Dat zal zeker niet om de evangelisatiepost op zich gaan. Dan is er eerder iets anders in het geding. Ik luister elke zondagmiddag naar Rotterdam-IJsselmonde, en de predikant van die gemeente draagt vaak het evangelisatiewerk in "onze grote wereldstad" op in zijn gebed.Jantje schreef:O. Ik kan er maximaal maar 1 bedenken.Mistig schreef:Er waren in de classis Ridderkerk wel extreme predikanten die zelfs tegen de evangelisatiepost in Rotterdam waren. Die tijden zijn gelukkig voorbij.Ad Anker schreef:Niet meer.Jantje schreef:Ik ben benieuwd wie dan de aanstichter is van die verschillen in inzicht. Zoveel extreme predikanten zijn er toch niet in de classis Ridderkerk en Rotterdam.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gereformeerde Gemeenten
Volgens mij zijn het mensen die gewoon alles recht willen houden.DDD schreef:Extreemheid kan zich in opvattingen en in karakter openbaren. Vaak gaat dat samen, maar dat hoeft niet.
Van mensen met een rechts karakter heb ik nog nooit gehoord.

Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is een kwestie van 1 en 1 optellen: de toenmalige functiebeschrijving van veldwerker kwam niet overeen met de daadwerkelijke werkzaamheden. Dat kan niet anders dan conflicten geven.GGotK schreef:Staat in die afscheidsbrief in klare woorden wat dit verschil van inzicht is?Tiberius schreef:De classes gaan daar binnenkort over vergaderen, lees ik.Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/911521-veldwe ... am-gestopt
Erg jammer, zullen ze naar een nieuwe gaan zoeken ?
Al langere tijd bestaat verschil van inzicht over de invulling van de taak van veldwerker op de evangelisatiepost.
Ter toelichting: de Gouwstraat héét wel een evangelisatiepost, maar ís dat feitelijk niet, omdat de post veel te veel naar binnen is gericht en nauwelijks naar buiten. Het gehele beleid en een groot deel van de invulling wordt op een starre, binnenkerkelijke manier door de beide classes (Rotterdam en Ridderkerk) bepaald, daarvan mag niet afgeweken worden. Er wordt nog op de klassieke manier geëvangeliseerd: foldertjes uitdelen, in plaats van eerst contact leggen en via dat contact proberen het hart van de mensen te bereiken.
De bezoekers moeten zich meer aanpassen aan de vrijwilligers dan andersom. Dat gaat niet werken als evangelisatie.
Dat is jammer, temeer daar de classis een goede ouderling heeft die veel verstand heeft van evangelisatie, zelfs in Rotterdam, maar die wordt nauwelijks gehoord.
De veldwerker heeft een zeer bescheiden rol op de post. Hij mag zelfs niet eens voorgaan, hooguit een preekje voorlezen (omdat hij ook ouderling is), maar dat wordt ook meestal door een ouderling uit de classis Rotterdam gedaan. Meestal neemt men dan een preekje uit de Dovencontact; wat totaal niet aansluit bij de doelgroep.
Als een veldwerker zich geroepen weet om in Gods koninkrijk te werken, en daarvoor een deel van zijn werk opgeeft, maar niet voldoende ruimte krijgt, ontstaat er een verschil van inzicht. Eigenlijk is de term veldwerker al een slecht signaal: waarom stellen ze geen evangelist aan? Ook die hebben wel veel tegenwerking vanuit de gevestigde kerken, maar hebben wel meer ruimte.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zie boven. Het gaat niet zozeer om individuele predikanten, maar het hele beleid dat vanuit de classes bepaald wordt. Het deputaatschap evangelisatie (ook al niet het toppunt van naar-buiten-gerichtheid) heeft in de aansturing van de veldwerker hooguit een zijdelingse rol.Jantje schreef:Ik ben benieuwd wie dan de aanstichter is van die verschillen in inzicht. Zoveel extreme predikanten zijn er toch niet in de classis Ridderkerk en Rotterdam.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als oud-vrijwilliger draag ik het evangelisatiewerk en de posten een warm hart toe. Zou er het liefste niets negatief over willen zeggen. Maar in bovenstaand bericht moet ik je voor 100% gelijk geven.Tiberius schreef:Dat is een kwestie van 1 en 1 optellen: de toenmalige functiebeschrijving van veldwerker kwam niet overeen met de daadwerkelijke werkzaamheden. Dat kan niet anders dan conflicten geven.GGotK schreef:Staat in die afscheidsbrief in klare woorden wat dit verschil van inzicht is?Tiberius schreef:De classes gaan daar binnenkort over vergaderen, lees ik.Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/artikel/911521-veldwe ... am-gestopt
Erg jammer, zullen ze naar een nieuwe gaan zoeken ?
Al langere tijd bestaat verschil van inzicht over de invulling van de taak van veldwerker op de evangelisatiepost.
Ter toelichting: de Gouwstraat héét wel een evangelisatiepost, maar ís dat feitelijk niet, omdat de post veel te veel naar binnen is gericht en nauwelijks naar buiten. Het gehele beleid en een groot deel van de invulling wordt op een starre, binnenkerkelijke manier door de beide classes (Rotterdam en Ridderkerk) bepaald, daarvan mag niet afgeweken worden. Er wordt nog op de klassieke manier geëvangeliseerd: foldertjes uitdelen, in plaats van eerst contact leggen en via dat contact proberen het hart van de mensen te bereiken.
De bezoekers moeten zich meer aanpassen aan de vrijwilligers dan andersom. Dat gaat niet werken als evangelisatie.
Dat is jammer, temeer daar de classis een goede ouderling heeft die veel verstand heeft van evangelisatie, zelfs in Rotterdam, maar die wordt nauwelijks gehoord.
De veldwerker heeft een zeer bescheiden rol op de post. Hij mag zelfs niet eens voorgaan, hooguit een preekje voorlezen (omdat hij ook ouderling is), maar dat wordt ook meestal door een ouderling uit de classis Rotterdam gedaan. Meestal neemt men dan een preekje uit de Dovencontact; wat totaal niet aansluit bij de doelgroep.
Als een veldwerker zich geroepen weet om in Gods koninkrijk te werken, en daarvoor een deel van zijn werk opgeeft, maar niet voldoende ruimte krijgt, ontstaat er een verschil van inzicht. Eigenlijk is de term veldwerker al een slecht signaal: waarom stellen ze geen evangelist aan? Ook die hebben wel veel tegenwerking vanuit de gevestigde kerken, maar hebben wel meer ruimte.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja het gaat dan over de Gouwstraat... Ik hoor en lees er landelijk overigens heel weinig over. Maar ja, is het niet zo dat verschillende mensen de predikant van IJsselmonde ook niet als star bestempelen? Ik begrijp dat dit soort starheid (zoals men dat noemt dan) voor velen een steen des aanstoots is.Tiberius schreef: Dat is een kwestie van 1 en 1 optellen: de toenmalige functiebeschrijving van veldwerker kwam niet overeen met de daadwerkelijke werkzaamheden. Dat kan niet anders dan conflicten geven.
Ter toelichting: de Gouwstraat héét wel een evangelisatiepost, maar ís dat feitelijk niet, omdat de post veel te veel naar binnen is gericht en nauwelijks naar buiten. Het gehele beleid en een groot deel van de invulling wordt op een starre, binnenkerkelijke manier door de beide classes (Rotterdam en Ridderkerk) bepaald, daarvan mag niet afgeweken worden. Er wordt nog op de klassieke manier geëvangeliseerd: foldertjes uitdelen, in plaats van eerst contact leggen en via dat contact proberen het hart van de mensen te bereiken.
De bezoekers moeten zich meer aanpassen aan de vrijwilligers dan andersom. Dat gaat niet werken als evangelisatie.
Dat is jammer, temeer daar de classis een goede ouderling heeft die veel verstand heeft van evangelisatie, zelfs in Rotterdam, maar die wordt nauwelijks gehoord.
De veldwerker heeft een zeer bescheiden rol op de post. Hij mag zelfs niet eens voorgaan, hooguit een preekje voorlezen (omdat hij ook ouderling is), maar dat wordt ook meestal door een ouderling uit de classis Rotterdam gedaan. Meestal neemt men dan een preekje uit de Dovencontact; wat totaal niet aansluit bij de doelgroep.
Als een veldwerker zich geroepen weet om in Gods koninkrijk te werken, en daarvoor een deel van zijn werk opgeeft, maar niet voldoende ruimte krijgt, ontstaat er een verschil van inzicht. Eigenlijk is de term veldwerker al een slecht signaal: waarom stellen ze geen evangelist aan? Ook die hebben wel veel tegenwerking vanuit de gevestigde kerken, maar hebben wel meer ruimte.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je zeurt een beetje. Volgens mij heb ik zoiets nog nooit van iemand anders dan van jou gelezen. Vind je het ook niet een beetje merkwaardig om zo'n dominee zwart te maken dan wel voor jouw karretje te spannen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ds. Hoogerland is knetterrechts, maar of hij star is? Volgens mij niet hoor.-DIA- schreef:Ja het gaat dan over de Gouwstraat... Ik hoor en lees er landelijk overigens heel weinig over. Maar ja, is het niet zo dat verschillende mensen de predikant van IJsselmonde ook niet als star bestempelen? Ik begrijp dat dit soort starheid (zoals men dat noemt dan) voor velen een steen des aanstoots is.Tiberius schreef: Dat is een kwestie van 1 en 1 optellen: de toenmalige functiebeschrijving van veldwerker kwam niet overeen met de daadwerkelijke werkzaamheden. Dat kan niet anders dan conflicten geven.
Ter toelichting: de Gouwstraat héét wel een evangelisatiepost, maar ís dat feitelijk niet, omdat de post veel te veel naar binnen is gericht en nauwelijks naar buiten. Het gehele beleid en een groot deel van de invulling wordt op een starre, binnenkerkelijke manier door de beide classes (Rotterdam en Ridderkerk) bepaald, daarvan mag niet afgeweken worden. Er wordt nog op de klassieke manier geëvangeliseerd: foldertjes uitdelen, in plaats van eerst contact leggen en via dat contact proberen het hart van de mensen te bereiken.
De bezoekers moeten zich meer aanpassen aan de vrijwilligers dan andersom. Dat gaat niet werken als evangelisatie.
Dat is jammer, temeer daar de classis een goede ouderling heeft die veel verstand heeft van evangelisatie, zelfs in Rotterdam, maar die wordt nauwelijks gehoord.
De veldwerker heeft een zeer bescheiden rol op de post. Hij mag zelfs niet eens voorgaan, hooguit een preekje voorlezen (omdat hij ook ouderling is), maar dat wordt ook meestal door een ouderling uit de classis Rotterdam gedaan. Meestal neemt men dan een preekje uit de Dovencontact; wat totaal niet aansluit bij de doelgroep.
Als een veldwerker zich geroepen weet om in Gods koninkrijk te werken, en daarvoor een deel van zijn werk opgeeft, maar niet voldoende ruimte krijgt, ontstaat er een verschil van inzicht. Eigenlijk is de term veldwerker al een slecht signaal: waarom stellen ze geen evangelist aan? Ook die hebben wel veel tegenwerking vanuit de gevestigde kerken, maar hebben wel meer ruimte.
Daar is zijn prachtige boekje een voorbeeld van.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Is u dan onbekend dat 'knetterrechts' (de term laat u voor uw rekening) tegenwoordig vrijwel altijd synoniem is met star of verstard?Mistig schreef:Ds. Hoogerland is knetterrechts, maar of hij star is? Volgens mij niet hoor.-DIA- schreef:Ja het gaat dan over de Gouwstraat... Ik hoor en lees er landelijk overigens heel weinig over. Maar ja, is het niet zo dat verschillende mensen de predikant van IJsselmonde ook niet als star bestempelen? Ik begrijp dat dit soort starheid (zoals men dat noemt dan) voor velen een steen des aanstoots is.Tiberius schreef: Dat is een kwestie van 1 en 1 optellen: de toenmalige functiebeschrijving van veldwerker kwam niet overeen met de daadwerkelijke werkzaamheden. Dat kan niet anders dan conflicten geven.
