Gezag en gehoorzaamheid

merel

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door merel »

Ik begrijp @ mara wel. De man als 'hoofd' van het gezin vind ik ook een lastige en ik vraag mij altijd ook in welke zaken dit speelt. Over gewetensvragen ben ik het volkomen eens met Mara. Een man kan niet treden op dit vlak.

Op dit moment zitten wij midden in een verbouwing en mijn man regelt alles en ik 'volg' hem hierin. Is dat omdat hij 'hoofd' is of omdat ik werkelijk waar geen enkel bouwkundig inzicht heb? Ik vertrouw op zijn visie en dat het goed komt. Dat heeft voor mijn gevoel meer met taakverdeling te maken dan met gezag. Ik vraag mij ook sterk af of deze teksten in de bijbel niet cultureel bepaald zijn. Een vrouw was in die periode weinig waard en moest ook haar man/vader of broer volgen.
DDD

Bericht door DDD »

OK, maar dan onderbouw je in ieder geval waarom je anders handelt. Hoewel cultureel bepaald niet perse wil zeggen dat de waarde ervan beperkt wordt tot die cultuur.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:Ik begrijp @ mara wel. De man als 'hoofd' van het gezin vind ik ook een lastige en ik vraag mij altijd ook in welke zaken dit speelt. Over gewetensvragen ben ik het volkomen eens met Mara. Een man kan niet treden op dit vlak.

Op dit moment zitten wij midden in een verbouwing en mijn man regelt alles en ik 'volg' hem hierin. Is dat omdat hij 'hoofd' is of omdat ik werkelijk waar geen enkel bouwkundig inzicht heb? Ik vertrouw op zijn visie en dat het goed komt. Dat heeft voor mijn gevoel meer met taakverdeling te maken dan met gezag. Ik vraag mij ook sterk af of deze teksten in de bijbel niet cultureel bepaald zijn. Een vrouw was in die periode weinig waard en moest ook haar man/vader of broer volgen.
@Mannetje heeft aangegeven hoe zijn vraag bedoeld is. En dat is in lijn met mijn praktijkvoorbeeld: hier móesten we wel iets beslissen, je móet er samen uitkomen. Dus het gaat niet over 'een man kan niet treden op dat vlak'. Dat is gewoon in dit geval niet aan de orde. Dat zou zijn in zaken waar je elk een eigen beslissing kunt nemen, dan zou ik het wel met je eens zijn.

Ik citeerde uit Genesis 3, daarin staat wat de Heere Zelf zei tegen Eva. Dus je opmerking 'een vrouw was in die periode weinig waard' is daarop niet van toepassing. Dat een vrouw minder waard is, is niet conform de Bijbel. Wie dat ervan maakt, of in bepaalde culturen van gemaakt heeft, heeft de Bijbel niet mee.
merel

Bericht door merel »

Ik vraag mij toch echt af om welke onderwerpen dit gaat waarin de man uiteindelijk de knoop doorhakt. Zoals in mijn voorbeeld hakt mijn man de knoop door voor de verbouwing en ook voor de aankoop van het huis ( ik kan namelijk niet goed klussen en wist dat het op hem neer zou komen). Volg ik mijn man hierin; ja, maar is dit een zaak van geweten; nee
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:Ik begrijp @ mara wel. De man als 'hoofd' van het gezin vind ik ook een lastige en ik vraag mij altijd ook in welke zaken dit speelt. Over gewetensvragen ben ik het volkomen eens met Mara. Een man kan niet treden op dit vlak.

Mag ik in deze dan toch het boek van dr. Huijgen aanbevelen, "Lezen en laten lezen"? Daarin wordt duidelijk dat bovenstaande stelling in het licht van de Schrift onhoudbaar is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:Ik vraag mij toch echt af om welke onderwerpen dit gaat waarin de man uiteindelijk de knoop doorhakt. Zoals in mijn voorbeeld hakt mijn man de knoop door voor de verbouwing en ook voor de aankoop van het huis ( ik kan namelijk niet goed klussen en wist dat het op hem neer zou komen). Volg ik mijn man hierin; ja, maar is dit een zaak van geweten; nee
Daar gaat het helemaal niet over. Mijn vrouw is veel beter in tuinieren. Dan volg ik zonder problemen wat zij aangeeft. Het zou toch al te gek zijn als ik dan met de Bijbel aan zou komen en dat zij moet doen wat ik aangeef. Dan wordt het een puinhoop.
Het gaat om wat voor ons gewetenskwesties zijn, neem bijvoorbeeld inenten, verzekeren, etc.
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:

Mag ik in deze dan toch het boek van dr. Huijgen aanbevelen, "Lezen en laten lezen"? Daarin wordt duidelijk dat bovenstaande stelling in het licht van de Schrift onhoudbaar is.
Bedankt voor de tip! Het boek stond nog op mijn lijstje om aan te schaffen.
eilander schreef:
merel schreef:Ik vraag mij toch echt af om welke onderwerpen dit gaat waarin de man uiteindelijk de knoop doorhakt. Zoals in mijn voorbeeld hakt mijn man de knoop door voor de verbouwing en ook voor de aankoop van het huis ( ik kan namelijk niet goed klussen en wist dat het op hem neer zou komen). Volg ik mijn man hierin; ja, maar is dit een zaak van geweten; nee
Daar gaat het helemaal niet over. Mijn vrouw is veel beter in tuinieren. Dan volg ik zonder problemen wat zij aangeeft. Het zou toch al te gek zijn als ik dan met de Bijbel aan zou komen en dat zij moet doen wat ik aangeef. Dan wordt het een puinhoop.
Het gaat om wat voor ons gewetenskwesties zijn, neem bijvoorbeeld inenten, verzekeren, etc.
Gelukkig spelen deze kwesties niet voor ons en denken wij hier hetzelfde over. Ik vraag mij ook af of ik hierin mijn man gevolgd zou hebben. Ik denk het eerlijk gezegd niet.

