Mooi dat hoogleraar Fouchier het met mij eens is .parsifal schreef:Ik zou wel eens met hem willen praten over de wiskunde hierachter.Jeremiah schreef:Prof. Fouchier twijfelt aan de besmettelijkheid van de Briste variant.
Ron Fouchier, hoogleraar moleculaire virologie aan het Erasmus MC in Rotterdam. ,,Dat een variant de overhand krijgt, wil niet zeggen dat ze ook besmettelijker is.”
Fouchier vindt het aannemelijker dat het overstromen van de Engelse ziekenhuizen een paar weken geleden het gevolg was van de lossere coronamaatregelen in dat land rond Kerstmis. Ook in Portugal waren de regels met kerst niet streng, en daar steeg het aantal ziekenhuisopnames de laatste weken eveneens gigantisch.
Ook het grootschalige onderzoek naar de Britse variant in de gemeente Lansingerland is volgens de hoogleraar een ‘prachtig voorbeeld’. ,,Iedereen was daar bang voor een gigantische uitbraak, maar je ziet dat dat niet gebeurd is.” Na tienduizenden tests kwamen in de Zuid-Hollandse gemeente 137 besmettingen aan het licht. Het is niet bekend in hoeveel gevallen het daarbij ging om de Britse variant. Maar landelijk springt het aantal besmettingen in Lansingerland er ondanks het massale testen niet uit.
https://www.ad.nl/binnenland/hoogleraar ... ~a6d7878e/
Het kan zijn dat de variant niet besmettelijker is, maar sneller verspreidt (gemiddeld net zoveel besmettingen, maar zeg binnen drie dagen in plaats van vijf). Maar als het infectieprofiel hetzelfde blijft dan verwacht je dat het aandeel van een mutant niet noemenswaardig stijgt en kom je niet aan 30% in een regio waar het origineel al wijdverbreid is.
Wat ik vermoed dat in Nederland het geval is, is dat ook voor de Britse variant de R waarde op tijd onder de 1 is gebracht. Dan gaat de variant niet snel overnemen en is het belangrijker wat het aandeel van deze mutant was toen zijn R onder 1 werd gebracht.

Het voorbeeld van Lansingerland met een bewezen uitbraak van de engelse variant maar een zelfde verloop als met de oude variant zet natuurlijk ieder aan het denken.
Zo maar een gedachte. Bij virussen en hun mutaties zal het toch ook wel een survival of the fittest zijn? Kan zo’n mutatie het ook overnemen omdat hij gewoon wat beter bestand is tegen bv weersomstandigheden enz.