Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Doe niet zo wantrouwend.

Ds. Van Krimpen gaat er geregeld voor. En ook predikanten zoals ds. Baaijens, ds. C. Harinck, ds. De Heer, ds. Van Nieuw-Amerongen en ds. Zippro preken er af en toe.
Vind je dat serieus een pré voor een evangelisatiepost?
Waarom zouden evangelisten onderling niet beter af en toe een zondag kunnen ruilen?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik vind het tekort aan evangelisten schrijnend. En dat heeft niet te maken met mannen die zich niet aanmelden, het deputaatschap zet gewoonweg geen vacatures uit terwijl er wel zondagse samenkomsten of leesdiensten gehouden worden (Alkmaar, Rotterdam etc.).

Een ander belangrijk punt vind ik de onwil om bestaande gemeenten te combineren met een evangelisatiepost. Een aantal jaren geleden is de gemeente Breda opgeheven. De groep leden werd daar steeds kleiner. Logisch, want het was ook veel leesdienst. Wij hebben daar verschillende zondagen gekerkt in vakantietijd. Toen werd de gemeente opgeheven en nu is het een inloophuis. Van de gemeente is niets meer over. Het is jammer dat er niet 10 jaar geleden gekozen is om een evangelist in de ochtenddienst laagdrempelige missionaire diensten te laten leiden. Ik zeg niet dat het dan nu een groeiend en bloeiende gemeente zou zijn, dat kan ik immers niet voorspellen. Maar de kans was wel groter geweest. Gemeenten als Delft, Eindhoven en Deventer dreigt hetzelfde lot als Breda. Missionair gemeentezijn is gewoonweg niet mogelijk binnen ons kerkverband.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 29 jan 2021, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:

Ds. Van Krimpen gaat er geregeld voor. En ook predikanten zoals ds. Baaijens, ds. C. Harinck, ds. De Heer, ds. Van Nieuw-Amerongen en ds. Zippro preken er af en toe.
Vind je dat serieus een pré voor een evangelisatiepost?
Waarom zouden evangelisten onderling niet beter af en toe een zondag kunnen ruilen?
Het is in ieder geval een bewijs dat deze evangelisatiepost niet wordt vergeten door de mannenbroeders.

En verder heeft @DDD al wel eens iets dergelijks geschreven. Dat zal ik nog opzoeken.

Overigens ruilt evangelist Van Setten zelf ook geregeld met één van de andere evangelisten hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ok, daarvan sluit er in ieder geval 1 wel aan bij de taal van de straat.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:

Wat bedoel je?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:

Wat bedoel je?
Dat, in mijn ervaring, niet iedereen in dit rijtje makkelijk op hetzelfde niveau kan komen als een bezoeker van een evangelisatiepost.
Hollander

Bericht door Hollander »

GGotK schreef:(...)
Is een klassieke manier niet goed dan? Ik lees trouwens op https://evgg.nl/organisatie/posten/rotterdam toch wel iets meer dan klassiek folderen.
Volgens mij gaf @Tiberius al aan dat het vrij weinig met de EVGG te maken heeft. Dus de gestelde vraag is hier niet relevant. ;)
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
GGotK schreef:Wat gaat er dan in de Gouwstraat mis op het gebied van kleding, liedkeuze en bijbelvertaling? Worden er geen vrouwen toegelaten in broeken en/of kortgeknipte haren? Mogen er alleen psalmen worden gezongen?
Kleding, liedkeuze en bijbelvertaling hebben trouwens wat mij betreft niets te maken met binnenkerkelijke structuren.
De Gouwstraat is eigenlijk meer een open kerk dan een inloop. Je ziet aan de kleding direct wie er vrijwilliger is en wie bezoeker. Op de open dagen ziet het zwart van de pakken, die het overduidelijk voor het zeggen hebben.
Een bezoeker zei eens tegen mij (over de bijbelstudie) 'als de ouderling het zegt, dan is het zo. Die mag je niet tegenspreken.' Zo'n houding schept afstand.

Als evangelist (of vrijwilliger bij ~) moet je juist naast je doelgroep staan. Ontmoeting had destijds daarvoor de term 'pretentieloze presentie'.
Geen houding van: ik kom het wel even vertellen, want dat werkt niet.

