Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

merel

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Je voldoet niet aan de vereisten die gesteld worden aan de functie. Zo raar vind ik dat niet.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

merel schreef:Je voldoet niet aan de vereisten die gesteld worden aan de functie. Zo raar vind ik dat niet.
Dus, de gemoedsbezwaarde word gedwongen.
Ik vind het wel raar. Ik voer mijn functie even goed uit zonder als met vaccin. Jouw vereiste gaat vaak niet op.
merel

Bericht door merel »

Hoopvol schreef:
merel schreef:Je voldoet niet aan de vereisten die gesteld worden aan de functie. Zo raar vind ik dat niet.
Ik vind het wel raar. Ik voer mijn functie even goed uit zonder als met vaccin. Jouw vereiste gaat vaak niet op.
Nee, niemand dwingt je tot een vaccinatie. En ik maak die vereiste niet, die stellen de werkgevers in het licht van het risico dat jij of de patiënten lopen.

Ik begrijp de frustratie niet zo goed. Als je ervan uitgaat dat jij op religieuze gronden de vaccinatie niet zou mogen nemen en je hierin Gods weg zou gaan dan maakt deze keuze toch niet uit? Is dat dan de enige keuze die je tot dan toe in je leven met bepaalde gevolgen hebt moeten maken?
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

merel schreef:
Hoopvol schreef:
Nee, niemand dwingt je tot een vaccinatie. En ik maak die vereiste niet, die stellen de werkgevers in het licht van het risico dat jij of de patiënten lopen.

Ik begrijp de frustratie niet zo goed. Als je ervan uitgaat dat jij op religieuze gronden de vaccinatie niet zou mogen nemen en je hierin Gods weg zou gaan dan maakt deze keuze toch niet uit? Is dat dan de enige keuze die je tot dan toe in je leven met bepaalde gevolgen hebt moeten maken?
Ik werk niet in de zorg en ik heb er ook mee te maken.
En nee niet mijn eerste keuze met gevolg. Dat is ook niet wat ik bedoel. Mijn reactie gaat niet over de gevolgen maar over dwang of motiveren. Jij, en anderen, stellen dat je baas in eigen arm bent. Dat je werkgever jou niet dwingt. Maar ik noem ontslag of overplaatsing gewoon dwang.
helma

Bericht door helma »

Welke Coronavaccins gebruiken cellen van geaborteerde kinderen en hoe?

https://schreeuwomleven.nl/nieuws/149/w ... n-en-hoe-/
Laatst gewijzigd door helma op 07 jan 2021, 09:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Hollander

Bericht door Hollander »

-
Laatst gewijzigd door Hollander op 07 jan 2021, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hollander

Bericht door Hollander »

merel schreef:Dat klopt. Zonder bepaalde vaccinaties zal je waarschijnlijk niet op bepaalde afdelingen mogen werken. Op zich vind ik dat logisch
Nee, medische gegevens zijn van de hoogste categorie privacygegevens. Dat mag onder geen enkel beding tot enige vorm van dwang leiden. Het is geen bedrijfskleding, ofzo.
refo

Bericht door refo »

Thuisvrouw schreef:
Framboos schreef:
Thuisvrouw schreef:Ik vind wel dat de gewetensbezwaarde zich fors moet verantwoorden voor zijn of haar keuze, ook al geeft hij of zij aan de nietbezwaarde te respecteren.

Ik zie dit overal om me heen. De beweegredenen ik doe het voor mijn naaste, ik zie geen geen verschil met een vitamine pil moeten afdoende blijken maar de beweegreden van de gemoedsbezwaarden worden tot op het bot bevraagd. Blijkbaar is een beroep op zondag 10 in onze refo kring ook niet meer afdoende.
Het voor jezelf niet nemen van een vaccin met een beroep op zondag 10, lijkt mij geen probleem te zijn. Dat wil ik graag respecteren, prima. Sterker nog: ik zou het bezwaarlijk vinden als je tegen je geweten ingaat.

Maar op een discussieforum ligt dat wat anders, dan mag nadere uitleg wel gevraagd worden. En ja, als je bij een minderheid hoort, kun je meer vragen verwachten dan als je een meerderheidsstandpunt inneemt.
Ik merk dus dat juist op een refoforum, refoschool en refokerk je steviger bevraagd wordt dan door de 'buitenwacht'. Juist in een refokring zou je eerder 'respect' verwachten voor een gedachtengoed wat onder ons niet vreemd is. Conclusie voor mij is dan ook dat gewetensbezwaarden binnen een minderheid ook een minderheid wordt, en dat in rap tempo.

Ik heb meer het gevoel dat men naar buiten toe nog wel 'respect' heeft, maar men dient stevige argumenten te hebben naast een beroep op Zondag 10. Want het aloude gedachtengoed hoort toch meer bij het 'oude volk' en die wisten niet zoveel als ons. Ik heb al voorbij horen komen dat Salamo niet wist wat wij nu weten over besmettelijke ziektes anders had hij vast niet opgeroepen tot het samenkomen in de tempel ten tijde van pestilentien.

Let wel, dit doet niet iedereen!! Ik praat dus niet over de hele refokring waar ik mij in bevind.

Nog dit. Een vriendin van mij heeft een oude moeder van 78 met beginnende COPD. Zij was vuurbang om haar oude moeder te besmetten. Logisch. Vanaf maart heel omzichtig geleefd. 3 weken geleden oude moeder corona gehad. Hoesten en verkouden. Godzijdank niet meer en beter geworden. Nu zit ze zelf thuis met corona, lichte klachten. Ze was best beschaamd. Ongeloof? Geloof? Ik denk als dat corona moet tegenhouden, we allemaal sterven aan Covid19. Ten alle tijde blijft gelden: Het zijn de goedertierenheden des Heeren..
Waarom zou je dan 'beschaamd' moeten zijn? Je weet toch niet wat er gebeurd zou zijn als ze niet omzichtig gehandeld had? Ze heeft gedaan wat voorgeschreven was. De houding dat ieder maar doet wat goed is in zijn ogen zorgt juist voor de vele doden.
Hollander

Bericht door Hollander »

helma schreef:Welke Coronavaccins gebruiken cellen van geaborteerde kinderen en hoe? https://schreeuwomleven.nl/nieuws/149/w ... n-en-hoe-/
Dank voor de website! Helder overzicht.

Het probleem is echter wel dat je bij vaccinatie geen keuze hebt in het te nemen vaccin. Als dit specifieke argument dus een bezwaar is tegen inenten, dan kan een gemoedsbezwaarde dus geen invloed uitoefenen om de bezwaren weg te nemen. Terwijl mogelijk wel de wil aanwezig is om een ander vaccin te kiezen.
merel

Bericht door merel »

helma schreef:Welke Coronavaccins gebruiken cellen van geaborteerde kinderen en hoe?

https://schreeuwomleven.nl/nieuws/149/w ... n-en-hoe-/
Ik begrijp van een medisch ethicus dat alleen in de beginfase van vaccinaties ( jaren 70) twee foetussen gebruikt zijn voor diverse vaccinaties, maar nu nooit meer en dat deze cellijnen al 50 jaar doorgekweekt zijn en niet meer menselijk. Is het dan nog reëel om te spreken van geaborteerde kinderen?
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

refo schreef:
Thuisvrouw schreef:
Framboos schreef:
Thuisvrouw schreef:Ik vind wel dat de gewetensbezwaarde zich fors moet verantwoorden voor zijn of haar keuze, ook al geeft hij of zij aan de nietbezwaarde te respecteren.

Ik zie dit overal om me heen. De beweegredenen ik doe het voor mijn naaste, ik zie geen geen verschil met een vitamine pil moeten afdoende blijken maar de beweegreden van de gemoedsbezwaarden worden tot op het bot bevraagd. Blijkbaar is een beroep op zondag 10 in onze refo kring ook niet meer afdoende.
Het voor jezelf niet nemen van een vaccin met een beroep op zondag 10, lijkt mij geen probleem te zijn. Dat wil ik graag respecteren, prima. Sterker nog: ik zou het bezwaarlijk vinden als je tegen je geweten ingaat.

Maar op een discussieforum ligt dat wat anders, dan mag nadere uitleg wel gevraagd worden. En ja, als je bij een minderheid hoort, kun je meer vragen verwachten dan als je een meerderheidsstandpunt inneemt.
Ik merk dus dat juist op een refoforum, refoschool en refokerk je steviger bevraagd wordt dan door de 'buitenwacht'. Juist in een refokring zou je eerder 'respect' verwachten voor een gedachtengoed wat onder ons niet vreemd is. Conclusie voor mij is dan ook dat gewetensbezwaarden binnen een minderheid ook een minderheid wordt, en dat in rap tempo.

