Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat heeft alleen totaal niets te maken met wat ik schreef. Behalve dan dat je het duidelijk niet hebt begrepen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat heeft alleen totaal niets te maken met wat ik schreef. Behalve dan dat je het duidelijk niet hebt begrepen.
Niet iedereen die vmbo basis doet is in geestelijk opzicht 'vmbo-basis'
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Kinderen hoeven niet alles van een preek te begrijpen. Pubers begrijpen net zoveel als volwassenen, en onder pubers heb je net zoals onder volwassenen domme en slimme mensen en een hoop mensen daar tussenin. Natuurlijk moet een preek duidelijk en helder zijn. Maar niet iedereen hoeft alles in een preek te kunnen begrijpen. Als dat het doel is, levert dat preken op waar een ander deel van de gemeente week op week weinig of niets zinnigs hoort.

Mensen die vmbo-basis volgen, moeten natuurlijk wel de hoofdlijn van het evangelie begrijpen, maar het is echt niet nodig dat ze alle gedachten van een preek kunnen volgen. De kunst is om intelligente mensen met kleine opmerkingen tussendoor aan het denken te zetten terwijl andere mensen nog bezig zijn met het verwerken van het hoofdgeraamte van de preek.
Dit is een bericht naar mijn hart. Ik vind het buitengewoon treffend verwoord.

Ik zal geen namen noemen, maar bovenstaande duidt ook precies aan waarom ik soms moeite heb met bepaalde leespreken. Die zijn dan zó erg toegespitst op de kinderen dat de laatste zin van alinea 1 van toepassing wordt. En dat is erg jammer. Vandaar dat ik ervoor pleit om ook in de leesdiensten niet steeds van dezelfde predikant te lezen. Overigens moet ik wel opmerken dit jaar dat in onze gemeente er tot op heden vrij afwisselend wordt gelezen. En daar ben ik blij mee.
Laatst gewijzigd door Jantje op 29 jan 2021, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Jantje schreef:
DDD schreef:Kinderen hoeven niet alles van een preek te begrijpen. Pubers begrijpen net zoveel als volwassenen, en onder pubers heb je net zoals onder volwassenen domme en slimme mensen en een hoop mensen daar tussenin. Natuurlijk moet een preek duidelijk en helder zijn. Maar niet iedereen hoeft alles in een preek te kunnen begrijpen. Als dat het doel is, levert dat preken op waar een ander deel van de gemeente week op week weinig of niets zinnigs hoort.

Mensen die vmbo-basis volgen, moeten natuurlijk wel de hoofdlijn van het evangelie begrijpen, maar het is echt niet nodig dat ze alle gedachten van een preek kunnen volgen. De kunst is om intelligente mensen met kleine opmerkingen tussendoor aan het denken te zetten terwijl andere mensen nog bezig zijn met het verwerken van het hoofdgeraamte van de preek.
Dit is een bericht naar mijn hart. Ik vind het buitengewoon treffend verwoord.

Ik zal geen namen noemen, maar bovenstaande duidt ook precies aan waarom ik soms moeite heb met bepaalde leespreken. Die zijn dan zó erg toegespitst op de kinderen dat de laatste zin van alinea 1 van toepassing wordt. En dat is erg jammer. Vandaar dat ik ervoor pleit om ook in de leesdiensten niet steeds van dezelfde predikant te lezen. Overigens moet ik wel opmerken dat dit jaar dat in onze gemeente ook redelijk goed lukt. En daar ben ik blij mee.
Is dat anders als diezelfde predikanten die wat kinderlijk preken, bij jullie voorgaan ?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ja. Heel anders.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Jantje schreef:Ja. Heel anders.
Hoe kan er dan zo'n verschil in zitten ?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Ja. Heel anders.
Hoe kan er dan zo'n verschil in zitten ?
Ik heb geen flauw idee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Dat heeft alleen totaal niets te maken met wat ik schreef. Behalve dan dat je het duidelijk niet hebt begrepen.
Niet iedereen die vmbo basis doet is in geestelijk opzicht 'vmbo-basis'
Je hoeft niet twee keer hetzelfde te schrijven, wat mij betreft. :) Ik heb je prima begrepen. En dat is helemaal waar. Maar het heeft niets te maken met wat ik schreef, en het leidt af van wat ik schreef, zeker nu je mijn bijdrage citeert.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

@Jantje, heb je een voorbeeld van zo’n leespreek? Die zal wel op Prekenweb staan. Ben wel benieuwd naar zo’n preek.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Tiberius schreef:Ook al zoiets. Volwassen seculieren spreek je op een volwassen manier aan, niet als christelijke doven, omdat die dovenpreekjes toevallig de helft korter zijn.
Is er een speciale reden om doven als onvolwassenen te behandelen?
Waarschijnlijk omdat ze een beperkter woordenschat hebben.
DDD

Bericht door DDD »

Aha. Dat lijkt mij vooralsnog toch een ernstig misverstand. Een beperking in de woordvinding of woordproductie doet toch niet af aan iemands iq? Het is lastiger om tot grote gedachten te komen als je geen instrumenten hebt om analytisch te redeneren, maar ik betwijfel of dove mensen daarom ook minder slim zijn.

