Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%

Totaal aantal stemmen: 86

Ukkie

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Ukkie »

eilander schreef:
samanthi schreef:Je kunt bij elkaar naar de beelduitzending kijken en luisteren, je kunt met elkaar uit de Bijbel lezen, met een meditatie, met of zonder kerkenraad, je kunt samen bidden, de nood van de gemeente voor de Heere neerleggen, je kunt samen de de Heere prijzen!
En nog veel meer.
Dat is geen kerkdienst, en ook geen alternatief ervoor.
Niet een alternatief.Maar misschien beetje lomp gezegd: roeien met de riemen die je hebt.
Zijn toch ook 'riemen' die God geeft?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie

Bericht door Ukkie »

eilander schreef:
Forummer schreef:
Orchidee schreef:Ik vrees dat het niet navolgen van adviezen aan kerken van de overheid zéér nadelige gevolgen gaat hebben voor de verdere toekomst en dat de paar procent van de eigen denk wijze van voorgangers, kerkenraden en leden het "verpesten" voor de 95% die wél de adviezen opvolgen...
Het lijkt zo nobel, vroom en rechtzinnig om tegen de adviezen in te gaan en de mazen op te zoeken maar denk aan de toekomst!
De duivel lacht....
Inderdaad, het maakt de duivel niet uit of je met losbandigheid verloren gaat of met rechtzinnigheid. Satan lacht wel.

Dat Gods naam om onzentwil gelasterd word, doet er blijkbaar niet meer toe. Eigen gelijk komt eerst.

Volgens mij vraagt Christus van ons om de minste te zijn. Om ons eigen gelijk aan de kant te zetten. Zelfverloochening.
Je durft nogal.
Wat is hieraan te durven?
Een blik naar onszelf kan écht geen kwaad toch?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:
samanthi schreef:Wees een btje creatief.
Als je een gemeente hebt met 1.200 leden, dan betekent dat volgens mij dat bij een gemiddeld aantal leden per gezin van 4 stuks, dat je 300 groepjes moet gaan vormen om alle mensen binnen de twee gasten per huis norm te ontvangen. Die creativiteit is natuurlijk prima, maar in de praktijk niet heel werkbaar. Want daar moet je dan ook nog eens de kerkenraadsleden en dominee over verdelen. Die beste man kan hooguit 3 van die groepjes bereiken met zijn aanwezigheid.
Ik snap je bijdrage dus niet aan het gesprek.
Je kunt bij elkaar naar de beelduitzending kijken en luisteren, je kunt met elkaar uit de Bijbel lezen, met een meditatie, met of zonder kerkenraad, je kunt samen bidden, de nood van de gemeente voor de Heere neerleggen, je kunt samen de de Heere prijzen!
En nog veel meer.
Samen? Met wie dan ? Je mag maar 2 volwassenen uitnodigen.
Dan ben je toch bij elkaar al zijn het maar twee met je gezin, of een alleenstaande uitnodigingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het stoort me enorm dat hier mensen hun mening geven, zonder dat ze er blijk van geven zich te verdiepen in de mening van degenen die vinden dat je niet alleen onlinediensten moet houden. En dan zulke grote woorden spreken: dat je de duivel aanleiding geeft om te lachen, is nogal wat.
Dát vind ik ook een teken aan de wand: christenen die elkaar op zo'n manier 'te lijf' gaan. Om dan ook maar een groot woord te spreken: zijn dat wel echte christenen?
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Zucht......
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Toen ik zaterdag over de hoeveel-mensen-in-de-kerk-discussie dacht, was mijn diepste gedachte: als Hebreeën 13:1 maar praktijk blijft, ook binnen kerkenraden en gemeentes.

In de Hebreeënbrief is het een oproep, maar laat het toch ook ons gebed zijn: dat de broederlijke liefde blijven!

En dan zal iedere kerkenraad gewetensvol een afweging moeten maken, en ieder gemeentelid dat uitgenodigd wordt voor een dienst en moeite heeft met het aantal ook.
- Niet meer zo actief -
Ukkie

Bericht door Ukkie »

eilander schreef:Het stoort me enorm dat hier mensen hun mening geven, zonder dat ze er blijk van geven zich te verdiepen in de mening van degenen die vinden dat je niet alleen onlinediensten moet houden. En dan zulke grote woorden spreken: dat je de duivel aanleiding geeft om te lachen, is nogal wat.
Dát vind ik ook een teken aan de wand: christenen die elkaar op zo'n manier 'te lijf' gaan. Om dan ook maar een groot woord te spreken: zijn dat wel echte christenen?
Ook dit zijn grote woorden :)
refo

Bericht door refo »

Je vraagt je af of al die kerkgebouwen ooit weer helemaal vol kunnen zitten. Of dat we binnen afzienbare tijd moeten gaan omzien naar alternatieven die op langere termijn soelaas bieden.

Overigens geldt die vraag ook theaters, bioscopen, feestzalen, restaurants, café's. Maar dat vinden jullie misschien niet zo spannend.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ukkie schreef:
eilander schreef:Het stoort me enorm dat hier mensen hun mening geven, zonder dat ze er blijk van geven zich te verdiepen in de mening van degenen die vinden dat je niet alleen onlinediensten moet houden. En dan zulke grote woorden spreken: dat je de duivel aanleiding geeft om te lachen, is nogal wat.
Dat zei ik zelf ook. Je mag die laatste zin ook als niet geschreven beschouwen, dan blijft mijn punt nog staan.
Ik ben dit voorjaar echt enorm geschrokken, toen we als kerk ook een andere keuze maakten dan vele anderen. De meest venijnige reactie kwam van iemand uit een naburige gemeente, ander kerkverband. Een broeder van hetzelfde huis!

Zorgen delen, vragen stellen, andere beslissingen nemen, dat snap ik allemaal.
Géén vragen stellen en veroordelen, dat snap ik niet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:En dan zal iedere kerkenraad gewetensvol een afweging moeten maken, en ieder gemeentelid dat uitgenodigd wordt voor een dienst en moeite heeft met het aantal ook.
Dat klopt. Dat ben ik me zeer bewust als het gaat om de gemeente, maar hier op het forum gaat het om een diepere laag. Je moet volgens mij aardig goed zeker zijn van je argumenten om het bijbelse beleid om samen te blijven komen vast te houden. Kortweg zag mijn tijdlijn er vorige week tot vandaag zo uit:
- toespraak van Rutte met het bericht we gaan in lockdown;
- diverse reacties van kerkenraadsleden om af te schalen;
- standpunt van het CIO om volledig te gaan streamen;
- bericht van de landelijke kerk om je verantwoordelijkheden te nemen en alle beslissingen nog eens nadrukkelijk te heroverwegen;
- brief van de burgemeester van gelijke strekking;
- nieuw gespreksrondje in de kerk;
- interview met Grapperhaus in het ND dat samenkomen toch echt niet meer kan;
- instemmende reactie op het interview met Grapperhaus die mensen die niet naar de minister luisteren wegzetten als gekkies.
Kortom. Alles is erop gericht om dat laatste hoofd wat zich nog boven het maaiveld uitsteekt af te maaien. En daar pas ik voor.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef:Je vraagt je af of al die kerkgebouwen ooit weer helemaal vol kunnen zitten.
Ik zou er niet rouwig om zijn om in kleinere verbanden samen te komen.
Ik verwacht wel dat we uiteindelijk gewoon samen kunnen komen, dus dat die noodzaak niet ontstaat.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

eilander schreef:
Ukkie schreef:
Dat zei ik zelf ook. Je mag die laatste zin ook als niet geschreven beschouwen, dan blijft mijn punt nog staan.
Ik ben dit voorjaar echt enorm geschrokken, toen we als kerk ook een andere keuze maakten dan vele anderen. De meest venijnige reactie kwam van iemand uit een naburige gemeente, ander kerkverband. Een broeder van hetzelfde huis!

Ook broeders en zusters mogen toch in deze zaken elkaar de spiegel voorhouden?
Is niet altijd vleiend maar hoeft écht niet liefdeloos te zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Léés je wel, Ukkie?
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Je kunt bij elkaar naar de beelduitzending kijken en luisteren, je kunt met elkaar uit de Bijbel lezen, met een meditatie, met of zonder kerkenraad, je kunt samen bidden, de nood van de gemeente voor de Heere neerleggen, je kunt samen de de Heere prijzen!
En nog veel meer.
Dat is geen kerkdienst, en ook geen alternatief ervoor.
De Bijbel heeft het over samenkomen, dat hoeft dus niet speciaal over grote getale te gaan, soms zelfs twee of drie misschien?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Ukkie schreef:

Ik heb vragen gesteld in mijn familiekring. Er kwamen halve antwoorden, die vooral juist veroordelend waren richting de 'beelduitzenders' zonder een goed argument te hebben. Juist in de kring van niet-beelduitzenders werd het wel beelduitzenden als 'onheilig' etc bestempeld. Iets wat ik vaker zie gebeuren. Onder het mom van 'wij doen heel rechtzinnig', vooral veel vinden van anderen.
Plaats reactie