Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Herman
Moderator

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Herman »

Een lepeltje Buisman erin?
merel

Bericht door merel »

Nee, dat gebruikte zij nooit. Ik weet dat zij zout, appel, ui, beetje bruine suiker, kruidnagel gebruikte en het stoofde met zonnebloemolie ( geen water) en het steeds opschudde. Zo jammer dat ik het haar niet meer kan vragen. Tegen de tijd dat ik het zelf ging klaarmaken, kreeg zij Alzheimer en wist ze het niet meer.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

merel schreef:Ik gebruik vaak komijn in de gehaktballetjes voor in de tomatensoep. Dat geeft ook iets lekkers aan het gerecht.
Ik doe er vaak peterselie door en marineren met ketjap
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Ik gebruik vaak komijn in de gehaktballetjes voor in de tomatensoep. Dat geeft ook iets lekkers aan het gerecht.
Wat ook lekker is, een klein schepje gedroogde Italiaanse kruiden door het gehakt mengen.
merel schreef:Afgelopen weekend heb ik een rode kool gekregen van 5 kg. Ik denk dat ik die morgen maar ga snijden en klaarmaken, Ik vind rode kool altijd zoveel werk en ik krijg hem nog niet zo lekker als mijn oma het altijd had. Ik blijf iets missen in de smaak.
Wat een joekel :oO
Rode kool is de groente die het langst moet koken. Ik laat het zeker 3 kwartier op een klein pitje zachtjes pruttelen.
Pas als het kookt voeg ik dan toe:
jeneverbessen
laurierblaadje
kaneel
kruidnagels
appelstroop
En als het bijna gaar is, voeg ik pas een klein beetje azijn toe.
Doe je dat meteen wordt de kool niet lekker zacht.
De appeltjes doe ik er pas in de laatste tien minuten bij, dan blijven het nog blokjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Drie kwartier!?! Tien minuten, meer niet.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Na drie kwartier is er geen vitamine meer over.
Mara

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Na drie kwartier is er geen vitamine meer over.
Tuurlijk wel.
Deksel op de pan houden en niet alle vitamines en mineralen worden door verhitting vernietigd.
De meeste groenten zijn beetgaar het lekkerst, maar er zijn ook groenten, zoals zuurkool en uien, die pas na langer koken of stoven tot smaakontwikkeling komen.
Met elke week patat eten kom je meer vitamines tekort dan 1 keer in de paar weken te lang gekookte rode kool eten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gewoon een Davitamonnetje of een Dagravitje erbij, en je hebt geen probemen meer... zoals tante Eulalia placht te zeggen als ze eens in een wat lusteloze periode was... :livre
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:
Tuurlijk wel.
Deksel op de pan houden en niet alle vitamines en mineralen worden door verhitting vernietigd.
De meeste groenten zijn beetgaar het lekkerst, maar er zijn ook groenten, zoals zuurkool en uien, die pas na langer koken of stoven tot smaakontwikkeling komen.
Met elke week patat eten kom je meer vitamines tekort dan 1 keer in de paar weken te lang gekookte rode kool eten.
Het ligt er ook aan of je de rode kool opzet met water en dan laat koken. Dan wordt de kool namelijk grijs en raak je de voedingsstoffen kwijt. Mijn oma gebruikte daarom een bodempje zonnebloemolie en zette het heel zachtjes op en schudde de kool regelmatig op. Dan verlies je bijna geen vocht en blijven de vitamines en de kleur behouden. Ik denk dat haar rode kool ook wel een uurtje pruttelend opstond.

@mara Zij gebruikte inderdaad ook laurier en azijn als het klaar was.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mara schreef:Met elke week patat eten kom je meer vitamines tekort dan 1 keer in de paar weken te lang gekookte rode kool eten.
En als je elke week friet eet en elke week rode kool?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Dodo

Bericht door Dodo »

Vitamines gaan kapot door temperatuur. In drie kwartier gaan ze verder kapot dan in tien minuten.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Het ligt er ook aan of je de rode kool opzet met water en dan laat koken. Dan wordt de kool namelijk grijs en raak je de voedingsstoffen kwijt.
Nee echt niet.

"Rode kool wordt namelijk rood wanneer je hem kookt met een appel. Door een chemische reactie verandert de kool van kleur. Ook azijn zorgt ervoor dat de kool rood kleurt. Uiteindelijk toch een rode kool dus, in plaats van paars."
bron:verseoogst.nl

In het begin kreeg ik de rode kool niet lekker en gaar zoals ik het wilde hebben. (Maar ook niet zoals in potgroente, dat is weer te)
Ik nam de Allerhande altijd mee en daar las ik toen in dat een rode kool veel lekkerder en malser wordt door het langer te laten koken dan die "aardappelkooktijd" en appelstroop toe te voegen.
Ik doe er geen goudreinet bij, maar juist een harde rode appel zoals de jazz of de tessa.
De kool hoeft niet te zwemmen, dus een kwart pan water ongeveer is voldoende.
Jantje schreef:En als je elke week friet eet en elke week rode kool?
Dan heb je maar een saai en fantasieloos leven. :D
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Mara schreef:
:yahoo
Nou ja, er is veel over te zeggen, maar het is wel gemakkelijk... Verder zal ik me meer van verder commentaar onthouden, daar ik hier niet al te serieus hoef genomen te worden. Mensen met een helder denkvermogen, en die dat ook nog recht weten gebruiken, zullen dat zeker ook wel door hebben. :)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
merel schreef: Het ligt er ook aan of je de rode kool opzet met water en dan laat koken. Dan wordt de kool namelijk grijs en raak je de voedingsstoffen kwijt.
Nee echt niet.

"Rode kool wordt namelijk rood wanneer je hem kookt met een appel. Door een chemische reactie verandert de kool van kleur. Ook azijn zorgt ervoor dat de kool rood kleurt. Uiteindelijk toch een rode kool dus, in plaats van paars."
bron:verseoogst.nl

In het begin kreeg ik de rode kool niet lekker en gaar zoals ik het wilde hebben. (Maar ook niet zoals in potgroente, dat is weer te)
Ik nam de Allerhande altijd mee en daar las ik toen in dat een rode kool veel lekkerder en malser wordt door het langer te laten koken dan die "aardappelkooktijd" en appelstroop toe te voegen.
Ik doe er geen goudreinet bij, maar juist een harde rode appel zoals de jazz of de tessa.
De kool hoeft niet te zwemmen, dus een kwart pan water ongeveer is voldoende.
Wat dat betreft had mijn moeder een overzichtelijk levenAfbeelding
Van oktober tot april aten wij:
Zondag: doperwten en stoofpeertjes
Maandag: bruine bonen
Dinsdag: een koolsoort of spruitjes
Woensdag: krootjes, andijvie of witlof
Donderdag: hutspot
Vrijdag: Erwtensoep of bruine bonensoep of macaroni/bami of pannenkoeken.
Zaterdag: diverse soorten soep en rijstebrij

Als ik dit zo opschrijf zie en constateeer ik dat ik daar niets van heb "overgenomen"AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie