Over wat de betekenis en implicaties zijn van paragraaf 17, kan uiteraard gedicusseerd worden.Jantje schreef:Ik begrijp dat even niet. Je kent toch wel de verschillen in uitleg over paragraaf 17? Die zijn er tussen hedendaagse predikanten, bijvoorbeeld ds. A. Schot (GG) en ds. M.A. Kempeneers (CGK), maar ook tussen mannen als Spurgeon (die beleed dat alle jonggestorven kinderen zalig zijn), Brakel (die beleed dat kinderen van kerkelijke ouders zalig zijn, op grond van het genadeverbond) en Smijtegelt (die beleed dat enkel kinderen van gelovige ouders zalig zijn).eilander schreef:Dat kan, maar dat gebeurt dan op dezelfde dag als waarop ik mijn moderatorschap neerleg.Posthoorn schreef:Nee, dit is geen steentje, dit is een ornamentje, dat gemakkelijk verwijderd kan worden.eilander schreef:Niet mee eens. Verschil zondag 7 en zondag 23 is geen verwerping van een deel van een belijdenisgeschrift, dus die valt af.
Paragraaf 17 uit H1 van de Dordtse Leerregels mag wat mij betreft niet ter discussie worden gesteld. Eén steentje uit een bouwwerk trekken doet tenslotte het hele huis omvallen.
Daarover valt toch wel te discussiëren? Daarmee halen we geen steentje uit de belijdenisgeschriften hoor.
Overigens heb ik wel moeite met het feit dat pas gezegd werd dat de Zondagsafdeling over de Paapse Mis niet meer van deze tijd is. Dat is mijns inziens wel degelijk een aantasting van de grond van dat belijdenisgeschrift. Ik meen dat ik dat ook gemeld heb.
En verder ben ik het volledig eens met de bijdrage van broeder @Herman, in de afgelopen uren, vooral zijn laatste post.
Posthoorn heeft het echter over het verwijderen van paragraaf 17. Dan gaat het niet meer over hoe de opstellers deze paragraaf bedoelt hebben, maar om het ontkrachten van het paragraaf an sich.