Toch hang ik die opvatting wel aan. Waarom zou dat niet levensvatbaar zijn? Door middel van de moderne middelen zijn we gelukkig via video verbonden aan de eredienst. Daarmee kunnen we de eredienst ook thuis volgen. Maar de eredienst an sich vindt nog steeds plaats in het kerkgebouw en niet in mijn huiskamer. Wij volgen de eredienst, zijn met alle meekijkers samen gemeente, maar de eredienst zelf is nog steeds in het kerkgebouw. Daarom is m.i. geen hoofdbedekking nodig.Jehan Cauvin schreef:De opvatting dat het thuis meeluisteren zich niet kwalificeert als samenkomst, is niet levensvatbaar. Het feit is immers dat de gemeente met elkaar verbonden is via de moderne middelen. Er is dus helemaal geen wezenlijk verschil tussen naast iemand zitten of via de middelen met elkaar verbonden zijn. En wat blijft erover van de uitspraak:'God is niet aan tijd of plaats gebonden' ?eilander schreef:Dat is een verschil, maar niet het wezenlijke verschil. Het gaat erom dat het bezoeken van de eredienst kwalificeert als samenkomst met de gemeente, en het thuis meeluisteren en -kijken niet. En als iemand van mening is dat dat laatste wel kwalificeert, dan denk ik dat er onvoldoende over nagedacht is welke consequenties dat standpunt dan heeft.DDD schreef:Daar is al een heel ander draadje over. Maar het wezenlijke verschil is dat het sommige gemeenteleden ergert als je geen hoed op doet, en thuis heeft niemand daar last van.
Kleding
Re: Kleding
Wees niet al te rechtvaardig en niet al te wijs.Jehan Cauvin schreef:Een hoed valt ook onder kleding toch?
Wat mij opvalt is dat niemand (die ik ken) tijdens het luisteren naar een kerkdienst via de moderne middelen een hoed op heeft. Terwijl we dat in de kerk wel gewend zijn.
Volgens mij strookt dit niet helemaal met elkaar of moet ik dit anders zien?
Stelde je die vragen vroeger, voor corona, ook aan mensen in het ziekenhuis bij meeluisteren met de kerktelefoon?
Wat vind je zelf doorslaggevend?Jehan Cauvin schreef:Het feit dat God overalomtegenwoordig is is niet doorslaggevend, wat dan wel?
Maar ik denk ook dat mensen er te weinig over nadenken. Als ze er al over nadenken.
Ik denk dat een vergelijking met de tijd van de Richteren op zijn plek is: een ieder deed wat goed was in zijn eigen ogen.
-
Het is niet zomaar iets wat we vrijblijvend kunnen nalaten. Gods Woord is mijns inziens duidelijk genoeg over een hoofddeksel dragen, de Bijbel noemt hierbij geen uitzonderingen, dus ik ook niet. Ik ga niet zeggen wat je moet, maar jij moet later kunnen verantwoorden waarom je het hebt nagelaten.
-
Gods Woord.Zeeuw schreef:Wat vind je zelf doorslaggevend?Jehan Cauvin schreef:Het feit dat God overalomtegenwoordig is is niet doorslaggevend, wat dan wel?
Maar ik denk ook dat mensen er te weinig over nadenken. Als ze er al over nadenken.
Ik denk dat een vergelijking met de tijd van de Richteren op zijn plek is: een ieder deed wat goed was in zijn eigen ogen.
En als er zaken in het leven komen die om oplossingen vragen die niet in de Bijbel beschreven staan, of waarvan de juiste keuze niet is af te leiden, dan doet de keuze er niet toe. Althans niet in het licht van de eeuwigheid.
'Weest niet bezorgd...'
