Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Arja

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Arja »

Ik wil graag de avonddienst delen.
Ds. A.L. van Zwet (Putten)

Een levend geloof of een dood geloof.
Drie lijnen die nagegaan worden in de preek.
1. Geloof en redding (wat is een reddend geloof)
2. Geloof en liefde (Rachab, omzien naar de ander)
3. Geloof en gehoorzaamheid (Abraham in zijn volstrekte gehoorzaamheid aan God waaruit bewezen werd dat zijn geloof echt was)

Schriftlezing: Jakobus 2:14-26
https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 5660000759
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Gistermiddag 1 kor over het Heilig Avondmaal
Gistermorgen geschiedenis over de Bijl in het water. Ik blijf altijd de mooie lessen van het OT erg waarderen
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zondag 9 november 2020

Gisteren was het in de morgendienst leesdienst. Er werd een preek gelezen van ds. C. Sonnevelt uit Alblasserdam, die hier is terug te lezen: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/25279. Deze preek is speciaal geschreven voor de Week van het Leven in 2020.
De Schriftlezing was uit Job 10.
De tekstwoorden waren uit Job 10: 8-12: Uw handen doen mij smart aan, hoewel zij mij gemaakt hebben; tezamen rondom mij zijn zij, en Gij verslindt mij. Gedenk toch dat Gij mij als leem bereid hebt, en mij tot stof zult doen wederkeren. Hebt Gij mij niet als melk gegoten, en mij als een kaas doen runnen? Met vel en vlees hebt Gij mij bekleed, met beenderen ook en zenuwen hebt Gij mij samengevlochten; benevens het leven hebt Gij weldadigheid aan mij gedaan, en Uw opzicht heeft mijn geest bewaard.
Het thema was: Jobs bittere klacht, in het licht van:
1. Gods handen die zo’n pijn doen (vers 8);
2. Gods scheppingswerk dat zo mooi is (vers 9-11);
3. Gods weldadigheid die toch betóónd is (vers 12).
Er werd (in hoofd en hart) het volgende gezongen:
Psalm 103: 8 en 9 (vanwege het overlijden van een jonge vrouw van 23 jaar uit de gemeente; deze Psalm mocht door iedereen meegezongen worden)
10 geboden des Heeren: 9
Psalm 139: 8 en 9
Psalm 39: 8
Psalm 103: 7

In de avonddienst ging ds. J.B. Zippro uit Terneuzen in de gemeente voor. In deze dienst was Zondag 16 uit de Heidelbergse Catechismus aan de orde van behandeling.
De Schriftlezing was uit 2 Korinthe 5.
Het thema was: De dood, begrafenis en hellevaart van Christus, met daarbij drie aandachtspunten:
1. De noodzaak daarvan;
2. Het nut daarvan;
3. De troost daarvan.
Psalm 45: 1 en 2
Psalm 22: 8
Psalm 16: 3, 5 en 6
Psalm 31: 4
Psalm 118: 9

Het was een goede zondag, zowel de morgendienst alsook de avonddienst waren heldere en eenvoudige preken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
John Galt

Bericht door John Galt »

Zondagmiddag preekte kand. G. van Vliet bij ons over Gen 5:28,29: De troost van Lamech.

Kort samengevat:
Lamech put hoop uit de geboorte van zijn zoon. Maar is dit echte hoop? Of is het als een kusje op een zere knie van een kind: Het helpt natuurlijk niet echt, maar het is wel fijn?

Als we Gen 5 lezen, kunnen we neerslachtig worden. De mens wordt geboren en sterft. Veel meer is er niet over te zeggen. Terwijl de eerste verzen ons er nog herinneren hoe God alles had bedoeld. Het was Zijn bedoeling dat de mens zou genieten op de aarde, maar het is hard werken, en bovendien is de aarde ook nog door God vervloekt. Krijg je dan geen gevoel van zinloosheid? Waar doe je het allemaal voor? Dan heb je behoefte aan troost. In het begin van h6 lezen we hoe de mensheid dat probeert: het overschrijden van goddelijke regels en grenzen. Ultieme vrijheid. Maar er blijft alleen slechtheid over (6:5).

Maar hoe kan Lamech zich nu laten troosten in deze slechte wereld? Waarom zou zijn kind het verschil maken? Als we ons afvragen: Waarom werkt het wel, zo’n kusje bij een kind? Is het antwoord: Als je je gezien en geliefd voelt, kun je veel meer aan. Zou het niet zo zijn dat Lamech zich door de geboorte van Noach geliefd en gezien voelde door God? Is hij getroost omdat deze zoon hem herinnerde aan Gods belofte in het paradijs? Dan is zijn hoop terecht en is die niet beschaamd. In die tijd veranderde er nog niets. Na de zondvloed kwamen geweld en zonde weer net zo hard terug. Maar om echt getroost te worden, moeten we kijken naar het nageslacht van Noach. Zie op Jezus: “Deze zal ons troosten.”
Who is John Galt? :quoi
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zondag 15 november 2020

Afgelopen zondag ging in beide diensten emerituspredikant ds. M. Karens uit Middelburg in de gemeente voor.

