COVID-19

DDD

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

John Galt schreef:
Jeremiah schreef:
Bertiel schreef:na PVV, Groen Links nu ook PVDA die de kerk noemt...
zou me niet verbazen als de kerkgang opeens als ruilmiddel wordt gebruikt
Welnee. Het aandeel besmettingen in de kerken (of andere religeuze bijeenkomsten) is 0,4% van het totaal.

Bijna te verwaarlozen. ter vergelijking:

Thuissituatie (huisgenoten en partner, niet samenwonend) 52.0%
Bezoek in de thuissituatie (van of bij familie, vrienden, enz.) 21.9%
Werksituatie 14.0%
School en kinderopvang 8.5%
Verpleeghuis of woonzorgcentrum 4.7%
Vrijetijdsbesteding, zoals sportclub 1.7%
Woonvoorziening voor mensen met een beperking 0.9%

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 8_1159.pdf
Hoeveel procent van de bevolking gaat geregeld ter kerke? Als je dat meerekent, wordt het percentage natuurlijk wel hoger.
Dat is inderdaad een belangrijke nuancering. Ik ben heel benieuwd wat Valcke daarvan vindt. Ik kan zelf statistische afwegingen niet zo goed overzien, maar als in Nederland 10 procent van de mensen geregeld naar de kerk gaat, lijkt me dat veel. En als je het zo bekijkt, lijk je ineens op 4 procent te zitten. En dat voor een activiteit die toch niet bovenmatig vaak aan de orde is. Als je het dan vergelijkt met een werksituatie, dan zou de kans heel groot zijn. Ik begrijp daar eerlijk gezegd niets van en ik ga er voorlopig maar vanuit dat dit een statistische toevalligheid is.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Dat zijn toch bijna 2300 mensen. En dan vallen de niet geregistreerde besmettingen nog hier buiten.
Laag

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:Dat zijn toch bijna 2300 mensen. En dan vallen de niet geregistreerde besmettingen nog hier buiten.
De aantallen staan er gewoon bij, 820 vanaf 1 augustus, 85 de laatste week, rapport van 8 december.
Hoe komt u op die 2300?
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Het aantal besmettingen thuis is grofweg de helft, maar ergens is dat niet juist. Degene die de andere huisgenoten besmet heeft het virus zelf ergens anders opgelopen. In die zin kun je de besmette huisgenoten beter herleiden aan de omstandigheden waar de eerste persoon besmet is geraakt.

Stel je voor dat ik uit een gezin van zes kom en in de kerk besmet raak (of in de sportclub, of op school, of....). Eenmaal hoestend en proestend thuis zittend raken ook de andere vijf gezinsleden besmet.
Je kunt dan zeggen dat een besmetting in de kerk ( of de sportclub, school of.....) heeft plaatsgevonden en vijf besmettingen thuis.
Maar net zo goed kun je zeggen dat alle zes de besmettingen te herleiden zijn naar de kerk (of sportclub, school of ....). Dat is immers de bron waardoor die vijf anderen besmet raakten.
parsifal

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:Het aantal besmettingen thuis is grofweg de helft, maar ergens is dat niet juist. Degene die de andere huisgenoten besmet heeft het virus zelf ergens anders opgelopen. In die zin kun je de besmette huisgenoten beter herleiden aan de omstandigheden waar de eerste persoon besmet is geraakt.

Stel je voor dat ik uit een gezin van zes kom en in de kerk besmet raak (of in de sportclub, of op school, of....). Eenmaal hoestend en proestend thuis zittend raken ook de andere vijf gezinsleden besmet.
Je kunt dan zeggen dat een besmetting in de kerk ( of de sportclub, school of.....) heeft plaatsgevonden en vijf besmettingen thuis.
Maar net zo goed kun je zeggen dat alle zes de besmettingen te herleiden zijn naar de kerk (of sportclub, school of ....). Dat is immers de bron waardoor die vijf anderen besmet raakten.
Het is wel degelijk belangrijk, om te begrijpen hoe aantallen besmettingen te interpreteren. Ook zijn dit soort thuis-besmettingen extreem belangrijk bij het opstellen van maatregelen. Kan iedereen in huis iemand uitnodigen uit een willekeurig ander huishouden of kunnen twee huishoudens bij elkaar op bezoek maar houden ze ieder ander buiten? Voor veel huishoudens zijn thuis-besmettingen als de ziekte eenmaal binnen is moeilijk te voorkomen. Daarom is het belangrijk om de ziekte zoveel mogelijk buiten te houden.

Kijken naar eerste besmettingen in huishoudens of clusters van besmettingen wordt trouwens echt wel gedaan. Deels kun je de aantallen daarvan ook wel herleiden uit de aantallen inclusief de thuis-besmettingen. Al blijft het extreem lastig omdat "werkcontacten" veel makkelijker te traceren zijn dan "OV contacten" of "winkelcontacten".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Laag schreef:
Ambtenaar schreef:Dat zijn toch bijna 2300 mensen. En dan vallen de niet geregistreerde besmettingen nog hier buiten.
De aantallen staan er gewoon bij, 820 vanaf 1 augustus, 85 de laatste week, rapport van 8 december.
Hoe komt u op die 2300?
507000*0,004.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Die klopt dus niet.
refo

Bericht door refo »

Wij proberen de regels na te leven, maar jongens, jongens, wat een onbegrip.

Vrienden met negen kinderen: met de kerst komen alle kinderen! Dat zijn ze gewend. Je kunt toch niet zeggen dat ze niet mogen komen? Gevolg is een kerstdiner met mensen uit tien bubbels, waaronder diverse zorgmedewerkers.

Anderen: ik ben jarig geweest. Zaterdag komen de kinderen eten.

Oud iemand: ja hoor eens, ik ga niet alleen zitten, hoor.

Anderhalve meter? Nu ja, dat kan nu eenmaal niet hier.

Natuurlijk komt een besmetting van buiten, maar volgens mij vermenigvuldigt het zich in de gezinnen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

refo schreef:Wij proberen de regels na te leven, maar jongens, jongens, wat een onbegrip.

Vrienden met negen kinderen: met de kerst komen alle kinderen! Dat zijn ze gewend. Je kunt toch niet zeggen dat ze niet mogen komen? Gevolg is een kerstdiner met mensen uit tien bubbels, waaronder diverse zorgmedewerkers.

Natuurlijk komt een besmetting van buiten, maar volgens mij vermenigvuldigt het zich in de gezinnen.
Wat een ongelooflijke stompzinnige kortzichtigheid. Ik heb er geen goed woord voor over. Met zo'n mentaliteit zitten we niet tot 19 januari maar tot 19 maart in een lockdown.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Forummer

Bericht door Forummer »

Die mentaliteit is inderdaad niet goed. En wij proberen ook de regels strikt na te leven.

Toch wil ik het een klein beetje nuanceren. Wij mensen zijn wel geschapen als sociale wezens. Gelukkig lukken sociale contacten (tijdelijk) ook wel via de telefoon of met minder mensen, binnen de regels, en een stuk minder vaak dan voorheen.

Toch hebben wij bewust de regel wel een keer overtreden. Dat was bij een huwelijks jubileum. De bruid van het zoveel-jaar-getrouwde stel zat er even zo doorheen dat we in samenspraak met de familie hebben besloten om met wat meer mensen als toegestaan, daar thuis te gaan eten, lekker luxe laten bezorgen vanuit een restaurant.
Dit gaf haar toch even een feest gevoel en ze knapte er zichtbaar van op.

Nu wil dit niet zeggen dat wij dat elke week dan gaan doen, dit is eenmalig geweest, maar wel heel bewust. In dit geval was haar sociale "gezondheid" even belangrijker.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Ik begin mij werkelijk te storen aan mensen die aan de lopende band roepen 'het is geen griepje'.
Als het gaat over corona.

Allereerst wie 'je' achter de griep zet, heeft blijkbaar nog nooit goed de griep gehad. Mijn overbuurvrouw is 3 jaar geleden overleden aan een dubbele luchtweginfectie, het begon ook als een 'griepje'.

Onderschat het griepje maar niet. Ab oisterhaus schreef er in 2009 een boekje over. Titel: Het is maar een griepje. Over de dodelijkheid van influenza.
merel

Bericht door merel »

refo schreef:Wij proberen de regels na te leven, maar jongens, jongens, wat een onbegrip.

Toch vind ik het ook wel lastig. Naar ouders gaan wij niet met kerst. Wij hebben ook familieleden die geen partner en/of geen kinderen hebben, laten zij maar elkaar opzoeken. Wel gaan wij met tweede kerstdag en oudjaarsavond naar vrienden en nog een keer oliebollen bakken met familie. Bij het laatste kan je ook geen afstand houden. Nu weet ik wel dat degene met wie ik ga bakken ook al sinds maart thuiswerkt en (bijna) nergens komt. Dus al met al zoeken wij toch 3 bubbels op de komende twee weken.nu ik het zo lees valt het eigenlijk nog wel mee :)
helma

Bericht door helma »

Vanaf vanmiddag 12 uur zijn de Action winkels ook weer open. ::please
Mijn zoon was not amused...
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik vind het ook best pijnlijk: met kerst niet bij elkaar. Maar ik zit nog wel in volle klassen, want de toetsen en de examenklassen mogen doorgaan.
merel

Bericht door merel »

Zita schreef:Ik vind het ook best pijnlijk: met kerst niet bij elkaar. Maar ik zit nog wel in volle klassen, want de toetsen en de examenklassen mogen doorgaan.
Bij ons zijn de toetsen geschrapt tot nader orde. Alleen de examenklassen krijgen nog les op school.
Plaats reactie