Klopt, dus ook op als je thuis uit de bijbel leest of bid!Jehan Cauvin schreef:Het is niet zomaar iets wat we vrijblijvend kunnen nalaten. Gods Woord is mijns inziens duidelijk genoeg over een hoofddeksel dragen, de Bijbel noemt hierbij geen uitzonderingen, dus ik ook niet. Ik ga niet zeggen wat je moet, maar jij moet later kunnen verantwoorden waarom je het hebt nagelaten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Om die reden draagt mijn vrouw altijd(nee niet s'nachts) een brede haarband zodat ze met bidden, bijbellezen, kerkdiensten en samenkomsten altijd haar hoofd bedekt heeft.Bertiel schreef:Klopt, dus ook op als je thuis uit de bijbel leest of bid!Jehan Cauvin schreef:Het is niet zomaar iets wat we vrijblijvend kunnen nalaten. Gods Woord is mijns inziens duidelijk genoeg over een hoofddeksel dragen, de Bijbel noemt hierbij geen uitzonderingen, dus ik ook niet. Ik ga niet zeggen wat je moet, maar jij moet later kunnen verantwoorden waarom je het hebt nagelaten.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-
Beide hele mooie gedachtes, maar laten we 1 ding niet uit het oog verliezen. We dragen als het goed is een hoed met een reden, een doel. Want de lijn is scherp. Ook al dragen we een hoed, maar zonder het geloof, we zijn een luidende schel en klinkend metaal gelijk.
Eeuwigheidsspanning om een hoed.
Precies dat soort elementen maken de positieve elementen van separatie tot gedram.
Precies dat soort elementen maken de positieve elementen van separatie tot gedram.
Daar ben ik het niet mee eens. Thuis de eredienst vieren is mijns inziens niet wezenlijk anders dan in de kerk.eilander schreef:Dat is een verschil, maar niet het wezenlijke verschil. Het gaat erom dat het bezoeken van de eredienst kwalificeert als samenkomst met de gemeente, en het thuis meeluisteren en -kijken niet. En als iemand van mening is dat dat laatste wel kwalificeert, dan denk ik dat er onvoldoende over nagedacht is welke consequenties dat standpunt dan heeft.DDD schreef:Daar is al een heel ander draadje over. Maar het wezenlijke verschil is dat het sommige gemeenteleden ergert als je geen hoed op doet, en thuis heeft niemand daar last van.
Dat verschilt per persoon. Ik vind niet dat Gods Woord dat voorschrijft, dus ik zou het alleen doen om andere mensen niet te ergeren. En zo zijn er natuurlijk heel veel mensen die een hoed dragen om andere mensen niet te ergeren.Jehan Cauvin schreef:Zetten we dan in de kerk puur een hoed op ons hoofd uit gewoonte of misschien wel uit bijgelovigheid? Of omdat Gods Woord het voorschrijft?DDD schreef:Daar is al een heel ander draadje over. Maar het wezenlijke verschil is dat het sommige gemeenteleden ergert als je geen hoed op doet, en thuis heeft niemand daar last van.
-
Het gaat er nooit om wat jij vindt, maar puur wat er staat, inclusief de context. Daarom is het ook zo belangrijk om daarbij te blijven en er niet onze eigen interpretatie aan gaan hangen. Het argument dat heel veel mensen dat doen is natuurlijk er een uit de categorie niet al te best onderbouwd.DDD schreef:Dat verschilt per persoon. Ik vind niet dat Gods Woord dat voorschrijft, dus ik zou het alleen doen om andere mensen niet te ergeren. En zo zijn er natuurlijk heel veel mensen die een hoed dragen om andere mensen niet te ergeren.Jehan Cauvin schreef:Zetten we dan in de kerk puur een hoed op ons hoofd uit gewoonte of misschien wel uit bijgelovigheid? Of omdat Gods Woord het voorschrijft?DDD schreef:Daar is al een heel ander draadje over. Maar het wezenlijke verschil is dat het sommige gemeenteleden ergert als je geen hoed op doet, en thuis heeft niemand daar last van.
Het is voor een groot deel cultuurgebonden maar het principe om goede daden te benadrukken boven het uiterlijk is een principe dat nog steeds geldt voor een kind van God. Als je qua kleding alle aandacht op jezelf vestigt, prijs je het christendom niet aan bij niet geredde mensen.
Timotheus zegt dat mannen moeten bidden terwijl zij hun armen opheffen naar God, zonder toorn en twisting. Heilige handen. Handen die apart zijn gezet voor God en niet overgegeven aan het kwaad. En vrouwen mogen tijdens de samenkomsten bidden in een eerbaar (fatsoenlijk) gewaad. Ze mogen zichzelf versieren, maar dan wel met gezond verstand en bescheidenheid. Dit zijn de regels voor de openbare aanbidding in de samenkomsten.
Iemand die in Christus is zal zich regelmatig af afvragen: “Is wat ik draag gepast voor deze gelegenheid of leid ik op deze manier de aandacht van God en de Evangelieverkondiging in de kerk af."
Over een hoed lees ik niets. Wel over hoofdbedekking tijdens het bidden.
Timotheus zegt dat mannen moeten bidden terwijl zij hun armen opheffen naar God, zonder toorn en twisting. Heilige handen. Handen die apart zijn gezet voor God en niet overgegeven aan het kwaad. En vrouwen mogen tijdens de samenkomsten bidden in een eerbaar (fatsoenlijk) gewaad. Ze mogen zichzelf versieren, maar dan wel met gezond verstand en bescheidenheid. Dit zijn de regels voor de openbare aanbidding in de samenkomsten.
Iemand die in Christus is zal zich regelmatig af afvragen: “Is wat ik draag gepast voor deze gelegenheid of leid ik op deze manier de aandacht van God en de Evangelieverkondiging in de kerk af."
Daar zijn al boeken over volgeschreven en draadjes op dit forum ook. Ik meen dat het neigt naar biblicisme om een hoofdbedekking verplicht te stellen, maar ik begrijp de redenering en kan mij er niet druk om maken. Ik vind het een bijzaak en mensen die er een principe van maken, doen dat met de allerbeste bedoelingen. Ik voel mij niet geroepen daarover te twisten in de gemeente van God.Jehan Cauvin schreef:Het gaat er nooit om wat jij vindt, maar puur wat er staat, inclusief de context. Daarom is het ook zo belangrijk om daarbij te blijven en er niet onze eigen interpretatie aan gaan hangen. Het argument dat heel veel mensen dat doen is natuurlijk er een uit de categorie niet al te best onderbouwd.DDD schreef:Dat verschilt per persoon. Ik vind niet dat Gods Woord dat voorschrijft, dus ik zou het alleen doen om andere mensen niet te ergeren. En zo zijn er natuurlijk heel veel mensen die een hoed dragen om andere mensen niet te ergeren.Jehan Cauvin schreef:Zetten we dan in de kerk puur een hoed op ons hoofd uit gewoonte of misschien wel uit bijgelovigheid? Of omdat Gods Woord het voorschrijft?DDD schreef:Daar is al een heel ander draadje over. Maar het wezenlijke verschil is dat het sommige gemeenteleden ergert als je geen hoed op doet, en thuis heeft niemand daar last van.
Er zijn veel eenvoudige gelovigen die de Saambinderartikelen lezen en die als gezaghebbend beschouwen, en oprecht menen dat het goed is om een hoofddeksel te dragen. Dat lijkt mij prima, al betreur ik het natuurlijk dat zo'n blad daar op die manier aandacht aan besteedt. Maar dat is niet anders. Ik denk wel dat de enige consequente manier om daar mee om te gaan is, dat je altijd een hoofdbedekking draagt, zoals fatsoenlijke vrouwen in die tijd gewend waren. Net als een moslima, die nog steeds die cultuur heeft.
Maar goed, dit soort tradities én bijbeltoepassingen zijn uit de aard van de zaak hoogst willekeurig. Ze brengen vooral verplichtingen voor vrouwen mee, omdat die wat gehoorzamer zijn aan religieuze leidslieden.
Maar laat ik mij niet verleiden tot een inhoudelijke bijdrage aan het gesprek.
-
Ik denk dat je 1 Korinthe 11 erg leerzaam zult vinden, als je denkt dat er niks in de Bijbel staat over hoofdbedekking voor de vrouw.Susanna schreef:Het is voor een groot deel cultuurgebonden maar het principe om goede daden te benadrukken boven het uiterlijk is een principe dat nog steeds geldt voor een kind van God. Als je qua kleding alle aandacht op jezelf vestigt, prijs je het christendom niet aan bij niet geredde mensen.
Het punt wat je noemt wat mensen die in Christus zijn, zich afvragen is mooi, maar je vergeet een essentieel punt. Altijd moet de eer van God voorop staan: hoe kan ik God de eer geven die Hem toekomt, ook in hoe ik me kleed.