Vragen die opkomen nav preken

samanthi

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5

22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Dit leert Hij je allemaal.
.....en het overtuigende werk van Gods Geest? En is Romeinen 7 nog een werkelijkheid? Ik ellendig mens omdat de vrucht van de Geest zo vaak bedekt is met mijn eigen stinkende vruchten. Het goede dat ik wil doe ik niet, en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik.
Dat was de praktijk bij Paulus en naar mijn stellige overtuiging bij al Gods kinderen.
Als ik dit lees spreek je tegen dat de Heilige Geest je de vrucht van de Geest leert en je helpt om je leven zoals Hij het wilt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Simul justus et peccator - M. Luther en de bevinding van alle heiligen met hem.
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Herman schreef:Simul justus et peccator - M. Luther en de bevinding van alle heiligen met hem.
? :oO
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
samanthi

Bericht door samanthi »

Ukkie schreef:
Herman schreef:Simul justus et peccator - M. Luther en de bevinding van alle heiligen met hem.
? :oO
Rechtvaardiging en zondaar tegelijk
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Job 1: 21a: En hij zeide: Naakt ben ik uit mijner moeders buik gekomen en naakt zal ik daarheen wederkeren.

Prediker 5: 14: Gelijk als hij voortgekomen is uit zijner moeders buik, alzo zal hij naakt wederkeren, gaande gelijk hij gekomen was; en hij zal niet medenemen van zijn arbeid, dat hij met zijn hand zou wegdragen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
huisman

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
Forummer schreef:Waarom wordt er zo weinig over het werk van de Heilige Geest uitgelegd in de preek? Regelmatig zit ik bij wijze van spreken 'op het puntje van m'n stoel' als de Heilige Geest ter sprake komt in de preek, maar nooit wordt er uitleg aan gegeven. Ik zou graag meer horen over hoe de Heilige Geest werkt, als die in je hart mag wonen.
De Heilige Geest woont bij iedere gelovige, Hij helpt je te leven zoals God het wil, Hij troost je door teksten op te laten lichten, Hij onderwijst ook door Zijn Woord, Hij geeft woorden in je mond op momenten dat je dat nodig hebt, bijvoorbeeld in een gesprek met iemand.
Hij geeft vrucht,
Galaten 5

22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

.....en het overtuigende werk van Gods Geest? En is Romeinen 7 nog een werkelijkheid? Ik ellendig mens omdat de vrucht van de Geest zo vaak bedekt is met mijn eigen stinkende vruchten. Het goede dat ik wil doe ik niet, en het kwade wat ik niet wil, dat doe ik.
Dat was de praktijk bij Paulus en naar mijn stellige overtuiging bij al Gods kinderen.
Als ik dit lees spreek je tegen dat de Heilige Geest je de vrucht van de Geest leert en je helpt om je leven zoals Hij het wilt.
Laten wij maar ophouden. Op 90% van wat ik post ga jij niet in en nu haal je het begin van de discussie weer naar boven waar je al eerder op geantwoord had.

Deze wijze van discussiëren wekt bij mij wrevel en dan ben ik ook niet op mijn best. Lees Romeinen 7 en 1 Johannes 1:8 tot 2:2. Voor deze belangrijke zaken wil ik aandacht vragen omdat ze Bijbels zijn en omdat Gods kinderen vaak niet zo hooggestemd en tevreden zijn over hun strijd tegen de zonde en hun heilig wandelen voor Gods aangezicht. Dan mogen ze zichzelf terugvinden in Gods Woord en dat is moedgevend op de pelgrimstocht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

@huisman jammer dat je zo reageert, ik ben overal op in gegaan, maar je leest er iets anders in, echt jammer dat je wil blijven beweren dat het werk van de Heilige Geest kleiner is dan onze zonden en onze zondige aard.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef:@huisman jammer dat je zo reageert, ik ben overal op in gegaan, maar je leest er iets anders in, echt jammer dat je wil blijven beweren dat het werk van de Heilige Geest kleiner is dan onze zonden en onze zondige aard.
Doe dit toch niet, samanthi. Respecteer ook als iemand zegt dat het beter is om de discussie niet voort te zetten.
JCM

