Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Inderdaad.
Want hoe fantastisch je het beleid ook vindt, hoe niet-weggegroeid je ook bent, en hoe hartelijk-voorstander-van-je-eigen-kerkelijke-structuren je ook bent, voor Rotterdam is het erg dat het zo loopt.
Want Erik-Jan is een goede en bewogen evangelist en de velden zijn daar wit om te oogsten.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

En het gaat erom dat mensen naar God gebracht worden, los van eventuele gewoontes in een kerkverband.
Hollander

Bericht door Hollander »

Erasmiaan schreef:Ten aanzien van de heer Verbruggen weet ik het niet en daar had ik het ook niet over. Als je goed had gelezen, had je kunnen zien dat ik denk dat degenen die kritiek hebben op het beleid van de classes t.a.v. de Gouwstraat, een verkeerd evenwicht voorstaan tussen de eigen gemeenten en het aansluiten bij deze mensen (en dat komt waarschijnlijk omdat ze zijn weggegroeid).(...)
Dit is altijd risicovol: gevolgtrekkingen maken op basis van verkeerde vooronderstellingen. Tegelijk ook begrijpelijk dat dit zo gaat, aangezien er niet open over wordt gecommuniceerd, dat stimuleert een geruchten- en meningencircuit. ;)
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:(Vrij naar een preek uit 'Toon mij nu Uw heerlijkheid' van dr Lloyd Jones. )
Dat is inderdaad wel een erg vrije vertaling.

Volgens mij leg je er dingen in die er niet in staan.
Welke preek bedoel jij dan?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:
Zeeuw schreef: Dat, in mijn ervaring, niet iedereen in dit rijtje makkelijk op hetzelfde niveau kan komen als een bezoeker van een evangelisatiepost.
Degenen die jij hebt afgeschreven konden nog wel eens gebruikt worden.

Paulus had vermoedelijk ook een spraakgebrek maar zijn arbeid is rijk gezegend.
Als je goed leest schrijf ik niemand af. En een spraakgebrek is iets heel anders dan op iemand niveau het gesprek aangaan.
Forummer

Bericht door Forummer »

Op niveau het gesprek aangaan is toch juist altijd goed? Zou in de prediking ook meer moeten gebeuren. Als een kind/puber het begrijpt, is het voor een volwasse ook vast wel te begrijpen ;)
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:(Vrij naar een preek uit 'Toon mij nu Uw heerlijkheid' van dr Lloyd Jones. )

In ieder geval klopt deze preek niet. Want in die tijd waren er nog niet daadwerkelijk kerkverbanden zoals heden ten dage.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
refo schreef:
Jantje schreef:

In ieder geval klopt deze preek niet. Want in die tijd waren er nog niet daadwerkelijk kerkverbanden zoals heden ten dage.
Dr. Lloyd-Jones leefde van 1899-1981. Je bewering klopt dus niet.
DDD

Bericht door DDD »

Forummer schreef:Op niveau het gesprek aangaan is toch juist altijd goed? Zou in de prediking ook meer moeten gebeuren. Als een kind/puber het begrijpt, is het voor een volwasse ook vast wel te begrijpen ;)
Dat is niet op niveau, maar onder niveau. Het is niet zo dat een preek beter is naarmate deze simpeler is.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

DDD schreef:
Forummer schreef:Op niveau het gesprek aangaan is toch juist altijd goed? Zou in de prediking ook meer moeten gebeuren. Als een kind/puber het begrijpt, is het voor een volwasse ook vast wel te begrijpen ;)
Dat is niet op niveau, maar onder niveau. Het is niet zo dat een preek beter is naarmate deze simpeler is.
Op niveau van een puber. Klopt, ben ik met Forummer eens. Het is belangrijk dat een preek harten raakt en dat kan alleen als het ook begrepen word wat er gezegd word.
Laatst gewijzigd door Ukkie op 29 jan 2021, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ook al zoiets. Volwassen seculieren spreek je op een volwassen manier aan, niet als christelijke doven, omdat die dovenpreekjes toevallig de helft korter zijn.
Forummer

Bericht door Forummer »

DDD schreef:
Ik denk wel dat een preek beter is naarmate deze beter te begrijpen is. Dat houdt onder andere in geen wollig hoogdravend taalgebruik maar gewoon normaal Nederlands, maar bovenal moet iedere hoorder kunnen begrijpen wat er gezegd wordt. Dus ook kinderen en pubers. Zij behoren toch ook tot de gemeente?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD

Bericht door DDD »

Kinderen hoeven niet alles van een preek te begrijpen. Pubers begrijpen net zoveel als volwassenen, en onder pubers heb je net zoals onder volwassenen domme en slimme mensen en een hoop mensen daar tussenin. Natuurlijk moet een preek duidelijk en helder zijn. Maar niet iedereen hoeft alles in een preek te kunnen begrijpen. Als dat het doel is, levert dat preken op waar een ander deel van de gemeente week op week weinig of niets zinnigs hoort.

Mensen die vmbo-basis volgen, moeten natuurlijk wel de hoofdlijn van het evangelie begrijpen, maar het is echt niet nodig dat ze alle gedachten van een preek kunnen volgen. De kunst is om intelligente mensen met kleine opmerkingen tussendoor aan het denken te zetten terwijl andere mensen nog bezig zijn met het verwerken van het hoofdgeraamte van de preek.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Ook al zoiets. Volwassen seculieren spreek je op een volwassen manier aan, niet als christelijke doven, omdat die dovenpreekjes toevallig de helft korter zijn.
Is er een speciale reden om doven als onvolwassenen te behandelen?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Kinderen hoeven niet alles van een preek te begrijpen. Pubers begrijpen net zoveel als volwassenen, en onder pubers heb je net zoals onder volwassenen domme en slimme mensen en een hoop mensen daar tussenin. Natuurlijk moet een preek duidelijk en helder zijn. Maar niet iedereen hoeft alles in een preek te kunnen begrijpen. Als dat het doel is, levert dat preken op waar een ander deel van de gemeente week op week weinig of niets zinnigs hoort.

Mensen die vmbo-basis volgen, moeten natuurlijk wel de hoofdlijn van het evangelie begrijpen, maar het is echt niet nodig dat ze alle gedachten van een preek kunnen volgen. De kunst is om intelligente mensen met kleine opmerkingen tussendoor aan het denken te zetten terwijl andere mensen nog bezig zijn met het verwerken van het hoofdgeraamte van de preek.
Je kunt in het maatschappelijk leven praktisch geschoold zijn maar in het geestelijk leven erg hoog opgeleid hoor.
Dus dat zegt ook niet alles.
Plaats reactie