Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Delftenaar

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Delftenaar »

Zoiets herken ik wel.

Witlof associeer ik daarom nog steeds met maandagen....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vroeger, en dan spreek ik denk ik over de jaren 70, hadden we nogal eens groenlof op het menu. Dat zie ik eigenlijk nooit meer. En we verbouwden zelf snijbiet. Dat zie je ook nauwelijks meer.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Delftenaar schreef: Witlof associeer ik daarom nog steeds met maandagen....
Witlof was een luxe groente en werd vaak juist op zondag gegeten.
Toen ik net getrouwd was en ik vertelde mijn moeder dat ik zondag een rodekoolsalade had gemaakt, viel ze bijna van de bank.
Rode kool op zondag?
-DIA- schreef:Vroeger, en dan spreek ik denk ik over de jaren 70, hadden we nogal eens groenlof op het menu. Dat zie ik eigenlijk nooit meer. En we verbouwden zelf snijbiet. Dat zie je ook nauwelijks meer.
Is groenlof niet "verkeerd" verbouwde witlof? Witlof is wit omdat in het donker groeit. De goedkopere lof heeft groene blaadjes.
Snijbiet hoort bij de vergeten groenten en dat is juist trendy. Er komen steeds meer kleine verkooppunten waar je dit soort groentjes kunt kopen. Als je door het Westland rijdt, zie je dat telers het aan huis verkopen. Zoals raapsteeltjes, het hele jaar verkrijgbaar.
Lees maar:
https://www.dehippevegetarier.nl/catego ... n-groenten

Veel groenten hebben de plaats van het vlees ingenomen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef: Is groenlof niet "verkeerd" verbouwde witlof? Witlof is wit omdat in het donker groeit. De goedkopere lof heeft groene blaadjes.
Snijbiet hoort bij de vergeten groenten en dat is juist trendy. Er komen steeds meer kleine verkooppunten waar je dit soort groentjes kunt kopen. Als je door het Westland rijdt, zie je dat telers het aan huis verkopen. Zoals raapsteeltjes, het hele jaar verkrijgbaar.
Lees maar:
Groenlof zou inderdaad wel eens 'in het licht' gekweekte witlof kunnen zijn geweest. Hoe dan ook, ik zie het niet meer. Ik zie daar op die website ook nog 'Brave Hendrik'. Dat is eigenlijk een spinazieachtige, of meldeachtige (ofwel Amaranthaceae). Verschillende soorten melde komen in het wild voor, en zo ik wel hoor, die moeten ook nog eetbaar zijn.
Net als jonge blaadjes van de paardenbloem, die worden (of werden?) vooral in België wel als groente gegeten en heet dan Molsla. Zo zijn er meer wilde planten die wel eetbaar zijn. Denk maar aan de Brandnetel. Alleen de bereiding vergt wat voorzichtigheid door de brandhaartjes. Maar die verdwijnen als ze gekookt worden.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Mara schreef: Is groenlof niet "verkeerd" verbouwde witlof? Witlof is wit omdat in het donker groeit. De goedkopere lof heeft groene blaadjes.
Lees maar:
Groenlof zou inderdaad wel eens 'in het licht' gekweekte witlof kunnen zijn geweest. Hoe dan ook, ik zie het niet meer. Ik zie daar op die website ook nog 'Brave Hendrik'. Dat is eigenlijk een spinazieachtige, of meldeachtige (ofwel Amaranthaceae). Verschillende soorten melde komen in het wild voor, en zo ik wel hoor, die moeten ook nog eetbaar zijn.
Net als jonge blaadjes van de paardenbloem, die worden (of werden?) vooral in België wel als groente gegeten en heet dan Molsla. Zo zijn er meer wilde planten die wel eetbaar zijn. Denk maar aan de Brandnetel. Alleen de bereiding vergt wat voorzichtigheid door de brandhaartjes. Maar die verdwijnen als ze gekookt worden.
Doe jij dit dan nog wel eens DIA? Ik heb er ook wel eens over gedacht, maar ik weet niet zo goed waarom ik nu in het bos brandnetel zou gaan plukken, terwijl ik bv goedkoop spinazie kan kopen. Is brandnetel echt lekker?
Mara

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Doe jij dit dan nog wel eens DIA? Ik heb er ook wel eens over gedacht, maar ik weet niet zo goed waarom ik nu in het bos brandnetel zou gaan plukken, terwijl ik bv goedkoop spinazie kan kopen. Is brandnetel echt lekker?
Ik durf ook geen brandnetel te plukken om dat in een soepje te verwerken. :sweat
Ik zou ook niet weten waar je dat veilig kunt doen, zonder dat er een hondje overheen heeft geplast. En vlak naast de doorgaande wegen zit er waarschijnlijk veel vuil en fijnstof op.

