Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:De beste man heeft in onze gemeente wel eens wat verteld hoe het er op de theologische school in Rotterdam aan toe gaat. Erg interessant! Ook toen viel wel het enigszins ouderwets taalgebruik op, terwijl het een jonge man is. Een hele vriendelijke man overigens
Dat heb ik inderdaad eens terug beluisterd. (Toen waren de preken nog via Kerkdienstgemist terug te luisteren... ;))
Forummer schreef:Jantje, even een eerlijke vraag. Zou het zo kunnen zijn dat je enigszins allergisch bent voor alles wat ook maar iets lijkt op kritiek richting de GerGem?
Ja, een beetje wel inderdaad. Ik zou graag zien dat de kritiek gegrond is. En bovendien: @DDD heeft vorige maand ook kritiek geleverd op deze student, terwijl hij niet eens een (gedeelte van) een preek gehoord heeft. Dat is dan helemaal niet gefundeerd, mijns inziens. Ik vond, op basis van wat ik hoorde van de student, de berichten hier in dit draadje lasterpraatjes. Ik mag dat vinden, want ik herken niet dat er ouderwetse zaken of bewoordingen genoemd werden. En dat, terwijl ik zelf heus wel weet dat er ook daadwerkelijk uitspraken van dominees zijn die niet meer van deze tijd zijn. Dat heb ik ook pasgeleden nog aangekaart (een dominee die sprak over 'jeugd, middelbaren van leeftijd en ouderdom', als aanspreektitel de gemeente).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:De constatering dat deze student opvallend veel ouderwetse woorden gebruikt, ook t.o.v. van andere studenten, is feitelijk juist en heeft als zodanig niets met laster te maken.
Ik zou dan graag horen wat die ouderwetse woorden zijn. Ouderwetse woorden die gelijk staan aan de tale Kanaäns, vind ik in ieder geval geen ouderwetse woorden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik begrijp werkelijk niet waarom Jantje dit weer moet oprakelen. Daar is die student echt niet mee gediend. Stop daar toch mee.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Ik begrijp werkelijk niet waarom Jantje dit weer moet oprakelen. Daar is die student echt niet mee gediend. Stop daar toch mee.
Inderdaad, enorm ouwewijvengezemel
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik begrijp werkelijk niet waarom Jantje dit weer moet oprakelen. Daar is die student echt niet mee gediend. Stop daar toch mee.
Het punt is dat ik graag zie dat de veroordelingen worden rechtgezet. Dat heeft niets met oprakelen te maken, maar eerder met terechtwijzing.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Maar het zijn toch geen inhoudelijke veroordelingen over beweringen als "slechte prediking" of "zware prediking" of wat dan ook? Het ging om het taalkleed van deze student en die is inderdaad behoorlijk afwijkend en ouderwetser van de gemiddelde GG-student. Dat is toch geen veroordeling die weer rechtgezet moet worden? Naar mijn ervaringen kloppen de beweringen overigens. Voor jongeren lastig luisteren.
Forummer

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:
Forummer schreef:De beste man heeft in onze gemeente wel eens wat verteld hoe het er op de theologische school in Rotterdam aan toe gaat. Erg interessant! Ook toen viel wel het enigszins ouderwets taalgebruik op, terwijl het een jonge man is. Een hele vriendelijke man overigens
Dat heb ik inderdaad eens terug beluisterd. (Toen waren de preken nog via Kerkdienstgemist terug te luisteren... ;))
Forummer schreef:Jantje, even een eerlijke vraag. Zou het zo kunnen zijn dat je enigszins allergisch bent voor alles wat ook maar iets lijkt op kritiek richting de GerGem?
Ja, een beetje wel inderdaad. Ik zou graag zien dat de kritiek gegrond is.
Dank voor je eerlijke antwoord. Ik zal het niet tegen je gebruiken. Ik waardeer je oprechtheid.

Ik wist niet dat eerder wel diensten (en blijkbaar ook de gemeente avond met student Middendorp) via internet terug geluisterd konden worden. Maar ja, wij kunnen met onze kerktelefoon meen ik 30 diensten terugluisteren, en anders bestel ik een CD na.

Zal eens informeren wat de reden is dat niet meer via internet terug te luisteren is. Zo erg lang is het ook nog niet geleden dat student van Middendorp bij ons geweest is. Dus die beslissing moet ergens in het afgelopen jaar genomen zijn, denk ik.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Het punt is dat ik graag zie dat de veroordelingen worden rechtgezet. Dat heeft niets met oprakelen te maken, maar eerder met terechtwijzing.
Ten eerste geloof ik er niets van dat ik iemand zou hebben veroordeeld zonder kennis te nemen van feitelijke uitspraken.

Ten tweede ben ik blij als er nu geen reden meer is tot ongerustheid op dit punt. Anders dan Jantje lijkt het mij logischer dat de betrokken student iets heeft bijgeleerd dan dat een medeforumlid zou liegen.

Los daarvan lijk je er geen rekening mee te houden dat predikanten, als ze gezegend zijn met onderscheidingsvermogen, verschil maken in hun optreden in de ene en in de andere gemeente. Dat gaat niet over kernzaken, maar over bijzaken. En als een kerkenraad vraagt om niet te lang of te kort of niet of wel in tale Kanaans te spreken, of je als voorganger begrijpt dat daarin een zekere voorkeur bestaat, dan zal een verstandige voorganger daar rekening mee houden.

Net zoals een verstandige luisteraar daar ook rekening mee houdt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat laatste zou kunnen. Dat heb ik zelf ook wel eens meegemaakt met een dominee die ik de ene week op de Veluwe hoorde in zijn toenmalige gemeente en de andere week toen hij in de gemeente van de plaats onzer inwoning preekte.

Ik hoorde de student gisterenavond in Nieuwer ter Aa. Ik weet niet waar @Silo hem gehoord heeft, want die is er tenslotte over begonnen.

Maar goed, ik wilde dit opmerken, en ik weet voor mezelf in ieder geval dat het Woord gebracht mocht worden, en dat het voor mij niet ouderwets klonk, maar eerder authentiek.

Overigens heb je letterlijk beweerd dat je de student nog nooit hebt gehoord. Dus je hebt geen letterlijke bijdrage kunnen gebruiken om je oordeel te vellen. Dat even ter nadrukkelijke aanvulling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Maar dat was mijn hele punt niet. Jij beschuldigt anderen, waaronder mij, van onverhoord en/of onjuist oordelen. Ik geloof er trouwens niets van dat dat terecht is. Dus daar krijg ik nog graag een voorbeeld van.

En ik heb je een andere mogelijke verklaring voor het verschil van inzicht voorgehouden, en ik ben blij dat je het er mee eens bent dat dit ook aan de orde kan zijn.

Het zou heel ongewenst zijn om mensen vast te pinnen op dingen die ze in het verleden onhandig deden. Sommige mensen weten zich gewoon geen houding te geven op de preekstoel. Dat is dan een kwestie van oefenen. Niet iedereen is een kanselredenaar. En voor mensen die het wel zijn, geldt eens te meer de waarschuwing van Jezus: Die meent te staan, moet opletten dat hij niet valt.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Maar dat was mijn hele punt niet. Jij beschuldigt anderen, waaronder mij, van onverhoord en/of onjuist oordelen. Ik geloof er trouwens niets van dat dat terecht is. Dus daar krijg ik nog graag een voorbeeld van.

En ik heb je een andere mogelijke verklaring voor het verschil van inzicht voorgehouden, en ik ben blij dat je het er mee eens bent dat dit ook aan de orde kan zijn.

Het zou heel ongewenst zijn om mensen vast te pinnen op dingen die ze in het verleden onhandig deden. Sommige mensen weten zich gewoon geen houding te geven op de preekstoel. Dat is dan een kwestie van oefenen. Niet iedereen is een kanselredenaar. En voor mensen die het wel zijn, geldt eens te meer de waarschuwing van Jezus: Die meent te staan, moet opletten dat hij niet valt.
die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.
Deze woorden passen beter in onze gezindte ;)
DDD

Bericht door DDD »

Een dominee met onderscheidingsvermogen zou daarin verschil kunnen maken. Hoewel ik vooralsnog meen, dat jouw uitspraak in geen enkele gemeente geschikt is, omdat het wel de primaire taak van een voorganger is om het evangelie duidelijk te brengen, wat onder andere betekent, dat ook een kind het kan begrijpen. Gelukkig is er in zo'n gemeente vaak ruim tien minuten langer voor de preek, zodat je eerst de onbegrijpelijke uitdrukking kunt noemen, en die daarna kunt toelichten.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Als men die uitdrukking al niet meer begrijpt, dan ben je wel ver van het padje af hoor. Dat is gewoon hedendaags Nederlands en zelfs een spreekwoord in onze taal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Is 'Zie toe' volgens jou gewoon Nederlands?

Ik zou zo graag eens een quiz ter synode afnemen. Maar dat geheel terzijde. In ieder geval, ik denk dat veel ambtsdragers dit nog wel kunnen begrijpen, maar de gemiddelde vmbo-er weet echt niet wat dit betekent.
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:Als men die uitdrukking al niet meer begrijpt, dan ben je wel ver van het padje af hoor. Dat is gewoon hedendaags Nederlands en zelfs een spreekwoord in onze taal.
Alleen de eerste helft wordt nog gebruikt: die meent te staan puntje puntje puntje.
Plaats reactie