Bericht door JCM »

Ik heb altijd geleerd dat de Heilige Geest werkt door middel van de prediking van Wet en Evangelie. In die prediking wordt de Wet verkondigd en toegepast op de hoorders (waaronder jezelf) om te zien wie je als zondaar bent ten opzichte van de heilige God. En in die prediking wordt het Evangelie van een verzoend God in Christus verkondigd en toegepast op de hoorders (waaronder jezelf). Als dat niet aan de orde komt in de prediking, kan de Heilige Geest (met eerbied gesproken) ook niet persoonlijk werken, en is het geen bediening der verzoening.
Susanna

Bericht door Susanna »

KDD schreef:Een vraag:
We weten dat om de Schrift goed te begrijpen, moeten we een tekst in zijn context bestuderen. Maar is het mogelijk dat wanneer de Heere een tekst toepast aan iemands hart en ziel, dat die tekst buiten de context wordt gebruikt als we naar de Schrift kijken, maar in context gebruikt met betrekking tot het leven van een persoon aan wie het is gegeven?
De context is belangrijk voor het juist toepassen van Gods boodschap. Zou lezen in de context misschien een gevaar vormen voor dingen die wij hebben aangenomen?
KDD

Bericht door KDD »

Susanna schreef:
KDD schreef:Een vraag:
We weten dat om de Schrift goed te begrijpen, moeten we een tekst in zijn context bestuderen. Maar is het mogelijk dat wanneer de Heere een tekst toepast aan iemands hart en ziel, dat die tekst buiten de context wordt gebruikt als we naar de Schrift kijken, maar in context gebruikt met betrekking tot het leven van een persoon aan wie het is gegeven?
De context is belangrijk voor het juist toepassen van Gods boodschap. Zou lezen in de context misschien een gevaar vormen voor dingen die wij hebben aangenomen?
Dat kan de strijd zijn - hebben we het ontvangen of aangenomen? De Schrift is er voor onderwijzing, bemoediging, en vermaning. Als het toegepast wordt als onderwijs, of bemoediging, of om te vermanen, zou de tekst buiten de context van de Schrift maar in de context van de persoon's leven kunnen zijn?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:
Hij geeft vrucht,
Galaten 5

Ik heb hier echt bezwaar tegen. Tegen deze opmerking en de manier waarop je dit uit. Ik lees dat absoluut niet terug. Het citaat van Luther is al genoemd. Er is een strijd tussen de oude en nieuwe mens. Het woordje helpen helpt ook al niet mee. Alsof de Heilige Geest ons helpt. Kom op Samanthi, dat is toch niet naar de aloude leer zoals we hier voorstaan. We komen het stuk der ellende nooit te boven. En toch: ik dank God. De Heilige Geest helpt ons niet, Hij vernieuwt.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

samanthi schreef:@huisman jammer dat je zo reageert, ik ben overal op in gegaan, maar je leest er iets anders in, echt jammer dat je wil blijven beweren dat het werk van de Heilige Geest kleiner is dan onze zonden en onze zondige aard.
Lukt het nou echt niet om gewoon rustig, inhoudelijk en uitgebreid te discussiëren? Je gaat steeds frontaal in de aanval en schiet met one-liners. Dat geeft geen fijne sfeer.
samanthi

Bericht door samanthi »

@Ad Anker, dat is niet het enige wat ik heb geschreven, maar ik bedoel er oa dit mee

1 Korintiërs 2

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:@Ad Anker, dat is niet het enige wat ik heb geschreven, maar ik bedoel er oa dit mee

1 Korintiërs 2

12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
Je moet niet deze tekst uitspelen tegen Romeinen 7. Dat is niet fair.

Het lijkt wel of je strijdt voor het overwinningsleven. Dat is niet volgens Gods Woord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie