COVID-19

DDD

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Nu dit jouw eerste bijdrage is, begrijp ik dat je bedoelt dat alle andere gespreksdeelnemers nog maar weinig hebben geleerd van Covid-19?
Jehan Cauvin

Bericht door Jehan Cauvin »

Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Mijn eerste bijdrage ging over 'wij', niet over 'zij'. Maar inderdaad, ik merk weinig verandering in hoe mensen in het leven staan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

'Inderdaad', schrijf je. Dan beaam je dus wat @DDD suggereert. Is dat niet wat hoogmoedig?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jehan Cauvin

Jantje schreef:'Inderdaad', schrijf je. Dan beaam je dus wat @DDD suggereert. Is dat niet wat hoogmoedig?
Het 'inderdaad' sloeg op het feit dat, mijns inziens, mensen weinig hebben geleerd van COVID-19. Ik sluit mezelf namelijk bij 'mensen' in.

Wat ik merk is dat we ons zo weinig aantrekken van een 'slaande hand'. We hebben er alles voor over om ons comfortabele leventje in stand te houden.
Framboos

Bericht door Framboos »

Jehan Cauvin schreef:Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Mijn eerste bijdrage ging over 'wij', niet over 'zij'. Maar inderdaad, ik merk weinig verandering in hoe mensen in het leven staan.
Vertel, wat hadden we moeten leren?
Jehan Cauvin

Framboos schreef:
Jehan Cauvin schreef:Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Vertel, wat hadden we moeten leren?
Ik ben niet de persoon die komt vertellen wat je moet leren.
Wat ik wel kan vertellen is dat de 21 eeuwse mens zo individualistisch is geworden, dat we stiekem geen God meer nodig hebben. We zijn totaal niet meer afhankelijk van Hem, we doen het zelf wel. Dat stemt me verdrietig. En laten we dan maar geen grote mond hebben over 'die andere'...
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jehan Cauvin schreef: Ik ben niet de persoon die komt vertellen wat je moet leren.
Wat ik wel kan vertellen is dat de 21 eeuwse mens zo individualistisch is geworden, dat we stiekem geen God meer nodig hebben. We zijn totaal niet meer afhankelijk van Hem, we doen het zelf wel. Dat stemt me verdrietig. En laten we dan maar geen grote mond hebben over 'die andere'...
De keerzijde hiervan is wel dat je niet moet eindigen in een fatalistische en passieve houding zoals generaliserend gezegd moslims hebben bij het uitroepen van inshallah.

De gelijkenis van de talenten leert ons, zo denk ik, dat we zelf verantwoordelijkheid moeten nemen. We hebben talenten gekregen en moeten die ook verantwoord inzetten.
Jehan Cauvin

Ambtenaar schreef:
Jehan Cauvin schreef: Ik ben niet de persoon die komt vertellen wat je moet leren.
De keerzijde hiervan is wel dat je niet moet eindigen in een fatalistische en passieve houding zoals generaliserend gezegd moslims hebben bij het uitroepen van inshallah.

De gelijkenis van de talenten leert ons, zo denk ik, dat we zelf verantwoordelijkheid moeten nemen.
Mij is, van jongs af aan, geleerd dat mensen handelen vanuit hun zondige ik. Een passieve houding is niet goed, maar het zelf verantwoordelijkheid nemen gaat ook fout. Om maar dicht bij de Bijbel te blijven: volgt Mij na. Niet: neem je eigen verantwoordelijkheid.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dat lijkt mij nog steeds niet in lijn met de heilige Schrift.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jehan Cauvin schreef: Mij is, van jongs af aan, geleerd dat mensen handelen vanuit hun zondige ik. Een passieve houding is niet goed, maar het zelf verantwoordelijkheid nemen gaat ook fout. Om maar dicht bij de Bijbel te blijven: volgt Mij na. Niet: neem je eigen verantwoordelijkheid.
Dat klinkt heel vroom, maar is in de praktijk vaak niet uitvoerbaar omdat de Bijbel geen richtlijnen bevat betreffende veel onderwerpen.
Jehan Cauvin

Ambtenaar schreef:
Jehan Cauvin schreef: Mij is, van jongs af aan, geleerd dat mensen handelen vanuit hun zondige ik. Een passieve houding is niet goed, maar het zelf verantwoordelijkheid nemen gaat ook fout. Om maar dicht bij de Bijbel te blijven: volgt Mij na. Niet: neem je eigen verantwoordelijkheid.
Dat klinkt heel vroom, maar is in de praktijk vaak niet uitvoerbaar omdat de Bijbel geen richtlijnen bevat betreffende veel onderwerpen.
Dat wil betekenen dat:'volgt Mij na' niet realistisch genoeg is? Maar er staat in de Bijbel zoveel beschreven, als dat wij nodig hebben om zalig te worden, niet om onze controlezucht te voeden met exacte voorschriften.
Jehan Cauvin

DDD schreef:Nou, dat lijkt mij nog steeds niet in lijn met de heilige Schrift.
Staat het anders in jouw Bijbel?
DDD

Bericht door DDD »

Ja. Maar laten we de zaken niet omdraaien. Je kunt beter toelichten hoe je jouw stelling aan de Bijbel ontleent.
Jehan Cauvin

DDD schreef:Ja. Maar laten we de zaken niet omdraaien. Je kunt beter toelichten hoe je jouw stelling aan de Bijbel ontleent.
Het feit dat we zondige mensen zijn hoef ik denk ik niet te onderbouwen vanuit de Bijbel, dit is duidelijk genoeg. Hierdoor zijn we voor de volle 100% afhankelijk van God als het gaat om geloof en bekering, maar ook over het uitleven en uitdragen hiervan. Zijn we nog steeds zelf verantwoordelijk voor onze daden. Maar kunnen we niet onze verantwoordelijkheid nemen. We zijn moed en vrijwillig uit een werkverbond gestapt en daar plukken we de vruchten van.
merel

Bericht door merel »

Dodo schreef:Ik voel wel met Merel mee. Het maakt niet uit wat er mag of niet mag, er wordt gezeurd en geklaagd. Nu gaan de basisscholen weer open, en het is weer niet goed. Ik hoorde op de radio ook zagen over hoeveel groter het risico zou worden met de scholen open. Maar als de scholen dicht bleven, zouden ze bij een ander zagen over de kinderen die vastlopen en waarom wordt daar niks aan gedaan. Het is allemaal zo negatief.

Ik heb nog maar weinig dankbaarheid gezien dat deze pandemie ons nú treft, en niet tien of vijftien jaar eerder. Toen hadden we niet de mogelijkheden gehad om op afstand les te geven en te krijgen, online diensten, online vergaderingen (hoe vermoeiend ook). Dat is een grote zegen!
Precies en zo denken wij er ook over. En daarnaast heeft het ook wel iets om zoveel tijd met z'n allen thuis door te brengen. Voor heel veel gezinnen is het niet rampzalig en zijn de beperkingen minimaal.
Plaats reactie