Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Silo

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Silo »

Moet zeggen dat ik het afgodsargument niet begrijp. We leven in een onchristelijke samenleving. De overheid is in grote mate onchristelijk en de media is dat ook. Dat betekent dat op alle maatregelen en middelen in ons land altijd hoop gevestigd wordt. Dat is niet goed te praten, zeker niet nu de coronacrisis een roepstem van God is.

Maar dat is voor mij geen reden om alle maatregelen en middelen in ons land af te wijzen. De opstelling van de samenleving heeft voor mij geen invloed op de keuze tot het wel of niet gebruikmaken van een middel. Dat proberen wij biddend te doen zonder te letten op de status van dit middel in de reguliere media.

Toen de coronacrisis net begon stond het nieuws en de NOS vol met de 1,5 meter regel. Onze verwachting op deze maatregel. Dat bleek uiteindelijk niet genoeg. Toch heb ik niemand horen zeggen: de 1,5 meter maatregel is een afgod. Ik kon dan ook niet veel met het artikel van de heer van der Tang.
Laatst gewijzigd door Silo op 25 jan 2021, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Jantje schreef:
huisman schreef:
Jantje schreef:@Maanenschijn, @Herman, @huisman, e.a.,

Hoe zien jullie de geschiedenis met de koperen slang dan? Het was een oordeel Gods voor het volk van Israël. Maar wie op de koperen slang zag, werd gespaard in het tijdelijke leven.
De koperen slang was het door God gegeven en bevolen middel (Numeri 21:8) In Johannes 3 vergelijkt de Heere Jezus de verhoging van deze koperen slang met de verhoging van de Zoon des mensen. (Joh 3:14)

Wil jij dit van toepassing laten zijn op het vaccin? Dan is dat afgoderij. Het in plaats of naast God je vertrouwen stellen op iets anders. H.C. vraag en antwoord 95.
Nee. Maar ik mis in deze discussie dat we ook het vertrouwen op God mogen hebben dat Hij het vaccin als middel wil geven. Dan is dat toch geen afgoderij?

Verder wordt er hier geschreven dat het Coronavirus een oordeel Gods is. Dat is zeker waar. Maar dat was de plaag van de slangen die de kinderen Israëls beten ook, omdat het volk tegen de Heere gemurmureerd had. Maar toch zorgde God onverdiend voor een oplossing.
En het hele volk wist dat het Gods ‘oplossing’ was. Durf jij dat ook te zeggen van het vaccin? De koperen slang wees naar Christus doet het vaccin dat ook?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef: Nee. Maar ik mis in deze discussie dat we ook het vertrouwen op God mogen hebben dat Hij het vaccin als middel wil geven. Dan is dat toch geen afgoderij?
Ik snap niet zo goed dat jij stelt dat het argument dat God de middelen ( het vaccin) geeft ter bestrijding van het virus hier niet naar voren komt. Notabene ongeveer iedereen behalve ikzelf stelt dat hier. Van der Tang heeft zo ongeveer als enige door mij bijval gekregen. Verder veel tegengas. Hoe komt het dat jij dat toch mist?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

huisman schreef:En het hele volk wist dat het Gods ‘oplossing’ was. Durf jij dat ook te zeggen van het vaccin? De koperen slang wees naar Christus doet het vaccin dat ook?
Dat laatste durf ik zeker niet te zeggen.

Maar als het vaccin een middel mag zijn uit Gods hand, waardoor straks de kerk weer vol zit en ik weer zondag aan zondag lijfelijk onder de levendige verkondiging van Gods Woord en de sacramenten mag zitten en nog eens een weekdienst of wat zang mag beluisteren, zou dat dan ter oneer zijn van Gods Naam?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef: Nee. Maar ik mis in deze discussie dat we ook het vertrouwen op God mogen hebben dat Hij het vaccin als middel wil geven. Dan is dat toch geen afgoderij?
Ik snap niet zo goed dat jij stelt dat het argument dat God de middelen ( het vaccin) geeft ter bestrijding van het virus hier niet naar voren komt. Notabene ongeveer iedereen behalve ikzelf stelt dat hier. Van der Tang heeft zo ongeveer als enige door mij bijval gekregen. Verder veel tegengas. Hoe komt het dat jij dat toch mist?
Ik vind dat je erg veel hetzelfde blijft zeggen iedere keer in deze discussieforum
Laat het toch alstublieft los en laat iedereen in de zijne.
2021 is een andere tijd met andere inzichten ook onder refo's dan in 1950.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Omdat de meesten hier zich niet schijnen te willen vaccineren in verband met het afgodselement wat teveel de overhand zou voeren.

Eens met @Silo in deze.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel

Bericht door windorgel »

Wat ik bij Van der Tang lastig vind is dat hij stelt dat theologen, die niet afwijzend tegenover vaccineren staan, zouden dwalen.
Hij zei dinsdagavond bij de RMU: ze kunnen wel kinderen van God zijn, maar dwalen dan wel op dit punt.
Dat vind ik best ver gaan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:Wat ik bij Van der Tang lastig vind is dat hij stelt dat theologen, die niet afwijzend tegenover vaccineren staan, zouden dwalen.
Hij zei dinsdagavond bij de RMU: ze kunnen wel kinderen van God zijn, maar dwalen dan wel op dit punt.
Precies.

