Beroepingswerk discussie [5]

Jantje
Verbannen

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

Het is misschien een goed idee dat de moderators zich gaan bezinnen op een nieuwe koerscorrectie. Ik wil ze daarbij wel van advies voorzien.

Ik heb me in de afgelopen 27 uren bewust afzijdig gehouden, en het beviel me uitstekend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
huisman

Bericht door huisman »

Terri schreef:Het is toch diep treurig zoals we elkaar bestoken en onder uit halen.
Ik begrijp oprecht niet hoe je 's avonds kunt slapen als je weer eens sneren en stekeligheden hebt uitgedeeld.
Het schijnt toch zo moeilijk te zijn voor sommigen om normaal, vriendelijk en zonder hatelijkheden te posten.
Onder het mom van?
Strijden voor de waarheid, je gelijk?
Neem een voorbeeld aan bv. Parsifal, hij blijft altijd correct en geeft z'n mening op een bescheiden manier weer.
Alles is al zo grimmig om ons heen..... ::please
Dat komt omdat wij niet meer luisteren naar de Opperste wijsheid.

34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.

Ik ben bang dat een groot deel van onze gezindte deze woorden niet begrijpt en er zelfs oneens mee is.

We zijn veel goddelozer dan wij beseffen. Laat toch Gods Woord het laatste woord hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Volgens mij is het vrij simpel. Er wordt hier (zo ongeveer de laatste ontopic post) gemeld dat een bepaalde predikant van de minder behoudende flank van de CGK 4 beroepen tegelijk heeft lopen. Ik neem aan dat wie het er hier allemaal over eens zijn dat de predikant en de gemeenten die hem beroepen niet (helemaal) aansluiten bij de doelgroep van ons forum. Daar wordt wat op gereageerd. Er wordt geopperd om een preek op te geven voor de preekluisterkring. Ik geef aan dat het niet verstandig is, omdat we met elkaar hebben afgesproken dat dit forum een bepaalde breedte heeft en dat we daar graag rekening mee blijven houden. In het draadje koerscorrectie is daar in 2011 iets over gezegd.
Het punt is dat een gesprek over het wel of niet passen binnen de doelgroep niet goed verloopt. Er is niet meer de wil om elkaar daarin te begrijpen. Ik heb niet lelijk gedaan over de predikant, niet lelijk over de gemeenten en ben dan duidelijk over de hier afgesproken koers. Degenen die zo ageren tegen mijn postings, of die van huisman bijvoorbeeld, moeten zich afvragen of ze hier wel passen. Als ze dat vinden zullen ze toch rekening moeten houden met die koers. En dan zijn opmerkingen over versmallingen uit de lucht gegrepen en onheus. War mij betreft is iedereen hier welkom dan. Dus toch een soort open toelatingsbeleid.
Jan Vogel

Bericht door Jan Vogel »

Ad Anker schreef:Volgens mij is het vrij simpel. Er wordt hier (zo ongeveer de laatste ontopic post) gemeld dat een bepaalde predikant van de minder behoudende flank van de CGK 4 beroepen tegelijk heeft lopen. Ik neem aan dat wie het er hier allemaal over eens zijn dat de predikant en de gemeenten die hem beroepen niet (helemaal) aansluiten bij de doelgroep van ons forum. Daar wordt wat op gereageerd. Er wordt geopperd om een preek op te geven voor de preekluisterkring. Ik geef aan dat het niet verstandig is, omdat we met elkaar hebben afgesproken dat dit forum een bepaalde breedte heeft en dat we daar graag rekening mee blijven houden. In het draadje koerscorrectie is daar in 2011 iets over gezegd.
Het punt is dat een gesprek over het wel of niet passen binnen de doelgroep niet goed verloopt. Er is niet meer de wil om elkaar daarin te begrijpen. Ik heb niet lelijk gedaan over de predikant, niet lelijk over de gemeenten en ben dan duidelijk over de hier afgesproken koers. Degenen die zo ageren tegen mijn postings, of die van huisman bijvoorbeeld, moeten zich afvragen of ze hier wel passen. Als ze dat vinden zullen ze toch rekening moeten houden met die koers. En dan zijn opmerkingen over versmallingen uit de lucht gegrepen en onheus. War mij betreft is iedereen hier welkom dan. Dus toch een soort open toelatingsbeleid.
Zo simpel als je het nu laat voorkomen is het niet.
Ik ben niet de enige die versmalling constateer.
Het heeft iets weg van de zgn. cancelcultuur.
Ook nu bezig je stevige woorden zoals ‘uit de lucht gegrepen’ en ‘onheus’.
Dat is jammer.

Dit is mijn laatste posting. Ik neem afscheid van dit ‘forum’.
Mistig

Bericht door Mistig »

Jan Vogel schreef:
Ad Anker schreef:Volgens mij is het vrij simpel. Er wordt hier (zo ongeveer de laatste ontopic post) gemeld dat een bepaalde predikant van de minder behoudende flank van de CGK 4 beroepen tegelijk heeft lopen. Ik neem aan dat wie het er hier allemaal over eens zijn dat de predikant en de gemeenten die hem beroepen niet (helemaal) aansluiten bij de doelgroep van ons forum. Daar wordt wat op gereageerd. Er wordt geopperd om een preek op te geven voor de preekluisterkring. Ik geef aan dat het niet verstandig is, omdat we met elkaar hebben afgesproken dat dit forum een bepaalde breedte heeft en dat we daar graag rekening mee blijven houden. In het draadje koerscorrectie is daar in 2011 iets over gezegd.
Dat is jammer.

Dat is jammer, maar te begrijpen...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Forummer

Bericht door Forummer »

Door de opmerking van DDD heb ik wat door het koerswijziging topic heengebladerd. Het is inderdaad opmerkelijk dat dit elke keer weer terugkomt. Ik had ook echt het idee dat het hier aan het versmallen was (heb zelfs ergens een opmerking gemaakt over de nadere reformatie van refoforum), maar nu ik een en ander gelezen heb, besef ik dat er van versmallen wat betreft het forum geen sprake is. Sterker nog, de moderators kunnen op basis van de regels soms zelfs strenger zijn dan dat nu gebeurd. Al haast ik mij om te zeggen dat ik het juist heel erg waardeer dat ze niet zo streng zijn. En ik wil dan ook gelijk benoemd hebben dat Ad Anker echt wel breder kijkt dan een aantal forumgebruikers.

Wat het meest aan het versmallen is dat is denk ik het begrip voor elkaar. Daarom kan het mijns inziens ook gemakkelijk gebeuren dat er wantrouwen ervaren wordt.

Alles terug ziende moet ik constateren dat ik (hoewel onbewust) ook een aantal malen de regels heb overtreden. Nu ik meer hierover gelezen heb, begrijp ik sommige opmerkingen beter.
Ik ga proberen om me er aan te houden.

Als we nu met zijn allen wat meer begrip voor elkaar kunnen opbrengen, ook voor het feit dat de refo-kring redelijk breed is, dan wordt het hier een stuk gezelliger. De moderators hebben in het verleden ook zo vaak hiertoe opgeroepen.

:dispute :tilt
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Jammer dat al de roeptoeteraars over deze dominee heel druk hadden met dit topic en geen woord zeggen over de preek uit de preekluisterkring aangedragen voor deze week.
Het lijkt alsof zij liever hun eigen gelijk hebben, het liefst enkel opkomen voor het gelijk van hun eigen flankje dan dat hun eigen heil en dat van hun naaste hun aan het hart gaat
En hier gaat de zuil mee ten onder, zo ging het met de GKN en de vrijgemaakten ook. Enkel hun eigen gelijk verkondigen, de anderen voor accentverschillen weg zetten en zo blijft er enkel een lege huls over. Ja dit kan naast linksom ook rechtsom.

Ik lees net in toegespitst een treffend citaat van C.S. Lewis uit z’n brieven uit de hel:
Het is de eindconclusie van Schroeflik:
Nergens hebben wij met ons verleidingswerk meer succes dan op de trappen van het altaar. .
Goeie zondag allemaal, Hij komt!
::bye
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Door de opmerking van DDD heb ik wat door het koerswijziging topic heengebladerd. Het is inderdaad opmerkelijk dat dit elke keer weer terugkomt. Ik had ook echt het idee dat het hier aan het versmallen was (heb zelfs ergens een opmerking gemaakt over de nadere reformatie van refoforum), maar nu ik een en ander gelezen heb, besef ik dat er van versmallen wat betreft het forum geen sprake is. Sterker nog, de moderators kunnen op basis van de regels soms zelfs strenger zijn dan dat nu gebeurd. Al haast ik mij om te zeggen dat ik het juist heel erg waardeer dat ze niet zo streng zijn. En ik wil dan ook gelijk benoemd hebben dat Ad Anker echt wel breder kijkt dan een aantal forumgebruikers.

Wat het meest aan het versmallen is dat is denk ik het begrip voor elkaar. Daarom kan het mijns inziens ook gemakkelijk gebeuren dat er wantrouwen ervaren wordt.

Alles terug ziende moet ik constateren dat ik (hoewel onbewust) ook een aantal malen de regels heb overtreden. Nu ik meer hierover gelezen heb, begrijp ik sommige opmerkingen beter.
Ik ga proberen om me er aan te houden.
Eerlijke reactie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Jan Vogel schreef:
Dat is jammer.

Jammer. Ik hoop dat je dat wilt heroverwegen. Ik denk ook dat er sprake is van versmalling, maar vooral van verharding. Maar je moet de woordkeus van een forumlid niet als norm gebruiken. Ik ben het helemaal met Terri eens.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jan Vogel schreef:
Dat is jammer.

Beste Jan, jij weet heel goed waar ik het over heb, neem ik aan. Jij hebt een forse uitspraak gedaan over versmalling hier. Ik herken dat niet, en zoals je ziet, meerderen niet. Dus uit de lucht gegrepen en onheus is op basis van feitelijke informatie over grondslag, regels en koers van dit forum.

Begrijp je wel waar mijn worsteling zit? Ik kan namelijk heel makkelijk voorspellen waar een bedoelde preekbespreking op uitloopt hier. In real live zou ik er heel graag over praten en dat zou nog een goed gesprek zijn ook, denk ik, maar hier gaat dat toch niet lukken. Je ziet bij deze 'pseudopreekbespreking', geïnitieerd door DDD dat er al harde woorden gesproken worden. Ik zie dat DDD dit ook al signaleert. Al is dat wel een vrucht van zijn eigen optreden hier. Ik hoop dat hij dat inziet.

Dus afscheid nemen is een eigen keus, maar geen doel van mijn duidelijke stellingname hier.
Terri

Bericht door Terri »

huisman schreef:
Terri schreef:Het is toch diep treurig zoals we elkaar bestoken en onder uit halen.
Ik begrijp oprecht niet hoe je 's avonds kunt slapen als je weer eens sneren en stekeligheden hebt uitgedeeld.
Het schijnt toch zo moeilijk te zijn voor sommigen om normaal, vriendelijk en zonder hatelijkheden te posten.
Onder het mom van?
Strijden voor de waarheid, je gelijk?
Neem een voorbeeld aan bv. Parsifal, hij blijft altijd correct en geeft z'n mening op een bescheiden manier weer.
Alles is al zo grimmig om ons heen..... ::please
Dat komt omdat wij niet meer luisteren naar de Opperste wijsheid.

34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
38 En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.

Ik ben bang dat een groot deel van onze gezindte deze woorden niet begrijpt en er zelfs oneens mee is.

We zijn veel goddelozer dan wij beseffen. Laat toch Gods Woord het laatste woord hebben.
Regelmatig wordt deze tekst gebruikt als het om het strijden voor de waarheid gaat.
De splitsing die hier aangegeven wordt is dat er een partij is die hoort bij de Heere Jezus waarvan zo treffend in Jesaja 53 getekend wordt hoe Hij zich gedraagt, bv: 'en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.'
De andere partij zijn helaas diegenen die bij de vorst der duisternis horen.
Ik vind het te ver gaan om deze tekst te gebruiken om jezelf te rechtvaardigen als je je onvriendelijk, snerend enz gedraagt.
Het stuurt me een bepaalde richting op, welke wij als christenen niet moeten bewandelen.
Ik denk dan bv ook aan bepaalde groeperingen in de moslim wereld die zich beroepen op teksten en zo hun daden goedkeuren.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zie dat er harde woorden gesproken zijn. Ik heb gedacht dat dit ligt aan mijn optreden hier, want ik ben altijd bereid om kritisch naar mijzelf te kijken én ik formuleer erg duidelijk en dat kan confronterend zijn, maar via pb heb ik van meerdere mensen begrepen dat dat niet zo is.

Ik kan er niets anders van maken.

Het probleem is, dat er sprake is van intolerantie over andersdenkenden. Die intolerantie vind je vooral in de uiterste rechterflank van de doelgroep van dit forum. Het deel van de doelgroep dat gematigder is, legt meer de nadruk op de vruchten van de heilige Geest dan op uitsluiting van andersdenkenden. En daar zit het probleem. Het is een geestelijk probleem.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jan Vogel schreef:
Dat is jammer.

Uitermate treurig dat je op deze wijze op een openhartige en duidelijke posting van Ad reageert.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Er is - terecht - intolerantie tegen denkbeelden, niet tegen personen. Er wordt geageerd tegen inhoud, niet tegen duidelijkheid of mate van confronteren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

@DDD: Ik denk dat je v.w.b. intolerantie gelijk hebt. Er is in de rechterflank een stroming die niet tolerant is richting christenen die een andere opvatting hebben over zaken die voor hen onbespreekbaar zijn.

Toch is deze intolerantie anders. Je moet intolerantie niet met intolerantie bestrijden. Juist in onze samenleving komt intolerantie juist van clubs die zich heel links profileren en vrijdenkend zijn. Dus de ruimte die deze intoleranten voorstaan is een enge, gebonden 'vrijheid'. Je bent daar pas vrij als je denkt zoals zij. En ik meen dat hier ook te zien.

Ik voel me hier echter vrij om te stellen dat preken uit een bepaalde denominatie niet passen in een preekluisterkring op dit forum. En dat heeft niets, maar dan ook niets met intolerantie te maken. Ik heb dat genoeg aangegeven.

En dat het een geestelijke strijd is, dit klopt.
Gesloten