En volgens Jamie Oliver kun je de binnenste gave bladeren van een bloemkool ook eten. Fijn snijden en door een salade mengen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Lees maar:
Doe jij dit dan nog wel eens DIA? Ik heb er ook wel eens over gedacht, maar ik weet niet zo goed waarom ik nu in het bos brandnetel zou gaan plukken, terwijl ik bv goedkoop spinazie kan kopen. Is brandnetel echt lekker?
Ik heb het nooit gegeten. Maar wel veel over gehoord. Dus nooit zoiets bereidt. Ik kan me wel levend voorstellen dat een bos brandnetels plukken niet de aangenaamste ervaring zou kunnen zijn. In ieder geval loop ik graag met een boogje op dit weelderig opschietende kruid heen.
Oh ja, ik heb overigens wel eens brandnetelthee gedronken. Dat ik dat nu zo erg lekker vond kan in niet bevestigend beantwoorden, eerder moet ik hier eigenlijk in een negatieve zin over eindigen.
Volgens ingewijden zou Brandnetel qua smaak iets weg hebben van spinazie. Maar dat is ook van horen zeggen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Doe jij dit dan nog wel eens DIA? Ik heb er ook wel eens over gedacht, maar ik weet niet zo goed waarom ik nu in het bos brandnetel zou gaan plukken, terwijl ik bv goedkoop spinazie kan kopen. Is brandnetel echt lekker?
Ik durf ook geen brandnetel te plukken om dat in een soepje te verwerken. :sweat
Ik zou ook niet weten waar je dat veilig kunt doen, zonder dat er een hondje overheen heeft geplast. En vlak naast de doorgaande wegen zit er waarschijnlijk veel vuil en fijnstof op.

En volgens Jamie Oliver kun je de binnenste gave bladeren van een bloemkool ook eten. Fijn snijden en door een salade mengen.
Je verwoord wat ik dus ook denk. Ik herinner me dat we vroeger als kind ook wel eens zuringblaadjes plukten, en op de stengels sabbelden. Een soort minirabarber. Maar of ik dat met de wetenschap van nu nog zou doen is hoogst twijfelachtig. Er wordt met landbouwgif gespoten, uitlaargassen laten sporen na, enz. Redenen te over waarom ik wilde planten maar lekker in de natuur laat staan.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:

Ik kan wel plekjes vinden, maar is het lekker denk je?
Mara

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:

Ik vind alle groenten wel lekker.
Volgens deze site heeft het een kruidige smaak
http://www.nederlands-dis.nl/dis/soep/u ... brandnetel

Ik vind waterkers ook heel erg lekker, is alleen niet het hele jaar te koop.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef:

Ik vind alle groenten wel lekker.
Volgens deze site heeft het een kruidige smaak
http://www.nederlands-dis.nl/dis/soep/u ... brandnetel

Ik vind waterkers ook heel erg lekker, is alleen niet het hele jaar te koop.
Ik ben een slechte groente-eter geweest. Ik denk een beetje omdat ik ben opgegroeid met doodgekookte bloemkool, boontjes die bijna moes waren etc. Ik eet nu vaak groente uit de oven. Poosje terug ook voor het eerst bloemkool gebakken. Ik vond het heerlijk. Terwijl ik normaal van de lucht van gekookte bloemkool al spontaan mijn eetlust verlies.
Mara

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Ik ben een slechte groente-eter geweest. Ik denk een beetje omdat ik ben opgegroeid met doodgekookte bloemkool, boontjes die bijna moes waren etc. Ik eet nu vaak groente uit de oven. Poosje terug ook voor het eerst bloemkool gebakken. Ik vond het heerlijk. Terwijl ik normaal van de lucht van gekookte bloemkool al spontaan mijn eetlust verlies.
Ik moet het even gaan opnemen voor de moeders van toen.
Ik denk dat het zo zwart wit niet was, elke dag van de week precies hetzelfde.
Maar het geeft ook het tijdsbeeld weer. Mijn moeder kocht vaak bij de groentenman die aan de deur kwam en was dus ook afhankelijk van het aanbod van die dag.
Op maandag was het wasdag en dat was toen heel intensief en vermoeiend.
Logisch dat je dan s'avonds een makkelijke maaltijd op tafel zet, met overgebleven vlees van de zondag, restje soep wellicht, en een eenvoudig te bereiden groente.
Ja die kooktijden waren veel te lang. Ik heb o.m. het Margriet kookboek.
Als mijn moeder koffie ging drinken bij haar schoonmoeder, rook het huis al naar kool, want die stond dan al te koken.
Kooktijden van 2 of 3 uren waren dus toen normaal.
Maagklachten zouden veroorzaakt worden door spanning en ongare groenten.
Veel bladgroenten werden aangemaakt met een papje, komt de smaak ook niet ten goede.
Ik walgde vroeger van de witlof, brrrr en nu vind ik het heerlijk.
Veel mensen van mijn leeftijd herinneren zich de postelein als een slijmerig papje op hun bord en dat bord moest leeg.
Maar postelein kort gekookt of rauw, is heerlijk. En supergezond.
Groenten uit de oven smaken inderdaad heel anders.
Gekookte spinazie smaakt ook anders dan geroerbakte.
Ook leuk is dat tegenwoordig meerdere groenten tegelijk in de stamppot worden gedaan. Bij de Lidl hadden een paar jaar geleden kant en klare zakken met allerlei combi's.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

rode kool met aardappelpuree en een vegetarische vervanger van de braadworst.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ora et labora

Bericht door Ora et labora »

Vanmiddag boerenkool op met spekjes en champions.
De rookworst heb ik op 2 boterhammen erbij gegeten :haha
Heerlijk!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Rode linzen met worst op zijn Italiaans.

Ingrediënten
350g rode linzen

4 verse worsten van de slager

1 ui

1 teen knoflook

1 Spaanse peper

200ml Italiaanse rode wijn

400g gepelde tomaten

3 eetlepels tomatenpuree

750ml runderbouillon

Vers gemalen peper

Zeezout

Boter

Verse peterselie

Voorbereiding
1De voorbereiding voor dit recept voor rode linzen met worst bestaat uit een paar eenvoudige handelingen. Als eerste verwijder je de schil van de ui en de knoflook. Deze ingrediënten snij je vervolgens in kleine stukjes. Verwijder de bovenkant van de Spaanse peper en snij ook deze in kleine stukjes. In dit recept zijn de zaadjes niet verwijderd. Verwarm de bouillon.

Bereiding
1Verwarm de boter in een grote koekenpan. Als de boter gloeiend heet is, doe je de worsten in de ban. Bak de worsten hard aan, zodat de buitenkant gelijk bruin wordt en lekker karameliseert. De karamelisatie geeft extra veel smaak af.

2Vervolg het recept en doe de gesneden ui, sjalot en Spaanse peper in de pan. Bak deze ingrediënten ongeveer 2 toto 3 minuten mee, zodat de smaken lekker los komen.

3Daarna doe je ook de rode linzen in de pan. Bak de linzen mee met de worsten en de overige ingrediënten, zodat de smaak die op dit moment al in de pan zit ook gelijk goed in de rode linzen kan trekken.

4Blus de rode linzen daarna af met de rode wijn. Laat de rode wijn helemaal in de rode linzen trekken. Als de wijn is opgenomen door de linzen, dan doe je de gepelde tomaten, de tomatenpuree en de bouillon bij de rode linzen en de worst. Breng het geheel op smaak zeezout en vers gemalen peper en laat de rode linzen nu ongeveer 45 minuten zachtjes pruttelen met de deksel op de pan.

5Controleer de rode linzen regelmatig en roer de inhoud van de pan dan goed om. In principe zit er nu voldoende vocht in de pan om de linzen helemaal gaar te koken. Mocht het vocht voordat de rode linzen klaar zijn, helemaal zijn opgenomen, dan kun je gewoon wat water toevoegen. Hou er dan wel rekening mee dat je wellicht wat extra zeezout moet toevoegen.

6De rode linzen met worst zijn klaar als de linzen helemaal gaar zijn. Als de linzen 45 minuten op het vuur hebben gestaan, dan proef je de linzen om dit vast te stellen. Als de rode linzen gaar zijn, dan is het tijd op dit gerecht op te dienen. Serveer de rode linzen op een plat bord. Snij de worst aan en leg deze op de rode linzen. Garneer dit gerecht tot slot met wat verse peterselie.
Plaats reactie