En ik heb de indruk dat er hier zijn die dat ook vinden. Maar misschien vergis ik me. Dat hoop ik dan maar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef:
Ad Anker schreef:
Ik vind dat je erg veel hetzelfde blijft zeggen iedere keer in deze discussieforum
Laat het toch alstublieft los en laat iedereen in de zijne.
2021 is een andere tijd met andere inzichten ook onder refo's dan in 1950.
Nou ja zeg. Dank voor je opbouwende bijdrage en je inhoudelijke duiding van mijn bijdragen de afgelopen tijd. :super
huisman

Bericht door huisman »

Jantje schreef:
huisman schreef:En het hele volk wist dat het Gods ‘oplossing’ was. Durf jij dat ook te zeggen van het vaccin? De koperen slang wees naar Christus doet het vaccin dat ook?

Maar als het vaccin een middel mag zijn uit Gods hand, waardoor straks de kerk weer vol zit en ik weer zondag aan zondag lijfelijk onder de levendige verkondiging van Gods Woord en de sacramenten mag zitten en nog eens een weekdienst of wat zang mag beluisteren, zou dat dan ter oneer zijn van Gods Naam?
Als wij dat dan (openlijk of heimelijk ) toeschrijven aan het vaccin en de wetenschap is dat idd tot oneer van Gods Naam.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
windorgel schreef:Wat ik bij Van der Tang lastig vind is dat hij stelt dat theologen, die niet afwijzend tegenover vaccineren staan, zouden dwalen.
Precies.

En ik heb de indruk dat er hier zijn die dat ook vinden. Maar misschien vergis ik me. Dat hoop ik dan maar.
Jantje, e.a, kunnen baptisten kinderen van God zijn en toch dwalen? Of mag ik dat ook niet zeggen?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

huisman schreef:
Tiberius schreef:Die overwegingen heb ik ook.

Alleen bij (1) heb ik van kenners begrepen dat het vaccin weer vrij snel uit je lichaam is. Als je na (zeg) 1 week geen bijwerkingen hebt gehad, komen die niet meer ook. Maar misschien kan @Parsifal daar wat van zeggen?

En nog een 3e overweging:
Hoe lang werken de door het vaccin aangemaakte antistoffen? Oftewel: moet je elk jaar weer opnieuw gevaccineerd worden?

Ik heb geen twijfels over 1 en overweging 3 vind ik er niet toe doen. Overweging 2 vind ik wel belangrijk. Het vaccin als verlosser/oplossing om onder deze ernstige roepstem uit te komen. Daarna kan het leven weer vol worden van evenementen, festivals en feestvieren.
Ik heb daarom grote moeite om dit vaccin te zien als geoorloofd middel ondanks dat ik in andere tijden geen tegenstander van vaccineren ben.
Het vaccin is toch ook een middel om misschien ooit weer in een volle kerk te zitten? Dat zal uiteraard afhangen van de vaccinatiebereidheid van de reformatorische gezinte.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Het heeft niet zo veel zin om de ander te overtuigen met argumenten die al decennia lang bestaan.
Iedereen moet zijn eigen afweging maken en niet dwingend zijn als iemand een andere keuze maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Die overwegingen heb ik ook.

Alleen bij (1) heb ik van kenners begrepen dat het vaccin weer vrij snel uit je lichaam is. Als je na (zeg) 1 week geen bijwerkingen hebt gehad, komen die niet meer ook. Maar misschien kan @Parsifal daar wat van zeggen?

En nog een 3e overweging:
Hoe lang werken de door het vaccin aangemaakte antistoffen? Oftewel: moet je elk jaar weer opnieuw gevaccineerd worden?

Ik heb geen twijfels over 1 en overweging 3 vind ik er niet toe doen. Overweging 2 vind ik wel belangrijk. Het vaccin als verlosser/oplossing om onder deze ernstige roepstem uit te komen. Daarna kan het leven weer vol worden van evenementen, festivals en feestvieren.
Ik heb daarom grote moeite om dit vaccin te zien als geoorloofd middel ondanks dat ik in andere tijden geen tegenstander van vaccineren ben.
Het vaccin is toch ook een middel om misschien ooit weer in een volle kerk te zitten? Dat zal uiteraard afhangen van de vaccinatiebereidheid van de reformatorische gezinte.
Zou de HEERE echt gebonden zijn aan het vaccin? Zou Hij die deze pandemie gaf deze ook niet kunnen stoppen?

De Spaanse griep pandemie was plotseling over en nog steeds begrijpt men niet hoe.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

huisman schreef:
Jantje schreef:

Als wij dat dan (openlijk of heimelijk ) toeschrijven aan het vaccin en de wetenschap is dat idd tot oneer van Gods Naam.
En als ik het toeschrijf aan Gods wijsheid en Zijn ondoorgrondelijk en onnaspeurlijk beleid?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie