Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Als er nou eens een vooraanstaande dominee, bijvoorbeeld ds. Labee of ds. Van Eckeveld, zoiets schreef in een e-mail aan zijn collega's, dan kwam er misschien wat van de grond.

Maar de meeste predikanten zullen met een column van een lid uit een gemeente die bekend staat als gematigd en waar een predikant dient die ook al als gematigd bekend staat, niet veel doen.

Ze dronken een glas,
deden een plas
en alles bleef zoals het was.
Dat komt omdat de mensen die dit beleid bepalen het zelf het beste menen te weten. Zo simpel is dat. Dus als dan de helft van de leden van een gemeente vertrekt, dan is men blij met een zuiver overblijfsel.

Er valt met zulke mensen niet te redeneren, en er zijn ook geen moderatoren die de discussie kunnen stopzetten, want ze zijn grotendeels even extreem.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Bertiel schreef:Een column van André van Putten over zijn kerkverband
https://cip.nl/cip+/82491-velen-in-ons- ... HdEumLWz_8
Een column die mij verdriet doet. Ik proef wantrouwen richting het curatorium. Daarnaast geeft de persoon aan om iemand alsnog af te wijzen gedurende de studie. Denkt de persoon dit echt? Je hebt 3 jaar gestudeerd en krijgt dan te horen dar het curatorium je niet geschikt acht. Die klap is mijns inziens harder dan iemand niet tot de studie toe laten.

Daarnaast geeft hij aan dat de kerkenraad de roeping bevestigt bij het afgeven van een attest. Dat vraag ik me echt af of dit zo is.

Tevens heb ik wel eens begrepen dat een curatorium unaniem moet zijn wil men iemand toe laten tot de studie. Dat is denk ik goed en zal mogelijk de reden zijn dat het aantal toegelaten personen een stuk minder is dan de aanmeldingen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Piet Puk schreef:
Bertiel schreef:Een column van André van Putten over zijn kerkverband
https://cip.nl/cip+/82491-velen-in-ons- ... HdEumLWz_8
Een column die mij verdriet doet. Ik proef wantrouwen richting het curatorium. Daarnaast geeft de persoon aan om iemand alsnog af te wijzen gedurende de studie. Denkt de persoon dit echt? Je hebt 3 jaar gestudeerd en krijgt dan te horen dar het curatorium je niet geschikt acht. Die klap is mijns inziens harder dan iemand niet tot de studie toe laten.

Daarnaast geeft hij aan dat de kerkenraad de roeping bevestigt bij het afgeven van een attest. Dat vraag ik me echt af of dit zo is.

Tevens heb ik wel eens begrepen dat een curatorium unaniem moet zijn wil men iemand toe laten tot de studie. Dat is denk ik goed en zal mogelijk de reden zijn dat het aantal toegelaten personen een stuk minder is dan de aanmeldingen.
Ik heb er helemaal niks mee.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Als er nou eens een vooraanstaande dominee, bijvoorbeeld ds. Labee of ds. Van Eckeveld, zoiets schreef in een e-mail aan zijn collega's, dan kwam er misschien wat van de grond.

Maar de meeste predikanten zullen met een column van een lid uit een gemeente die bekend staat als gematigd en waar een predikant dient die ook al als gematigd bekend staat, niet veel doen.

Ze dronken een glas,
deden een plas
Dat komt omdat de mensen die dit beleid bepalen het zelf het beste menen te weten. Zo simpel is dat. Dus als dan de helft van de leden van een gemeente vertrekt, dan is men blij met een zuiver overblijfsel.

Er valt met zulke mensen niet te redeneren, en er zijn ook geen moderatoren die de discussie kunnen stopzetten, want ze zijn grotendeels even extreem.
Jammer eigenlijk dat Van Putten die column niet heeft ingediend in het RD. Dan had een vooraanstaand predikant er een reactie op kunnen geven. In Kampen zetten ze hem toch niet gelijk onder censuur.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
DDD schreef:

Ze dronken een glas,
deden een plas

Jammer eigenlijk dat Van Putten die column niet heeft ingediend in het RD. Dan had een vooraanstaand predikant er een reactie op kunnen geven. In Kampen zetten ze hem toch niet gelijk onder censuur.
Wat in het RD niet geplaatst kan worden komt op CIP. Dan snap je het wel.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ik vind het een hele goede, nette column.