Ter toelichting: de Gouwstraat héét wel een evangelisatiepost, maar ís dat feitelijk niet, omdat de post veel te veel naar binnen is gericht en nauwelijks naar buiten. Het gehele beleid en een groot deel van de invulling wordt op een starre, binnenkerkelijke manier door de beide classes (Rotterdam en Ridderkerk) bepaald, daarvan mag niet afgeweken worden. Er wordt nog op de klassieke manier geëvangeliseerd: foldertjes uitdelen, in plaats van eerst contact leggen en via dat contact proberen het hart van de mensen te bereiken.
De bezoekers moeten zich meer aanpassen aan de vrijwilligers dan andersom. Dat gaat niet werken als evangelisatie.
Dat is jammer, temeer daar de classis een goede ouderling heeft die veel verstand heeft van evangelisatie, zelfs in Rotterdam, maar die wordt nauwelijks gehoord.
De veldwerker heeft een zeer bescheiden rol op de post. Hij mag zelfs niet eens voorgaan, hooguit een preekje voorlezen (omdat hij ook ouderling is), maar dat wordt ook meestal door een ouderling uit de classis Rotterdam gedaan. Meestal neemt men dan een preekje uit de Dovencontact; wat totaal niet aansluit bij de doelgroep.
Als een veldwerker zich geroepen weet om in Gods koninkrijk te werken, en daarvoor een deel van zijn werk opgeeft, maar niet voldoende ruimte krijgt, ontstaat er een verschil van inzicht. Eigenlijk is de term veldwerker al een slecht signaal: waarom stellen ze geen evangelist aan? Ook die hebben wel veel tegenwerking vanuit de gevestigde kerken, maar hebben wel meer ruimte.
Daar is zijn prachtige boekje een voorbeeld van.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er zullen ongetwijfeld mensen die zo denken, maar genoeg mensen die verder kijken.-DIA- schreef:Is u dan onbekend dat 'knetterrechts' (de term laat u voor uw rekening) tegenwoordig vrijwel altijd synoniem is met star of verstard?Mistig schreef:Ds. Hoogerland is knetterrechts, maar of hij star is? Volgens mij niet hoor.-DIA- schreef: Ja het gaat dan over de Gouwstraat... Ik hoor en lees er landelijk overigens heel weinig over. Maar ja, is het niet zo dat verschillende mensen de predikant van IJsselmonde ook niet als star bestempelen? Ik begrijp dat dit soort starheid (zoals men dat noemt dan) voor velen een steen des aanstoots is.
Daar is zijn prachtige boekje een voorbeeld van.
Ds. Hoogerland is in de gehele classis geliefd, zover ik weet. Hij preekt zelfs in alle vacante gemeenten van de classis.
Dus het valt wel mee met het oordeel over deze man.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je kan het beleid van de classes niet op conto van 1 man/predikant schrijven. Dit beleid van de classicale evangelisatiecommissie was er al ver voordat ds. Hogerland in Rotterdam kwam.
Re: Gereformeerde Gemeenten
U bedoelt zeker ds. Hoogerland? Goed, ik begrijp u wel hoor. Gewon een o'tje vergeten. Kan de beste gebeuren...Tiberius schreef:Je kan het beleid van de classes niet op conto van 1 man/predikant schrijven. Dit beleid van de classicale evangelisatiecommissie was er al ver voordat ds. Hogerland in Rotterdam kwam.

© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gereformeerde Gemeenten
Inderdaad.Tiberius schreef:Je kan het beleid van de classes niet op conto van 1 man/predikant schrijven. Dit beleid van de classicale evangelisatiecommissie was er al ver voordat ds. Hoogerland in Rotterdam kwam.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik had niet gezien. Maar omdat ik het niet hoffelijk vindt om iets onbeantwoord te laten reageer ik alsnog. Mijn excuses voor de late reactie.DDD schreef:Je zeurt een beetje. Volgens mij heb ik zoiets nog nooit van iemand anders dan van jou gelezen. Vind je het ook niet een beetje merkwaardig om zo'n dominee zwart te maken dan wel voor jouw karretje te spannen?
Ik begrijp uw reactie werkelijk niet, daarom mijn vriendelijke verzoek om uw reactie hierboven nader toe te lichten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gereformeerde Gemeenten
Verwarrend hoor, al die zwarte kerels met stropdassen die het wel of niet met elkaar eens zijn. Kan een van jullie niet een ander pak aantrekken?
~~Soli Deo Gloria~~