COVID-19

Mannetje

Re: COVID-19

Bericht door Mannetje »

Hier gaat tot de vakantie alles digitaal, na de vakantie komen alleen de examenkandidaten naar school (dus de helft van de week geef ik dan gewoon les...).
- Niet meer zo actief -
Adje

Bericht door Adje »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:In Ierland hebben ze een gedetailleerde routekaart, met welke maatregelen van kracht zijn bij welk aantal besmettingen.

In Nederland reageert men vanuit de losse pols, en weet je van tevoren niet welk konijn men uit de hoge hoed van Rutte gaat toveren. Er zit geen lijn in, en de populatie weet van te voren niet waar men aan toe is met dit gezigzag.

Dat komt inderdaad in de richting van wanbeleid.
Gommers zei, vrijdag zien we het fout gaan, op zondag is er overleg en op dinsdagavond horen we hoe het verder moet.
Als ik zo zou handelen, zouden de patiënten onder mijn handen sterven.
Die routekaart werkt alleen als iedereen zich eraan houdt.
Bonny schreef:Een verstandig besluit, zo'n harde lockdown t/m 19 januari. De mensen kunnen hun eigen verantwoordelijkheid niet aan.
Er werd in eerste instantie een beroep gedaan op de intelligentie. Rutte gaat uit van mensen die redelijk en verstandig zijn.
Maar er komen steeds meer complotdenkers bij. En er zijn veel boze mensen die zich het recht toeëigenen om te demonstreren.
Herman schreef:Twee weken geleden kunnen ze niet eens bijvoorbeeld de kerstvakantie met een week verlengen en vandaag gaan ze voorstellen dat álles dicht moet.
In het OMT zitten allerlei verschillende adviseurs. Ik denk dat het veel uitmaakt naar wie er op dat moment geluisterd wordt. Wie heeft de meeste overtuigingskracht.
De adviseurs met de maatschappelijk en economische belangen of de medische adviseurs?

Maar ik geef het je te doen mensen. Hoe je het ook doet, je doet het nooit goed voor iedereen.
In deze ben ik het met Mara eens! Hoeveel dringende adviezen hebben Rutte en de Jonge de laatste maanden gegeven (onze kinderen hadden in het verleden eens zo slecht naar ons moeten luisteren...)?
Wat heeft de bevolking er mee gedaan? Wat hebben wij persoonlijk met die dringende adviezen gedaan? Wat hebben de kerken c.q. de kerkelijke gemeenten met die adviezen gedaan?

Gisteren las ik op de (open) facebookpagina van Gert-Jan Segers onderstaande column:

"Stilte!
We gaan weer in een lockdown en alles moet weer tot stilstand komen. De besmettingen zijn te veel, de druk op de zorg is te groot en de sociale en economische prijs die we daarvoor gaan betalen zal enorm zijn. Maar het komt toch echt door ons eigen gedrag.
Minister-president Rutte en minister De Jonge lijken wat dat betreft toch een beetje op twee schoolmeesters die geen orde kunnen houden. Ze schreeuwen ‘stilte!’ en in het kabaal van de klas is zelfs van die schreeuw weinig te horen. En ik schrijf dat zonder een spoor van leedvermaak, want daarvoor is de situatie veel te ernstig.
Deze vreemde tijd doet iets met ons. Zo goed als we in het voorjaar de Coronaregels gehoorzaamden en naar elkaar omkeken, zo anders werd het rond de zomer. Het ontzag voor het kabinet en wetenschappers sloeg bij heel wat mensen totaal om in diep wantrouwen en rauwe boosheid. Het zijn niet de eerste de besten die nu naar ‘de overheid’ kijken als een stel lieden die iedere ochtend opstaan met het vaste voornemen ons land weer eens een goede loer te draaien. Ik luister ook met verbazing naar de christelijke versies van complottheorieën waarin broeders en zusters veel te slecht van anderen denken en veel te hoog van zichzelf.
Deze tijd doet ook iets met onze onderlinge verhoudingen. Wat dat betreft zijn alle interne perikelen bij de collega’s van andere partijen een aardige reflectie van deze tijd. Zorgpersoneel heeft meer dan anders met agressie te maken en voor verschillenden van hen is dat de reden om de zorg te verlaten.
We communiceren in ons werk noodgedwongen ook meer dan anders digitaal. En ik heb digitale discussies zelden goed zien aflopen. We missen het normale leven, de normale ontmoetingen waarin we kleine irritaties even snel kunnen uitpraten voordat ze gaan etteren en daarna als een puist openbarsten. We missen de ontspanning om uit te gaan van goed vertrouwen van onze naasten en onze overheid. En als we alsnog een probleem hebben, missen we het relativeringsvermogen om onze schouders erbij op te halen.
Er is herrie in de klas en de schreeuw van de meesters om ‘stilte!’ vermengt zich slechts met andere kreten en leidt allesbehalve tot stilte.
In deze vreemde tijd moeten we het zonder onze zondagse diensten doen. Of hij ze miste, vroeg ik vorige week aan iemand. ‘Ik vind het heel erg om te zeggen, maar eigenlijk niet’, antwoordde hij. De livestream vanaf de bank of vanaf de keukentafel voldoet prima. Hij was zichzelf ook ernstig gaan afvragen wat het dan eigenlijk betekende om tot het Lichaam van Christus te behoren. En ik ben bang dat hij voor veel anderen spreekt.
Ook ik zeg geregeld dat ik de zondagse diensten mis, maar vooral omdat ik met mijn hoofd weet dat we elkaar ook echt nodig hebben om te blijven geloven. Zonder een zingende en verkondigende kerk, zonder brood en wijn verdampen mijn religieuze ervaringen tot een amechtig rookpluimpje dat door elke windvlaag zo weggeblazen wordt. Maar vóel ik dat nu ook echt?
Zondagmiddag hebben jongeren van de kring die Rianne en ik leiden kerstpakketten gebracht bij senioren van onze kerk. Het waren mooie ontmoetingen tussen twee generaties die er niet waren geweest als er geen kerk was. Het was mooi en ik was weer even blij dat we iets zichtbaar konden maken van wat de kerk is. En toch moet de kerk meer zijn dan dat.
In een samenleving waarin geschreeuwd wordt om ‘stilte!’ is er nauwelijks meer stilte. In een dagelijks leven dat gedomineerd wordt door pushberichten, appjes en vermaak is er nauwelijks meer een besef van de eeuwigheid. In een persoonlijk leven waarin onze waarde lijkt te worden bepaald door wat we doen, door wat we bezitten en door wat andere mensen van ons vinden, is er nauwelijks nog een besef van – wat Kierkegaard noemde – innerlijkheid.
En misschien is dat de gekte van deze vreemde tijd. We dreigen onze ziel te verliezen. Het zal daarom in onze samenleving en in ons eigen hart weer stil moeten worden. Met Kerst. In de kerk. In een lockdown.
Alleen dan kan de stem van de Eeuwige weer klinken."
(Deze column verscheen ook in het Nederlands Dagblad)
windorgel

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

helma schreef:Vanaf vanmiddag 12 uur zijn de Action winkels ook weer open. ::please
Mijn zoon was not amused...
Dat gaat niet lang duren...
Adje

Bericht door Adje »

windorgel schreef:
helma schreef:Vanaf vanmiddag 12 uur zijn de Action winkels ook weer open. ::please
Mijn zoon was not amused...
Dat gaat niet lang duren...
Er zijn maatregelen om dit tegen te gaan in de maak. Maar goed ook!
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

https://www.rd.nl/artikel/904837-rmu-we ... r-scenario

Artikel bespreekt de vraag of de overheid kan overgaan tot wettelijke verplichting tot vaccinatie. Conclusie is dat daar geen grondwettelijke bezwaren tegen zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/904837-rmu-we ... r-scenario

Artikel bespreekt de vraag of de overheid kan overgaan tot wettelijke verplichting tot vaccinatie. Conclusie is dat daar geen grondwettelijke bezwaren tegen zijn.
Kort door de bocht. Het gaat over deze vraag vanuit het perspectief van de werkgever-/werknemerrelatie. De vraag is met name of een werkgever het mag verplichten. Het antwoord is niet dat er geen grondwettelijke bezwaren zijn, maar dat er een botsing van grondrechten is, waarbij ook een ander recht kan prevaleren.
Overigens een zeer zorgelijke ontwikkeling, vind ik.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.rd.nl/artikel/904837-rmu-we ... r-scenario

Kort door de bocht. Het gaat over deze vraag vanuit het perspectief van de werkgever-/werknemerrelatie. De vraag is met name of een werkgever het mag verplichten. Het antwoord is niet dat er geen grondwettelijke bezwaren zijn, maar dat er een botsing van grondrechten is, waarbij ook een ander recht kan prevaleren.
Overigens een zeer zorgelijke ontwikkeling, vind ik.
Je slaat de paragraaf van Jochemsen over. Die zegt wel degelijk dat middels een wetsvoorstel de overheid algehele vaccinatieplicht kan afdwingen.
De volgende spreker gaat dan pas in op vaccinatie in relatie tot de werkgever.
De hoogleraar wijst wel op iets opvallends. Velen houden een vaccinatieplicht immers voor onmogelijk omdat hier een grondwetswijziging voor nodig zou zijn. Maar dat is een misverstand, stelt Jochemsen. De onaantastbaarheid van het lichaam staat weliswaar in de Nederlandse grondwet, maar in hetzelfde artikel staat ook dat de overheid in sommige gevallen wel degelijk in deze sfeer mag ingrijpen. „Een wetsvoorstel voor een vaccinatieplicht kan dus gewoon door een meerderheid van de Tweede Kamer worden aangenomen”, zegt Jochemsen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Herman schreef:Je slaat de paragraaf van Jochemsen over. Die zegt wel degelijk dat middels een wetsvoorstel de overheid algehele vaccinatieplicht kan afdwingen.
De volgende spreker gaat dan pas in op vaccinatie in relatie tot de werkgever.
De hoogleraar wijst wel op iets opvallends. Velen houden een vaccinatieplicht immers voor onmogelijk omdat hier een grondwetswijziging voor nodig zou zijn. Maar dat is een misverstand, stelt Jochemsen. De onaantastbaarheid van het lichaam staat weliswaar in de Nederlandse grondwet, maar in hetzelfde artikel staat ook dat de overheid in sommige gevallen wel degelijk in deze sfeer mag ingrijpen. „Een wetsvoorstel voor een vaccinatieplicht kan dus gewoon door een meerderheid van de Tweede Kamer worden aangenomen”, zegt Jochemsen.
Oké, je hebt gelijk. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het zover komt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik sta anders nergens meer van te kijken hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

eilander schreef: Oké, je hebt gelijk. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het zover komt.
Ik durf daar geen uitspraken over te doen. Ik heb weinig vertrouwen in de overheid, momenteel, dus het kan alle kanten op.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Ik durf daar geen uitspraken over te doen. Ik heb weinig vertrouwen in de overheid, momenteel, dus het kan alle kanten op.
De beste stuurlui staan altijd aan de wal.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Oké, je hebt gelijk. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het zover komt.
Als de vaccinatiegraad te laag is op basis van vrijwillige vaccinaties, sluit ik een verplichting niet uit.

Een aantal jonge mensen in mijn omgeving is depressief geworden of heeft alle zin in het leven verloren. Ook een aantal collega's heeft het nu erg zwaar. Ik ben dus voor eventuele plicht, als de vrijwillige opkomst te laag is, zodat mensen weer zonder beperkingen kunnen leven.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Ik durf daar geen uitspraken over te doen. Ik heb weinig vertrouwen in de overheid, momenteel, dus het kan alle kanten op.
De beste stuurlui staan altijd aan de wal.
Klopt. Aangezien Rutte de kapitein is zegt stuurman Herman dat hij de koers niet weet.

Ik weet er ook eentje: spuit elf geeft modder.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Klopt. Aangezien Rutte de kapitein is zegt stuurman Herman dat hij de koers niet weet.

Ik weet er ook eentje: spuit elf geeft modder.
Jij kunt vrij eendimensionaal naar dit probleem kijken, je hebt immers enkel je eigen belang af te wegen. De regering heeft ontelbaar veel belangen af te wegen en moet dus keuzes maken. En dat er verkeerde keuzes worden gemaakt is (achteraf) helder, maar het is in mijn ogen onjuist om de regering en andere overheden in de hoek te zetten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:En dat er verkeerde keuzes worden gemaakt is (achteraf) helder, maar het is in mijn ogen onjuist om de regering en andere overheden in de hoek te zetten.
Ik vraag me af of de opmerking 'ik heb weinig vertrouwen in de overheid' hetzelfde is als de overheid in een hoek zetten. Dat is wel een heel negatieve interpretatie van mijn woorden.

Ter verduidelijking. Dat ik van de overheid geen bescherming van christelijke waarden verwacht, is ingegeven door een decennialange afbraak van die christelijke waarden. Dat is ook de hoek waar een belangrijk deel van onze overheid zit, als het gaat om ethische dilemma's. Dus uit die hoek moet je het zien.
Plaats reactie