Dit zijn vragen die breed leven binnen de GerGem. Dan kun je als kerkleiders toch niet "je kop in het zand blijven steken" ?

De nood ís hoog. Dat wordt zeer terecht opgemerkt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
pierre27

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:Ik vind het een hele goede, nette column.

Dit zijn vragen die breed leven binnen de GerGem. Dan kun je als kerkleiders toch niet "je kop in het zand blijven steken" ?

De nood ís hoog. Dat wordt zeer terecht opgemerkt.
We verschillen van mening, niks mis mee.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Toch heeft Forummer op het punt van de vragen die leven m.i. wel gelijk. Er is nog een groep kerkleden (vaak van wat oudere leeftijd) die vinden dat het curatorium 'te makkelijk' mensen toelaat en niet streng genoeg is. Maar onder de jongeren en jongvolwassenen zowel links, midden als rechts is er (misschien wel bijna unanieme) kritiek op de huidige handelswijze en het grote predikantentekort. Alleen degenen die erover de publiciteit zoeken komen vaak uit een bepaalde hoek. Dat zegt echter niet dat de vragen niet breed leven. Ik heb natuurlijk geen onderzoek gedaan onder de jongeren en jongvolwassenen. Maar ik kom wel dermate met deze groep in contact dat ik echt durf te zeggen dat de vragen (omtrent de handelswijze van het curatorium en de jaarlijkse karige opbrengst) echt heel breed leven. En het is jammer dat daar niets mee gedaan wordt. De GG verliezen jaarlijks duizenden (jonge!) leden vanwege het gebrek aan predikanten. Leden die niet vertrekken vanwege een zoektocht naar een makkelijke leer, maar na het trouwen kiezen voor een kerk met geen of minder leesdiensten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik pleit voor het verenigen van de curatoriumbezwaarden in zogenaamde conventikels. Dat is in het verleden ook wel succesvol gebleken.
Silo

Bericht door Silo »

Snap de kritiek wel. In heel classis Utrecht zijn nu ook zo weinig predikanten. Het is ongezond. Het gekke is dat we in de GG bij belijdenisdiensten niets zeggen over het hart, want we kunnen dan niet oordelen over het hart. Maar in het curatrium kan men wel in het hart kijken. Raar toch?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ze dronken een glas,
deden een plas
Hoe kijk jij hier eigenlijk naar Jantje?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:

Ze dronken een glas,
deden een plas
Hoe kijk jij hier eigenlijk naar Jantje?
Ik denk dat het aannemen van weinig studenten een andere oorzaak heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel

Bericht door windorgel »

Silo schreef:Snap de kritiek wel. In heel classis Utrecht zijn nu ook zo weinig predikanten. Het is ongezond. Het gekke is dat we in de GG bij belijdenisdiensten niets zeggen over het hart, want we kunnen dan niet oordelen over het hart. Maar in het curatrium kan men wel in het hart kijken. Raar toch?
Geen enkel curatoriumlid zal beweren dat hij in het hart kan kijken. Ik zou zeggen: ga eens een gesprek aan met een lid van het curatorium. Daar staan ze zeker voor open.
Ook goed om te lezen: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 52d4d6aa02
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:De GG verliezen jaarlijks duizenden (jonge!) leden vanwege het gebrek aan predikanten. Leden die niet vertrekken vanwege een zoektocht naar een makkelijke leer, maar na het trouwen kiezen voor een kerk met geen of minder leesdiensten.
Overigens maakt dat laatste binnen de GG ook nogal verschil. Het maakt nogal uit of je lid wordt in Scherpenzeel en Nijkerk of in Poortvliet of Nieuwerkerk (Zeeland), om maar eens wat te noemen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tom

Bericht door Tom »

Ik pleit voor:
- Een Deputaatschap Theologische School: deze beheert het curriculum en onderhoudt het contact met de docenten. Deze kan ook eventuele voorstellen aan de GS doen voor het aanstellen van docenten.
- Een curatoriumvergadering: Deze is samengesteld met 2 of 3 leden uit het bovenstaande deputaatschap voor de continuïteit. De overige leden rouleren per classis of PS.
- De docenten zijn niet bij de vergadering aanwezig als adviseurs. De docenten hebben al een vrij bepalende functie. De niet-roulerende leden kunnen alsnog zorgen voor continuïteit, evenwicht en evenredigheid.

Dit kan zorgen voor meer evenwicht en meer draagvlak onder de kerkleden.
Plaats reactie