Klopt. Is trouwens 2 hoofdstukken eerder. Maar je quote niet waar het Kohlbrugge om ging: het beven voor Gods Woord, de strijd van de oude natuur, de onmogelijkheid om vanuit ons zelf Zijn beeld te vertonen. Het in Christus zijn brengt een strijd met zich mee tot de laatste snik. En dat is geen taal om mismoedig te zijn maar roept op tot een leven dicht bij de Heere.samanthi schreef:Ad Anker schreef
Waarom schrijft de apostel niet: Gij zijt van Christus?
Elders in dit hoofdstuk schrijft hij dit wel.
Dus ja...
Galaten 3
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. 27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. 28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt één in Christus Jezus. 29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
En ja, daar hoort bij het onderzoeken van de geschriften der vaderen die dat zo helder hebben beschreven op grond van het Woord. Ik wil echt een spade dieper dan het alleen maar roepen dat we moeten getuigen van het Licht en dat het alleen maar draait om het in Christus zijn. Ik ben bang dat die benadrukking christenen baart die Jozef niet gekend hebben, om maar eens een oude uitdrukking te gebruiken. Dat maakt ook de crisis uit: een gevoelsgodsdienst, ook in bevindelijke kring, waardoor het een bloeitijd lijkt maar dat toch Het Fundament mist. En ook in onze tijd moet dat gezegd worden. Mensen die verloren zijn gegaan onder het recht en tegelijkertijd gerechtvaardigd zijn. Hij mijn zonden, ik Zijn gerechtigheid, dat is de taal van de Schrift en van de bevinding der ouden.