Wat verklaard wordt is de rechtvaardiging door het geloof dus het is nodig om deze zaken te kennen.Orchidee schreef:En dit moet je weten en kennen om een echt kind van God te zijn/worden?
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Wat ik alleen wil toevoegen is dat het een persoonlijke zaak is tussen een drie-enige God en de ziel. De Heere kent de Zijnen bij naam.John Galt schreef:Als ik dit grondig lees, en ik vat het samen in mijn eigen woorden, staat er dit:
- Als een mens tot God wordt bekeerd, gaat hij inzien dat hij tegen Gods wet heeft gezondigd en dat hij de eeuwige straf verdient. Dan laat God hem zien dat er redding is in Christus. De mens neemt Christus door het geloof aan en wordt gered. Dat leidt tot een leven in dankbaarheid.
Is dat correct samengevat?
Als we sterven is er geen verzoening meer mogelijk. Daarom, aan deze zijde van dood en graf. Na ons sterven kunnen we niet meer bekeerd worden, en zoals de boom valt, daar blijft hij dan liggen. We weten het toch wel?eilander schreef:Ik zou dan wel willen vragen: wat bedoelen jullie met deze opmerking?Forummer schreef:Ik heb even een zin uit je reactie vet gemaakt DIA, met deze opmerking ben ik het namelijk van harte eens.-DIA- schreef:Dat is geen moeten van de kant van de mens. Het is een onmogelijkheid van de kant van de mens, nochtans een noodzakelijkheid, al komt het niet bij een ieder zo bewust naar voren. Een ding is zeker: God rekent aan deze zijde van dood en graf met de verkoren zondaar af. Daar mag men over twisten, maar het kan niet anders.Orchidee schreef:En dit moet je weten en kennen om een echt kind van God te zijn/worden?
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Uiteraard. In die zin kan ik me er helemaal in vinden. Sommigen leren echter dat dit alles (in mijn woorden) een soort van visioen plaatsvindt, terwijl anderen het meer als geleidelijk proces zien van God nodig krijgen, zien dat Hij er voor je is, Hem aannemen en daardoor behouden worden. Zelf denk ik dat zo'n visionair gebeuren kan plaatsvinden, maar dat dat niet hoeft. Dat de meeste mensen niet zo'n bewuste ervaring hebben.KDD schreef:Wat ik alleen wil toevoegen is dat het een persoonlijke zaak is tussen een drie-enige God en de ziel. De Heere kent de Zijnen bij naam.John Galt schreef:Als ik dit grondig lees, en ik vat het samen in mijn eigen woorden, staat er dit:
- Als een mens tot God wordt bekeerd, gaat hij inzien dat hij tegen Gods wet heeft gezondigd en dat hij de eeuwige straf verdient. Dan laat God hem zien dat er redding is in Christus. De mens neemt Christus door het geloof aan en wordt gered. Dat leidt tot een leven in dankbaarheid.
Is dat correct samengevat?
Who is John Galt? 

Het is niet een soort visioen, maar het is wel één moment, ja. Als de ogen opengaan en het licht de duisternis uit de ziel verdrijft. Ik denk niet dat dat een geleidelijk proces kan zijn.John Galt schreef:Uiteraard. In die zin kan ik me er helemaal in vinden. Sommigen leren echter dat dit alles (in mijn woorden) een soort van visioen plaatsvindt, terwijl anderen het meer als geleidelijk proces zien van God nodig krijgen, zien dat Hij er voor je is, Hem aannemen en daardoor behouden worden. Zelf denk ik dat zo'n visionair gebeuren kan plaatsvinden, maar dat dat niet hoeft. Dat de meeste mensen niet zo'n bewuste ervaring hebben.
Niet dat ene moment, maar wel het je schuldig gaan zien voor God en dan de redding in het oog krijgen toch?
Who is John Galt? 

