Spurgeon is evenwichtiger dan dat er links en rechts wordt gedacht, lees z'n boeken over de gelijkenissen of de wonderen van Christus maar.-DIA- schreef: Het ligt voor de hand, dat we een uitleg zoeken die aansluit bij onze eigen beleving en onze eigen tijd. Als we wat ruimer denken, laten we ook Kohlbrugge (en Spurgeon etc.) ruimer denken. Ik geef nu een voorbeeld van Spurgeon: We kunnen zijn geschriften heel makkelijk zo lezen alsof er een vermogen in de mens wordt gelegd. Ik denk dat Spurgeon hierin verder ging dan Kohlbrugge, maar dit meen ik te constateren. Niet de geschriften van Kohlbrugge of anderen zijn op zich verkeerd, maar wat we erin leggen wel. We gaan immers uit van de reformatorische visie op de mens: Onbekwaam tot enig (geestelijk) goed en geneigd tot alle kwaad. We zijn echt geen Godzoekers die ons even laten overhalen door een ernstig appél van Spurgeon etc. Als we dat menen, dunkt me dat we dan misbruik maken van deze geschriften. Dat vereist dan een antwoord de vraag: Wat bedoelde de schrijver als hij een ernstig appél op de lezers deed?
Daarnaast is het juist wel dat appél van noodzaak. De Heere heeft beloofd door de dwaasheid van de prediking te werken. Niet omdat de desbetreffende predikant dit appél doet, maar omdat de Heere door zijn mond spreekt! Zie b.v. ook de DL over het bevel van geloof en bekering. Ds. L. Vroegindewei wijst in zijn verklaring van desbetreffend artikel naar Bostons' boek over het genadeverbond, het laatste hoofdstuk en dan zal je zien dat het appél juist een ontzettend belangrijk onderdeel van de prediking is.