Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Isala

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

Ad Anker schreef:Het is vrijwillig, maar wat is er een dwang. Mijn vrouw is IC verpleegkundige en het gaat alleen maar over het vaccin. Wij zijn voornemens om ons niet te laten vaccineren, maar het wordt mijn vrouw wel erg lastig gemaakt. Je bent bijna een misdadiger. Want het is onbarmhartig om het niet te doen.
Bij ons ook. Alleen maar vaccin. En dan pro-vaccin natuurlijk. Mocht je nog twijfelen dan zijn er een speciaal toegeruste personen binnen onze organisatie, die je kunnen begeleiden naar een keuze. Een keuze vóór het vaccin uiteraard.

Dat je je niet laat vaccineren is een egoïstische daad. Want dan heb je alleen jezelf op het oog. Jij met jouw argumenten over jouw geloof, jouw lichaam, jouw twijfels. Dat staat dan allemaal centraal, en niet de kwetsbare oudere waarmee je werkt, of je collega's. En straks val je uit omdat je alsnog corona krijgt. En dan moet dat gat in het rooster weer opgevuld worden door een gevaccineerde collega.
En we krijgen dit vaccin nog wel uit Gods hand! Dat maakt het alleen maar onbegrijpelijker dat jij het vaccin niet neemt...
Zo gaat de discussie ongeveer in ons verpleeghuis. Christelijk verpleeghuis.

Maar het is wel vrijwillig, dat wel.

toevoeging:
Natuurlijk heb ik ook collega's die het vaccin niet nemen. En ik heb ook collega's die deze wel nemen, maar een ander standpunt respecteren. Gelukkig wel.
Maar er zijn ook collega's die datecht heel moeilijk vinden. En het viel mij op dat dat toch vooral oudere collega's zijn.
Het valt me op dat zij erg angstig zijn.
Laatst gewijzigd door Isala op 06 jan 2021, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hora est!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik weet nog niet zo goed hoe ik dit allemaal weer moet duiden. Het is vrijwillig, maar wat is er een dwang. Mijn vrouw is IC verpleegkundige en het gaat alleen maar over het vaccin. Wij zijn voornemens om ons niet te laten vaccineren, maar het wordt mijn vrouw wel erg lastig gemaakt. Je bent bijna een misdadiger. Want het is onbarmhartig om het niet te doen. En dat in onze gezindte het vaccin door velen wordt omarmd vind ik echt diep- diepdroevig. We kunnen met de maakbaarheidswaanzin in de hand God danken, tegenwoordig. Het is een oordeel in een oordeel.
Wat vond jij eigenlijk van het stuk in de Saambinder, vorige week?
Ik weet het echt niet. Wat vond jij?
Ik vond het heel evenwichtig. Beide visies werden in hun waarde gelaten.

Dat mis ik bij jou een beetje. En daarom stelde ik deze vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ad stelt voornamelijk een vraagteken bij de dwang die uitgeoefend wordt. Zelfs een groot voorstander van vaccinatie zou daar nog moeite mee moeten hebben.
Dat gaat dus over iets anders dan waar het artikel in de Saambinder (neem ik aan) over ging, nl. over: welke keuze moet ik maken?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Isala schreef:Het vaccineren is gestart.
Het is vandaag 6 januari. We zouden starten op 8 januari.
Wat is er voor deze twee dagen 'winst' op alle fronten een discussie gevoerd.... Alsof het lot van de Nederlandse bevolking er vanaf hing....
Ik hoorde vanmorgen op de radio het live-verslag van de eerste vaccinatie. Ik kreeg het er ijskoud van. Een lofzang op de mens, die het dan toch maar zo snel geregeld had. Koning Wetenschap kreeg alle eer.
Ik voelde me een vreemdeling.
- Niet meer zo actief -
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Isala schreef:
Ad Anker schreef:Het is vrijwillig, maar wat is er een dwang. Mijn vrouw is IC verpleegkundige en het gaat alleen maar over het vaccin. Wij zijn voornemens om ons niet te laten vaccineren, maar het wordt mijn vrouw wel erg lastig gemaakt. Je bent bijna een misdadiger. Want het is onbarmhartig om het niet te doen.
Bij ons ook. Alleen maar vaccin. En dan pro-vaccin natuurlijk. Mocht je nog twijfelen dan zijn er een speciaal toegeruste personen binnen onze organisatie, die je kunnen begeleiden naar een keuze. Een keuze vóór het vaccin uiteraard.

Dat je je niet laat vaccineren is een egoïstische daad. Want dan heb je alleen jezelf op het oog. Jij met jouw argumenten over jouw geloof, jouw lichaam, jouw twijfels. Dat staat dan allemaal centraal, en niet de kwetsbare oudere waarmee je werkt, of je collega's. En straks val je uit omdat je alsnog corona krijgt. En dan moet dat gat in het rooster weer opgevuld worden door een gevaccineerde collega.
En we krijgen dit vaccin nog wel uit Gods hand! Dat maakt het alleen maar onbegrijpelijker dat jij het vaccin niet neemt...
Zo gaat de discussie ongeveer in ons verpleeghuis. Christelijk verpleeghuis.

Maar het is wel vrijwillig, dat wel.

toevoeging:
Natuurlijk heb ik ook collega's die het vaccin niet nemen. En ik heb ook collega's die deze wel nemen, maar een ander standpunt respecteren. Gelukkig wel.
Maar er zijn ook collega's die datecht heel moeilijk vinden. En het viel mij op dat dat toch vooral oudere collega's zijn.
Het valt me op dat zij erg angstig zijn.
Klopt, dat herken ik wel. Bij mijn vrouw in het verzorgingstehuis zijn ook de oudere verplegers wel pro-vaccin. De jongere garde neemt hem niet. In principe is het ergens logisch. Menselijk gesproken denkt een jongere over de toekomst na, wat doet een vaccin over 30 jaar bijvoorbeeld? Een verpleger van bijv 50 of 55 heeft het leven al wel een beetje in die zin gehad. Die denken vooral aan hun lichaam wat misschien al wel hier en daar een beetje piept en kraakt bij wijze van spreken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De goegemeente smult van artikelen die vlees en vis sparen. En dat is ook het Saambinderhandelsmerk. Zet er drie dominees boven en je hebt aan 'duiding' gedaan. Afvinken maar.

Als ze een artikel geschreven hadden over de dwang die uitgeoefend wordt en welke antwoorden je kunt geven op lastige vragen, dan had ik het gewaardeerd. Maar dat doen ze niet. Een verdeeld huis dien je niet met stevige standpunten. Dan moet je lievig zijn. Schrijf dan niks.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik begrijp je niet in deze Ad, aan de ene kant wil je een stevige mening horen, aan de andere kant ben je zwaar teleurgesteld als deze komt.

Zelf ben ik tegen vaccinatiedwang in het algemeen. Zelfs als het om het mazelen of poliovaccin gaat. Echter ik kan me voorstellen dat het vaccin wel verplicht is voor verzorgend of medisch personeel. In dit geval niet om de niet-gevaccineerde zelf te beschermen, maar degenen die aan hun zorg zijn toevertrouwd. Een moslim of jood hoeft zich niet met varkensvlees in te laten, maar dat maakt werk bij de slager mogelijk wat moeilijker.

Verder, je weet de impact van het vaccin niet over 30 jaar, maar dat weet je ook niet over de ziekte zelf. En gezien de impact van de ziekte op korte termijn, is er meer reden om je daar zorgen om te maken.

Terug naar het dwang argument. Overheidsdwang om het vaccin te nemen vind ik echt te ver gaan en buiten het mandaat van de overheid vallen. Echter niet-vaccineren om godsdienstige redenen vind ik ook erg slecht onderbouwd en ik zie het als moreel fout om voor niet vaccineren te kiezen uit angst voor de bijwerkingen van het vaccin. Dus ja, ik zie niet-vaccineren als verkeerd, maar niet in een domein waar de overheid zich te veel mee moet bemoeien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hollander

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:(...) Een verdeeld huis dien je niet met stevige standpunten. Dan moet je lievig zijn. Schrijf dan niks.
Een verdeeld huis dien je juist wel met heldere, gefundeerde en uitgesproken opinies. Dan kan je best beide kanten laten zien, zeker als gaat om thema's waarover onder christenen (wereldwijd) heel divers wordt gedacht.

Nb. Misschien vat ik je bericht te letterlijk op en zat er een stuk cynisme in dat ik nu niet op waarde schat.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef: Verder, je weet de impact van het vaccin niet over 30 jaar, maar dat weet je ook niet over de ziekte zelf. En gezien de impact van de ziekte op korte termijn, is er meer reden om je daar zorgen om te maken.
De Heere heeft leven en dood in de hand hè?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

@Parsifal: ik zie juist geen stevige mening. Of begrijpen we elkaar verkeerd?

Het is best cynisch ja. En toch heel welgemeend. Ook hier komt heel angstig het failliet van ons christen zijn, en ik beperk me tot onze gezindte, aan het licht. We zijn zo gewend en ingespeeld op de maakbare samenleving waarin we verzekerd zijn van wieg tot in het graf, waarin we alle risico's proberen uit te sluiten, waarin we een lange lijst met verworven rechten hebben en ook kritisch zijn geworden op alles wat ons niet zint. Ik gebruik persoonlijke voornaamwoorden. Nu blaast de Heere daarin. En wat gaan we doen? Lieve artikeltjes schrijven. Mijn vaccin staat in psalm 27:1. Met de kanttekening 1 en 2.

