Avondklok

De instelling van een avondklok is noodzakelijk

Eens
14
23%
Oneens
32
53%
Geen mening
12
20%
Anders
2
3%

Totaal aantal stemmen: 60

pierre27

Re: Avondklok

Bericht door pierre27 »

Sorry Thuisvrouw, maar je wilt niet zien dat een christelijk dorp zich zo te kijk zet. Dat is niet te vergelijken met Amsterdam, Den Haag en Enschede. Ds Uitslag geeft zelf aan dat veel van deze jongeren zondags in de kerk zitten of thuis een dienst zitten te luisteren. Hoe wil je dit noemen? Baldadigheid?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Hollander schreef:Het probleem is alleen dat die relschoppers veroorzaken dat de gemeenschap op Urk zich nu als geheel onder het vergrootglas gelegd voelt. Hoewel Urk ook mooie dingen heeft, zijn dit soort rellen (i.c.m. met eerdere en recente problematiek) een uiting van een diepgaand probleem. En ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit ook tekenen zijn van een geestelijk probleem wat door ds. Emaus werd verwoord.
Als iemand die goed bekend is met de situatie op Urk, kan ik dat alleen maar beamen. Ik heb het boek van de Belgische journalist Matthias Declerq onlangs gelezen en hoewel ik me niet in alles kon vinden (hij richt zich teveel op 1 kerkgenootschap naar mijn mening), is het wel een eerlijke en soms schokkende spiegel van hoe het er op Urk aan toegaat. Hij legt diep ingesleten patronen bloot die ik bij het lezen herkende. Na het uitlezen van het boek was mijn verzuchting dat het een ongelovige buitenstaander is, die hier een christelijk dorp op zijn zonden moet wijzen. Want de neiging om het eigen gedrag te vergoelijken ("ja, maar er gaat hier zoveel goed, dit is het beste en mooiste dorp van Nederland met de meest gastvrije mensen" enz. enz.) is iets wat je niet bij een dorp met zoveel reformatorische kerken zou verwachten. Er is kritische zelfreflectie (inkeer) nodig om tot een positieve verandering (bekering) te komen en ook een reformatorisch dorp heeft dat nodig.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Het is hetzelfde probleem als in Veen, denk ik. Wat rond de jaarwisseling speelt.
Nee, het is geen aanjager geweest voor de andere gemeenten, want op Urk zijn het beslist geen criminelen!!
Of a sociale voetbalhooligans. Ook niet.
Het zijn kwajongensstreken, die gigantisch uit de hand zijn gelopen.
Katwijk en Arnemuiden zijn wel vissersplaatsen, maar nooit een eiland geweest.
Ze begaan nogal wat strafbare feiten op Urk. Nogal schokkend dat je dat wilt afdoen als uit de hand gelopen kwajongensstreken.
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

pierre27 schreef:Sorry Thuisvrouw, maar je wilt niet zien dat een christelijk dorp zich zo te kijk zet. Dat is niet te vergelijken met Amsterdam, Den Haag en Enschede. Ds Uitslag geeft zelf aan dat veel van deze jongeren zondags in de kerk zitten of thuis een dienst zitten te luisteren. Hoe wil je dit noemen? Baldadigheid?
Jij pakt er nu dus wel wat anders uit. Het feit dat Urk christelijk is, brengt idd mee dat er een vergrootglas ligt en eigenlijk is dat ook het ergste ja. Omdat Zijn Naam er mee verbonden is. Maar ga geen rellen zitten verklaren uit doordeweeks op zee, toekijkende ouders, enz. Want die heb je dan wel in heel Nederland zitten,gezien het nieuws in de krant.

En nogmaals, het is altijd een klein deel wat de herrie aanhaalt
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Mijn analyse is dat op dit moment in de maatschappij breed het aloude dogma van de gevallen mens boven komt drijven: we willen doen waar we zelf zin in hebben. En we willen zeker niet we minder mogen dan een ander (denk aan de discussie over de kerkgang).