En tav het geloof en de geloofsopvoeding volgt mijn man grotendeels mijn keuzes, omdat hij er niet mee opgevoed is. Trouwens ook niet helemaal tav de zondagsbesteding, maar hierin hebben wij ook een compromis gevonden.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Probeer de vraag nu eens los te lezen van een concrete situatie. Ik kan mij best een aantal zaken voorstellen, maar als ik ze noem, gaat het al gauw daarover en wordt de vraag erachter weer terzijde geschoven.

Ik probeer het nog een keer: man en vrouw moeten samen over één ding beslissen, maar zijn het, ook na diepgaand overleg, radicaal en principieel met elkaar oneens. Maar, er moet een beslissing komen. Wie draagt dan uiteindelijk de eindverantwoordelijkheid voor de beslissing?
- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

Volgens jullie de man, omdat hij hoofd is. Ik heb aangegeven dat ik daar weinig mee kan, omdat ik in bepaalde gevallen niet zal buigen. Misschien is dat anders voor de vrouwen die jong vanuit huis getrouwd zijn. Dan word je anders gevormd.
Laatst gewijzigd door merel op 26 jan 2021, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

merel schreef:Volgens jullie de man, omdat hij hoofd is. Ik heb aangegeven dat ik daar weinig mee kan, omdat ik in bepaalde gevallen niet zal buigen. Misschien is dat anders voor de vrouwen die jong vanuit huis getrouwd zijn. Dan wordt je anders gevormd.
Maar als jij niet buigt en je man ook niet? Welke uitweg is er dan?
- Niet meer zo actief -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:Volgens jullie de man, omdat hij hoofd is. Ik heb aangegeven dat ik daar weinig mee kan, omdat ik in bepaalde gevallen niet zal buigen. Misschien is dat anders voor de vrouwen die jong vanuit huis getrouwd zijn. Dan word je anders gevormd.
Niet 'volgens jullie'. Volgens Genesis 3. Daar heb je nog geen antwoord op gegeven.
merel

Bericht door merel »

Mannetje schreef:
merel schreef:Volgens jullie de man, omdat hij hoofd is. Ik heb aangegeven dat ik daar weinig mee kan, omdat ik in bepaalde gevallen niet zal buigen. Misschien is dat anders voor de vrouwen die jong vanuit huis getrouwd zijn. Dan wordt je anders gevormd.
Maar als jij niet buigt en je man ook niet? Welke uitweg is er dan?
Dan zal hoe dan ook 1 persoon inbinden. Dat betekent niet altijd dat ik hem volg.
eilander schreef:
merel schreef:Volgens jullie de man, omdat hij hoofd is. Ik heb aangegeven dat ik daar weinig mee kan, omdat ik in bepaalde gevallen niet zal buigen. Misschien is dat anders voor de vrouwen die jong vanuit huis getrouwd zijn. Dan word je anders gevormd.
Niet 'volgens jullie'. Volgens Genesis 3. Daar heb je nog geen antwoord op gegeven.
Nee dat klopt. Ik worstel sowieso met de eerste hoofdstukken van Genesis.
Adagio

Bericht door Adagio »

merel schreef:Nee dat klopt. Ik worstel sowieso met de eerste hoofdstukken van Genesis.
Verderop in Genesis lezen we dat God gaat worstelen: "Doch Jakob bleef alleen over; en een Man worstelde met hem totdat de dageraad opging." Zijn gebed ging 'hoger dan het plafond' (als Mozes: "Hij dan zeide: Zou Mijn aangezicht moeten medegaan om u gerust te stellen? Toen zeide hij tot Hem: Indien Uw aangezicht niet medegaan zal, doe ons vanhier niet optrekken.").
Gelukkig als ons onbuigzaam strijden door God wordt overmocht, als bij Paulus: "En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard de verzenen tegen de prikkels te slaan."
Ukkie

Bericht door Ukkie »

merel schreef:
Niet alleen genesis 3 spreekt hierover maar ook efeze 5 vers 22 zegt:
Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
Hoe zie je dit dan merel?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
merel

Bericht door merel »

Ukkie schreef:
merel schreef:
Niet alleen genesis 3 spreekt hierover maar ook efeze 5 vers 22 zegt:
Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
Hoe zie je dit dan merel?
Ik kan daar heel slecht mee uit de voeten en vroeg mij af of dit niet cultuur en tijd gebonden is. ( volgens @wim anker is het daarom raadzaam om het boek van ds Huijgen te lezen). Het is net zoals @ mara al aangaf. In mijn werk neem ik allerlei (ethische) beslissingen en dan zou ik zodra ik een voet over de drempel zet ineens anders moeten handelen? Dat kan niet zomaar.
Plaats reactie