Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is waar. De leden van de Gereformeerde Gemeenten toen die zagen wat er gebeurde, hoefden hun mond niet open te doen. Dat lijkt me een reden te meer om er toch afstand van te nemen, wat trouwens ook heel vaak gebeurt, daar niet van.

Maar er verschijnt net nu nog een boekje met citaten van deze predikant. Dus je kunt je mijns inziens niet beperken tot de categorie 80 jaar geleden en verder geen gezeur.
Laatst gewijzigd door DDD op 21 nov 2020, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Alleen al daarom vind ik het heel bijzonder dat uitgerekend de Gereformeerde Gemeenten niet meededen aan de recente verklaring. Gelukkig waren er ook verstandiger predikanten.
Moeten we dan ook meedoen met plaatsvervangende schuldbelijdenis over o.a. slavendienste en bv. woorden die Luther heeft gesproken over de Joden? We kunnen de uitspraken nu fout vinden, maar moeten wij daar nu plaatsvervangend excuses voor aanbieden? Of moeten we het beter zien in het licht van die tijd? We zullen toch ook de geschiedenis niet kunnen wissen door beelden van bv. 'zeehelden' van hun sokkel te trekken? Dat doet welhaast denken aan de communistische landen, waar Stalin of Lenin in ongenade vielen en hun afgodsbeelden werden verwoest.
Hoe zie jij dan de uitspraken van ds. Kersten, die ik net aanhaalde, in het licht van de tijd?
Ik heb die niet gelezen. Wel weet ik dat ds. Kersten de Duitse bezetting zag als een roede Gods over Nederland. Dat hij zeker aanvankelijk onder die roede wilde buigen, omdat hij die roede zag als van God gezonden.
En hoe kijken wijk NU aan tegen het coronavirus? Is die ook van God gezonden om onze zonden en hardheid? Moeten we zeggen dat we samen dat virus er wel onder krijgen? Ik geloof dat niet, want we kunnen en mogen niet tegen God vechten.
Dat ontslaat ons niet van onze plicht en om dan zorgeloos te zijn, we hebben onze verantwoordelijkheid ook. Zie ook hoe Luther sprak in de tijd dat de pest vele levens eiste.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Tijdens de verlofperiode van ds. en mevr. IJsselstein hebben beiden het Coronavirus opgelopen. Ds. IJsselstein mocht daarvan herstellen. Maar zijn vrouw kampt nog met de gevolgen van het virus en zal nog een lange weg van behandeling en nacontrole nodig hebben.
Dit heeft ook gevolgen voor hun uitzending naar het zendingsveld. In goed overleg met het deputaatschap voor de Zending en de gemeente van Utrecht (waar ds. IJselstein aan verbonden is), is er daarover één en ander in voorbereiding. Medio december zal daar meer duidelijkheid over komen.
Vacante gemeenten worden nadrukkelijk gevraagd hierop niet vooruit te lopen.

Bovenstaande is een vrije vertaling van een bericht in de Saambinder van deze week, van de hand van ds. P.D. den Haan.
Misschien mogen we er ook aan toevoegen dat ds. van Dieren woensdag jl. voor het eerst weer voor mocht gaan. Zoals we begrepen heeft onze dominee milde klachten gehad door het virus. We merkten woensdag wel dat zijn stem wat zachter klonk. Het had ook veel ernstiger kunnen zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:@DIA:
Dat hoeft misschien niet, hoewel het ook goed is om over je mening daarover geen onduidelijkheid te laten bestaan. Maar in dit geval gaat het om een recentere kwestie, van een vooraanstaand predikant van het eigen kerkverband waarvan nog steeds boekjes uitkomen waar aandacht voor is, zonder dat hij openbare schuldbelijdenis heeft gedaan, voor zover ik weet. Het minste is dan toch wel meedoen aan een verklaring om daar afstand van te nemen?

Nog los van de terechte vraag van eilander, want ook in het licht van die tijd waren de uitspraken schokkend voor mensen die het juiste inzicht hadden.
Wij hebben makkelijk praten, 80 jaar na dato.
Dit vind ik écht te kort door de bocht.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Alleen al daarom vind ik het heel bijzonder dat uitgerekend de Gereformeerde Gemeenten niet meededen aan de recente verklaring. Gelukkig waren er ook verstandiger predikanten.
Moeten we dan ook meedoen met plaatsvervangende schuldbelijdenis over o.a. slavendienste en bv. woorden die Luther heeft gesproken over de Joden? We kunnen de uitspraken nu fout vinden, maar moeten wij daar nu plaatsvervangend excuses voor aanbieden? Of moeten we het beter zien in het licht van die tijd? We zullen toch ook de geschiedenis niet kunnen wissen door beelden van bv. 'zeehelden' van hun sokkel te trekken? Dat doet welhaast denken aan de communistische landen, waar Stalin of Lenin in ongenade vielen en hun afgodsbeelden werden verwoest.
Hoe zie jij dan de uitspraken van ds. Kersten, die ik net aanhaalde, in het licht van de tijd?
Ik heb die niet gelezen.
Eilander heeft deze toch geciteerd?
Zie onderstaand bericht:

eilander schreef: Ik heb even in de eerste Banier gelezen, die na de capitulatie verscheen. Daar staat zoiets niet in, hoewel het schokkend genoeg is om te lezen. Duitsland valt eigenlijk niets te verwijten, we hadden het verzoek van Duitsland om door het land te mogen trekken, gewoon niet moeten weigeren.
Verder staat er een oproep in deze eerste krant om zo vriendelijk mogelijk met de Duitse militairen om te gaan. 'Er wordt van beide zijden gewerkt aan "het scheppen van een sfeer van wederkerig vertrouwen en samenwerking."
"Dat terstond na het beëindigen der vijandelijkheden normale en zelfs vriendschappelijke betrekkingen zijn aangeknoopt tusschen de Duitsche militairen en de bevolking, is ook met het oog op dezen arbeid een verheugend verschijnsel te noemen."

Er is een link met het andere topic, over het boek van prof. Wisse, realiseer ik mij.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
Zie onderstaand bericht:

eilander schreef: Ik heb even in de eerste Banier gelezen, die na de capitulatie verscheen. Daar staat zoiets niet in, hoewel het schokkend genoeg is om te lezen. Duitsland valt eigenlijk niets te verwijten, we hadden het verzoek van Duitsland om door het land te mogen trekken, gewoon niet moeten weigeren.
Verder staat er een oproep in deze eerste krant om zo vriendelijk mogelijk met de Duitse militairen om te gaan. 'Er wordt van beide zijden gewerkt aan "het scheppen van een sfeer van wederkerig vertrouwen en samenwerking."
"Dat terstond na het beëindigen der vijandelijkheden normale en zelfs vriendschappelijke betrekkingen zijn aangeknoopt tusschen de Duitsche militairen en de bevolking, is ook met het oog op dezen arbeid een verheugend verschijnsel te noemen."

Er is een link met het andere topic, over het boek van prof. Wisse, realiseer ik mij.
Ik sprak voor zover me bekend. Dan mag iedereen aanvullen natuurlijk. En wijs er me dan op als ik foute informatie heb ontvangen.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik denk wel dat ds Kersten redelijk geïsoleerd stond in zijn verregaande standpunt t.a.v. de bezetter. Ds Fraanje bijvoorbeeld zorgde soms voor onderdak ten behoeve van onderduikers. Ds Bel was betrokken bij het verzet en werd volgens eigen zeggen verraden door NSB'ers uit zijn eigen kerk. Ds R. Kok was ook een uitgesproken tegenstander van deze visie van ds Kersten en was waarschijnlijk mede hierdoor in 1941 verkozen tot voorzitter van de GS en niet ds Kersten.
Maar de meeste dominees en kerkmensen hebben in die tijd gezwegen. Tot welke groep hadden wij behoord als we in die tijd hadden geleefd?
refo

Bericht door refo »

Janse uit Biggekerke was dezelfde mening toegedaan tav de bezetters. Verder waren ze het over veel dingen niet eens.
GGotK

Bericht door GGotK »

Er waren zeker dominees binnen en buiten de GG (bijv ds Kievit) die hetzelfde standpunt huldigden als ds Kersten. Maar in de praktische uitwerking ervan ging ds Kersten wel veel verder dan anderen en zijn er m.i. grenzen overschreden.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Zie onderstaand bericht:

Ik sprak voor zover me bekend. Dan mag iedereen aanvullen natuurlijk. En wijs er me dan op als ik foute informatie heb ontvangen.
En je draait weer om de vraag van Eilander heen...
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Overigens wil ik ds Kersten ook niet makkelijk wegzetten als fout.
Achteraf is zeker makkelijk spreken.

Maar zon verhaal over het bombardement koppelen aan de zondagsontheiliging van prinses Juliana, dat vind ik erg ver gaan.
Daarom de vraag, is dit verhaal waarheidsgetrouw?
samanthi

Bericht door samanthi »

Bezorgd schreef:Overigens wil ik ds Kersten ook niet makkelijk wegzetten als fout.
Achteraf is zeker makkelijk spreken.

Maar zon verhaal over het bombardement koppelen aan de zondagsontheiliging van prinses Juliana, dat vind ik erg ver gaan.
Daarom de vraag, is dit verhaal waarheidsgetrouw?
Volgens verschillende artikelen heeft ds Kersten dit in de Banier geschreven. In mei 1940
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Ik lees in deze column, een paar nieuwe feitjes over ds. G.H. Kersten.
Kloppen die?

https://cornelissenendejong.nl/39605/

O.a. deze:
JAAP DE JONG schreef:Zijn woning stond in mei 1940, na het bombardement op Rotterdam, op instorten, maar toch vond hij het “een goddelijke genade dat hij voor Gods recht buigen mocht en Hem te midden van de oordelen aanbidden kon”. God zou zich tegen Nederland hebben gekeerd vanwege de zondigheid van prinses Juliana. Na de inval van de Duitsers was zij zondags het land ontvlucht en had daardoor volgens Kersten de zondagsrust ontheiligd.
Ik heb de column gelezen en weet eigenlijk niet goed wat ik ervan denken moet. Vroeger las ik veel uit de reeks, Hoort de Roede, partijtoespraken uit de jaren '30. De Ds Kersten die deze de Jong in een paar regels schetst zie ik toch niet zo. Neemt niet weg dat ik met GGotk eens ben dat Ds Kersten een en ander te verwijten viel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Wat een vreemd verhaal over de routekaart van het CIO. Schijnt dat deze nog in een opstelfase door het kerkelijk bureau naar alle gemeenten is doorgestuurd en allerlei GG's zijn opgeschaald, terwijl dat vanuit het (nog) CIO niet de bedoeling was.

Overigens ben ik zelf wel blij met het opschalen, maar vind het een raar verhaal. De HHK's en CGK's hier in de regio houden nog de 30-man grens aan.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:Wat een vreemd verhaal over de routekaart van het CIO. Schijnt dat deze nog in een opstelfase door het kerkelijk bureau naar alle gemeenten is doorgestuurd en allerlei GG's zijn opgeschaald, terwijl dat vanuit het (nog) CIO niet de bedoeling was.

Overigens ben ik zelf wel blij met het opschalen, maar vind het een raar verhaal. De HHK's en CGK's hier in de regio houden nog de 30-man grens aan.
Er zijn ook buiten de GG al verschillende gemeenten die opschalen hoor. (Of niet (helemaal) afgeschaald zijn)
Plaats reactie