In de morgendienst was de Schriftlezing uit Matthéüs 4: 23 t/m Matthéüs 5: 12.
De tekstwoorden waren genomen uit Matthéüs 5: 3: Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Het thema voor de prediking was: Zalige armen! Dit was onderverdeeld in drie gedachten:
1. Wie er zalig spreekt.
2. Wie er zalig zijn.
3. Waarom ze zalig zijn.
Psalm 89: 7
Psalm 119: 83
Psalm 72: 7
Psalm 40: 8
Psalm 146: 3

In de middagdienst was Zondag 17 uit de Heidelbergse Catechismus aan de orde van behandeling.
De Schriftlezing was genomen uit 1 Korinthe 15: 1-26.
Het thema voor de prediking was: Het rijke nut van Christus’ opstanding. Dit was onderverdeeld in vier gedachten:
1. De overwinning
2. De rechtvaardiging
3. De heiliging
4. De wederopstanding
Psalm 118: 11
Psalm 115: 9
Psalm 21: 4 en 5
Psalm 68: 10
Psalm 16: 6

Beide diensten waren zeer evenwichtig en helder, de ochtenddienst was meer bemoedigend van aard en de middagdienst meer onderwijzend. Van harte aanbevolen: https://saronkerk.nl/kerk/recente-preken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Jantje schreef:Zondag 15 november 2020
Beide diensten waren zeer evenwichtig
Soms word ik moe van het feit dat mensen altijd maar dit moeten benoemen. Dan denk ik, dat is toch niet waar het om draait? Het gaat er toch niet om of een dominee evenwichtig is? Alleen maar in hokjes denken is dat. Vat het niet persoonlijk op, maar het gaat om het geloof in Jezus Christus. En zonder dat ik daarover persoonlijk wil oordelen.

Het gaat voor mij gevoel alleen maar om doctrines en dogmatiek op RF. De farizeeën en sadduceeën deden dit ook, twisten over van alles en nog wat, zonder geloof. En niet dat ik nou alles zo goed weet, ik laat me ook wel eens uit over het een en ander.

Persoonlijk vind ik RF leuk om een praatje over wat algemene zaken, maar qua geloof word er zo verschillend gedacht dat het voor mij niet zo verrijkend meer is. Wellicht dat er wel andere zijn die het wel als verruimend ervaren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Dienst: ds. J. R. van Vugt (Doopdienst). Doop van mijn 2 kleine oud-oom-zeggertjes
Schriftlezing: Genesis 13
Zingen
Psalm 37: 1
Psalm 1: 1
Psalm 105: 5
Psalm 134: 3
Psalm 73: 14
Psalm 37: 6
Tekst: Mattheüs 5: 5 - Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk (de aarde) beërven. Thema: De keuze van Lot en de belofte van God
De belofte van God en de Beloofde van God. Al in dit schriftgedeelte strijd van de duivel tegen het zaad van Abraham. Abraham riep God aan. Dwz: 'zijn leven in dienst van God stellen'.
1) Lot kiest en verliest
Lot maakt een keuze. Hij laat niet de keuze aan Abraham. Kunnen wij wel de minste zijn? Lot gaat wonen aan de grens van het grondgebied van het beloofde land. Niet in gebed, met een keuze met God. Lot heeft dagelijks zijn ziel gekweld. Welke keuzes maken wij? Dragers van de belofte. Wie de doop en de belofte van God verwerpt en het bloed van Christus verwerpt, is als Lot.
2) Abram verliest en wint alles
God zegent Abraham. En heeft beloften voor iedereen die het Woord horen. Die worden geroepen tot dat Koninkrijk. Van nature kunnen wij niet binnengaan. Alleen als wij ingeplant worden als ranken in die ware Wijnstok.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Soms word ik moe van het feit dat mensen altijd maar dit moeten benoemen. Dan denk ik, dat is toch niet waar het om draait? Het gaat er toch niet om of een dominee evenwichtig is? Alleen maar in hokjes denken is dat. Vat het niet persoonlijk op, maar het gaat om het geloof in Jezus Christus. En zonder dat ik daarover persoonlijk wil oordelen.

Het gaat voor mij gevoel alleen maar om doctrines en dogmatiek op RF. De farizeeën en sadduceeën deden dit ook, twisten over van alles en nog wat, zonder geloof. En niet dat ik nou alles zo goed weet, ik laat me ook wel eens uit over het een en ander.

Persoonlijk vind ik RF leuk om een praatje over wat algemene zaken, maar qua geloof word er zo verschillend gedacht dat het voor mij niet zo verrijkend meer is. Wellicht dat er wel andere zijn die het wel als verruimend ervaren.
Ik zou de topics vooral gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Waar ging de preek bij jou gisteren over?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:

Ik zou de topics vooral gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Waar ging de preek bij jou gisteren over?
Ik blijf liever anoniem :)
Maar ik zal je misschien vandaag wel een pb sturen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Van vier preken die ik gisteren mocht horen zal ik er eentje noemen.

