Vragen die opkomen nav preken

J.C. Philpot

Re: RE: Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:
Isala schreef: Wordt dat een mannenmeeting? Zoja, dan ga ik een kopje thee drinken bij de wederhelft van Philpot :)
Wat mij betreft niet hoor! Zolang de vrouwen zich verre houden van alles wat naar 'heerschzucht' riekt zijn ze van harte welkom! En ik vermoed zomaar dat - bij haar eventuele aanwezigheid - de vrouw van @J.C. Philpot een levendige bijdrage kan leveren aan de discussie ;) Dus neem haar gerust mee als aspirant forummer!
@Isala is sowieso welkom om bij mevrouw Philpot een kopje thee te komen drinken (mevrouw Philpot houd zich verre van zakflacons en aanverwante vloeistoffen).

Mevrouw Philpot is in tegenstelling tot haar echtgenoot qua communicatie met name "face-to-face" actief, dus als ik haar als aspirant-forummer voordraag, zal ze heel haar leven aspirant blijven ben ik bang. Maar ze kan zeker een levendige bijdrage geven zo nu en dan ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door merel »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... n-verband/

Ik denk dat met name het antwoord op deze vraag van toepassing is in deze discussie. Ik hoop dat men hierdoor tot meer begrip komt voor verschillende standpunten.
Forummer

Bericht door Forummer »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5

22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Dit leert Hij je allemaal.
.....en het overtuigende werk van Gods Geest? En is Romeinen 7 nog een werkelijkheid? Ik ellendig mens omdat de vrucht van de Geest zo vaak bedekt is met mijn eigen stinkende vruchten. Het goede dat ik wil doe ik niet, en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik.
Dat was de praktijk bij Paulus en naar mijn stellige overtuiging bij al Gods kinderen.
Het één sluit het ander niet uit, misschien heb ik niet al te sterke woorden gebruikt, maar Hij helpt ivp vermaant, als je echt stinkende vruchten voortbrengt dan heb je de Geest niet Galaten 5
19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
Paulus worstelt, net als alle ware gelovigen, met zijn oude mens, zijn ik, zijn vlees, maar dat neemt niet weg dat de Geest je leert, je kunt het dus niet zelf, de vrucht van de Geest te dragen, dus niet voortbrengen, maar dragen.

Zie ook
Vraag 53
Wat gelooft gij van den Heiligen Geest?
Eerstelijk, dat Hij te zamen met den Vader en den Zoon waarachtigen eeuwig God is. Ten andere, dat Hij ook mij gegeven is , opdat Hij mij door een waar geloof Christus en al zijn weldaden deelachtig make , mij trooste , en bij mij eeuwiglijk blijve.
Zie ook
Romeinen 12

2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij. 3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.

Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel met er wordt niet goed gelezen.

Samanthi geeft iets aan, onderbouwd met bijbelteksten, dat wordt niet goed gelezen, vervolgens legt ze het duidelijk uit, compleet met bijbelteksten, daar worden andere dingen in gelegd, daar gaat ze tegen in met nog meer bijbelteksten omdat het lijkt dat men haar niet wíl begrijpen. En aan het eind van het liedje krijgt Samanthi naar haar hoofd dat ze bijbelteksten als een mitrailleur afvuurt.

Ik wil daarom toch wel even opkomen voor Samanthi. Zoals ik haar lees en begrijp is Samanthi iemand die dicht bij de Bijbel wil blijven. Dat siert haar.

Als mensen haar niet begrijpen en soms lijkt het bijna dat ze haar woorden in de mond leggen die ze absoluut niet gebruikt, dan vind ik dat kwalijk. Niet begrijpen kan, stel dan vragen ter verduidelijking, Samanthi is altijd bereid tot antwoord.

Ik begrijp haar vaak wel. Dus het kan niet alleen aan Samanthi liggen. Tenzij we beiden dezelfde afwijking hebben.. :humhihi
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... n-verband/

Ik denk dat met name het antwoord op deze vraag van toepassing is in deze discussie. Ik hoop dat men hierdoor tot meer begrip komt voor verschillende standpunten.
Waarom is dit van toepassing, merel?
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Ad Anker schreef:

Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Ukkie schreef:
Ad Anker schreef:

Volgens mij zou er dan meer begrip zijn voor elkaar. Ik denk dat merel dat bedoeld nu ik de vraag en antwoord gelezen heb. Echt lezenswaardig!
Laatst gewijzigd door Ukkie op 25 nov 2020, 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:

Samanthi geeft iets aan, onderbouwd met bijbelteksten, dat wordt niet goed gelezen, vervolgens legt ze het duidelijk uit, compleet met bijbelteksten, daar worden andere dingen in gelegd, daar gaat ze tegen in met nog meer bijbelteksten omdat het lijkt dat men haar niet wíl begrijpen. En aan het eind van het liedje krijgt Samanthi naar haar hoofd dat ze bijbelteksten als een mitrailleur afvuurt.

Ik wil daarom toch wel even opkomen voor Samanthi. Zoals ik haar lees en begrijp is Samanthi iemand die dicht bij de Bijbel wil blijven. Dat siert haar.

Als mensen haar niet begrijpen en soms lijkt het bijna dat ze haar woorden in de mond leggen die ze absoluut niet gebruikt, dan vind ik dat kwalijk. Niet begrijpen kan, stel dan vragen ter verduidelijking, Samanthi is altijd bereid tot antwoord.

Ik begrijp haar vaak wel. Dus het kan niet alleen aan Samanthi liggen. Tenzij we beiden dezelfde afwijking hebben.. :humhihi
Dank voor de toelichting. Dat helpt al. Waaruit blijkt dan dat degenen die reageerden niet goed gelezen hebben? Kun je dat ook nog toelichten?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
eilander schreef:Nou en? Dat maakt toch niet dat we alle citaten van deze mensen alleen maar mogen plaatsen als we ook een Bijbelse onderbouwing erbij zetten? Vandaar mijn pleidooi om het andersom te doen: Bijbels onderbouwen als je een citaat afwijst.
Wel anders zijn het citaten loos in de lucht. En wanneer een citaat gegeven wordt. Mag een ander vanuit de Schrift ook aantonen dat er haken en ogen aan zitten. Op een respectvolle wijze. Als je er de bijbelse onderbouwing vanuit de Schrift erbij geeft kan het eerlijk benadert worden. En ik neem aan dat wat van een oudvader geciteerd wordt, ook een onderbouwing vanuit de Schrift heeft. Net zo als hier ook van onsbonderbouwing vanuit de Schrift ( en niet smijten met teksten) gevraagd wordt als wij iets stellen.
Je hebt zo'n haast dat je niet eens door hebt dat je hetzelfde zegt als ik.

Ik interpreteer jouw tekst als volgt: je hoeft niet te onderbouwen als je een citaat niet afwijst maar als bewijs voert.
Ik zeg alles wat je plaatst. Of je nu afwijst of als bewijs aanvoert. Moet Bijbels te onderbouwen zijn. En als een oudvader, een moderne theoloog of welke ds iets zegt. Dan zal hij dat ook vanuut de Bijbel moeten doen of hebben gedaan. Dus oudvader x zegt dat de tekst dit of dat betekent.en daarom is dit of dat waar. Want het ius helemasl in lijn met dit en dat uit de Schrift.
Niet ik onderbpyw dit met citaat oudvader x die zegt dat er (ik noem iets geks) allerlei standen zijn. En dan punt.
Ik als tegenstander zou nl willen weten op grond waarvan die oudvader dat zegt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:
eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
eilander schreef:Nou en? Dat maakt toch niet dat we alle citaten van deze mensen alleen maar mogen plaatsen als we ook een Bijbelse onderbouwing erbij zetten? Vandaar mijn pleidooi om het andersom te doen: Bijbels onderbouwen als je een citaat afwijst.
Wel anders zijn het citaten loos in de lucht. En wanneer een citaat gegeven wordt. Mag een ander vanuit de Schrift ook aantonen dat er haken en ogen aan zitten. Op een respectvolle wijze. Als je er de bijbelse onderbouwing vanuit de Schrift erbij geeft kan het eerlijk benadert worden. En ik neem aan dat wat van een oudvader geciteerd wordt, ook een onderbouwing vanuit de Schrift heeft. Net zo als hier ook van onsbonderbouwing vanuit de Schrift ( en niet smijten met teksten) gevraagd wordt als wij iets stellen.
Je hebt zo'n haast dat je niet eens door hebt dat je hetzelfde zegt als ik.

Ik interpreteer jouw tekst als volgt: je hoeft niet te onderbouwen als je een citaat niet afwijst maar als bewijs voert.
Ik zeg alles wat je plaatst. Of je nu afwijst of als bewijs aanvoert. Moet Bijbels te onderbouwen zijn. En als een oudvader, een moderne theoloog of welke ds iets zegt. Dan zal hij dat ook vanuut de Bijbel moeten doen of hebben gedaan. Dus oudvader x zegt dat de tekst dit of dat betekent.en daarom is dit of dat waar. Want het ius helemasl in lijn met dit en dat uit de Schrift.
Niet ik onderbpyw dit met citaat oudvader x die zegt dat er (ik noem iets geks) allerlei standen zijn. En dan punt.
Oké, dan zijn we het niet helemaal eens. En ik kan slecht lezen...
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
eilander schreef:
Lilian1975 schreef:

Oké, dan zijn we het niet helemaal eens. En ik kan slecht lezen...

Geen probleem :)
Toch ergens vreemd. Als je het belang van oudvaders waarderen en kennen zo hoog hebt staan. Dan wil je toch niets anders dan de ander overtuigen van de waarde hiervan? Zeker als je er van uitgaat dat je gesprekspartner ook gewoon zo dicht mogelijk bij het Woord wil blijven.

Ps.ik ben iemand die niet met oudvaders is opgegroeid. En zou daar misschien veel van kunnen leren. Daar zit je ook een beetje voor op dit forum.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:

Dank voor de toelichting. Dat helpt al. Waaruit blijkt dan dat degenen die reageerden niet goed gelezen hebben? Kun je dat ook nog toelichten?
Vanwege het feit dat haar verweten wordt dat ze een overwinningsleven voorstaat. Terwijl ze dat niet zegt. Dan trek ik toch echt de conclusie dat er niet goed gelezen wordt. Ik heb dat overigens vaker gezien, al heb ik daar even geen voorbeelden van paraat.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Forummer

Bericht door Forummer »

Mij ontgaat ook heus wel eens iets, of ik vergeet te reageren. Door het eindeloze gequoot zijn we zo weer een paar pagina's verder. Of er is ondertussen weer iets anders geplaatst wat interessant is. Het forum gebruik vanaf een smartfoon zal daar ook aan bijdragen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik las 15 pagina's. Ik vind het een treurig gesprek, vol wantrouwen. Helaas is het draadje daarover gesloten, al heb ik geen idee waarom, maar ik zie het van beide kanten. Met wantrouwen bedoel ik in dit geval dat ik een aaneenrijging van misverstanden zie, vanwege een erg standplaatsgebonden interpretatie van wat de ander zegt.

Wat ik nog wil aanvullen, is dat in de prediking Gods geopenbaarde wil naar voren moet komen, en die is dat moordenaars en weet ik wie, zolang ze zich niet bekeren, het Koninkrijk van God niet zullen ingaan. Ondertussen weten we ook van David en van andere gelovigen, die wel vernieuwd maar ver van hun plaats waren. Maar dat zijn zeker geen normen voor de verkondiging of de toetsing van het persoonlijk leven.

Het kan misschien tot troost zijn dat de bijbelheiligen ook zondigden, maar de hoofdlijn is toch dat het onmogelijk is dat een goede boom slechte vruchten voortbrengt en een slechte boom goede vruchten.

En wat een bijeenkomst betreft: ik dacht dat ik wel positief had gereageerd.
merel

Bericht door merel »

Dat is inderdaad de treurige conclusie@DDD!
Ukkie schreef:
Ukkie schreef:
Ad Anker schreef:

Volgens mij zou er dan meer begrip zijn voor elkaar. Ik denk dat merel dat bedoeld nu ik de vraag en antwoord gelezen heb. Echt lezenswaardig!
Dat klopt inderdaad. Ik lees in diverse topics een groot wantrouwen naar de bedoelingen/ visie van een ander en dat sommige mensen (waaronder ikzelf) per gratie gedoogd worden op dit forum.

Ik denk dat dit antwoord heel duidelijk laat zien dat verschillen overbrugbaar zijn als men elkaar kan vinden in het geloof in Jezus Christus. Dat is het enige dat telt. Dan kan je ( uiteraard) discussiëren over bepaalde standpunten, maar dan mag er geen wantrouwen zijn jegens een ander.
Susanna

Bericht door Susanna »

KDD schreef:
Susanna schreef:
Veel teksten uit het Oude Testamenten waren vroeger een bemoediging voor mij. Terwijl ik nu na jaren de teksten heel anders lees omdat ik ze in de context lees en niet meer "hap snap". Ik hoop dat iemand anders hier meer over te zeggen heeft. Maar ik heb wel wat Bijbelteksten ingeleverd, teruggegeven aan de Heere.
Was dat omdat je ze verkeerd begrepen heb en je er meer licht over gekregen heb?
Ja
Plaats reactie