Gereformeerde Gemeenten

refo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Piet Puk schreef:Ik heb een vraag (waarvan ik weet dat de persoon in kwestie gevoelig ligt, dus laten we het daar niet over hebben svp).

Ds. A. De Blois werd in 1956 afgezet door de classis Rotterdam, maar kreeg door dezelfde classis Rotterdam in 1967 eervol emeritaat. Weet iemand wat de reden hiervan was?
Van het eervol emeritaat staat vermeld dat het 'alsnog' verleend werd. Sommige officiële berichtgevingen leveren meer vragen dan informatie op.
Mistig

Bericht door Mistig »

refo schreef:
Piet Puk schreef:Ik heb een vraag (waarvan ik weet dat de persoon in kwestie gevoelig ligt, dus laten we het daar niet over hebben svp).

Ds. A. De Blois werd in 1956 afgezet door de classis Rotterdam, maar kreeg door dezelfde classis Rotterdam in 1967 eervol emeritaat. Weet iemand wat de reden hiervan was?
Van het eervol emeritaat staat vermeld dat het 'alsnog' verleend werd. Sommige officiële berichtgevingen leveren meer vragen dan informatie op.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0971a52da9
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0fbcedcd31
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 285708f24a
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 426d75aabc
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Mistig schreef:
refo schreef:

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0971a52da9
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0fbcedcd31
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 285708f24a
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 426d75aabc
Dank Mistig. Ik heb hierdoor wat aanvulling op informatie.

Mij blijft de vraag waarom pas in 1967 alsnog eervol emeritaat is verleend? Daarnaast lijkt me dat wanneer je predikantstitel door afzetting niet meer hebt je onmogelijk nog emeritaat kan verkrijgen.
Forummer

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:Taterataaaaaa! Taterataaaa...... extra nieuwsbulletin!

Onze verenigde, dappere forumstrijdkrachten hebben een grote overwinning geboekt en een niet meewerkende medeforummer tot de aftocht gedwongen.

Tateretaaaaa!
Het is waar. Al zou ik het anders uitdrukken. Zie ook bij de preek die ik gister mocht horen. En hierbij laat ik het voorlopig.

Bedoel je dat DIA voornemens is even een vakantie en/of pauze te nemen?

Overdreven reactie... :quoi

Al begrijp ik DIA echt niet altijd, van mij mag hij blijven hoor. Ik denk ook altijd dat ik me helder uitdruk, toch begrijpt ook niet iedereen dat. Misschien mogen we opmerken dat het begrijpend lezen er nog wel eens aan schort hier. Ook bij bijdragen van DIA, soms staat er best duidelijk wat hij bedoelt.

Misschien kan @Ad Anker een cursus lezen organiseren :)

Misschien mis ik dingen, waarom je zo moet reageren. Maar ik snap het niet :?:
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD

Bericht door DDD »

Bij de Elimkerk is geen geschilderd bordje, dat is dus onvergelijkbaar. Hier gaat het er om dat een kerk voor de periode van een jaar zijn gebouw beschikbaar stelt, en dan op het geschilderde groene bordje niet alleen de eigen kerkdiensten, maar ook die van de gastgemeente aankondigt.

Dat is best uitzonderlijk gastvrij.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Bij de Elimkerk is geen geschilderd bordje, dat is dus onvergelijkbaar. Hier gaat het er om dat een kerk voor de periode van een jaar zijn gebouw beschikbaar stelt, en dan op het geschilderde groene bordje niet alleen de eigen kerkdiensten, maar ook die van de gastgemeente aankondigt.

In Aalst kerkt de HHG in de GG, al vele jaren. Maar daar hebben ze geen extra naambordje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Bij de Elimkerk is geen geschilderd bordje, dat is dus onvergelijkbaar. Hier gaat het er om dat een kerk voor de periode van een jaar zijn gebouw beschikbaar stelt, en dan op het geschilderde groene bordje niet alleen de eigen kerkdiensten, maar ook die van de gastgemeente aankondigt.

Zelfs voor de eigen gemeente is daar geen bordje, volgens mij.
Aan gastvrijheid valt bij ons sowieso nog wel wat te winnen...
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mistig schreef:Aan gastvrijheid valt bij ons sowieso nog wel wat te winnen...
Hier op het dorp niet hoor. Het is in den lande algemeen bekend dat de koster hier ter plaatse zeer gastvrij is. Alle plaatsen zijn standaard vrij, ook zomers in het vakantieseizoen. Met als resultaat dat de voorste 6 banken 20 minuten voor de aanvangstijd al vol zitten met vakantiegangers.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mistig

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Mistig schreef:Aan gastvrijheid valt bij ons sowieso nog wel wat te winnen...
Hier op het dorp niet hoor. Het is in den lande algemeen bekend dat de koster hier ter plaatse zeer gastvrij is. Alle plaatsen zijn standaard vrij, ook zomers in het vakantieseizoen. Met als resultaat dat de voorste 6 banken 20 minuten voor de aanvangstijd al vol zitten met vakantiegangers.
Dat is bij ons niet anders hoor. Iedereen mag overal zitten. En je wordt welkom geheten. De kosters zijn ook zeer vriendelijk. Ook de nieuwe koster oogt vriendelijk.
En toch is het niet te vergelijken met de plaatselijke Hervormde Gemeente of de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt.
DDD

Bericht door DDD »

Onder de toren hangt toch een bordje?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Een column van André van Putten over zijn kerkverband
https://cip.nl/cip+/82491-velen-in-ons- ... HdEumLWz_8
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Als er nou eens een vooraanstaande dominee, bijvoorbeeld ds. Labee of ds. Van Eckeveld, zoiets schreef in een e-mail aan zijn collega's, dan kwam er misschien wat van de grond.

Maar de meeste predikanten zullen met een column van een lid uit een gemeente die bekend staat als gematigd en waar een predikant dient die ook al als gematigd bekend staat, niet veel doen.

Ze dronken een glas,
deden een plas
en alles bleef zoals het was.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

pierre27 schreef:
Wim Anker schreef:
eilander schreef:
pierre27 schreef:Neemt niet weg dat ik met GGotk eens ben dat Ds Kersten een en ander te verwijten viel.
Ge drukt u zacht uit, mijn waarde.
Als je nog eens wat leest in die oude Banieren, schrik je toch wel (opnieuw). Bewondering voor de Duitsers druipt ervan af. Het gaat echt veel verder dan bukken onder Gods slaande hand.
De naam ds. Kersten triggert wel een hele andere @Eilander dan de naam Prof. Wisse :haha
Ik vind het gewoon lastig, ik heb Ds Kersten als predikant hoog staan, dat laat niet weg dat mijn ogen niet sluit voor bepaalde gedragingen van hem. Ik heb er met mijn collega E. Bosma en oud-collega W. Fieret genoeg over geboomd.
Waarover wordt dan geboomd? Hoe waardeer je, in dit licht, de psalmen van David?
Mistig

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Onder de toren hangt toch een bordje?
Daar kom ik nooit binnen, maar ik zal eens opletten :)
GGotK

Bericht door GGotK »

Bertiel schreef:Een column van André van Putten over zijn kerkverband
https://cip.nl/cip+/82491-velen-in-ons- ... HdEumLWz_8
:banghead
Ieder die na het lezen van deze column denkt: "Kijk, weer iemand die tegen het curatorium aanschopt" wil ik graag het volgende voorhouden. In Mattheüs 7:1 wordt gesproken over (be-)oordelen. De kanttekenaren schrijven daar bij: "Oordeelt niet namelijk lichtvaardiglijk of verkeerdelijk... of ongegronde achterdocht. Anders is een oprecht oordeel van zaken waarvan men oprechte kennis heeft, als het tot een goed einde geschiedt, zo in het gericht als daarbuiten, niet alleen geoorloofd, maar ook geboden." Hebben de leden van ons curatorium werkelijk ‘oprechte kennis’ van de eigen persoonlijke bekering en roeping tot het ambt van een student?
Plaats reactie