Gereformeerde Gemeenten

Ad Anker
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

En zo zemelen we weer over eenzijdigheid, dominees en de gemeente van Forummer. Veroorzaakt door Forummer zelf. Morgen wordt er bij ons een preek gelezen over de gelijkenis van de zaaier. Erg toepasselijk.

Forummer, zijn postings, waar zoals je inmiddels wel weet vaak zulk soort discussies uit voortkomen, heilzaam voor je?
DDD

Bericht door DDD »

Het is de vraag of dit door Forummer zelf wordt veroorzaakt. Pietje Puk wees er al eens eerder op dat het eigenlijk de onvermijdelijke reacties van mensen die geen kritiek op hun refobubbel dulden zijn, die er voor zorgen dat een gesprek uit de hand loopt. Zo was het ook met een draadje over wantrouwen op dit forum. De oorzaak van het gezemel zit hem niet bij degene die iets kwalijks aan de orde stelt, maar bij de disproportionele en deels afleidende reactie van anderen daarop.

Maar ik ga weer eens wat nuttigs lezen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:.Zo was het ook met een draadje over wantrouwen op dit forum. De oorzaak van het gezemel zit hem niet bij degene die iets kwalijks aan de orde stelt, maar bij de disproportionele en deels afleidende reactie van anderen daarop.
Zoals die van jou?
DDD

Bericht door DDD »

Geen idee. Ik zou voor deze keer geen voorbeeld weten. Maar dat ziet een ander meestal beter.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Ad Anker schreef:En zo zemelen we weer over eenzijdigheid, dominees en de gemeente van Forummer. Veroorzaakt door Forummer zelf. Morgen wordt er bij ons een preek gelezen over de gelijkenis van de zaaier. Erg toepasselijk.

Forummer, zijn postings, waar zoals je inmiddels wel weet vaak zulk soort discussies uit voortkomen, heilzaam voor je?
Er word hier over veel onderwerpen 'gezemeld' maar als het niet in ons straatje past word iemand niet kritisch gedrag verweten.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Ad Anker ziet het dit keer haarscherp. Ik ben het roerend met hem eens.

Ik heb ook wel eens een theologische ergernis, maar ik probeer dat dan altijd op een zo inhoudelijk mogelijke manier te verwoorden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:@Ad Anker ziet het dit keer haarscherp. Ik ben het roerend met hem eens.

Ik heb ook wel eens een theologische ergernis, maar ik probeer dat dan altijd op een zo inhoudelijk mogelijke manier te verwoorden.
Inhoudelijk? Volgens mij was dat het woord van het jaar 2020.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
GGotK

Bericht door GGotK »

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat Forummer in dit topic GG preken bekritiseert en waarschijnlijk ook niet de laatste keer. Dat is wat mij betreft ook geen probleem, maar de vraag is wel of het steeds herhalen van dezelfde kritiek binnen een bepaald tijdsbestek ten goede komt aan de discussie en de eenheid.

Forummer zegt o.a. dit:
Ik zie een bepaalde cultuur steeds sterker worden binnen de GerGem. Als ik echter wat oude preken terugluistert dan valt mij op dat dit al veel langer speelt binnen de GerGem. Dus misschien is het er altijd of in ieder geval al veel langer geweest, maar zie ik het nu gewoon meer. Ik weet het niet goed.
Ik krijg door bovenstaande citaat wel de hoop dat Forummer gaat inzien dat de ingrediënten van de prediking waar hij zo tegen ageert, altijd een wezenlijke onderdeel waren in de prediking binnen de GG. Denk maar aan ds Fraanje of ds Kersten. Vanuit dat perspectief zou Forummer misschien wat genuanceerder een preek moeten 'beoordelen' / beluisteren. Aan de andere kant mag er ook wel wat waardiger worden gereageerd op Forummer.
Laatst gewijzigd door GGotK op 30 jan 2021, 22:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ukkie schreef:
Jantje schreef:@Ad Anker ziet het dit keer haarscherp. Ik ben het roerend met hem eens.

Geen flauw idee.

De laatste keer dat dit zo was, heb ik er zelfs een apart draadje voor gemaakt. En het was toen dagenlang het actiefste draadje wat bovenaan stond.

Maar volgens mij is dat al meer dan een jaar geleden.

Het ging in ieder geval over het eisende pleiten op Gods beloften, naar aanleiding van een preek van wijlen ds. L. Huisman.

N.B.: het was begin mei vorig jaar: zie hier het draadje: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=14284. Het heeft ruim 500 berichten opgeleverd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:

Geen flauw idee.

De laatste keer dat dit zo was, heb ik er zelfs een apart draadje voor gemaakt. En het was toen dagenlang het actiefste draadje wat bovenaan stond.

Het ging in ieder geval over het eisende pleiten op Gods beloften, naar aanleiding van een preek van wijlen ds. L. Huisman.

N.B.: het was begin mei vorig jaar: zie hier het draadje: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=14284. Het heeft ruim 500 berichten opgeleverd.
Sorry Jantje maar ik bedoelde dat er met dat woord vaak kritiek word/werd gegeven op een discussie.
Laatst gewijzigd door Ukkie op 30 jan 2021, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik heb hier vele malen hele lappen tekst met persoonlijke inhoud zitten typen om ze voordat ik ze verzond bijna geheel of helemaal te deleten. Het voelt niet veilig om dat hier te delen.

Ik weet dat dit verder geen inhoudelijke reactie is, maar dat is voor nu even niet anders.

Allen een gezegende zondag toegewenst.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Ukkie schreef:

Geen flauw idee.

Zet jij zulke zaken ook in je CV, als je in de toekomst nog eens zou moeten solliciteren?
Ouderling

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:@ouderling:
Ik houd mij exact bij het onderwerp, maar ik reageer ook op jouw opmerkingen, natuurlijk.

@Jantje:
Precies, en dat is bij Forummer niet het geval. Daar is sprake van een overwegende mate van eenzijdigheid.
Snap het DDD. Maar ik vond het niet zo sterk overkomen. Ik probeerde oprecht aan je uit te leggen dat we het niet over dezelfde vrucht hebben. Maar geeft niet hoor, ik wil best toegeven dat dit hoogmoedig over kan komen. Zo heb ik het niet bedoeld.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Zet jij zulke zaken ook in je CV, als je in de toekomst nog eens zou moeten solliciteren?
Ik vind dit een zottelijke vraag. Dus ik geef daar geen antwoord op.

Wat ik ermee wil aangeven, je mag best commentaar hebben, maar noem dan openbaar de zinsnede, met een geluidsfragment of een citaat uit de leespreek en leg dan op grond van de Heilige Schrift uit waar je problemen mee hebt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Forummer schreef:Ik heb hier vele malen hele lappen tekst met persoonlijke inhoud zitten typen om ze voordat ik ze verzond bijna geheel of helemaal te deleten. Het voelt niet veilig om dat hier te delen.

Ik weet dat dit verder geen inhoudelijke reactie is, maar dat is voor nu even niet anders.

Allen een gezegende zondag toegewenst.
Er zijn een heleboel mensen hier die een persoonlijke bijdrage zeer waarderen hoor. Je bent tamelijk anoniem hier misschien (ik niet echt eigenlijk).

Maar insgelijks.

Er zit trouwens ook een concepten-functie op het forum. Voor het geval je eens twijfelt.

Maar je moet wel tegen kritiek kunnen, anders raak je verbitterd.
Plaats reactie