Bij God vandaan niet maar bij ons vandaan kan dat wel de ervaring zijn.Posthoorn schreef:Het is niet een soort visioen, maar het is wel één moment, ja. Als de ogen opengaan en het licht de duisternis uit de ziel verdrijft. Ik denk niet dat dat een geleidelijk proces kan zijn.John Galt schreef:Uiteraard. In die zin kan ik me er helemaal in vinden. Sommigen leren echter dat dit alles (in mijn woorden) een soort van visioen plaatsvindt, terwijl anderen het meer als geleidelijk proces zien van God nodig krijgen, zien dat Hij er voor je is, Hem aannemen en daardoor behouden worden. Zelf denk ik dat zo'n visionair gebeuren kan plaatsvinden, maar dat dat niet hoeft. Dat de meeste mensen niet zo'n bewuste ervaring hebben.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ik denk dat de orde duidelijk wordt verklaard in het deel van de biddagpreek van wijlen ds. J. Catsburg. Zie elders op dit forum.John Galt schreef:Mijn vraag was: Heb ik het goed samengevat? Over jouw vragen kunnen we het dan nog hebben.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat denk ik niet. Het verschil tussen vóór en ná is zo groot, daar ben je zelf helemaal bij.Ukkie schreef:Bij God vandaan niet maar bij ons vandaan kan dat wel de ervaring zijn.Posthoorn schreef:Het is niet een soort visioen, maar het is wel één moment, ja. Als de ogen opengaan en het licht de duisternis uit de ziel verdrijft. Ik denk niet dat dat een geleidelijk proces kan zijn.John Galt schreef:Uiteraard. In die zin kan ik me er helemaal in vinden. Sommigen leren echter dat dit alles (in mijn woorden) een soort van visioen plaatsvindt, terwijl anderen het meer als geleidelijk proces zien van God nodig krijgen, zien dat Hij er voor je is, Hem aannemen en daardoor behouden worden. Zelf denk ik dat zo'n visionair gebeuren kan plaatsvinden, maar dat dat niet hoeft. Dat de meeste mensen niet zo'n bewuste ervaring hebben.
Ik ontken niet dat je daar zelf helemaal bij ben, maar toch zou ik niet verplicht willen stellen dat dat in één moment beleefd moet worden.Posthoorn schreef:Dat denk ik niet. Het verschil tussen vóór en ná is zo groot, daar ben je zelf helemaal bij.Ukkie schreef:Bij God vandaan niet maar bij ons vandaan kan dat wel de ervaring zijn.Posthoorn schreef:Het is niet een soort visioen, maar het is wel één moment, ja. Als de ogen opengaan en het licht de duisternis uit de ziel verdrijft. Ik denk niet dat dat een geleidelijk proces kan zijn.John Galt schreef:Uiteraard. In die zin kan ik me er helemaal in vinden. Sommigen leren echter dat dit alles (in mijn woorden) een soort van visioen plaatsvindt, terwijl anderen het meer als geleidelijk proces zien van God nodig krijgen, zien dat Hij er voor je is, Hem aannemen en daardoor behouden worden. Zelf denk ik dat zo'n visionair gebeuren kan plaatsvinden, maar dat dat niet hoeft. Dat de meeste mensen niet zo'n bewuste ervaring hebben.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
En hierin val ik Posthoorn helemaal bij. Het verschil is zo groot als de eeuwigheid. Zonder dit zal er ook geen ruimte zijn om te gaan roemen: ik weet en ik ben verzekerd.Posthoorn schreef:Dat denk ik niet. Het verschil tussen vóór en ná is zo groot, daar ben je zelf helemaal bij.Ukkie schreef:Bij God vandaan niet maar bij ons vandaan kan dat wel de ervaring zijn.Posthoorn schreef:Het is niet een soort visioen, maar het is wel één moment, ja. Als de ogen opengaan en het licht de duisternis uit de ziel verdrijft. Ik denk niet dat dat een geleidelijk proces kan zijn.John Galt schreef:Uiteraard. In die zin kan ik me er helemaal in vinden. Sommigen leren echter dat dit alles (in mijn woorden) een soort van visioen plaatsvindt, terwijl anderen het meer als geleidelijk proces zien van God nodig krijgen, zien dat Hij er voor je is, Hem aannemen en daardoor behouden worden. Zelf denk ik dat zo'n visionair gebeuren kan plaatsvinden, maar dat dat niet hoeft. Dat de meeste mensen niet zo'n bewuste ervaring hebben.
Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Het woord BEKEERD word toch vaak niet op de juiste manier gebruikt!-DIA- schreef:Na ons sterven kunnen we niet meer bekeerd worden, en zoals de boom valt, daar blijft hij dan liggen. We weten het toch wel?Orchidee schreef:En dit moet je weten en kennen om een echt kind van God te zijn/worden?
BEKERING is niet één moment in je leven en daarna " klaar"...DAGELIJKSE bekering is nodig!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Verbannen
Ik denk dat DIA ermee bedoelt, het ondervinden van het wezen van de zaken die in het stukje van Nupoort worden beschreven. Dat is zeker onmisbaar en kun je niet uitschakelen met een verwijzing naar de dagelijkse bekering, die trouwens ook noodzakelijk is.
Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dat is net zoiets als zeggen: getrouwd zijn is niet nodig, als je maar een goed huwelijk hebt...Orchidee schreef:Het woord BEKEERD word toch vaak niet op de juiste manier gebruikt!-DIA- schreef:Na ons sterven kunnen we niet meer bekeerd worden, en zoals de boom valt, daar blijft hij dan liggen. We weten het toch wel?Orchidee schreef:En dit moet je weten en kennen om een echt kind van God te zijn/worden?
BEKERING is niet één moment in je leven en daarna " klaar"...DAGELIJKSE bekering is nodig!
Nou nee, ik zie dat toch anders...
Ik ben getrouwd maar moet iedere dag aan mijn huwelijk werken
Je TROUWDAG is maar een dag, het leven daarna is véél belangrijker en meestal intenser!
Er zijn idd gevallen bekend waar men in een huwelijk telkens verwijst naar die ene dag om wat er na die dag fout of anders gaat, goed te praten met: ja maar we zijn GETROUWD.
Zo zijn we niet getrouwd
Ik ben getrouwd maar moet iedere dag aan mijn huwelijk werken

Je TROUWDAG is maar een dag, het leven daarna is véél belangrijker en meestal intenser!
Er zijn idd gevallen bekend waar men in een huwelijk telkens verwijst naar die ene dag om wat er na die dag fout of anders gaat, goed te praten met: ja maar we zijn GETROUWD.
Zo zijn we niet getrouwd

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!