Helemaal eens.Hollander schreef:Met dien verstande dat in de GG een groot tekort aan predikanten is. Dat zet solidariteit op dit punt al direct onder druk. Ik zou van harte voorstander zijn om kleine gemeenten te ondersteunen en zo deze gemeente ook te laten dienen door (deeltijd)predikanten.
Beroepingswerk discussie [5]
- FlyingEagle
Re: Beroepingswerk discussie [5]
Er zijn best grote kerken die een adoptiegemeente zouden kunnen nemen. Dus wat dat betreft, lijkt me dat een goed idee. Maar tot die tijd heb ik ook nog wel wat suggesties: Westzaan, Amsterdam-Noord, Arnhem.
- Delftenaar
Of een bijna vergeten gemeente als Deventer.
-
De offervaardigheid in de gemeente van Deventer is enorm! Met 39 (doop) leden bedroegen de totale inkomsten in 2019 € 45.567,00 = € 1.229,- per (doop)lid = € 11,81 per dienst o.b.v. 104 diensten (Vergelijk ik dat met bijvoorbeeld Rijssen Noord met 2.286 (doop)leden dan bedroegen daar de totale inkomsten € 670.060,00 = € 293,- per (doop)lid = € 2,81 per dienst. Dus Deventer geeft meer dan 4 keer zoveel! Deventer heeft 30% doopleden en Rijssen Noord 40%; dat verschil valt nogal mee. En voor wat betreft de kosten van eredienst en gebouw kost dat in Deventer € 650.- per (doop)lid en in Rijssen € 164,- per (doop)lid. Dus de kosten zijn in Deventer ook 4 keer zo hoog dan in Rijssen Noord.Delftenaar schreef:Of een bijna vergeten gemeente als Deventer.
Deventer houdt aan het einde van het jaar 34% "over" van hun inkomsten en Rijssen Noord 13%. Wat dat betreft met alle sympathie die jij en ik voor Deventer hebben vraag ik mij af of een kerstgift voor Deventer een goede keus is.
Maar ik ben direct voorstander van een landelijk vastgesteld traktement afhankelijk van de grootte van de gemeente en dat kleine gemeente steun krijgen van grote gemeenten.
Deventer lijkt me juist een uitstekende keus. Overigens is niet gezegd dat al die giften van gemeenteleden zijn. Wij zijn heus niet de eerste die zoiets hebben bedacht.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Verzucht @Jantje dit nu ook van de beroepbaarstelling van Ds. IJsselstein? Er zijn nogal wat (middel)grote gemeenten vacant: Genemuiden, Scherpenzeel, Middelburg Zuid, Waardenburg, Terwolde de Vecht, Tholen.Jantje schreef in juni 2020 m.b.t. kandidaatstelling P.C. Vlot:
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
-
- Verbannen
Zeker. Dat bedroeft mij ten zeerste.crossmountain schreef:Verzucht @Jantje dit nu ook van de beroepbaarstelling van Ds. IJsselstein? Er zijn nogal wat (middel)grote gemeenten vacant: Genemuiden, Scherpenzeel, Middelburg Zuid, Waardenburg, Terwolde de Vecht, Tholen.Jantje schreef in juni 2020 m.b.t. kandidaatstelling P.C. Vlot:
Inderdaad. Gezien de beroepen die wel/niet op de kandidaat worden uitgebracht, tekent zich precies af waar ik al bang voor was. Het is toch onvoorstelbaar, als er gebeden wordt om mannen die het Evangelie van vrije genade in de gemeenten mogen verkondigen en bepaalde smaldelen gaan er weer gewoon aan voorbij. Ik begrijp dat echt niet. En dat zal ik nooit begrijpen ook.
Twee kanttekeningen daarbij.
Ten eerste: gezien de gezondheidsproblemen van mevr. IJsselstein is een grote gemeente wellicht te zwaar belastend.
Ten tweede: de combinatie van ds. IJsselstein en de gemeente van Waardenburg is even onwaarschijnlijk, als de combinatie ds. Vlot en Houten.
Dat deze predikanten en gemeenten niet samen kunnen gaan, vind ik echter heel erg, en ik hoop dat daar binnen het kerkverband meer aandacht aan besteed zal worden.
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 dec 2020, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Er kunnen nog tweetallen en dus beroepen volgen. Wellicht begin van het nieuwe jaar.
-
- Verbannen
Aangezien onze gemeente helaas opnieuw een bedankje ontving, dit keer uit het grote Rijssen, hoopte ik dat er hier ook nog een ledenvergadering zou volgen. Maar voor volgende week heb ik nog niets gelezen of gehoord.
Misschien tussen Kerst en de jaarwisseling. Ik zou erg blij zijn als ds. IJsselstein onze nieuwe predikant zou worden.
Misschien tussen Kerst en de jaarwisseling. Ik zou erg blij zijn als ds. IJsselstein onze nieuwe predikant zou worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Zal hij ook blij zijn met jouw?Jantje schreef:Aangezien onze gemeente helaas opnieuw een bedankje ontving, dit keer uit het grote Rijssen, hoopte ik dat er hier ook nog een ledenvergadering zou volgen. Maar voor volgende week heb ik nog niets gelezen of gehoord.
Waarom méér aandacht? Enige nuchterheid kan geen kwaad. Ik vind het kwalijker als mensen proberen gemeenten daarin bij te sturen, leidende tot het ruineren van buurgemeenten. Het middel is erger dan de kwaal.
@WimAnker:
Waarom zulke suggestieve vragen? Het antwoord op de vraag is verder van geen enkel belang. Een dominee hoeft niet met iedereen blij te zijn. Hij moet gewoon zijn roeping uitoefenen en zich daar helemaal niet mee bezig houden.
@WimAnker:
Waarom zulke suggestieve vragen? Het antwoord op de vraag is verder van geen enkel belang. Een dominee hoeft niet met iedereen blij te zijn. Hij moet gewoon zijn roeping uitoefenen en zich daar helemaal niet mee bezig houden.
Ik vind het kwalijker als mensen proberen forummers daarin bij te sturen, leidende tot het ruineren van topics.. Het middel is erger dan de kwaal.DDD schreef:Waarom méér aandacht? Enige nuchterheid kan geen kwaad. Ik vind het kwalijker als mensen proberen gemeenten daarin bij te sturen, leidende tot het ruineren van buurgemeenten. Het middel is erger dan de kwaal.
@WimAnker:
Waarom nou zo onaardig doen?Wim Anker schreef:Ik vind het kwalijker als mensen proberen forummers daarin bij te sturen, leidende tot het ruineren van topics.. Het middel is erger dan de kwaal.DDD schreef:Waarom méér aandacht? Enige nuchterheid kan geen kwaad. Ik vind het kwalijker als mensen proberen gemeenten daarin bij te sturen, leidende tot het ruineren van buurgemeenten. Het middel is erger dan de kwaal.
@WimAnker:

Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Er zijn een paar mensen die graag willen dat ik bedank voor het forum. Daar zou ik mij vooral niet over opwinden, als ik jou was.
Maar het was natuurlijk een retorische vraag.
Maar het was natuurlijk een retorische vraag.

-
Hij heeft wel een wat andere verbondsvisie als jouJantje schreef:Aangezien onze gemeente helaas opnieuw een bedankje ontving, dit keer uit het grote Rijssen, hoopte ik dat er hier ook nog een ledenvergadering zou volgen. Maar voor volgende week heb ik nog niets gelezen of gehoord.
Maar toch mooi dat dit blijkbaar samen kan gaan.