In Urk lijkt het zo dat het gevoel van een onbetrouwbare overheid (denk aan de discussies over visserijrechten en methoden) gemeengoed is. Het gevoel van onrecht door de overheid ons aan gedaan. Dat raakt ook aan het gezag van die overheid op andere terreinen. Daarnaast merk ik ook in mijn eigen omgeving dat jongeren die veel uren maken elkaar opzoeken in weekeinden en vrije avonden. Nog steeds. Op Urk zijn de vele barretjes gesloten, onder andere door handhaving. Ook in mijn omgeving komt zo af en toe in het nieuws dat een keet is gesloten, een bewijs dat er ongetwijfeld nog veel ‘open’ zijn. Dit alles, samen met onze aard dat een ander niks over ons te zeggen heeft is een kruitvat wat inmiddels is ontbrand.

Het is echt te makkelijk om te zeggen: het zijn maar een paar jongeren, de meeste deugen. Dat is natuurlijk zo. Maar het probleem zit veel dieper, dat begint al bij de opvoeding en wereldbeeld door de generaties heen. Als ik kijk naar een naburig dorp, waar de brandstichting van kleine en grote brandjes al begint in november, is het wegkijken en vergoeilijken door een groot deel van de dorpelingen de eerste vrijbrief voor anarchistisch gedrag. Waarbij men het zelfs aandurft om na het oppakken op zaterdag verhaal te halen dat de jongelui op zondag nog in de cel zitten. Het is tenslotte zondag. Echt, in mijn optiek begint het thuis, achter de voordeur. Rutte zij terecht: spreek je vrienden, familie, kinderen er op aan. Ik zou daar de kerkelijke gemeenschap aan toe willen voegen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:de reden voor de rellen is de avondklok
Op zaterdag avond rellen in Urk omtrent de avondklok, daarna andere plaatsen

En ja er zijn voetbal hooligans bij, maar de reden voor het rellen heeft niks met voetbal te maken
De voetbalrellen hebben ook zelden iets met voetbal te maken. Meestal wordt dat gebruikt als stok om te slaan, nu de avondklok. Men vindt altijd wel iets.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Thuisvrouw schreef:
pierre27 schreef:Sorry Thuisvrouw, maar je wilt niet zien dat een christelijk dorp zich zo te kijk zet. Dat is niet te vergelijken met Amsterdam, Den Haag en Enschede. Ds Uitslag geeft zelf aan dat veel van deze jongeren zondags in de kerk zitten of thuis een dienst zitten te luisteren. Hoe wil je dit noemen? Baldadigheid?
Jij pakt er nu dus wel wat anders uit. Het feit dat Urk christelijk is, brengt idd mee dat er een vergrootglas ligt en eigenlijk is dat ook het ergste ja. Omdat Zijn Naam er mee verbonden is. Maar ga geen rellen zitten verklaren uit doordeweeks op zee, toekijkende ouders, enz. Want die heb je dan wel in heel Nederland zitten,gezien het nieuws in de krant.

Nee nee, het is een onderdeel van een diepgewortelde cultuur daar, spreek er gewoon met mensen uit Urk over en je krijgt de bevestiging. Wat ik dus niet wist is dat een gedeelte doordeweeks aan het werk is en op zaterdag los wil gaan. Ik geef gelijk toe dat dit wellicht een klein gedeelte is. Dat je dit alles blijkbaar niet wil zien vind ik uitermate zorgelijk. Ik heb helemaal geen intentie om er kerken ofzo op aan te kijken want daar heb ik gewoon geen behoefte aan. Een soortgelijke cultuur vind je ook in Veen. Nogmaals spreek jongerenwerkers, politiemensen, onderwijsmensen uit Urk en je hoort soortgelijke verhalen. Doe nou niet alsof ik hier wat zit te verzinnen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

pierre27 schreef:
Thuisvrouw schreef:

Nee nee, het is een onderdeel van een diepgewortelde cultuur daar, spreek er gewoon met mensen uit Urk over en je krijgt de bevestiging. Wat ik dus niet wist is dat een gedeelte doordeweeks aan het werk is en op zaterdag los wil gaan. Ik geef gelijk toe dat dit wellicht een klein gedeelte is. Dat je dit alles blijkbaar niet wil zien vind ik uitermate zorgelijk. Ik heb helemaal geen intentie om er kerken ofzo op aan te kijken want daar heb ik gewoon geen behoefte aan. Een soortgelijke cultuur vind je ook in Veen. Nogmaals spreek jongerenwerkers, politiemensen, onderwijsmensen uit Urk en je hoort soortgelijke verhalen. Doe nou niet alsof ik hier wat zit te verzinnen.
Klopt Pierre, van dominee op urk geboren en getogen hetzelfde verhaal gehoord.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:Wat ik dus niet wist is dat een gedeelte doordeweeks aan het werk is en op zaterdag los wil gaan. Ik geef gelijk toe dat dit wellicht een klein gedeelte is.
Ik hoor hier zojuist van een klant die het weekend op Urk bij zijn vriendin was, dat het om een kleine groep van 15 personen gaat die nagenoeg allemaal door de weeks op zee zijn en dan vrijdagavond en zaterdag zich lam willen zuipen. Avondklok of niet. Dat is dan een uitspraak die half van binnen de gemeenschap komt.
Habitat

Bericht door Habitat »

De rellen laten denk ik het topje van een best grote ijsberg van ongedisciplineerdheid zien. Natuurlijk, de meesten houden zich wel aan de avondklok, maar de naleving van de andere regels schiet duidelijk tekort.

Een deel van Nederland is de discipline kwijt, en daarom duurt het veel te lang voordat we uit deze lockdown zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dat Urk bijzonder in de schijnwerpers staat is zeker waar, juist omdat men van Urk weet dat het een 'Christelijk dorp' is.
Citaat uit het RD:
"In de media zijn inmiddels discussies losgebarsten over hoe de rellen geduid moeten worden. Zo gaat dat in ons land. Opvallend is dan altijd weer dat rellen in een christelijke plaats als Urk stevig worden veroordeeld, meer dan in een stad die liberaal heet te zijn..."

Tja... de liberale geest wil vrijheid voor het individu, en die gaat heel ver!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Dat Urk bijzonder in de schijnwerpers staat is zeker waar, juist omdat men van Urk weet dat het een 'Christelijk dorp' is.
Citaat uit het RD:
"In de media zijn inmiddels discussies losgebarsten over hoe de rellen geduid moeten worden. Zo gaat dat in ons land. Opvallend is dan altijd weer dat rellen in een christelijke plaats als Urk stevig worden veroordeeld, meer dan in een stad die liberaal heet te zijn..."

Ja, er zijn in het hele land wel 50 teststraten in brand gestoken en alleen die van Urk komt in het nieuws. Of was het er toch maar eentje?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:Dat Urk bijzonder in de schijnwerpers staat is zeker waar, juist omdat men van Urk weet dat het een 'Christelijk dorp' is.
Citaat uit het RD:

Ja, er zijn in het hele land wel 50 teststraten in brand gestoken en alleen die van Urk komt in het nieuws. Of was het er toch maar eentje?
Gij vat niet wat ik bedoel. Ik wil niets kleineren of iets in die richting... Ik noem feiten.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:
Citaat uit het RD:

Gij vat niet wat ik bedoel. Ik wil niets kleineren of iets in die richting... Ik noem feiten.
Het feit is dat men in Urk erg tekeer ging. Dan wordt daarvan verslag gedaan. Net zoals over Eindhoven, Stein en andere plaatsen.
Dat hullie tegen wullie is nergens voor nodig.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:
Citaat uit het RD:

Het feit is dat men in Urk erg tekeer ging. Dan wordt daarvan verslag gedaan. Net zoals over Eindhoven, Stein en andere plaatsen.
Dat hullie tegen wullie is nergens voor nodig.
De laaste keer: U wil het niet begrijpen of u bent daartoe onmachtig.
Het gaat over het algemeen. Er wordt op christenen gelet!
Gaan die de fout in dan is dat niet zelden sensatie in de seculiere pers.
Denk maar aan de rellen met Oudjaar in Veen, aan Staphorst enz..
Ik doe niets af van de ernst van de feiten, maar ik benoem daarnaast ANDERE feiten!
Hopelijk dringt het nu een klein beetje door?
Plaats reactie