Ik oordeel daarmee niet over de mensen die zich wel vaccineren. Maar ik ben er ook niet jaloers op.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

De morele druk is enorm. Mijn vrouw en dochter werken in de seculiere gehandicapten zorg. Geen dwang, maar het zal er bijna toe gaan leiden dat ze verlof op moeten nemen of de reguliere zorg niet meer kunnen uitoefenen. Hun werkgever is nog het meest begripvol, maar de ouders van de vaak ernstig gehandicapten volstrekt niet.

Mijn dochter heeft een auto immuun ziekte en er zijn zorgen over het krijgen van een tweede kindje. Ze wil ook om die redenen niet vaccineren. Ik heb echt met haar te doen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Geytenbeekje schreef: o! gaat dan tot God en bidt dat Hij het aan u schenken wil.
Is toch anders dan : Och mocht nog maar eens staan te gebeuren.
Want dat kan iedereen knikkend bevestigen, zonder dat er een aansporing klonk
Geytenbeek! Ik schreef wat ik schreef. Gelieve daar geen karikaturen van te maken ook niet van de oproepen in preken om om bekering te bidden. Hier staat gewoon wat regelmatig veroordeeld wordt over GG predikanten. Ik heb de hele verhandeling van Ralph Erskine gelezen en kan dan ook richting Bertiel zeggen dat deze verhandeling dus aanmerkelijk anders is dan jouw copy/paste tekst. Hier was dus ook ruimte voor! Is die ruimte er ook bij criticasters van de hedendaagse prediking zoals jij?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Erasmiaan schreef:
Geytenbeekje schreef: o! gaat dan tot God en bidt dat Hij het aan u schenken wil.
Is toch anders dan : Och mocht nog maar eens staan te gebeuren.
Want dat kan iedereen knikkend bevestigen, zonder dat er een aansporing klonk
Geytenbeek! Ik schreef wat ik schreef. Gelieve daar geen karikaturen van te maken ook niet van de oproepen in preken om om bekering te bidden. Hier staat gewoon wat regelmatig veroordeeld wordt over GG predikanten. Ik heb de hele verhandeling van Ralph Erskine gelezen en kan dan ook richting Bertiel zeggen dat deze verhandeling dus aanmerkelijk anders is dan jouw copy/paste tekst. Hier was dus ook ruimte voor! Is die ruimte er ook bij criticasters van de hedendaagse prediking zoals jij?
Als dat het enige is, dan blijf ik inderdaad zeer kritisch
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ad Anker schreef:@Parsifal: ik zie juist geen stevige mening. Of begrijpen we elkaar verkeerd?

Het is best cynisch ja. En toch heel welgemeend. Ook hier komt heel angstig het failliet van ons christen zijn, en ik beperk me tot onze gezindte, aan het licht. We zijn zo gewend en ingespeeld op de maakbare samenleving waarin we verzekerd zijn van wieg tot in het graf, waarin we alle risico's proberen uit te sluiten, waarin we een lange lijst met verworven rechten hebben en ook kritisch zijn geworden op alles wat ons niet zint. Ik gebruik persoonlijke voornaamwoorden. Nu blaast de Heere daarin. En wat gaan we doen? Lieve artikeltjes schrijven. Mijn vaccin staat in psalm 27:1. Met de kanttekening 1 en 2.

Ik oordeel daarmee niet over de mensen die zich wel vaccineren. Maar ik ben er ook niet jaloers op.
Volkomen mee eens. Waarom staat de kerk niet als een biddende Moeder om haar kinderen heen en geeft ze handvatten om met deze actuele levensvragen om te gaan?! Ook in de prediking lijkt dit achterwege te blijven, enkele uitzonderingen daargelaten.
Hollander

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:(...) Ook hier komt heel angstig het failliet van ons christen zijn, en ik beperk me tot onze gezindte, aan het licht. We zijn zo gewend en ingespeeld op de maakbare samenleving waarin we verzekerd zijn van wieg tot in het graf, waarin we alle risico's proberen uit te sluiten, waarin we een lange lijst met verworven rechten hebben en ook kritisch zijn geworden op alles wat ons niet zint. Ik gebruik persoonlijke voornaamwoorden. Nu blaast de Heere daarin. En wat gaan we doen? Lieve artikeltjes schrijven. Mijn vaccin staat in psalm 27:1. Met de kanttekening 1 en 2.

Ik ben het van de eerste letter tot de laatste letter met je eens. Met één aanvullende kanttekening: psalm 27:1 kan net zo goed een geloofsbelijdenis zijn van iemand die wel gaat vaccineren. Ik zie het alleen hier in huis al gebeuren.
Plaats reactie