Ik heb meer het gevoel dat men naar buiten toe nog wel 'respect' heeft, maar men dient stevige argumenten te hebben naast een beroep op Zondag 10. Want het aloude gedachtengoed hoort toch meer bij het 'oude volk' en die wisten niet zoveel als ons. Ik heb al voorbij horen komen dat Salamo niet wist wat wij nu weten over besmettelijke ziektes anders had hij vast niet opgeroepen tot het samenkomen in de tempel ten tijde van pestilentien.

Let wel, dit doet niet iedereen!! Ik praat dus niet over de hele refokring waar ik mij in bevind.

Nog dit. Een vriendin van mij heeft een oude moeder van 78 met beginnende COPD. Zij was vuurbang om haar oude moeder te besmetten. Logisch. Vanaf maart heel omzichtig geleefd. 3 weken geleden oude moeder corona gehad. Hoesten en verkouden. Godzijdank niet meer en beter geworden. Nu zit ze zelf thuis met corona, lichte klachten. Ze was best beschaamd. Ongeloof? Geloof? Ik denk als dat corona moet tegenhouden, we allemaal sterven aan Covid19. Ten alle tijde blijft gelden: Het zijn de goedertierenheden des Heeren..
Waarom zou je dan 'beschaamd' moeten zijn? Je weet toch niet wat er gebeurd zou zijn als ze niet omzichtig gehandeld had? Ze heeft gedaan wat voorgeschreven was. De houding dat ieder maar doet wat goed is in zijn ogen zorgt juist voor de vele doden.
Die beschaamdheid heeft niets te maken met het zich goed hebben gehouden aan maatregelen. Maar meer met het stellig er van uitgaan dat moeder er zeker aan zou sterven. Dat is ook geen Zondag 10 houding immers. We kunnen God ook vooruitlopen in het 'zeker weten' in het oplopen van een coronabesmetting.
Isala

Bericht door Isala »

Hoopvol schreef:
merel schreef:Dat klopt. Zonder bepaalde vaccinaties zal je waarschijnlijk niet op bepaalde afdelingen mogen werken. Op zich vind ik dat logisch
Is dat zo? Als je je functie niet meer kan uitoefenen en je wordt overgeplaatst naar een andere functie, word je dan gedwongen of gemotiveerd?
ik had gisteravond een webinar over het vaccin.
Daar werd een paar keer herhaald dat er binnen onze organisatie niets is verplicht: de vaccinatie niet, en ook niet de registratie of je wel of niet gevaccineerd bent.
Maar...... (en toen kwam het) dat is niet te zeggen dat het zo blijft. Als de regering één van beide, of allebei gaat verplichten, dan gaat dit binnen onze organisatie ook gebeuren. En die kans werd niet uitgesloten.

(dit was de tweede webinar, in december was er ook een. In de eerste webinar werd dit ook al gezegd, en dit werd nu nog weer twee keer herhaald. Ik ben er dan ook echt niet gerust op dat het vaccin en de registratie vrijwillig blijft).
Hora est!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
helma schreef:Welke Coronavaccins gebruiken cellen van geaborteerde kinderen en hoe? https://schreeuwomleven.nl/nieuws/149/w ... n-en-hoe-/
Dank voor de website! Helder overzicht.

Het probleem is echter wel dat je bij vaccinatie geen keuze hebt in het te nemen vaccin. Als dit specifieke argument dus een bezwaar is tegen inenten, dan kan een gemoedsbezwaarde dus geen invloed uitoefenen om de bezwaren weg te nemen. Terwijl mogelijk wel de wil aanwezig is om een ander vaccin te kiezen.
Juist. Dat is voor mij dus een reden om niet in te enten als ik het vaccin van Janssen krijg aangeboden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Juist. Dat is voor mij dus een reden om niet in te enten als ik het vaccin van Janssen krijg aangeboden.
En wat wordt dan je vervolgstap?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Juist. Dat is voor mij dus een reden om niet in te enten als ik het vaccin van Janssen krijg aangeboden.
En wat wordt dan je vervolgstap?
Ik weet niet of die er wel is.

Maar ik zal dat uitleggen bij degenen die daarover gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie