Ad Anker schreef:DDD schreef:Ik geloof er trouwens niets van dat deze waarheden niet bij deze predikant te horen zijn, maar ik wacht eerst even af of iemand anders de onjuistheid van jouw bewering kan bewijzen.
Dat wachten heeft exact 30 minuten geduurd, gezien je volgende post. Ik heb een stukje beluisterd, maar zie niet dat de beweringen van huisman onjuist zijn. Integendeel. De notie dat we dood liggen in zonden en misdaden, dat er een wonder moet gebeuren in ons leven wil het wel zijn op onze reis naar de eeuwigheid lijkt ondergesneeuwd te worden door een dwalend mensenkind, dat verbondsmatig bij de gemeente behoort, en in het dwalen bemoedigd wordt door een genezende en vermanende Heere Jezus. Ik zie daar wel een theologisch onderscheid.
Ik ben direct heel voorzichtig in het be- en veroordelen. Het Woord van de Levende is in die dienst opengegaan. Het is echter niet om het even hoe dat Woord wordt uitgelegd en toegepast. Al gaat de Heere daarin ook Zijn wonderlijke weg.
Eens, ik heb het door @DDD geplaatste fragment beluisterd tot einde van de preek maar herken niets van de zaken die ik noemde.
Deze preek spreekt in de toepassing tot alle hoorders dat ze door Jezus geestelijk op de been zijn geholpen, Letterlijk zegt hij. Jezus zegt ik heb je gered maar welke kant loop jij nu op? Dan zal dit gaan over de dagelijkse bekering maar niet over het onderscheid dat erbij de hoorders ook zijn die op de brede weg wandelen op weg naar het eeuwig verderf en nog gered moeten worden.
Deze preek zegt tegen de hoorders eigenlijk het volgende: Wij zijn gered en lopen op de smalle weg maar loop je daar wel de goede kant op.
Dit soort van preken ken ik helaas maar al te goed. Het wonder is eruit.
Verder heeft deze predikant idd een fijne voordracht en dat zal zijn populariteit wel voor een deel verklaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.