iemand vanuit de stad kijkt anders naar een koe, als een boer. En ik bedoel niet, een boer denkt alleen aan geld, nee. Die koe kan ziek worden, waardoor dan ook, en dan gaat ze dood. Dat is het boeren leven, komen van nieuw leven, en het verliezen van leven. Een gezonde veestapel is geen vanzelfsprekendheid, ondanks alle hygiëne maatregelen in de veehouderij, ziektes komen en gaan. Beesten komen en gaan.
Nu corona, nuanceren mag niet, want zie eens hoeveel besmettingen, overledenen, ernstig zieken, en ik ken die en die, die moet nog maanden revalideren, enz. Allemaal waar. Maar waarom gebeurd het niet elk jaar met griep? Waar zijn de statistieken van de hongerdoden? De verkeersslachtoffers?
Wie nuanceert, wordt met statistieken, onderzoeken, individuele gevallen om de oren gesmeten. Wie de regels niet strikt houdt is verdacht. Wie tegen de regels is, is een Trumpist.
Regels zijn nodig, maar de nuance ontbreekt. De ellende, tot zelfmoorden toe, van de lockdown, de sluitingen van winkels, ik vind het ongehoord. Elke coronadode wordt in de krant in statistieken geplaatst, waar zijn de statistieken van de ongekende, ongeziene ellende? En wat volgt er nog?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Dat Jantje gelijk met grote woorden om onderbouwing vraagt, vind ik lachwekkend.
Ik had niet anders verwacht. Maar voortaan beoordeel ik jouw visie in dit draadje ook als niet-gefundeerd en niet-beargumenteerd. Je beschuldigt je mede forumleden, kerkleden, familieleden, vrienden en contacten zo nogal flink... Een argument lijkt me dan wel op zijn plaats.
Wij hebben gezondigd, mitsgaders onze vaderen, wij hebben verkeerdelijk gedaan; wij hebben goddelooslijk gehandeld. Psalm 106: 6.

Beschuldigt David hier zijn familieleden, vrienden en contacten flink?

Ik vertel momenteel in de klas van Nehemia. Ik noemde hier al eens Ezra. Beide mannen sloten zichzelf in. Gods volk week af, daar hoorden ze bij.

Dat ik vind dat onze gezindte meedendert in de maakbaarheidstrein betekent dat ik er ook inzit. Dat is Bijbels, en, helaas, ook beleving. Probeer hierin ook Bijbels te denken. Dan komt er wellicht een gedachtenwisseling op gang.

We zijn tegenwoordig zo bang. We mogen niks meer van elkaar zeggen. Wij zijn zo verschrikkelijk verdorven, en alles wat er aan goeds uitkomt bij ons, is Gods genade. Bezie het eens in dat licht.
Met het dikgedrukte stuk ben ik het niet eens. Met je laatste 2 zinnen dan weer wel. Maar door de scherpe manier waarop je je standpunten over vaccinatie en beelduitzendingen neerzet, vind ik het ootmoedige van die laatste zinnen wat minder te vinden in je bijdragen. Ik vind dat je in al die discussies jezelf helemaal niet zo insluit, maar anderen meer het gevoel geeft dat zij het fout doen. Probeer daarin dan ook Bijbels te denken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Dit is natuurlijk een dwaze manier van denken. Hoe kun je nu op voorhand weten dat Ad Anker enkel nog niet-gefundeerde en niet-beargumenteerde standpunten zal innemen? Het is ook onaardig en feitelijk niet juist, omdat hij wel degelijk dingen heeft aangevoerd die zijns inziens als argument voor zijn standpunt hebben te gelden, terwijl jouw eigen bijdragen ook niet altijd een duidelijke neerslag zijn van een doordacht standpunt.

Los daarvan vind ik het nog steeds een rare discussie. Als het probleem werkelijk in de afhankelijkheid zit, dan verzet deze geest zich tegen de hele cultuuropdracht als zodanig. Ik vind dat er veel nuchterheid ontbreekt. Er is niets mis mee om voordat je gaat autorijden, te bidden voor veiligheid, maar het is ongezond om voortdurend in onzekerheid te verkeren over de vraag of het aanzetten van de motor of van het koffiezetapparaat deze keer gezegend zal worden. Dan maak je een karikatuur van Gods meewerken aan het onderhouden van deze wereld, en eigenlijk maak je God tot een restcategorie voor een enkel ander geval, in dit geval één gevreesde ziekte, als een soort maatregel om maar voldoende onzekerheid te creeeren zodat je je vertrouwen op God stelt.

Dat is de omgekeerde wereld. Ware gelovigen stellen in alles hun vertrouwen op God, daar zijn ze ook wel eens ver vandaan, maar daar hoeft heus geen kunstmatige onzekerheid aan toegevoegd te worden.
Tjonge, ik ben het gewoon met je eens DDD :-)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef: Ik vind dat je in al die discussies jezelf helemaal niet zo insluit, maar anderen meer het gevoel geeft dat zij het fout doen. Probeer daarin dan ook Bijbels te denken.
Het is goed dat je me daar op wijst. Ik heb dat zelf niet zo in de gaten. Daarom vraag ik het me ook af. Wanneer ik stel dat ik de kleur rood afschuwelijk vind en het niet begrijp wanneer iemand een rode jas draagt, veroordeel ik dan rode jasdragers?