Nu zijn preken in de Gereformeerde Gemeenten over het algemeen heel eenvoudig fors in te korten door alle overbodige herhalingen te schrappen. Daar hoef je geen dovenpreek voor te gebruiken.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik zie een bepaalde cultuur steeds sterker worden binnen de GerGem. Als ik echter wat oude preken terugluistert dan valt mij op dat dit al veel langer speelt binnen de GerGem. Dus misschien is het er altijd of in ieder geval al veel langer geweest, maar zie ik het nu gewoon meer. Ik weet het niet goed.

Het gaat in de prediking zo vaak over Gods volk, dat de christen meer centraal staat dan de Christus.

En als er ergens in de preek 1 of 2 regels gezegd wordt over het onvoorwaardelijk Evangelie, maakt een preek niet ineens evenwichtig.

Ik begrijp nu ook beter waar bepaalde gedachtegangen vandaan komen. Als je dit soort onevenwichtige en voorwaardelijke prediking week in week uit vanaf de kansel hoort ga je het vanzelf geloven.

MAAR: het Evangelie van Jezus Christus is zoveel meer dan alleen dit.
Goed spreken van onze Koning. Het Evangelie onvoorwaardelijk voorhouden. De gemeente tot Christus lokken. Desnoods de gemeente tot Christus dwingen. Ik mis het zo.

Het is echt een soort cultuur geworden. De angst voor zelfbedrog overheerst, vertrouwen en blijdschap door het geloof in God worden verdacht gemaakt. Waardoor wantrouwen en veroordeling alle ruimte krijgen. Zelfs regelmatig vanaf de kansel.

Ik kan hier erg verdrietig om zijn. Er valt nog veel meer over te zeggen, maar de lust ontbreekt me een beetje. Ik weet eigenlijk niet eens waarom ik het hier neerschrijf.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Forummer schreef:Ik zie een bepaalde cultuur steeds sterker worden binnen de GerGem. Als ik echter wat oude preken terugluistert dan valt mij op dat dit al veel langer speelt binnen de GerGem. Dus misschien is het er altijd of in ieder geval al veel langer geweest, maar zie ik het nu gewoon meer. Ik weet het niet goed.

Het gaat in de prediking zo vaak over Gods volk, dat de christen meer centraal staat dan de Christus.

En als er ergens in de preek 1 of 2 regels gezegd wordt over het onvoorwaardelijk Evangelie, maakt een preek niet ineens evenwichtig.

Ik begrijp nu ook beter waar bepaalde gedachtegangen vandaan komen. Als je dit soort onevenwichtige en voorwaardelijke prediking week in week uit vanaf de kansel hoort ga je het vanzelf geloven.

MAAR: het Evangelie van Jezus Christus is zoveel meer dan alleen dit.
Goed spreken van onze Koning. Het Evangelie onvoorwaardelijk voorhouden. De gemeente tot Christus lokken. Desnoods de gemeente tot Christus dwingen. Ik mis het zo.

Het is echt een soort cultuur geworden. De angst voor zelfbedrog overheerst, vertrouwen en blijdschap door het geloof in God worden verdacht gemaakt. Waardoor wantrouwen en veroordeling alle ruimte krijgen. Zelfs regelmatig vanaf de kansel.

Ik kan hier erg verdrietig om zijn. Er valt nog veel meer over te zeggen, maar de lust ontbreekt me een beetje. Ik weet eigenlijk niet eens waarom ik het hier neerschrijf.
Je gaat het vanzelf geloven als je er langer onder zit, dus toch maar even volhouden.
Forummer

Bericht door Forummer »

Bedankt voor de opbouwende bijdrage.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Bedankt voor de opbouwende bijdrage.
Toch komt het bij mij over: ik heb het licht gezien. Daarom zie ik de duisternis in de kerk zo goed. Dat is wel begrijpelijk en toch is het niet goed, meen ik. En toch: de kerk is van de Heere. Probeer je niet verdrietig te maken, lees Gods Woord, verdiep je in de preken van onze ouden. Dan kom je er achter dat het echt niet onbijbels is wat je hoort. Wellicht eenzijdig, dat zou kunnen. En vraag de Heere of je (voor)oordelen wegvallen en je onbevangen mag luisteren. De Heere wil dan wel eens ongedacht een zegen geven.
Plaats reactie