Beroepingswerk discussie [5]

Bezorgd

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:@Jantje, strategen met een bepaald doel voor ogen doen wel eens iets wat je niet verwacht.
Hier begrijp ik niets van. Kun je dat nader uitleggen?
Nee, want het is heel duidelijk wat ik zeg.
crossmountain

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
crossmountain schreef:
Jantje schreef in juni 2020 m.b.t. kandidaatstelling P.C. Vlot:
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
Verzucht @Jantje dit nu ook van de beroepbaarstelling van Ds. IJsselstein? Er zijn nogal wat (middel)grote gemeenten vacant: Genemuiden, Scherpenzeel, Middelburg Zuid, Waardenburg, Terwolde de Vecht, Tholen.
Zeker. Dat bedroeft mij ten zeerste.

Twee kanttekeningen daarbij.
Ten eerste: gezien de gezondheidsproblemen van mevr. IJsselstein is een grote gemeente wellicht te zwaar belastend.
Ten tweede: de combinatie van ds. IJsselstein en de gemeente van Waardenburg is even onwaarschijnlijk, als de combinatie ds. Vlot en Houten.
Dat deze predikanten en gemeenten niet samen kunnen gaan, vind ik echter heel erg, en ik hoop dat daar binnen het kerkverband meer aandacht aan besteed zal worden.
Jantje schreef: Aangezien onze gemeente helaas opnieuw een bedankje ontving, dit keer uit het grote Rijssen, hoopte ik dat er hier ook nog een ledenvergadering zou volgen. Maar voor volgende week heb ik nog niets gelezen of gehoord.

Misschien tussen Kerst en de jaarwisseling. Ik zou erg blij zijn als ds. IJsselstein onze nieuwe predikant zou worden.
@Jantje je stelt mij niet teleur! Ik waardeer altijd jouw echt oprechte liefde tot de breedte van de GG. Ik had zo'n reactie van je ook wel verwacht, maar wilde het toch even bevestigd hebben. Ik ken de gemeente van Waardenburg niet. Voor ds. Mondria had ik zeer diepe achting en de gemeente daar ook begrijp ik uit diverse bronnen. Het lijkt me dan ook niet eenvoudig om zijn plaats in te nemen, want bijna 2 generaties van de gemeente hebben jaar in, jaar uit onder Ds. Mondria gekerkt. Maar toch wéét de Heere ook welke prediking ook Waardenburg nu nodig heeft.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Fijn, die eensgezindheid! :super

Maar voor Waardenburg kan je natuurlijk ook Drachten of Wolphaartsdijk invullen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:@Jantje, strategen met een bepaald doel voor ogen doen wel eens iets wat je niet verwacht.
Maar wat is hier dan het doel van het strategen? Dat de uitzending in dit geval alleen live te volgen was? Of dat de betreffende kerkenraad een geldig argument had, waardoor de dominee overstag ging?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Maar wat is hier dan het doel van het strategen? Dat de uitzending in dit geval alleen live te volgen was? Of dat de betreffende kerkenraad een geldig argument had, waardoor de dominee overstag ging?
Soms moet je meeveren om mensen voor je te winnen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat begrijp ik. Maar hoe heeft de betreffende kerkenraad dat in dit geval dan volgens jou gedaan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

@Jantje:

Ik ben benieuwd hoe je jouw visie wilt effectueren. Dat was de vraag.

Ik noemde hoe het mijns inziens niet moet en Ad Anker meende daarin een verwijzing te zien naar een bestaande situatie. Dat is vervelend omdat dat helemaal niet de bedoeling was. Maar dat neemt niet weg dat het mij onduidelijk is hoe jij dit voor je ziet.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Dat begrijp ik. Maar hoe heeft de betreffende kerkenraad dat in dit geval dan volgens jou gedaan?
Gaat mij niet om iets specifieks of precies deze situatie, maar om gedrag dat ingezet wordt om macht of gezag uit te oefenen.
Je ziet dan soms verrassende dingen die je niet verwacht had. Maar daarna wordt de harde lijn gewoon doorgezet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:

Ik noemde hoe het mijns inziens niet moet en Ad Anker meende daarin een verwijzing te zien naar een bestaande situatie. Dat is vervelend omdat dat helemaal niet de bedoeling was. Maar dat neemt niet weg dat het mij onduidelijk is hoe jij dit voor je ziet.
Ik vind dat daar meer aandacht voor moet komen, omdat de verschillen snel oplopen, zeker de laatste 10 jaar. Het lijkt me daarom bijvoorbeeld heel goed dat de classis de preekbeurten regelt voor predikanten (of ze nu wel of niet in dezelfde classis werkzaam zijn, maakt daarbij niet uit). Dat zou dan tot gevolg hebben, dat als ds. G. Beens voor wil gaan in de classis Utrecht, de classis dit bepaalt, en hij bijvoorbeeld voorgaat in Houten. En andersom zou het ook kunnen gebeuren dat ds. Vreugdenhil een zondag in Waardenburg voorgaat. Daarmee zorg je ervoor dat de dominees meer in alle gemeenten voorgaan en voorkom je ook vriendjespolitiek van predikanten en voorkeuren of uitsluiting van kerkenraden.

Wat betreft je laaste alinea: Ik herken vaak dat je (al dan niet bewust) spreekt vanuit onverwerkte frustraties over de dingen die jij hebt meegemaakt. Van de week nog, toen je sprak over het ledenaantal.

Ik begrijp het enerzijds wel, maar anderzijds lijk jij je eigen persoonlijke ervaringen wel als 'norm' te hanteren voor alle problemen en onenigheden binnen andere gemeenten.

Je zou dat wel wat meer mogen nuanceren.
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 dec 2020, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Daarvan heb ik al gezegd dat dat juist is, hoewel ik niet geloof dat er sprake is van onverwerkte frustraties. Maar daar gaat het hier niet over. En in dat laatste geval is er reden te minder om te vragen naar de bekende weg.

En dat is geen antwoord op mijn vraag nu hoe jouw wens geeffectueerd moet worden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Sorry. Ik was nog niet klaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:

Ik herken vaak dat je (al dan niet bewust) spreekt vanuit onverwerkte frustraties over de dingen die jij hebt meegemaakt. Van de week nog, toen je sprak over het ledenaantal.

Ik begrijp het enerzijds wel, maar anderzijds lijk jij je eigen persoonlijke ervaringen wel als 'norm' te hanteren voor alle problemen en onenigheden binnen andere gemeenten.

Wie bepaalt of iemand spreekt uit frustratie? En dan ook nog onverwerkte?

En persoonlijke ervaringen als norm bestempelen, daar heb je zelf ook wel een jantje van.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:

Ik vind dat daar meer aandacht voor moet komen, omdat de verschillen snel oplopen, zeker de laatste 10 jaar. Het lijkt me daarom bijvoorbeeld heel goed dat de classis de preekbeurten regelt voor predikanten (of ze nu wel of niet in dezelfde classis werkzaam zijn, maakt daarbij niet uit). Dat zou dan tot gevolg hebben, dat als ds. G. Beens voor wil gaan in de classis Utrecht, de classis dit bepaalt, en hij bijvoorbeeld voorgaat in Houten. En andersom zou het ook kunnen gebeuren dat ds. Vreugdenhil een zondag in Waardenburg voorgaat. Daarmee zorg je ervoor dat de dominees meer in alle gemeenten voorgaan en voorkom je ook vriendjespolitiek van predikanten en voorkeuren of uitsluiting van kerkenraden.

Wat betreft je laaste alinea: Ik herken vaak dat je (al dan niet bewust) spreekt vanuit onverwerkte frustraties over de dingen die jij hebt meegemaakt. Van de week nog, toen je sprak over het ledenaantal.

@Jantje, dus je wilt dat de classis gaat bepalen waar predikanten voor gaan. Heilloze weg en kerkelijk echt onjuist. Mag dan een classis ook gaan bepalen dat een gemeente binnen een kerkverband MOET blijven? Hiermee zet je figuurlijk het mes op de keel van gemeenten en kun je over enige tijd echt gaan puin ruimen.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Slecht idee Jantje, dit vergroot de polarisatie denk ik. Niet doen. Laat gemeenten zichzelf blijven. Laat verschillen maar gewoon bestaan dat is niet erg zolang men elkaar kan verdragen in de kleine verschillen die er zijn.
Hollander

Bericht door Hollander »

Misschien goed om eens te verdiepen in het presbyteriale-synodale kerkstelsel en de historische wording hiervan.
Gesloten