Daarnaast: de column van Steef Post in het RD van vandaag begrijp ik heel goed. Hij zegt volgens mij wat ik bedoel.
Op wat of wie stellen we ons vertrouwen als het gaat over gezondheid, over vreugde en vrede?
Ik heb me regelmatig verbaasd over de onverwachte manier waarop Johannes zijn eerste brief vlak voor het 'amen' afsluit, maar ik ga het steeds beter begrijpen. ' Kinderkens, bewaar uzelf van de afgoden.'
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef: Ik vind dat je in al die discussies jezelf helemaal niet zo insluit, maar anderen meer het gevoel geeft dat zij het fout doen. Probeer daarin dan ook Bijbels te denken.
Het is goed dat je me daar op wijst. Ik heb dat zelf niet zo in de gaten. Daarom vraag ik het me ook af. Wanneer ik stel dat ik de kleur rood afschuwelijk vind en het niet begrijp wanneer iemand een rode had draagt, veeoordeel ik dan rode jasdragers?

Daarnaast: de column van Steef Post in het RD van vandaag begrijp ik heel goed. Hij zegt volgens mij wat ik bedoel.
Op wat of wie stellen we ons vertrouwen als het gaat over gezondheid, over vreugde en vrede?
Ik heb me regelmatig verbaasd over de onverwachte manier waarop Johannes zijn eerste brief vlak voor het 'amen' afsluit, maar ik ga het steeds beter begrijpen. ' Kinderkens, bewaar uzelf van de afgoden.'
Sowieso verbaas ik me (nu) over de vele keren dat mensen zich blijkbaar hebben verbaasd en dan later in een artikel gaan vertellen dat ze het begrijpen. En dan komt er , meestal, nog geen uitleg.
De vraag is wat dr. Steef Post begrijpt. Zijn het historische, sociologische en/of gevoelsmatige afgoden? Of is het vaccin de boosdoener?

Het antwoord zal wel zijn dat Steef Post wil verbinden en het een ieder vrij laat invullen.

@Ad kiest vaccin, ik neig naar de traditie en dominees als afgod.
@Ad kiest de plichtethiek, ik neig eerder naar de gevolgenethiek.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 13 feb 2021, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Wat m.i. ondersneeuwt in de hele discussie, is de bijna volstrekte eenzaamheid waarin een Covid patïënt verkeert.
Ik zag op Trouw.nl een (winnende) persfoto van een stervende patiënt, dokters die op gepaste afstand afstand rondom het bed staan.

https://www.trouw.nl/cultuur-media/zilv ... gle.com%2F

De foto geeft alles weer. Artsen die niets meer kunnen doen, maar alleen nog maar toe kunnen kijken. Op afstand!
Geen aanraking, geen troostende hand. Geen blik.
Als je het virus oploopt betekent dat: afzondering, quarantaine, afstand, geen warm menselijk contact meer.
In veel ziekenhuizen is pastorale bijstand van een predikant of ouderling, niet of nauwelijks nog mogelijk.

Gisteravond zag ik schijnbaar onvermoeide verpleegkundigen patiënten omkeren, van rug- naar buikligging.
(voor de ontkenners hiervan, ja, dat gebeurt nog steeds dus!)
Gelukkig hebben de mensen hier zelf geen weet van.

En nu slaat de schaatskoorts zo hevig toe, dat men massaal de onderlinge afstand negeert. Bestuurders deden wanhopige oproepen: blijf dichtbij huis, ga in je eigen omgeving op een plas of op een vaart schaatsen.
Maar er moesten bekeuringen uitgedeeld worden, omdat men lukraak auto's parkeerden en zo de toegangswegen onbereikbaar werden voor hulpverleners.
Samen kregen we het virus er toch onder, was de slogan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Sowieso verbaas ik me (nu) over de vele keren dat mensen zich blijkbaar hebben verbaasd en dan later in een artikel gaan vertellen dat ze het begrijpen. En dan komt er , meestal, nog geen uitleg.
De vraag is wat dr. Steef Post begrijpt. Zijn het historische, sociologische en/of gevoelsmatige afgoden? Of is het vaccin de boosdoener?

Het antwoord zal wel zijn dat Steef Post wil verbinden en het een ieder vrij laat invullen.

@Ad kiest vaccin, ik neig naar de traditie en dominees als afgod.
@Ad kiest de plichtethiek, ik neig eerder naar de gevolgenethiek.
Ik ben nog niet zo goed in het vooraf stellig zijn over zaken die (gaan) gebeuren. Ik probeer wel te duiden welke ontwikkelingen ik zie. Daarnaast word ik geremd door allerlei sociologische omstandigheden, door groepsdruk en het Bijbelse 'je naaste niet ergeren'.

Je laatste @tjes snap ik niet zo goed.
Terri

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef: Het is goed dat je me daar op wijst. Ik heb dat zelf niet zo in de gaten. Daarom vraag ik het me ook af. Wanneer ik stel dat ik de kleur rood afschuwelijk vind en het niet begrijp wanneer iemand een rode jas draagt, veroordeel ik dan rode jasdragers?
Ik denk omdat je het 'is niet Bijbels' eraan koppelt bij deze vaccinatie discussie. Telkens weer, vanuit welke hoek je het ook benadert, geef je deze kwalificatie eraan. Een verschil in opvatting wat betreft kleur jas blijft bij een opvatting, mening, zo je wilt jouw idee van eerbaarheid enz , maar het etiket afgoden, on Bijbels heeft wel een veroordeling in zich.
Plaats reactie