Nu ik er over nadenk, denk ik eigenlijk dat die eerste klip (binnenkerkelijke structuren) niet alleen op evangelisatie van toepassing is, maar op alle contacten als gelovige met niet-gelovige(n).
Denk niet dat de wijze waarop Paulus het evangelie aan de heidenen bracht te vatten is in de uitdrukking 'pretentieloze presentie'.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:Nee, dat speelt hier inderdaad geen rol. Erik Jan is echt niet weggegroeid; hij is ouderling in een naburige gereformeerde gemeente.
Ten aanzien van de heer Verbruggen weet ik het niet en daar had ik het ook niet over. Als je goed had gelezen, had je kunnen zien dat ik denk dat degenen die kritiek hebben op het beleid van de classes t.a.v. de Gouwstraat, een verkeerd evenwicht voorstaan tussen de eigen gemeenten en het aansluiten bij deze mensen (en dat komt waarschijnlijk omdat ze zijn weggegroeid).

Uit wat jij verder schrijft blijkt dat ook. Dat is namelijk precies het punt, waar ook GGotK de vinger bij legt. "Men doet het allemaal fout en in het evangelisatiewerk mag geen of nauwelijks rekening worden gehouden met de cultuur en traditie van de kerken." Jammer.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:

Wat bedoel je?
Dat, in mijn ervaring, niet iedereen in dit rijtje makkelijk op hetzelfde niveau kan komen als een bezoeker van een evangelisatiepost.
Degenen die jij hebt afgeschreven konden nog wel eens gebruikt worden.

Paulus had vermoedelijk ook een spraakgebrek maar zijn arbeid is rijk gezegend.
refo

Bericht door refo »

Wat is eigenlijk het doel van evangelisatie?
Als je als kerkverband vindt dat het gros van je leden onwedergeboren is, is daar nog veel te evangeliseren. Bovendien hoef je die leden niet meer te overtuigen zondags naar de kerk te komen. Dat doen ze vanzelf al. En je zult eens zien wat een aantrekkingskracht dat gaat hebben op de buitenwereld, als ieder lid waar gelovige is.
Als ze tenminste niet allemaal met een boekje in een hoekje gaan zitten, want dan wordt het alsnog niet.

(Vrij naar een preek uit 'Toon mij nu Uw heerlijkheid' van dr Lloyd Jones. )
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Als je als kerkverband vindt dat het gros van je leden onwedergeboren is,
:bobo
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

refo schreef:(Vrij naar een preek uit 'Toon mij nu Uw heerlijkheid' van dr Lloyd Jones. )
Dat is inderdaad wel een erg vrije vertaling.

Volgens mij leg je er dingen in die er niet in staan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marck

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marck »

Erskinees schreef:Ik vind het tekort aan evangelisten schrijnend. En dat heeft niet te maken met mannen die zich niet aanmelden, het deputaatschap zet gewoonweg geen vacatures uit terwijl er wel zondagse samenkomsten of leesdiensten gehouden worden (Alkmaar, Rotterdam etc.).

Een ander belangrijk punt vind ik de onwil om bestaande gemeenten te combineren met een evangelisatiepost. Een aantal jaren geleden is de gemeente Breda opgeheven. De groep leden werd daar steeds kleiner. Logisch, want het was ook veel leesdienst. Wij hebben daar verschillende zondagen gekerkt in vakantietijd. Toen werd de gemeente opgeheven en nu is het een inloophuis. Van de gemeente is niets meer over. Het is jammer dat er niet 10 jaar geleden gekozen is om een evangelist in de ochtenddienst laagdrempelige missionaire diensten te laten leiden. Ik zeg niet dat het dan nu een groeiend en bloeiende gemeente zou zijn, dat kan ik immers niet voorspellen. Maar de kans was wel groter geweest. Gemeenten als Delft, Eindhoven en Deventer dreigt hetzelfde lot als Breda. Missionair gemeentezijn is gewoonweg niet mogelijk binnen ons kerkverband.
Gelukkig kun je ook het lot van de genoemde kleine gemeenten niet voorspellen. Ik hoop en bid zo dat deze mogen blijven bestaan.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Eens, ik doe met je mee.
Plaats reactie