Gelezen, gedacht, gehoord...

Geytenbeekje

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Kan je dan wel herder en leraar wezen ?
Ik bedoel je bent dan nog maar net (deels voor de wet) volwassen.
Ik bedoel niet geestelijk opzicht maar meer het fysieke.
Als je van God geleerd bent kan dat veel beter dan dat een geleerde professor dat kan die alles uit een boekje heeft.
Ja ik zeg ook
Geestelijk kan dat zeker, maar je hebt erg weinig ervaring in het maatschappelijke.
Dat kan nog wel een struikelblok wezen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Kan je dan wel herder en leraar wezen ?
Ik bedoel je bent dan nog maar net (deels voor de wet) volwassen.
Ik bedoel niet geestelijk opzicht maar meer het fysieke.
Als je van God geleerd bent kan dat veel beter dan dat een geleerde professor dat kan die alles uit een boekje heeft.
Ja ik zeg ook
Geestelijk kan dat zeker, maar je hebt erg weinig ervaring in het maatschappelijke.
Dat kan nog wel een struikelblok wezen.
De Heere Jezus kon ook wel eerder preken he? Toch heeft Hij de dag afgewacht dat een Joods man mocht leren,

Maar er zijn uitzonderingen, alles gaat niet zoals wij dat denken en bedenken.
Als God roept geeft Hij dan ook niet de bekwaamheid? Ook al ergert de mens zich er dood aan.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Gelezen... en ook gehoord, en vanavond naar gevraagd.
Waar en wanneer?
Ik moest het antwoord schuldig blijven.

Een vriend vroeg of ik zou luisteren naar de bidstond die in Friesland wordt gehouden, i.v.m. de coronaepidemie.
Waar kunnen we deze dienst meeluisteren?
Hoe laat vangt de dienst aan?

Wat ik weet, is dat ds. A.A. Egas ook zal voorgaan, samen met meerdere predikanten,

Wie meer weet, graag informatie.
Even herhalen, want vrienden willen het heel graag weten. Vandaar deze ongebruikelijke stap, en nog eens vraag om wat meer informatie omtrent deze bidstond.
Geytenbeekje

Als een predikant op bezoek gaat dan heeft hij het niet alleen over de Bijbel maar ook over praktische zaken.
Zie Paulus die dat ook deed.
Dan is het wel goed om maatschappelijk onderlegd te zijn
Je hoeft geen doctor te zijn in de maatschappijkunde maar beetje bekwaamheid is niet verkeerd denk ik zo.
Geytenbeekje

-DIA- schreef:
Waar en wanneer?

Een vriend vroeg of ik zou luisteren naar de bidstond die in Friesland wordt gehouden, i.v.m. de coronaepidemie.

Wat ik weet, is dat ds. A.A. Egas ook zal voorgaan, samen met meerdere predikanten,

Even herhalen, want vrienden willen het heel graag weten. Vandaar deze ongebruikelijke stap, en nog eens vraag om wat meer informatie omtrent deze bidstond.
Morgen 10-2 cgk damwoude begint om half 8
4 sprekers uit omgeving Damwoude
Hervormd-cgk-hhk-gg ( leeuwarden)
Ukkie

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:
Waar en wanneer?

https://www.actiefonline.nl/nieuws/alge ... a-epidemie
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ukkie schreef:
-DIA- schreef:
Waar en wanneer?

https://www.actiefonline.nl/nieuws/alge ... a-epidemie
Dank u!
KDD

Bericht door KDD »

Zondag gelezen. Deze dominee schrijft dat de ervaring met de vierschaar van de wet is een werk dat kort na de wedergeboorte gebeurt. Ik vind het wel een heldere verklaring.
ds. J. Nupoort (1733-1781) schreef: 1. Als God door Zijn almachtige wil, de uitverkoren en in Christus van eeuwigheid vrijgehouden zondaar de gerechtigheid van de Borg dadelijk toe-eigent tot zaligheid, schenkt Hij hem de Heilige Geest, en met Hem het geestelijke leven, waardoor hij vaatbaar wordt voor de ontdekkingen en bewerkingen van de Heilige Geest.
2. Als God de Heilige Geest Zijn zaligmakend werk in het hart van de zondaar begint, spant Hij de Goddelijke vierschaar in zijn binnenste. Hij leid hem in, in het gezicht van de wet en haar gerechtigde eis op hem, en in zijn overtredingen van en tegen de wet. Ja, Hij doet hem beseffen dat hij door die overtredingen tegen een hoog, heilig, goedertieren en rechtvaardig God gezondigd heeft, en daarom het oordeel van de verdoemenis waardig is; zodanig dat hij met veroordeling van zichzelf voor God verklaart: Ik ben des doods schuldig.
3.Als God de Heilige Geest de uitverkoren zondaar zo voor het Goddelijk gerecht verootmoedigt, bepaalt Hij zijn ziel met geestelijke genadelicht bij de openbaringen van een volle Christus, zoals in Hem gerechtigheden tot vergeving te vinden zijn. Hij ontsluit voor hem het ruim en welmenende aanbod dat door het Evangelie evenals aan anderen, zo ook persoonlijk aan hem gedaan wordt. Hij bewerkt hem niet alleen tot een algemene erkentenis van de volheid, gepastheid en gewilligheid van Christus om zondaren met God te verzoenen, maar ook tot een dadelijk willen van Christus, waardoor hij van harte verkiest en verklaart om als een helwaardig zondaar alleen door vrije genade om de gerechtigheid van Christus gezaligd te worden.
4. Als de ziel op deze wijze door de inwerking van de Heilige Geest tot rechtvaardiging werkt, oefent zij daarin alleen zuiver geloofswerk, wat duidelijk is uit alle plaatsen die het geloof, ten aanzien van deze werking, beschrijven als een zien op Christus (Joh. 6:40), als een wenden van zichzelf naar Christus (Jes. 45:22), als een komen tot Christus (Joh. 6:35), en als een aannemen van Christus (Joh. 1:12).
5. Als de ziel op dit geloofswerk de vrijspraak Gods door de Heilige Geest uit en door het Woord in haar weten ontvangt, neemt zij dat genadevonnis gelovig aan en verblijdt zich in de aangename vruchten die zij door het geloof uit deze weldaad trekt en in geloof tegemoet ziet.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

En dit moet je weten en kennen om een echt kind van God te zijn/worden?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:En dit moet je weten en kennen om een echt kind van God te zijn/worden?
Dat is geen moeten van de kant van de mens. Het is een onmogelijkheid van de kant van de mens, nochtans een noodzakelijkheid, al komt het niet bij een ieder zo bewust naar voren. Een ding is zeker: God rekent aan deze zijde van dood en graf met de verkoren zondaar af. Daar mag men over twisten, maar het kan niet anders.
John Galt

Bericht door John Galt »

Als ik dit grondig lees, en ik vat het samen in mijn eigen woorden, staat er dit:
- Als een mens tot God wordt bekeerd, gaat hij inzien dat hij tegen Gods wet heeft gezondigd en dat hij de eeuwige straf verdient. Dan laat God hem zien dat er redding is in Christus. De mens neemt Christus door het geloof aan en wordt gered. Dat leidt tot een leven in dankbaarheid.
Is dat correct samengevat?
Who is John Galt? :quoi
-DIA-

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Als ik dit grondig lees, en ik vat het samen in mijn eigen woorden, staat er dit:
- Als een mens tot God wordt bekeerd, gaat hij inzien dat hij tegen Gods wet heeft gezondigd en dat hij de eeuwige straf verdient. Dan laat God hem zien dat er redding is in Christus. De mens neemt Christus door het geloof aan en wordt gered. Dat leidt tot een leven in dankbaarheid.
Is dat correct samengevat?
Waar komt de mens dan eerst? Meteen bij Jezus? Of krijgt hij eerst met zijn schuld te doen tegen God?
En als hij zijn schuld ziet, wat doet de mens dan? Wegvluchten? Of gaat hij meteen gewillig tot Jezus?
John Galt

Bericht door John Galt »

Mijn vraag was: Heb ik het goed samengevat? Over jouw vragen kunnen we het dan nog hebben.
Who is John Galt? :quoi
Forummer

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:En dit moet je weten en kennen om een echt kind van God te zijn/worden?
Dat is geen moeten van de kant van de mens. Het is een onmogelijkheid van de kant van de mens, nochtans een noodzakelijkheid, al komt het niet bij een ieder zo bewust naar voren. Een ding is zeker: God rekent aan deze zijde van dood en graf met de verkoren zondaar af. Daar mag men over twisten, maar het kan niet anders.
Ik heb even een zin uit je reactie vet gemaakt DIA, met deze opmerking ben ik het namelijk van harte eens.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Forummer schreef:
-DIA- schreef:
Ik heb even een zin uit je reactie vet gemaakt DIA, met deze opmerking ben ik het namelijk van harte eens.
Ik zou dan wel willen vragen: wat bedoelen jullie met deze opmerking?
Plaats reactie