COVID-19

Mara

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

windorgel schreef:Percentage positief wordt elke week bekend gemaakt. In juni rond de 0.6%, in oktober 18%, afgelopen week bijna 12%.
Delftenaar schreef:In ieder geval was de overgrote meerderheid negatief. Het percentage zal ergens tussen de 85 en 95 procent liggen denk ik.
Maar daarmee weet je nog niet alles. Er worden mensen besmet die helemaal geen klachten hebben, terwijl er ook mensen met milde klachten zijn, die zich niet laten testen.
Als je ervan uitgaat dat alleen mensen zich laten testen als ze wel klachten hebben, is het getal van de negatieven wel opmerkelijk hoog.
Maar als je zo de berichtgeving hoort, denk je, blijven er nog voldoende gezonde mensen over?
De stemming in Duitsland is heel somber.
In Zweden ligt de I C nagenoeg vol.
Nederland kijkt naar Duitsland, die een volledige lock down instelt.
In Nederland tot nu toe geen avondklok, vanwege de herinneringen aan de Tweede wereldoorlog.
Maar ik vrees dat we hier dan niet aan gaan ontkomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

In Nederland zijn toch niet zoveel coronapatienten op de IC?
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Dodo schreef:
DDD schreef:Is het niet erg aannemelijk dat mensen die bloed doneren, bovengemiddeld voorzichtig zijn? Dat zijn toch meestal fatsoenlijke mensen.
Als ik voor mezelf spreek, je ziet soms toch dingen over het hoofd. Ik ben dit jaar een keer weggestuurd bij de bloedbank, omdat mijn man hoestte. Dat zou ik zelf over het hoofd gezien hebben.
Dan kan niemand van ons gezin iets gaan doen, want wij zijn chronische niezers en hoesters.
Er zijn dit jaar heel veel hooikoortsklachten geweest, vanwege het droge weer, zei de longarts.
Mijn zoon zocht contact met zijn longarts wegens benauwdheid en zij adviseerde om de max dosering Ventolin te inhaleren en een extra allergietablet te nemen. Als het binnen 24 uur zou verminderen, was het geen COVID.
Zij zei dus niet, laat je testen.
Is er eigenlijk een percentage bekend van testers die negatief bleken te zijn? Ik bedoel, over de gehele periode, landelijk?
Ik ken nog steeds niet veel mensen die na een test positief waren nl.
Bij de vriendengroep van onze thuiswonende dochters is zeker meer dan de helft in de tweede golf positief getest.
Denk zelfs wel 75%. Allemaal niet tot mild ziek geweest. Een vader van 1 van de vriendinnen heeft wel een aantal dagen in het ziekenhuis gelegen.
Zorgelijker is dat in het verpleeghuis waar mijn schoonmoeder woont er besmettingen zijn bij personeel en bewoners en dit zich nog steeds uitbreid . De bewoners worden om de dag getest en tot nu toe is onze schoonmoeder steeds negatief. Dus wij gaan totaal in pak bij haar op bezoek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:
Jantje schreef:Zeker. Daarom schrijf ik ook tot driemaal toe: VEERE. Laat ik het zo zeggen: Veere ontspringt de dans tot nu toe steeds.
Gisteren toch niet meer. Hopen dat het vandaag minder is.
Klopt. Ik hoorde van een aantal besmettingen in een dorp hier vlakbij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

De reden dat de ziekenhuizen nu vol liggen is dat omdat het virus nieuw is niemand weerstand heeft. En in potentie dus iedereen ziek kan worden. Bij "gewone" ziektes zijn er altijd mensen die immuniteit hebben. Of omdat ze de ziekte gehad hebben (bv. een kinderziekte) of omdat ze gevaccineerd zijn. Dus is er af en toe iemand die een bepaalde ziekte krijgt en sterft het virus of andere ziekteverwekker daarna uit. Het botst als het ware tegen een muur op.

Nu covid. Iemand hiervoor schreef dat 15% van de bevolking het virus gehad kan hebben. Op 17 miljoen mensen zijn dat 2,5 miljoen personen. Laten we zeggen dat 2% van hen zulke ernstige klachten krijgen dat ze in het ziekenhuis opgenomen moeten worden. Dan spreek je ovet 51.000 mensen. Sinds maart is het virus een probleem. Dat zijn inmiddels 9 maanden. Even vergetend dat het rond afgelopen juni rustig was spreek je dan over 5.600 mensen per maand die ziekenhuiszorg nodig hebben. Het sommetje klopt niet helemaal maar geeft wel een idee.

Dus ja: er blijven zeker mensen gezond, of krijgen alleen een dag keelpijn ofzo. Als zeg de helft van de bevolking besmet is geweest is de pandemie wel voorbij.
Maar door de wet van de grote getallen ontstaat er toch druk op de zorg. Overigens helpt het niet dat Nederland heel weinig ic-bedden heeft (bezuinigingen...).
Habitat

Bericht door Habitat »

Ik ben lange tijd voorstander geweest van een overheid die een grote eigen verantwoordelijkheid bij de burger legt. Toch zie ik dat in deze coronacrisis mis gaan. Niet alleen in Nederland, ook in andere landen in noord-west Europa en in de VS. Mijn beeld gaat kantelen. Is in een dergelijke crisis een Aziatische aanpak niet toch beter?

(Nieuw-Zeeland en Australie tel ik even niet mee, dat zijn eilanden.)
parsifal

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:Ik ben lange tijd voorstander geweest van een overheid die een grote eigen verantwoordelijkheid bij de burger legt. Toch zie ik dat in deze coronacrisis mis gaan. Niet alleen in Nederland, ook in andere landen in noord-west Europa en in de VS. Mijn beeld gaat kantelen. Is in een dergelijke crisis een Aziatische aanpak niet toch beter?

Ik ben het hier deels mee eens. Zeker nu we weten dat er vaccins aankomen moeten we misschien wat meer prolife handelen. Ik denk dat we het meest van Taiwan kunnen leren, waar men niet zozeer harde maatregelen nam, maar vooral snel handelde. Noorwegen, IJsland en Denemarken is een vergelijkbaar verhaal. De grondwet blijven respecteren is echter ook heel belangrijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
Habitat schreef:Ik ben lange tijd voorstander geweest van een overheid die een grote eigen verantwoordelijkheid bij de burger legt. Toch zie ik dat in deze coronacrisis mis gaan. Niet alleen in Nederland, ook in andere landen in noord-west Europa en in de VS. Mijn beeld gaat kantelen. Is in een dergelijke crisis een Aziatische aanpak niet toch beter?

Ik ben het hier deels mee eens. Zeker nu we weten dat er vaccins aankomen moeten we misschien wat meer prolife handelen. Ik denk dat we het meest van Taiwan kunnen leren, waar men niet zozeer harde maatregelen nam, maar vooral snel handelde. Noorwegen, IJsland en Denemarken is een vergelijkbaar verhaal. De grondwet blijven respecteren is echter ook heel belangrijk.
Noorwegen en vooral Denemarken zitten ook gewoon in een flinke tweede golf. Het blijkt toch allemaal niet zo beheersbaar en maakbaar als velen dachten.
Wat mij betreft blijven de scholen open.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef:

Noorwegen en vooral Denemarken zitten ook gewoon in een flinke tweede golf. Het blijkt toch allemaal niet zo beheersbaar en maakbaar als velen dachten.
Wat mij betreft blijven de scholen open.
De golven in Denemarken en Noorwegen zijn echt wel een stukje lager dan in andere Europese landen. Na april is het aantal doden per week per miljoen inwoners nauwelijks boven de 12 gekomen in Denemarken.

Nieuw-Zeeland en Taiwan hebben waarschijnlijk onbereikbare cijfers, maar Denemarken wat echt niet veel voordeel heeft tov Nederland lijkt een meer pro-life beleid te hebben en met een vaccin in aantocht is Covid sterfgevallen nu voorkomen best belangrijk.

Wat scholen betreft. Het lijkt me geen slecht idee om wat van de zomervakantie richting kerst te verplaatsen in landen waar nu veel besmettingen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

www.nu.nl schreef:Er gaat in Nederland een harde lockdown van kracht die zeker tot en met 19 januari actief blijft, bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van de NOS. Scholen gaan dicht en moeten overstappen op online onderwijs, vrijwel alle niet-essentiële winkels moeten de deuren sluiten en ook gelegenheden als bioscopen en theaters gaan dicht.
Mijn primaire reactie: daar gaan we weer...
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik snap er weinig van. Twee weken geleden kunnen ze niet eens bijvoorbeeld de kerstvakantie met een week verlengen en vandaag gaan ze voorstellen dat álles dicht moet.

Dat komt toch dicht in de buurt van wanbeleid.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:
www.nu.nl schreef:Er gaat in Nederland een harde lockdown van kracht die zeker tot en met 19 januari actief blijft, bevestigen Haagse bronnen na berichtgeving van de NOS. Scholen gaan dicht en moeten overstappen op online onderwijs, vrijwel alle niet-essentiële winkels moeten de deuren sluiten en ook gelegenheden als bioscopen en theaters gaan dicht.
Mijn primaire reactie: daar gaan we weer...
Tja, een heisa. Morgen laatste schooldag hier. Wel heftig weer. En dat tot 19 januari.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

In Ierland hebben ze een gedetailleerde routekaart, met welke maatregelen van kracht zijn bij welk aantal besmettingen.

In Nederland reageert men vanuit de losse pols, en weet je van tevoren niet welk konijn men uit de hoge hoed van Rutte gaat toveren. Er zit geen lijn in, en de populatie weet van te voren niet waar men aan toe is met dit gezigzag.

Dat komt inderdaad in de richting van wanbeleid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Een verstandig besluit, zo'n harde lockdown t/m 19 januari. De mensen kunnen hun eigen verantwoordelijkheid niet aan. Ik zie dat ook om me heen: niet testen bij klachten, niet in quarantaine bij klachten of in afwachting van een uitslag. Nee, de mens is van nature niet geneigd om het goede te doen, dat blijkt maar weer.
The Groom's still waiting at the altar
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef:Ik snap er weinig van. Twee weken geleden kunnen ze niet eens bijvoorbeeld de kerstvakantie met een week verlengen en vandaag gaan ze voorstellen dat álles dicht moet.

Dat komt toch dicht in de buurt van wanbeleid.
Wanbeleid wil ik in deze crisis niemand aanwrijven. Ook Duitsland dacht aanvankelijk de tweede golf te bedwingen maar gaat ook in een complete lockdown.
Vanmiddag even de plaatselijke boekhandel spekken en een tandartsbezoek. Daarna gordijnen dicht, kaarsjes aan
en van de nood een deugd maken.
Plaats reactie