Vragen die opkomen nav preken

samanthi

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
samanthi schreef:@Ad Anker, dat is niet het enige wat ik heb geschreven, maar ik bedoel er oa dit mee

1 Korintiërs 2

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
Je moet niet deze tekst uitspelen tegen Romeinen 7. Dat is niet fair.

Het lijkt wel of je strijdt voor het overwinningsleven. Dat is niet volgens Gods Woord.
Lees ook jij alles nog eens door, want dat doe ik geenszins, ik stop met deze discussie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
pierre27

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
samanthi schreef:@Ad Anker, dat is niet het enige wat ik heb geschreven, maar ik bedoel er oa dit mee

1 Korintiërs 2

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;

Het lijkt wel of je strijdt voor het overwinningsleven. Dat is niet volgens Gods Woord.
Lees ook jij alles nog eens door, want dat doe ik geenszins, ik stop met deze discussie.
Dat lijkt me verstandig Samanthi.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Susanna

Bericht door Susanna »

KDD schreef:
Susanna schreef:
KDD schreef:Een vraag:
We weten dat om de Schrift goed te begrijpen, moeten we een tekst in zijn context bestuderen. Maar is het mogelijk dat wanneer de Heere een tekst toepast aan iemands hart en ziel, dat die tekst buiten de context wordt gebruikt als we naar de Schrift kijken, maar in context gebruikt met betrekking tot het leven van een persoon aan wie het is gegeven?
De context is belangrijk voor het juist toepassen van Gods boodschap. Zou lezen in de context misschien een gevaar vormen voor dingen die wij hebben aangenomen?
Dat kan de strijd zijn - hebben we het ontvangen of aangenomen? De Schrift is er voor onderwijzing, bemoediging, en vermaning. Als het toegepast wordt als onderwijs, of bemoediging, of om te vermanen, zou de tekst buiten de context van de Schrift maar in de context van de persoon's leven kunnen zijn?
Veel teksten uit het Oude Testamenten waren vroeger een bemoediging voor mij. Terwijl ik nu na jaren de teksten heel anders lees omdat ik ze in de context lees en niet meer "hap snap". Ik hoop dat iemand anders hier meer over te zeggen heeft. Maar ik heb wel wat Bijbelteksten ingeleverd, teruggegeven aan de Heere.
Susanna

Bericht door Susanna »

Jantje schreef:

1 Korintiërs 2

Wat bedoel je met overwinningsleven?
Forummer

Bericht door Forummer »

Samanthi strijdt helemaal niet voor het overwinnings leven. Verschillende mensen hier lezen niet goed.

Ik vraag me wel eens af, met al onze tegenwerpingen en bezwaren, hoe goed en vroom het ook klinkt, voldoen we nog wel aan de opdracht om een zoutend zout en een stad op een berg te zijn? Wat gaat er van ons uit als we elkaar wantrouwen of verdacht maken?

Wijzen wij elkaar nog wel op Christus?

Begrijpen jullie mijn gedachten een beetje?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ukkie

Bericht door Ukkie »

[/quote]
De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5

22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Dit leert Hij je allemaal.[/quote]

.....en het overtuigende werk van Gods Geest? En is Romeinen 7 nog een werkelijkheid? Ik ellendig mens omdat de vrucht van de Geest zo vaak bedekt is met mijn eigen stinkende vruchten. Het goede dat ik wil doe ik niet, en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik.
Dat was de praktijk bij Paulus en naar mijn stellige overtuiging bij al Gods kinderen.[/quote]
Als ik dit lees spreek je tegen dat de Heilige Geest je de vrucht van de Geest leert en je helpt om je leven zoals Hij het wilt.[/quote]
Ik heb hier echt bezwaar tegen. Tegen deze opmerking en de manier waarop je dit uit. Ik lees dat absoluut niet terug. Het citaat van Luther is al genoemd. Er is een strijd tussen de oude en nieuwe mens. Het woordje helpen helpt ook al niet mee. Alsof de Heilige Geest ons helpt. Kom op Samanthi, dat is toch niet naar de aloude leer zoals we hier voorstaan. We komen het stuk der ellende nooit te boven. En toch: ik dank God. De Heilige Geest helpt ons niet, Hij vernieuwt.[/quote]

Waarom zou de Heilige Geest niet onze helper zijn?
Dat de Heilige Geest ons vernieuwd hoeft daarmee toch niet in tegenspraak te zijn.
Er staat toch ook in Hebreeën 13 vers 6 'de Heere is mij een helper' daarmee zeg je toch niet dat je jezelf wel kan helpen?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Volgens mij foutje gemaakt met quoten. :fi
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:Samanthi strijdt helemaal niet voor het overwinnings leven. Verschillende mensen hier lezen niet goed.

Ik vraag me wel eens af, met al onze tegenwerpingen en bezwaren, hoe goed en vroom het ook klinkt, voldoen we nog wel aan de opdracht om een zoutend zout en een stad op een berg te zijn? Wat gaat er van ons uit als we elkaar wantrouwen of verdacht maken?

Nee. Ik denk dat een forum daarvoor niet zo geschikt is. Ik heb bij jouw postings toch een beeld van kritische opmerkingen m.b.t. de bediening der verzoening in jouw gemeente. Dat beeld is wat gekleurd, maar zo gaat het op een forum, waar je de poster niet kent. Ik las vandaag nog dat je geen antwoord krijgt op je vragen. Dat heeft natuurlijk weinig van doen met het door jou genoemde licht en zout.

Ik lees de postings van Samanthi heel goed. Waaruit maak je op dat ik dat niet doe?
Susanna

Bericht door Susanna »

Herman schreef:Simul justus et peccator - M. Luther en de bevinding van alle heiligen met hem.
Luther zei de dingen zo kernachtig. Geroepen heiligen zijn tegelijkertijd gerechtvaardigd en nog steeds zondaars ( simul iustus et peccator).

Het begrip simul justus et peccator zou troost moeten geven - dat wil zeggen, ondanks dat ik mezelf als zondaar waarneem, ben ik in de ogen van God een rechtvaardige. Deze troost kan echter ontnomen wanneer simul justus et peccator wordt begrepen als twee voorwaardelijke kwaliteien in de mens. Deze beweging van het onvoorwaardelijke naar het voorwaardelijke en van het objectieve naar het existentiële kan mensen van troost beroven en dan is er een vermenging van wet en evangelie.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:Samanthi strijdt helemaal niet voor het overwinnings leven. Verschillende mensen hier lezen niet goed.

Ik kan jou totaal niet volgen dus ik begrijp je niet.
Terri

Bericht door Terri »

Ja.
Ooit was er een vertelsel over aparte zalen in de hemel.
Als ik soms hier lees hoe we elkaar bejegenen.....

De kreet overwinningsleven heeft helaas een wat negatieve lading, want er staan wel degelijk teksten in de Bijbel die daar naar verwijzen.
Om dat kort en bondig samen te vatten is niet gemakkelijk.
Het ik ellendig mens en het in Hem zijn we meer dan overwinnaars is allebei waar.
Leven we vanuit onze armoede of vanuit de overwinning?
Voor mij een worsteling, maar ik streep ze niet tegen elkaar weg, als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Pas had ik een gesprek met iemand hierover, ze stond eigenlijk heel negatief tegenover het overwinningsleven. We zijn met elkaar in gesprek geraakt, de Bijbel gepakt en kwamen tot de ontdekking dat we eigenlijk allebei hetzelfde dachten, alleen gaven we er andere woorden aan.
Heel verrijkend.
Persoonlijk denk ik dat dat beter in een 1 op 1 gesprek kan, hier vliegen we elkaar zo gauw in de haren.
samanthi

Bericht door samanthi »

@Ad Anker dit is echt het laatste,
Romeinen 8

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

Het hele hoofdstuk is waardevol.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:@Ad Anker dit is echt het laatste,
Romeinen 8

26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

Zeker. En zet een streep onder wat ik al aangaf. Lees de verzen ervoor met de kanttekeningen. Bevindelijke taal. Goed dat je hier mee afsluit.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef:@Ad Anker dit is echt het laatste,
Romeinen 8

Zeker. En zet een streep onder wat ik al aangaf. Lees de verzen ervoor met de kanttekeningen. Bevindelijke taal. Goed dat je hier mee afsluit.
::svp
alepha

Bericht door alepha »

Ik snap je heel goed Forummer. In de aangehaalde Bijbeltekst uit Romeinen gaat het enerzijds over Ik ellendig mens.. maar in een adem ook Ik dank God. Ik wil het voorzichtig zeggen, maar ik denk dat deze twee zaken wel eens teveel uit elkaar getrokken worden.
Zie ook https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16 ... en-7-en-8/
Plaats reactie