Het was een preek die ik had opgeslagen en 's middags heb beluisterd.
Een preek van ds. G. Hoogerland.

Zijn tekst was 2 Thessalonicenzen 2:3
Dat u niemand verleide in enigerlei wijze; want die komt niet tenzij dat eerst de afval gekomen is, en dat geopenbaard is de mens der zonde, de zoon des verderfs.
Het thema was:
DE TOEKOMST VAN DE HEERE JEZUS CHRISTUS
a. De waarheid van Christus' komst
b. De voorafgaande grote afval
c. De openbaring van de antichrist

Ds. vroeg zich af of we niet in de tijd van de grote afval zouden leven. Wanneer begon die eigenlijk? Ds. keek terug naar de tijd van de verlichting, de 19e eeuw, toen de wetenschap zich boven het Woord plaatste. Al de eeuwen daarvoor stond het Woord boven de wetenschap maar sinds de verlichting is het Woord niet meer leidinggevend in de wetenschap, maar het Woord dienst zich aan te passen voor de wetenschap. ds. noemde de Schriftkritiek. Het denken van de mens die zich niet meer onderwerpt aan de oude leer. Die mens wil iets waar 'hij zich goed bij voelt'.
Dan ging de dominee in op de tekenen der tijden. Hij kon voor de wereld geen optimistisch beeld zien. Een doorgaande verharding en dit gaat leiden om plaats te maken voor de antichrist. De wederhouder* wordt weggenomen te zijner tijd. Uit heel de preek was duidelijk hoe hij onze tijd zag als een zeer ernstige tijd. We moeten ons voorbereiden op verdrukking en vervolging. Als iemand iets zegt wat in overeenstemming is met de Waarheid komt daar heel de wereld tegen op.
Voorts wees hij op dat de antichrist zich plotseling op de gehele aarde zou openbaren. Zou dit niet mogelijk kunnen door de moderne media? Ds. dacht wel in die richting. Er zou nog veel te zeggen zijn van de zo aangrijpende preek.

Is het mogelijk de preek op cd of op een andere wijze te bestellen? Ik zou de preek nog graag eens naluisteren.

*Over de wederrhouder heeft dhr. L.M.P. Scholten eens wat gepubliceerd. Als ik me niet vergis heb ik dit ooit op het forum geplaatst. In dat geval kan men zoeken op "wederhouder". Ook dhr. Scholten merkte helder op wat er gaande is in de wereld.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:

Is het mogelijk de preek op cd of op een andere wijze te bestellen? Ik zou de preek nog graag eens naluisteren.
Kun je het niet via je opslag vinden DIA?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:

Nee, want het was live. Is niet meer na te luisteren.
Als ik de morgendienst aanzet kan ik die 's middags naluisteren als ik het open in Internet Explorer. Bij andere browsers is het meteen weg. Alleen bij IE kan ik een live preek bewaren, mits ik de pc niet uitschakel.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:

Nee, want het was live. Is niet meer na te luisteren.
Als ik de morgendienst aanzet kan ik die 's middags naluisteren als ik het open in Internet Explorer. Bij andere browsers is het meteen weg. Alleen bij IE kan ik een live preek bewaren, mits ik de pc niet uitschakel.
Ok, wellicht eens vragen bij de scriba of koster van deze kerk? Er zal vast wel een opname zijn.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Gisteren de eerste adventszondag, ik ben benieuwd waar de preek bij jullie over ging.
Bij ons ging het hierover:

Jesaja 11 vers 10
De wortel van Isaï tot een Banier.
1. Het planten van die Banier.
2. Het vragen naar die Banier.
3. Het rusten bij die Banier.

Helaas weinig van de preek meegekregen, m’n dochter van 14 maanden vroeg zoveel aandacht en maakte zoveel kabaal. Wat ik wel hoorde was gelijk genoeg om over na te denken, dat de dominee een koppeling maakte naar de prekenserie over de geestelijke wapenrusting waar hij mee bezig is, vond ik wel treffend. Er is in de strijd altijd een banier om de weg te wijzen en die voorop gaat, Christus is deze Banier.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bij ging de ochtenddienst over de Knecht des Heere. N.a.v. Jesaja 42 vers 1 en 2.

1 Ziet, Mijn Knecht, Dien Ik ondersteun, Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft! Ik heb Mijn geest op Hem gegeven; Hij zal het recht den heidenen voortbrengen. 2 Hij zal niet schreeuwen, noch Zijn stem verheffen, noch Zijn stem op de straat horen laten.

Wat een natuurlijk mens niet meer heeft en kan heeft en doet Christus wel. Een indrukwekkende preek waarin de opzoekende liefde van God de Vader helder naar voren kwam.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gesloten