Gereformeerde Gemeenten

Rh1990

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

merel schreef:
Rh1990 schreef:
Tiberius schreef:
Rh1990 schreef:Ik zie gemeente als Moerkapelle, Bodegraven, Groningen, Lelystad, Alexanderpolder, Zuidwijk, Woerden, Dordrecht en nog wel een paar richting PKN gaan.
Ik denk dat je hierin vergist, als het gaat over Dordrecht en Alexanderpolder. De rest van die gemeentes ken ik niet zo goed.
Juist in de deze twee gemeenten heb ik veel kennissen en daar maak ik me juist erg zorgen over. En wat ik net ook al schreef. Deze gemeenteleden geven zelf aan dat zij in een linkse gemeente zitten en dat als prettig ervaren. Zeker zal ik je binnen gemeente liggingsverschillen hebben, maar in deze gemeenten is de meerderheid (naar mijn idee) tevreden met de linkse ligging.
Ik denk dat er andere veel belangrijkere (geloofs)vragen zijn dan de vraag of je gemeente links of rechts georiënteerd is. Het komt op mij over alsof daar alles vanaf hangt.
Het geloofsleven is naar mijn idee ook verbonden aan de ligging van de kerk. Uitzonderingen daargelaten.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mara schreef:
Tiberius schreef:Een rouwdienst is een familieaangelegenheid, geen kerkdienst.
Wat een vreemd argument.
Er gaat een predikant voor, er is een k.r. broeder bij en het is openbaar.
Je komt daar voor het Aangezicht van God, welk verschil is er dan met zondag?
Dus jij hebt ook netjes je hoed achter je computer opgezet? Of heb je jezelf alleen drukgemaakt over de onbedekte hoofden van anderen?
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

Mara schreef:
Wat een vreemd argument.
Bij een rouwdienst komen er denk ook seculiere familieleden of familieleden uit kerken waar geen hoed gedragen wordt. De meeste gaan dat niet ineens met een rouwdienst wel doen.
merel

Bericht door merel »

Rh1990 schreef:
Het geloofsleven is naar mijn idee ook verbonden aan de ligging van de kerk. Uitzonderingen daargelaten.
Iemand in een linker flank heeft een armer geloofsleven en kan niet behouden worden? Of bedoel je iets anders?
merel

Bericht door merel »

Rh1990 schreef:
John Galt schreef:
Ik zou me zorgen maken over andere dingen. Op de schaal van de wereldkerk is links-GG nog steeds behoorlijk rechts. Als jij op Cape Irizaki bent, zit je op het uiterste westpuntje van Japan. Maar voor ons is het nog steeds "het verre oosten".
Zou je dan ook zo ver willen gaan dat we blij moeten zijn dat er nog een Roomse of orthodoxe kerk in bijv. Irak of Saoedi Arabië is? Ja er is tenslotte nog een soort kerk. Zo kom je nu een beetje op me over.
Dat zijn geen christenen?
Mara

Bericht door Mara »

Erskinees schreef: Dus jij hebt ook netjes je hoed achter je computer opgezet? Of heb je jezelf alleen drukgemaakt over de onbedekte hoofden van anderen?
:bobo
Rh1990 schreef:Bij een rouwdienst komen er denk ook seculiere familieleden of familieleden uit kerken waar geen hoed gedragen wordt. De meeste gaan dat niet ineens met een rouwdienst wel doen.
Nee het was de naaste familie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Wat een vreemd argument.
Het is pas een kerkdienst als de dienst onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad bijeengeroepen wordt. En dat wordt een rouwdienst niet, die valt onder verantwoordelijkheid van de familie.
Een SGP-dienst of GBS-dienst is ook geen kerkdienst, ook al zijn daar predikanten, ouderlingen en diakenen aanwezig.
Ze zijn daar (en ook op een rouwdienst) niet vanwege hun ambt, maar als persoon.

'Vroeger' werd er wel gezegd: geen groet, geen hoed. Dat is slechts een indicatie, want bij een leesdienst is er ook geen groet, maar geeft wel de lijn van de kerkorde aan.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

De SGPtijdrede in Tholen was wel een officiële dienst, onder verantwoordelijkheid van de plaatselijke Ger Gem.
- Niet meer zo actief -
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Wat een vreemd argument.
Nee hoor, Tiberius heeft helemaal gelijk, een uitvaart is een familiebijeenkomst, kerkrechtelijk gezien.
En aangezicht hoeft echt niet met een hoofdletter ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bij ons dragen de vrouwen/meisjes tijdens een rouwdienst ook een hoed. Op het graf is dat de ene keer wel zo en de andere keer niet.

En verder wordt er hier op Walcheren nogal gediscussieerd of en waarom men op catechisatie ook een hoed op moet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:
Wat een vreemd argument.
Nee hoor, Tiberius heeft helemaal gelijk, een uitvaart is een familiebijeenkomst, kerkrechtelijk gezien.
En aangezicht hoeft echt niet met een hoofdletter ;)
Het gaat niet om de letter van de wet.
Amper een jaar geleden was hier nog een discussie gaande of er thuis voor de laptop een hoed gedragen moet worden, ja of nee.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... is#p898901
en eerder hier
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... is#p348084
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Nu we toch op het oppervlakkig niveau van de uiterlijke kenmerken zijn aangeland:

Vorige week een begrafenis gehad in een GG, waar iedere vrouw een hoed op had. Zelfs de seculieren. Er werd wel gezongen, dat ben ik in onze HHK dan weer niet gewend. Mijn vader is vorig jaar uit het plaatselijk dorpshuis begraven. Met en zonder hoed, met zingen.

Waar plaatsen jullie deze GG, onze HHK of het dorpshuis?

Ik schrijf het natuurlijk met een beetje sarcasme... maar mensen, wat een zinloze discussies in dit topic.

Een echt boeiende vraag zou zijn: Waar is de meeste Godsvrucht te vinden?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

merel schreef:
Rh1990 schreef:
Iemand in een linker flank heeft een armer geloofsleven en kan niet behouden worden? Of bedoel je iets anders?
Nee eerder het tegenovergestelde, rijk en verrijkt en geens dings gebrek. Maar degene die werkelijk ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn, zijn mijn hartevrienden.
Rh1990

Bericht door Rh1990 »

merel schreef:
Rh1990 schreef:
John Galt schreef:
Ik zou me zorgen maken over andere dingen. Op de schaal van de wereldkerk is links-GG nog steeds behoorlijk rechts. Als jij op Cape Irizaki bent, zit je op het uiterste westpuntje van Japan. Maar voor ons is het nog steeds "het verre oosten".
Zou je dan ook zo ver willen gaan dat we blij moeten zijn dat er nog een Roomse of orthodoxe kerk in bijv. Irak of Saoedi Arabië is? Ja er is tenslotte nog een soort kerk. Zo kom je nu een beetje op me over.
Dat zijn geen christenen?
De Heere is almachtig en kan door alle dwaze dwalingen een mens bekeren, dus er kunnen zeker ware kinderen Gods tussen zitten, maar ze zullen niet meer buigen voor Maria of andere heiligen.
Laatst gewijzigd door Rh1990 op 02 feb 2021, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Vreemd. Want degenen die werkelijk ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt zijn, komen er ook achter dat het probleem bij henzelf ligt en niet bij de 'linksen'. Die zullen niet zo snel oordelen. Of gemeenten doorverwijzen naar de PKN.
Plaats reactie